Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2009

το κόστος εξόρυξης του λιγνίτη

Συναγερμός: Ξεμένει από λιγνίτη η ΔΕΗ
Στον σταθμό της Μελίτης τα αποθέματα έχουν πέσει στους 40.000 τόνους από τους 200.000 τόνους




Συναγερμός έχει σημάνει στη ΔΕΗ, καθώς εν μέσω κρίσης φυσικού αερίου, ανακάλυψε ξαφνικά ότι κοντεύει να ξεμείνει από λιγνίτη στον ατμοηλεκτρικό σταθμό της Μελίτης, στη Φλώρινα, όπως τουλάχιστον αναφέρουν συνδικαλιστικοί κύκλοι.

Τα αποθέματα λιγνίτη στον συγκεκριμένο σταθμό έχουν πέσει στους 40.000 τόνους από 200.000 τόνους και αν τις επόμενες ημέρες δεν γίνουν έκτακτες εξορύξεις ο σταθμός κινδυνεύει στο τέλος της ερχόμενης εβδομάδας να βγει εκτός λειτουργίας, δηλώνουν οι ίδιες πηγές.


Τ. Αθανασόπουλος
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Τάκης Αθανασόπουλος, συνοδευόμενος από δύο γενικούς διευθυντές τους κ.κ. Μελά και Λάππα επισκέπτεται σήμερα τη Φλώρινα (όπου βρίσκεται η συγκεκριμένη μονάδα), την Κοζάνη και την Πτολεμαΐδα για να εξετάσει επιτόπου την κατάσταση, καθώς για να αποκατασταθεί το πρόβλημα θα πρέπει τις επόμενες ημέρες να γίνουν έκτακτες εξορύξεις λιγνίτη.

Οσο για τους λόγους που οδήγησαν στη δραματική μείωση των αποθεμάτων στη Μελίτη, άλλοι αναφέρουν ότι την ευθύνη έχει ο εργολάβος, ο οποίος λόγο κακοκαιρίας και χιονοπτώσεων δεν εκτέλεσε όλο το πρόγραμμα των εξορύξεων τον περασμένο μήνα και άλλοι ότι επιρρίπτουν τα βάρη στη διοίκηση, λέγοντας ότι σκόπιμα μείωσε τις εξορύξεις προκειμένου να μειώσει το σχετικό κόστος και να περιορίσει τα έξοδα του τελευταίου τριμήνου. Το κόστος της εξόρυξης του λιγνίτη έχει αυξηθεί σημαντικά, προσεγγίζοντας τα 14 ευρώ ανά τόνο, από 8 ευρώ που ήταν μέχρι πριν λίγα χρόνια.

Αν ο σταθμός της Μελίτης, δυναμικότητας άνω των 400 MW τεθεί εκτός λειτουργίας, η ΔΕΗ θα αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα για την ηλεκτροδότηση της χώρας.

Ως γνωστόν, από την Τρίτη χρησιμοποιεί ντίζελ για την τροφοδοσία της μονάδας της Κομοτηνής λόγω της κρίσης με το φυσικό αέριο και αν το πρόβλημα συνεχιστεί, είναι πολύ πιθανόν να γυρίσει σε ντίζελ και άλλες μονάδες της. Χθες η ΔΕΗ με ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι η χρήση ντίζελ που χρησιμοποιεί στην Κομοτηνή αντί του φυσικού αερίου επιβαρύνει το κόστος καυσίμου με 35-40 ευρώ/MWh.

ΔΕΗ: "Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος ανησυχίας για το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας"

"Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος ανησυχίας για το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας" επισημαίνει σε σημερινή της ανακοίνωση η ΔΕΗ και παράλληλα διαψεύδει ρητά και κατηγορηματικά ορισμένα δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία υπάρχουν φόβοι για διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος.

Η ΔΕΗ, με αφορμή σημερινά δημοσιεύματα εφημερίδων, σύμφωνα με τα οποία βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα τα αποθέματα λιγνίτη με τα οποία τροφοδοτείται ο Ατμοηλεκτρικός Σταθμός Μελίτης της εταιρίας, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία επισημαίνονται τα ακόλουθα:

- Ο Σταθμός της Μελίτης καταναλίσκει λιγνίτη (ξυλίτη) τον οποίο προμηθεύεται από τρίτους και όχι από τα ορυχεία της ΔΕΗ.

- Λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικράτησαν στο τελευταίο διάστημα και των συμβατικών απαιτήσεων της Επιχείρησης σε ποιοτικά χαρακτηριστικά του παραδιδόμενου λιγνίτη σημειώθηκε μείωση των αποθεμάτων.

- Τις τελευταίες ημέρες οι ποσότητες λιγνίτη (ξυλίτη), με τις οποίες τροφοδοτείται ο Σταθμός, έχουν αυξηθεί σε επίπεδα πολύ μεγαλύτερα της ημερήσιας κατανάλωσης, έως και 30%, με αποτέλεσμα να αυξάνονται συνεχώς τα διαθέσιμα αποθέματα.

- Παρά τη συγκυριακή κάμψη των αποθεμάτων λιγνίτη ο ατμοηλεκτρικός σταθμός Μελίτης λειτουργεί συνεχώς κανονικά και με πλήρες φορτίο.

- Υπολογίζεται ότι μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα τα αποθέματα λιγνίτη (ξυλίτη) θα ανέλθουν στα επιθυμητά επίπεδα.

Συναγερμός στη ΔΕΗ για τα μειωμένα αποθέματα λιγνίτη
Πηγή: Express.gr 09/01/09-07:54

ΣE σοβαρό πρόβλημα για την ομαλή ηλεκτροδότηση της χώρας με δεδομένο και το έλλειμμα φυσικού αερίου που δημιουργεί η ρωσο-ουκρανική κρίση, κινδυνεύει να αναδειχθεί η μείωση των αποθεμάτων λιγνίτη που αντιμετωπίζει η ΔΕΗ.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες τα αποθέματα λιγνίτη της ΔΕΗ στη Μελίτη, τα οποία τροφοδοτούν τον ομώνυμο σταθμό έχουν μειωθεί δραματικά το τελευταίο διάστημα και από 200.000 τόνους που ήταν τον Σεπτέμβριο βρίσκονται στους 40.000 τόνους. Σήμερα μεταβαίνουν εσπευσμένα στην περιοχή τόσο ο πρόεδρος της ΔΕΗ Παν. Αθανασόπουλος όσο και οι δύο αρμόδιοι γενικοί διευθυντές Ορυχείων Κώστας Μελάς και Παραγωγής Δημήτρης Λάππας για να εξετάσουν το πρόβλημα, δεδομένου ότι αν συνεχιστεί η κατάσταση ως έχει, στα τέλη της επόμενης εβδομάδας προβλέπεται να τεθεί εκτός λειτουργίας το ενεργειακό κέντρο της Δυτικής Μακεδονίας.

Σύμφωνα με τη ΔΕΗ το πρόβλημα οφείλεται στην κακοκαιρία και τον εργολάβο που δεν έκανε εξορύξεις τον προηγούμενο μήνα. Συνδικαλιστές πάντως μιλάνε για μείωση των εξορύξεων προκειμένου να περιοριστεί το λειτουργικό κόστος και κατ΄ επέκταση οι ζημίες που θα έγραφε η ΔΕΗ στο τέλος του χρόνου. Το κόστος εξόρυξης τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί από 8 ευρώ ανά τόνο σε 14 ευρώ, με αποτέλεσμα να αυξάνει τις ζημίες τις επιχείρησης.

Oσον αφορά την παραγωγή από φυσικό αέριο η μονάδα της Κομοτηνής χρησιμοποιεί πλέον ως καύσιμο το ντίζελ ενώ για τις υπόλοιπες μονάδες (Λαύριο, Κερατσίνι), προς το παρόν τουλάχιστον δεν τίθεται θέμα μετατροπής αφού υπάρχει επάρκεια λόγω Ρεβυθούσας.

Η ΔΕΗ με χθεσινή ανακοίνωσή της διευκρινίζει ότι ο Σταθμός Κομοτηνής χρησιμοποιεί ως καύσιμο ντίζελ με επιβάρυνση, που οφείλεται στη σχετική διαφορά του κόστους των δύο καυσίμων, ύψους 35 - 40 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Η ΔΕΗ προσθέτει ότι το ντίζελ που μπορεί να χρησιμοποιηθεί αντί του φυσικού αερίου στον ΑΗΣ Κομοτηνής, κοστίζει πολύ περισσότερο από το μαζούτ.




Κίνδυνος να μείνει η Ελλάδα χωρίς ρεύμα
«Κόκκινος συναγερμός» στη ΔΕΗ αφού μειώθηκαν τα αποθέματα λιγνίτη εν μέσω διεθνούς κρίσης για το φυσικό αέριο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ Α. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ
Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2009
Κινδυνεύει να χάσει τη «λιγνιτική καρδιά της» η ΔΕΗ και να αφήσει χωρίς τροφοδοσία μεγάλο μέρος της χώρας από τη μείωση των αποθεμάτων λιγνίτη. Εν τω μεταξύ η διεθνής κρίση του φυσικού αερίου καλά κρατεί και συνεχίζεται η τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τη Ρεβυθούσα, ενώ όσο δεν λύνεται από τους Ευρωπαίους το μέγα πρόβλημα με τη διαμάχη ΡωσίαςΟυκρανίας η κατάσταση θα παραμένει η ίδια.

Μεσούσης της κρίσης του φυσικού αερίου η ΔΕΗ κινδυνεύει να χάσει τον ΑΗΣ Μελίτης από την παραγωγή, αφού τα αποθέματα λιγνίτη μειώθηκαν δραματικά το τελευταίο διάστημα. Σήμερα ανεβαίνουν εσπευσμένα σε Φλώρινα, Κοζάνη και Πτολεμαΐδα τόσο ο πρόεδρος της ΔΕΗ κ. Π. Αθανασόπουλος όσο και οι δύο αρμόδιοι γενικοί διευθυντές κ. Κ.Μελάς και Δ. Λάππας προκειμένου να εξετάσουν επί τόπου το πρόβλημα το οποίο αντιλήφθηκαν αργά. Τα αποθέματα λιγνίτη που είχαν φθάσει τον Σεπτέμβριο στους 200.000

τόνους τώρα βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στους 40.000 τόνους με αποτέλεσμα, αν δεν γίνουν έκτακτες εξορύξεις, να κινδυνεύει στα τέλη της επόμενης εβδομάδας να βγει εκτός μάχης η βασική «ενεργειακή καρδιά» της χώρας μας.

Η διοίκηση της ΔΕΗ ρίχνει ευθύνες στον εργολάβο που λόγω κακοκαιρίας και χιονόπτωσης δεν έκανε εξορύξεις τον περασμένο μήνα, ενώ συνδικαλιστές της ΔΕΗ καταγγέλλουν ότι επίτηδες στο τέλος του χρόνου η διοίκηση δεν προχώρησε σε εξορύξεις για να μην έχει μεγάλα έξοδα και να περιορίσει τις σημαντικές ζημιές έτους που θα παρουσιάσει. Οπως είναι γνωστό, το κόστος εξόρυξης του λιγνίτη τα τελευταία χρόνια έχει ανεβεί δραματικά στη ΔΕΗ και από 8 ευρώ ανά τόνο έφθασε, σύμφωνα με πληροφορίες, στα 14 ευρώ με αποτέλεσμα κάθε χρόνο η ΔΕΗ να ξεκινάει με περίπου 200 εκατ. ζημιά από αυτόν και μόνον τον παράγοντα.
Στη ΔΕΗ έχει σημάνει «κόκκινος συναγερμός» ενώ, σύμφωνα με παράγοντες της επιχείρησης, κορυφαία στελέχη έχουν πανικοβληθεί και προσπαθούν να προλάβουν τις εξελίξεις, έχοντας πλέον να απολογηθούν και στη νέα πολιτική ηγεσία υπό τον κ. Κ.Χατζηδάκη ο οποίος αναμένεται σήμερα να ζητήσει άμεση ενημέρωση για το πρόβλημα. Γι΄ αυτό και οι κκ. Μελάς και Λάππας, οι οποίοι κατηγορούνται από άλλα στελέχη της ΔΕΗ ως υπαίτιοι του προβλήματος, θα μείνουν τουλάχιστον ως το τέλος της εβδομάδας στην Κεντρική Μακεδονία ώστε να το επιλύσουν.

Oσον αφορά το φυσικό αέριο, χθες η κατανάλωση έφθασε στα 8,5 εκατ. κυβικά μέτρα εκ των οποίων τα 3,5 εκατ. ανήκουν στην οικιακή κατανάλωση, το 1,5 εκατ. στη βιομηχανία και τα υπόλοιπα καταναλώθηκαν από την ηλεκτροπαραγωγή.

Η μονάδα της Κομοτηνής χρησιμοποιεί ως καύσιμο πλέον το ντίζελ, ενώ για τις υπόλοιπες μονάδες (Λαύριο, Κερατσίνι) προς το παρόν τουλάχιστον δεν τίθεται θέμα μετατροπής αφού υπάρχει επάρκεια λόγω Ρεβυθούσας.

Η ΔΕΗ με χθεσινή ανακοίνωσή της διευκρινίζει ότι ο Σταθμός Κομοτηνής χρησιμοποιεί ως καύσιμο ντίζελ με επιβάρυνση που οφείλεται στη σχετική διαφορά του κόστους των δύο καυσίμων ύψους 35-40 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Η ΔΕΗ προσθέτει ότι το ντίζελ, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί αντί του φυσικού αερίου στον ΑΗΣ Κομοτηνής, κοστίζει πολύ περισσότερο από το μαζούτ το οποίο χρησιμοποιείται σε άλλου τύπου (πετρελαϊκές) μονάδες και συνεπώς η ΔΕΗ δεν ωφελείται οικονομικά από αυτή την αλλαγή.
ΔΕΗ
Επιβάρυνση από τη χρήση ντίζελ
Την επισήμανση ότι η χρήση πετρελαίου ντίζελ από την ηλεκτροπαραγωγική της μονάδα στην Κομοτηνή, αντί του φυσικού αερίου, την επιβαρύνει οικονομικά, έκανε χτες η ΔΕΗ απαντώντας σε δημοσιεύματα που την εμφάνιζαν να επωφελείται οικονομικά λόγω του φτηνότερου πετρελαίου. Ωστόσο, η ΔΕΗ δηλώνει ότι το ντίζελ είναι ακριβότερο από το μαζούτ, το οποίο χρησιμοποιείται σε άλλου τύπου πετρελαϊκές μονάδες, με διαφορά κόστους σε σχέση με το φυσικό αέριο στα 35-40 ευρώ ανά MWh.

Η μονάδα της ΔΕΗ άλλαξε καύσιμο λόγω της χαμηλής πίεσης που προκύπτει από τη διακοπή της ροής ρωσικού αερίου μέσω Βουλγαρίας. Η παρατεινόμενη κρίση στις σχέσεις Ρωσίας - Ουκρανίας επαναφέρει στο προσκήνιο το ζήτημα της ενεργειακής εξάρτησης της χώρας και τις επικίνδυνες κυβερνητικές επιλογές για τη διεύρυνση της χρήσης του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή, καθώς και τη μείωση της συμμετοχής του εγχώριου λιγνίτη στο ενεργειακό μείγμα.

Παρ' όλα αυτά, ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ Α. Παπαγεωργίου, μιλώντας χτες σε δημοσιογράφους επανέλαβε ότι τα αποθέματα υγροποιημένου φυσικού αερίου και οι νέες παραλαβές από Αλγερία και άλλες χώρες καλύπτουν τις ανάγκες σε φυσικό αέριο για τον Γενάρη. Σε κάθε περίπτωση, αποδεικνύεται περίτρανα η αστάθεια και η ενεργειακή ανασφάλεια που προκύπτει από τον έλεγχο του μεγάλου κεφαλαίου στα ορυκτά καύσιμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: