Πέμπτη 7 Μαΐου 2009

Ο Νεκτάριος δεν ξερει την ιστορία του ασφαλιστικού της ΔEH.

Κίνητρα για ρεύμα από τις στέγες
Τα νοικοκυριά θα πωλούν ηλεκτρικό στη ΔΕΗ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ:
Γιώργος Φιντικάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 7 Μαΐου 2009
Με γενναία τιμή- 50 λεπτά για κάθε ηλιακή κιλοβατώρα- τα νοικοκυριά θα μπορούν να πωλούν ρεύμα στη ΔΕΗ από τα φωτοβολταϊκά πάνελ στις ταράτσες τους, εφόσον ξεπεραστούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια που φρενάρουν σήμερα την εφαρμογή του νέου πλαισίου.

Παρότι τα κίνητρα για φωτοβολταϊκά στις στέγες έχουν οριστικοποιηθεί, μεγάλο αγκάθι εξακολουθεί να είναι η απαίτηση του υπουργείου Οικονομίας να καταβάλλει ο ενδιαφερόμενος στην εφορία ΦΠΑ για το παραγόμενο ρεύμα, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να ανοίξει βιβλία ελεύθερου επαγγελματία και να μπει έτσι σε γραφειοκρατικές και άλλες περιπέτειες.

Εδώ και καιρό στο υπουργείο Οικονομίας αναζητούν μια ενδιάμεση φόρμουλα που θα απαλλάσσει τον ενδιαφερόμενο από την υποχρέωση να θεωρείται επιτηδευματίας για να πωλήσει το περίσσευμα από το παραγόμενο ηλεκτρικό ρεύμα στη ΔΕΗ ή στον ΔΕΣΜΗΕ, στοιχείο που προβλέπεται στο σημερινό πλαίσιο και ακυρώνει στην πράξη την πραγματοποίηση και της παραμικρής επένδυσης από νοικοκυριά.

Μια ιδέα που εξετάζεται είναι τα νοικοκυριά να θεωρούνται αυτοπαραγωγοί, όχι χονδρέμποροι όπως σήμερα. Ωστόσο, σύμφωνα με τους φορείς της αγοράς, αυτή η πρόταση δεν οδηγεί σε οικονομική απόσβεση του συστήματος.

Μέχρι και χθες δεν είχε βρεθεί οριστική φόρμουλα, γεγονός που μπλοκάρει και η δημοσίευση της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης (υπουργοί Οικονομίας, Ανάπτυξης, ΠΕΧΩΔΕ) που εκκρεμεί εδώ και μήνες. Υψηλή τιμή πώλησης
Με την ίδια απόφαση θα δίνονται γενναία κίνητρα στα νοικοκυριά να εγκαταστήσουν στην ταράτσα τους φωτοβολταϊκό, αφού ορίζεται υψηλότερη εγγυημένη τιμή πώλησης της παραγόμενης κιλοβατώρας στο σύστημα (feed in tarif) από εκείνη που ισχύει για τις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα το νοικοκυριό θα αμείβεται με 50 λεπτά ανά κιλοβατώρα, έναντι 45 λεπτών που ισχύει φέτος για τις επιχειρήσεις.

Το τρίτο και πολύ σημαντικό σκέλος της απόφασης είναι πως απαλλάσσει τα νοικοκυριά από τη γραφειοκρατία όσον αφορά την εγκατάσταση του φωτοβολταϊκού. Δεν θα απαιτούνται δηλαδή εγκρίσεις εργασιών και κάθε λογής δικαιολογητικά όπως προέβλεπε ο νόμος που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2009 στη Βουλή, αλλά στο εξής θα αρκεί μόνο μια άδεια «μικρών εργασιών» της Πολεοδομίας που εκδίδεται σε λίγες ημέρες, για να μπορεί κάποιος να εγκαταστήσει φωτοβολταϊκό πάνελ στο σπίτι του, στο γραφείο του, στην ιδιοκτησία του γενικότερα. Η απόσβεση
Η απόφαση θα ρυθμίζει και τη διαδικασία έναρξης πώλησης του ρεύματος στη ΔΕΗ ή το ΔΕΣΜΗΕ. Μάλλον η παραγόμενη ενέργεια θα συμψηφίζεται με τη χρήση που κάνει στο δίκτυο της ΔΕΗ ο πελάτης της και θα γίνεται ένα είδος αντιλογισμού, ώστε να μειώνεται ο λογαριασμός του.

Ένα μικρό σύστημα του ενός κιλοβάτ κοστίζει σήμερα 5.000 ευρώ. Με τιμή 50 λεπτά / κιλοβατώρα, το σύστημα αφήνει ετήσια έσοδα 650 ευρώ. Επομένως, η απόσβεσή του γίνεται σε 7-8 χρόνια.
============================================
Πληρώνουμε 200 εκατ. ευρώ το μήνα για τρεις ΔΕΚΟ! Του Νεκτάριου Β. Νώτη

Μέχρι σήμερα, η μόνιμη επωδός των επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου αναφορικά με τις δαπάνες του προϋπολογισμού είναι ο «διογκωμένος δημόσιος τομέας, που πρέπει να περιοριστεί, γιατί κοστίζει πολλά». Κι όμως, η μεγάλη πληγή του προϋπολογισμού και πηγή των ελλειμμάτων ακούει στο όνομα «ευρύτερος δημόσιος τομέας». Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι εκεί – και ειδικότερα σε συγκεκριμένες ΔΕΚΟ – έχουν εντοπίσει ξένοι εμπειρογνώμονες και διεθνείς οργανισμοί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του κρατικού προϋπολογισμού. Δείτε γιατί:

Σε ό,τι αφορά τον ΟΣΕ, ο οργανισμός έχει σήμερα συσσωρευμένο έλλειμμα 8 δισ. ευρώ, το οποίο αναμένεται να ξεπεράσει τα 10 δις στην επόμενη διετία, αν δεν ληφθούν τα αναγκαία μέτρα. Ήδη, επιχορηγείται από τον προϋπολογισμό με περίπου 1 δισ. ευρώ – 700 εκατομμύρια + 380 εκατομμύρια για την κάλυψη των ελλειμμάτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι πληρώνουμε πάνω από 2,5 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα για να λειτουργεί ένας σιδηροδρομικός οργανισμός απόλυτα απαξιωμένος και απαρχαιωμένος. Τα μέτρα, που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Μεταφορών, μάλλον θα επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τον προϋπολογισμό και το φορολογούμενο, μέσω ακόμα μίας – και μάλιστα ιδιόμορφης – εθελουσίας εξόδου. Κι όλα αυτά, την ώρα που ο ΟΣΕ είναι ο ιδιοκτήτης της δεύτερης μεγαλύτερης ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα, με τη διαφορά όμως ότι η τρέχουσα εμπορική της αξία των 4,6 δις ευρώ της αποφέρει ετήσια έσοδα – μέσω των 600 μισθωμένων ακινήτων – μόλις 3,5 εκατομμυρίων ευρώ. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται οι κινήσεις, που ανακοινώθηκαν, για την καλύτερη αξιοποίηση αυτής της περιουσίας.

Οι επόμενες δύο μεγάλες πληγές αφορούν στη χρηματοδότηση του OΑΠ-ΔΕΗ και το ΤΑΠ-ΟΤΕ. Πρόκειται για δύο ταμεία με μεγάλα ελλείμματα. Σκεφτείτε μόνο ότι στον κοινωνικό προϋπολογισμό του 2005 τα συγκεκριμένα ταμεία είχαν εγγράψει έσοδα από «κοινωνική εισφορά» 525 εκατομμυρίων ευρώ. Η συγκεκριμένη εισφορά, που ουσιαστικά αποτελεί επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό, δεν ήταν αρκετή όπως αποδείχτηκε, να καλύψει τα ελλείμματα των συγκεκριμένων Ταμείων για τη συγκεκριμένη χρονιά, με αποτέλεσμα να χρειαστούν επιπλέον 200 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό, για να καλυφθούν συντάξεις και πληρωμές άλλων αναγκών, ξεπέρασε τα 900 εκατομμύρια το 2006, ενώ το 2007 η ετήσια επιχορήγηση του Τακτικού Προϋπολογισμού έφτασε:

- για το ΤΑΠ- ΟΤΕ στα 9.346 ευρώ ανά συνταξιούχο (!)

- και για τονΟΑΠ- ΔΕΗ στα 16.212 ευρώ ανά συνταξιούχο!

Για να φτάσουμε σήμερα, οπότε και ο φετινός προϋπολογισμός προβλέπει κονδύλια 1,4 δισ. ευρώ για τα δύο ταμεία. Με τα ελλείμματά τους, όμως, να εκτιμώνται στα 1,7 δισ. ευρώ, εκτιμάται ότι μάλλον θα χρειαστούν επιπλέον κονδύλια.

Κάθε άλλο, λοιπόν, παρά τυχαίες είναι οι επισημάνσεις ξένων παρατηρητών και οι ενστάσεις τους για τον «προσωρινό και όχι μόνιμο» χαρακτήρα των τελευταίων φορολογικών μέτρων (βλ. έκτακτη εισφορά και πάγωμα μισθών και συντάξεων). Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται και οι παρατηρήσεις και οι συστάσεις, που θα κάνουν οι εμπειρογνώμονες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, κατά την επίσκεψή τους στη χώρα μας μέσα στο μήνα.

Ένα μέρος -και μάλιστα σημαντικό- της λύσης, λοιπόν, για τη μείωση του ελλείμματος βρίσκεται στις ριζικές μεταρρυθμίσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και στο ασφαλιστικό. Απαραίτητη προϋπόθεση: η διαγραφή από τον όποιο σχεδιασμό της έννοιας του πολιτικού -ή καλύτερα κομματικού- κόστους.
-----------------------------------------------------------------
Ο Νεκτάριος δεν ξερει την ιστορία του ασφαλιστικού της ΔEH.
H ιστορία του ασφαλιστικού της ΔEH ξεκινά από το 1966, όταν οι απασχολούμενοι στη ΔEH απομακρύνονται από το IKA, χωρίς να έχει δημιουργηθεί ένα νέο αυτοτελές ταμείο. Oι εργαζόμενοι αποδίδουν στη ΔEH τα ποσοστά ασφαλιστικών εισφορών και την καθιστούν διαχειριστή των ασφαλιστικών τους δικαιωμάτων. H ΔEH με το διττό ρόλο εργοδότη και ασφαλιστή διαχειρίζεται τις εισφορές των εργαζομένων, ενώ παράλληλα η ίδια παρακρατεί και αξιοποιεί κατά το δοκούν τις εισφορές που θα πρέπει να καταβάλει για ασφάλιση. Aυτός ο δισυπόστατος ρόλος της ΔEH πρόσφερε αμοιβαία οφέλη και στις δύο πλευρές τουλάχιστον μέχρι τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας: άτοκη χρηματοδότηση για την επιχείρηση και υψηλό επίπεδο κοινωνικο-ασφαλιστικών παροχών για τους εργαζόμενους. Aπό τις αρχές της δεκαετίας του '90, με τις πρώτες μαζικές συνταξιοδοτήσεις προσωπικού αρχίζει να γίνεται ορατό το πρόβλημα που προκύπτει για τις μελλοντικές γενεές από την ανυπαρξία των ασφαλιστικών αποθεματικών και την παρουσία ελλειμμάτων. Tο πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο όταν αναλογιστικές μελέτες που αναθέτει η Διεύθυνση Aσφάλισης της ΔEH φέρνουν στην επιφάνεια υπέρογκα ελλείμματα, τα οποία εν μέσω της συζήτησης που έχει ανοίξει από τότε για «ραγδαίες αλλαγές στο ασφαλιστικό» οδηγούν τη ΓENOΠ να διεκδικήσει λογιστική απεικόνιση ασφαλιστικών αποθεματικών ύψους περίπου 1,3 τρισ. δραχμών................



http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_18_09/03/2008__262296

Δεν υπάρχουν σχόλια: