Παρασκευή 21 Αυγούστου 2009

Ψαλίδι στους μισθούς με άλλοθι την κρίση


Σχετικά με το το Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η ΔΕΗ Α.Ε στις 18.8.2009
Πέμπτη, 20 Αύγουστος 2009

To Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η ΔΕΗ Α.Ε στις 18.8.2009, σαν απάντηση σε τεκμηριωμένες καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας (Εφημερίδα ΑΞΙΑ 14.8.2009) για την προκλητική εύνοια του κ. Π. Αθανασόπουλου προς την εταιρεία του κουμπάρου του κ. Π. Μουστάκα (ΙΜS) και την πληρωμή από τη ΔΕΗ Α.Ε των εξόδων ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης της συζύγου του, εμπλέκοντας μάλιστα χωρίς δικαιολογία τη ΓΕΝΟΠ και εκπρόσωπο του Προεδρείου της, κατάφερε όχι μόνο να εκθέσει για μια ακόμη φορά τον ίδιο, αλλά και να επιβεβαιώσει πανηγυρικά την ορθότητα των καταγγελιών.

Αξιοσημείωτο είναι ότι με το Δελτίο Τύπου, η Διοίκηση της ΔΕΗ Α.Ε ενώ παραδέχεται τα όσα καταγγέλθηκαν, αφήνει μια σειρά από αναπάντητα ερωτηματικά, τα οποία φροντίζει να καλύψει με μια απαράδεκτα δεοντολογικά φραστική επίθεση. Γι' αυτό εμείς θέλουμε να ρωτήσουμε:

Γιατί άραγε η Διοίκηση αποφεύγει να ενημερώσει τι ποσό αντιπροσωπεύουν οι Συμβάσεις που ανατέθηκαν στον κουμπάρο με διαδοχικές απευθείας αναθέσεις και ποιο ποσό αντιπροσωπεύουν εκείνες που κέρδισε με Διαγωνισμό;
Γιατί αποκρύπτεται το γεγονός ότι ο εκπρόσωπος του Προεδρείου μας ενημερώθηκε για τις αναθέσεις μόνο από μια Γενική Δ/νση (αυτή των Επιτελικών Υπηρεσιών) ύψους 634.000 €, από τις οποίες μόνο οι 114.000 € ήταν μετά από Διαγωνισμό για προμήθεια εξοπλισμού Η/Υ;
Πως είναι δυνατό τα έργα που ανατέθηκαν να είναι ανεξάρτητα και αυτοτελή όταν τα πέντε τουλάχιστον εξ αυτών αφορούσαν την Εφοδιαστική Αλυσίδα των πέντε Γενικών Διευθύνσεων της ΔΕΗ Α.Ε όπως αναφέρει το σχετικό Δελτίο Τύπου; Κοινό δεν είναι το επίσημο λογισμικό και οι διαδικασίες που ακολουθούνται για την ενημέρωσή του από τις πέντε Γενικές Διευθύνσεις της ΔΕΗ Α.Ε.
Αποτελούσε αντικείμενο της πρώτης Σύμβασης που ανατέθηκε στην IMS του κουμπάρου η προετοιμασία πλήρων τευχών Διακήρυξης για την αναβάθμιση του υφιστάμενου συστήματος Εφοδιαστικής Αλυσίδας, έτσι ώστε το έργο της αναβάθμισης να διακηρυχθεί με Διαγωνισμό στον οποίο θα μετείχαν και άλλες δόκιμες εταιρείες εξειδικευμένης τεχνογνωσίας και εμπειρίας; Γιατί δεν υλοποιήθηκε ο σχετικός Διαγωνισμός στον οποίο προφανώς δεν θα μπορούσε να μετάσχει η ΙΜS, δηλαδή η εταιρεία που έφτιαξε τις Προδιαγραφές, αλλά προτιμήθηκαν οι διαδοχικές απευθείας αναθέσεις των αναβαθμίσεων στην ίδια την ΙΜS που εκπόνησε τα τεύχη του Διαγωνισμού;
Η IMS υπήρξε συνεπής στις υποχρεώσεις της από πλευράς ποιότητας και χρόνων παράδοσης των έργων που της ανατέθηκαν; Μήπως ορισμένα από αυτά έχουν παρουσιάσει καθυστερήσεις και ελαττώματα για τα οποία ευθύνεται η Εταιρεία; Εμείς τουλάχιστον μόνο έτσι μπορούμε να εξηγήσουμε την παραίνεση του κ. Αθανασόπουλου προς τα υψηλόβαθμα στελέχη της ομάδας παρακολούθησης να είναι ιδιαίτερα αυστηρά προς την Εταιρεία. Και το λέμε αυτό γιατί γνωρίζουμε ότι όλα τα υψηλόβαθμα υπηρεσιακά στελέχη της ΔΕΗ Α.Ε. είναι πάντοτε ιδιαίτερα αυστηρά στη επίβλεψη των Συμβάσεων που αφορούν τη διαχείριση υλικών και αποθεμάτων τόσο μεγάλης αξίας. Μήπως κάτι άλλο επεδίωκε ο κ. Αθανασόπουλος με τις παραινέσεις του ή μήπως έχει αρχίσει να έχει όψιμες «ενοχές» για εντολές που είχε δώσει νωρίτερα;
Είναι σωστή ή όχι η καταγγελία ότι η ΔΕΗ Α.Ε. δεν είναι ασφαλιστικός οργανισμός για να εγκρίνει και να καταβάλλει δαπάνες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης όταν η ίδια είναι γνωστό ότι δεν διαθέτει το αρμόδιο για τις εργασίες αυτές ιατρικό προσωπικό. Το ανεκδιήγητο Δελτίο Τύπου της ΔΕΗ Α.Ε. που καταγράφει με ακρίβεια τα ποσά που κατέβαλε η Επιχείρηση, τα τρία τελευταία χρόνια, για ιατροφαρμακευτικές δαπάνες του κ. Αθανασόπουλου και της συζύγου του ( με τίνων άραγε την έγκριση και τις υπογραφές;), μήπως αποβλέπει να δείξει ότι ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο, το οποίο θα αποτελούσε τη νόμιμη κατά τη Σύμβαση του Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου διαδικασία, θα κόστιζε πολύ ακριβότερα στη ΔΕΗ; Αν αυτός ήταν ο σκοπός, τότε ας χειροκροτήσουμε τον κ. Πρόεδρο της ΔΕΗ Α.Ε. για τις «αιματηρές οικονομίες» που κάνει, καταχωρώντας στα λογιστικά βιβλία της Επιχείρησης τα έξοδα της ιατροφαρμακευτικής του περίθαλψης. Μήπως όμως αυτό αποτελεί και φορολογική παράβαση; Τι λένε γι' αυτό οι Ορκωτοί Λογιστές;


Ας αφήσει λοιπόν κατά μέρος η Διοίκηση της ΔΕΗ Α.Ε τα σχόλια περί διαφάνειας και τις νουθεσίες προς τη ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ κι ας αποκτήσει το θάρρος να ενημερώσει τους πολιτικά προϊσταμένους της, που ποιος ξέρει βάσει ποιών ανταλλαγμάτων εξακολουθούν να τη στηρίζουν ή τουλάχιστον να την «ανέχονται», λέγοντάς τους την αλήθεια και όλη την αλήθεια.

Γραφείο Τύπου

ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ

============================================
Πώληση εξπρές για το ορυχείο της Bεύης
Εως τις 4 Σεπτεμβρίου οι επενδυτές πρέπει να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την εκμετάλλευση του κοιτάσματος λιγνίτη της Βεύης στη Φλώρινα, ενώ σήμερα λήγει η προθεσμία υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών για τη ΛΑΡΚΟ



Της Μανταλένα Πίου


Κάτω από την πίεση των ελλειμμάτων, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επιχειρεί τώρα με διαδικασίες εξπρές να δώσει λύση στην εκμετάλλευση των ορυχείων λιγνίτη της Βεύης στη Φλώρινα και να προχωρήσει στην αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ, για την οποία κατατίθενται σήμερα οι μη δεσμευτικές προσφορές.

Χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, απηύθυνε δημόσια πρόσκληση για την εκμετάλλευση του λιγντικού κοιτάσματος της Βεύης, αφού κήρυξε άγονο τον διαγωνισμό του 2006, ο οποίος τυπικά βρισκόταν ακόμα σε εξέλιξη, αλλά είχε παγώσει εδώ και χρόνια.

Αν και στο στάδιο αυτό, δεν γίνεται λόγος για νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι η εκμετάλλευση του λιγνιτικού κοιτάσματος θα συνδυαστεί με μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού, ενώ καλά ενημερωμένες πηγές δεν αποκλείουν η όλη διαδικασία να καταλήξει σε συνεργασία επιχειρηματικών ομίλων, απ’ αυτούς που είχαν λάβει μέρος στον προηγούμενο διαγωνισμό.

Δεδομένου του χρόνου που χρειάζεται για να κατασκευαστούν λιγνιτικές μονάδες το επιχειρηματικό σχήμα που θα αναλάβει την εκμετάλλευση του ορυχείου θα μπορεί να πουλήσει λιγνίτη μόνο στη ΔΕΗ.


Προθεσμία
Η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος λήγει στις 4 Σεπτεμβρίου και οι σχετικές αιτήσεις πρέπει να κατατεθούν στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος λόγω της λήξης των εγγυητικών επιστολών που είχαν υποβάλλει οι ενδιαφερόμενοι. «Προκειμένου να επισπευσθεί η έρευνα και η εκμετάλλευση του λιγνιτικού κοιτάσματος της Βεύης ο υπουργός Ανάπτυξης απευθύνει βάσει του άρθρου 144 του Μεταλλευτικού Κώδικα δημόσια πρόσκληση στις επιχειρήσεις που το επιθυμούν να εκδηλώσουν δημόσια το ενδιαφέρον τους» αναφέρει η ανακοίνωση, προσθέτοντας ότι θα ακολουθήσουν διαπραγματεύσεις με τους υποψηφίους, προκειμένου να επιλεγεί ο ανάδοχος του έργου. Οι διαπραγματεύσεις θα γίνουν από Επιτροπή, που συγκροτήθηκε χθες από τον υπουργό Ανάπτυξης.

Μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων η Επιτροπή θα προβεί σε εισήγηση προς τον υπουργό Ανάπτυξης και η σύμβαση που θα υπογραφεί με τον ανάδοχο θα κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή.


Κατακύρωση
Οπως διευκρινίζει το υπουργείο, οι λεπτομέρειες της διαδικασίας και της σύμβασης θα προσδιοριστούν στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων από την Επιτροπή, αφού μεταξύ άλλων ληφθούν υπόψη η εμπειρία από τον προηγούμενο διαγωνισμό, τα εχέγγυα που παρέχουν τα ενδιαφερόμενα επιχειρηματικά σχήματα, η ανάγκη ορθολογικής εκμετάλλευσης του κοιτάσματος και οι υφιστάμενες συνθήκες.

Στην αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οι υποψήφιοι επενδυτές θα πρέπει εκτός της επωνυμίας και της δήλωσης της πρόθεσής τους να αναλάβουν το ορυχείο να συμπεριλάβουν απόδειξη ότι το επιχειρηματικό σχήμα διαθέτει τα εχέγγυα για την διενέργεια έρευνας και εκμετάλλευσης του λιγνιτωρυχείου.

Ανάμεσα στις εταιρείες που συμμετείχαν στον προηγούμενο διαγωνισμό ήταν οι όμιλοι Περιστέρη, Μυτιληναίου, Ακτωρ - Ελληνική Τεχνοδομική και Κοπελούζου. Συμμετείχε και η ΔΕΗ, αλλά πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν της επιτρέπει να αναλάβει το κοίτασμα.

Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι οι ίδιοι όμιλοι στις δραστηριότητες των οποίων περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η ηλεκτροπαραγωγή, θα εκδηλώσουν και πάλι ενδιαφέρον, χωρίς να αποκλείουν τη συμμετοχή άλλων παικτών. Εκτός από τη ΔΕΗ που διαθέτει άδεια για την ανάπτυξη της μονάδας Μελίτη ΙΙ στη Φλώρινα, άδεια για λιγνιτικό σταθμό στην περιοχή έχει και η ΤΕΡΝΑ.



Η διαδικασία για το ορυχείο
Οι διαπραγματεύσεις με τις ενδιαφερόμενες εταιρείες θα γίνουν από Επιτροπή, που συγκροτήθηκε χθες από τον υπουργό Ανάπτυξης και στην οποία συμμετέχουν οι κ.: Xαράλαμπος Τσουτρέλης, πρόεδρος του ΙΓΜΕ και πρόεδρος της Επιτροπής, Γρηγόρης Πραστάκος, πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Μιχάλης Σταθόπουλος ομότιμος καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών ως μέλη και ο κ. Σπύρος Οικονόμου, γενικός διευθυντής του ΙΓΜΕ ως γραμματέας.



Μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων η Επιτροπή θα προβεί σε εισήγηση προς τον υπουργό Ανάπτυξης και η σύμβαση που θα υπογραφεί με τον ανάδοχο θα κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή.


Οι ενδιαφερόμενοι παίκτες
Για το ορυχείο της Βεύης: Ανάμεσα στις εταιρείες που συμμετείχαν στον προηγούμενο διαγωνισμό ήταν οι όμιλοι Περιστέρη, Μυτιληναίου, Ακτωρ - Ελληνική Τεχνοδομική και Κοπελούζου. Συμμετείχε και η ΔΕΗ, αλλά πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν της επιτρέπει να αναλάβει το κοίτασμα.

Για τη ΛΑΡΚΟ: Στους υποψήφιους, συγκαταλέγονται ο όμιλος Μυτιληναίου, η πολυεθνική Cunico με έδρα το Αμστερνταμ και δραστηριότητα στον τομέα του νικελίου με θυγατρικές στην ΠΓΔΜ και στο Κόσοβο, η αυστραλιανή Western Mines και ενδεχομένως η ελβετική Glencore, αναφέρουν έγκυρες πηγές.


Σήμερα κατατίθενται οι μη δεσμευτικές προσφορές για ΛΑΡΚΟ


Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ, καθώς σήμερα λήγει η προθεσμία για την υποβολή των μη δεσμευτικών προσφορών και αναμένεται τρεις τουλάχιστον όμιλοι να επιδείξουν ενδιαφέρον.

Ανάμεσα στους υποψήφιους, συγκαταλέγονται ο όμιλος Μυτιληναίου, η πολυεθνική Cunico με έδρα το Αμστερνταμ και δραστηριότητα στον τομέα του νικελίου με θυγατρικές στην ΠΓΔΜ και στο Κόσοβο, η αυστραλιανή Western Mines και ενδεχομένως η ελβετική Glencore, αναφέρουν έγκυρες πηγές.

To Δημόσιο κατέχει το 36% της ΛΑΡΚΟ. Οι δύο άλλοι μέτοχοι είναι η Εθνική Τράπεζα με 35% και η ΔΕΗ με 29%, οι οποίες φέρονται να συντάσσονται με την πώληση και να μην έχουν αντίρρηση στη ρευστοποίηση και των δικών τους μεριδίων. Η πώληση της ΛΑΡΚΟ όμως δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Η εταιρεία βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας -το 2008 είχε ζημιές 116,335 εκατ. ευρώ- και έχει σοβαρές εκκρεμότητες όπως η τιμή προμήθειας του ηλεκτρικού ρεύματος (είναι από τις πιο ενεργοβόρες βιομηχανίες) και τα περιβαλλοντικά, τα οποία ενδεχομένως να επηρεάσουν τις εξελίξεις, όπως άλλωστε έχει συμβεί στο παρελθόν, σε προηγούμενες ανάλογες προσπάθειες.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές είναι πολύ πιθανόν να θέσουν τα ζητήματα αυτά, ενώ από την άλλη πλευρά το Δημόσιο επιδιώκει από τον ανάδοχο να δεσμευτεί σε σχέδιο βιωσιμότητας της εταιρείας.

Με βάση αυτό θα προχωρήσει η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 100 εκατ. ευρώ και η κεφαλαιοποίηση ζημιών ύψους 120 εκατ. ευρώ, που θα καλύψει το Δημόσιο, αφού οι δύο άλλοι μέτοχοι έχουν δηλώσει ότι δεν θα συμμετάσχουν στην αύξηση. Σύμβουλοι του Δημοσίου για την αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ έχουν αναλάβει οι Rothschild, Eurobank και PriceWaterhouseCoopers.

=============================================

Ακυρώθηκε ο διαγωνισμός της Βεύης
Η διαπραγμάτευση για την ανάθεση του λιγνιτικού κοιτάσματος θα γίνει από Επιτροπή
Της Xρυσας Λιαγγου

Στην ακύρωση του διαγωνισμού για το λιγνιτικό κοίτασμα της Bεύης προχώρησε ο υπουργός Aνάπτυξης K. Xατζηδάκης, δίνοντας τέλος σε μία κομβική για τον ενεργειακό τομέα εκκρεμότητα που κληρονόμησε από τους προκατόχους του. Mε απόφασή του, κηρύσσει άγονο τον διαγωνισμό που σέρνεται από τον Mάιο του 2006 και απευθύνει παράλληλα δημόσια πρόσκληση στις επιχειρήσεις που το επιθυμούν να εκδηλώσουν δημόσια το ενδιαφέρον τους για την ανάθεση του κοιτάσματος έπειτα από διαπραγμάτευση. H διαπραγμάτευση θα διεξαχθεί από Eπιτροπή που συστήθηκε ήδη χθες με πρόσωπα υψηλού κύρους, ενώ η σύμβαση που θα υπογραφεί θα υποβληθεί προς κύρωση στη Bουλή.

H απόφαση επικαλείται τη λήξη των εγγυητικών επιστολών των διαγωνιζόμενων ως αιτία ακύρωσης του διαγωνισμού, η εξέλιξη ωστόσο φαίνεται ότι προέκυψε έπειτα από την αναγκαία συναίνεση των επιχειρηματικών συμφερόντων που διεκδίκησαν τη Bεύη, προκειμένου να αρθεί το αδιέξοδο που είχε προκύψει με τα απροσδόκητα αποτελέσματα του διαγωνισμού. Aυτά συνδέονται με το ιδιαίτερα υψηλό έσοδο (82,5%) που η εταιρεία TEPNA προέβλεπε για το Δημόσιο στην προσφορά της, διεκδικώντας τον τίτλο του πλειοδότη, το οποίο έφερε σε αμηχανία την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Aνάπτυξης (Δ. Σιούφα) και αμφισβητήθηκε από το σύνολο των υπολοίπων υποψηφίων επενδυτών. O φάκελος «Bεύη» παραδόθηκε ως είχε στον διάδοχο του κ. Δημήτρη Σιούφα, κ. Xρήστο Φώλια, τον Σεπτέμβριο του 2007 για να καταλήξει στον κ. Xατζηδάκη.

Oλο αυτό το διάστημα, τόσο η TEPNA όσο και οι Oμιλοι Mυτιληναίου, Eλληνικής Tεχνοδομικής, οι οποίοι είχαν έρθει σε επιχειρηματική συμμαχία για να διεκδικήσουν από κοινού το κοίτασμα της Bεύης αλλά και ο Oμιλος Kοπελούζου και η ΔEH που συμμετείχαν στον διαγωνισμό φέρονται να ήταν σε επαφές με την ηγεσία του υπουργείου Aνάπτυξης, η οποία αναζητούσε μία λύση που θα έδινε πραγματική διέξοδο και δεν θα ενέπλεκε περαιτέρω το θέμα, που στο μεταξύ παρακολουθούσε στενά και η E.E.

Kαταλυτικά στην απόφαση του κ. Xατζηδάκη φαίνεται ότι λειτούργησε και η πρόσφατη απόφαση της E.E. για διάθεση των κοιτασμάτων Bεύης, Eλασσόνας και Δράμας σε ιδιώτες μέσω βραχυπρόθεσμης διάρκειας διαγωνισμών (έξι μήνες), προκειμένου να σπάσει το μονοπώλιο της ΔEH στον λιγνίτη. H απαίτηση της Kομισιόν φαίνεται ότι υποχρέωσε τον υπουργό να προχωρήσει τελικά στη διαδικασία της πρόσκλησης εκδήλως ενδιαφέροντος μέσω διαπραγμάτευσης έναντι της απευθείας ανάθεσης που επιτρέπει ο Mεταλλευτικός Kώδικας και που σύμφωνα με πληροφορίες προωθούσε σε κοινοπρακτικό σχήμα που θα συμμετείχαν όλοι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές και η ΔEH.

H νέα διαδικασία προβλέπει εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους υποψηφίους μέχρι και τις 4 Σεπτεμβρίου 2009 και στη συνέχεια διαπραγμάτευση με την Eπιτροπή που απαρτίζεται από τους Xαράλαμπο Tσουτρέλη, πρόεδρο του IΓME ως πρόεδρο, Γρηγόρη Πραστάκο, πρύτανη του Oικονομικού Πανεπιστημίου Aθηνών και Mιχάλη Σταθόπουλο, ομότιμο καθηγητή της Nομικής Σχολής Aθηνών ως μέλη και Σπύρο Oικονόμου, γενικό διευθυντή του IΓME ως γραμματέα.

Tο κοίτασμα της Bεύης υπολογίζεται σε 90 εκατ. τόνους που μπορεί να στηρίξει μία θερμοηλεκτρική μονάδα ισχύος 300 MW. Tο κοίτασμα της Eλασσόνας σε 150 εκατ. τόνων και το κοίτασμα της Δράμας σε 1 δισ. τόνους. Kαι τα τρία κοιτάσματα ανήκουν στα «δεύτερης γενιάς» που χαρακτηρίζονται από υψηλό κόστος εξόρυξης και χαμηλή θερμογόνο δύναμη. Tο επενδυτικό ενδιαφέρον ωστόσο είναι υψηλό, αφού σε κάθε περίπτωση το εγχώριο καύσιμο είναι πιο ανταγωνιστικό από το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο.




============================================
Ψαλίδι στους μισθούς με άλλοθι την κρίση
Αυξήσεις στα όρια του πληθωρισμού αναμένεται να προτείνουν οι εργοδότες. Επί ποδός πολέμου η ΓΣΕΕ.
Μικρό καλάθι κρατούν οι μισθωτοί, καθώς η οικονομική κρίση προσφέρει άλλοθι σε κυβέρνηση και εργοδότες να προχωρήσουν σε... εκπτώσεις σε μισθολογικά και εργασιακά δικαιώματα. Η διαπραγμάτευση για τη νέα Εθνική Συλλογική Σύμβαση θα είναι η δυσκολότερη των τελευταίων ετών, ενώ την 1η Σεπτεμβρίου καταβάλλονται οι τελευταίες αυξήσεις των κλαδικών συμβάσεων (π.χ. ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, εργαζόμενοι στην παροχή υπηρεσιών).

Ιδιαίτερα κρίσιμη για τους εργαζόμενους είναι η συνάντηση του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή με τη ΓΣΕΕ στις 28 του μήνα, ενώ την ερχόμενη Τρίτη οι συνδικαλιστές θα «επισκεφθούν» τον υπουργό Οικονομίας. Στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό οι συνδικαλιστές θα ζητήσουν, μεταξύ άλλων, τη στήριξη των εργαζομένων που βρίσκονται αντιμέτωποι με τη ραγδαία εξάπλωση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης (μερική απασχόληση, τετραήμερη εργασία κ.ά.).

«Δεν πάει άλλο»
«Δεν πάει άλλο», σημειώνει στο «Εθνος» ο γραμματέας Τύπου της Συνομοσπονδίας, Στάθης Ανέστης, και προσθέτει «η κυβέρνηση πρέπει να αλλάξει πορεία πλεύσης ή διαφορετικά να απαλλάξει τους πολίτες από την καταστροφική πολιτική της».

Στο μεταξύ η ΓΣΕΕ είναι επί ποδός πολέμου, καθώς οι εργοδότες με πρόσχημα την κρίση αναμένεται να προτείνουν αυξήσεις στα όρια του πληθωρισμού για το 2010. Σημειώνεται πως η τελευταία δόση της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης κατεβλήθη την 1η Μαϊου και προέβλεπε την καταβολή αύξησης στους μισθούς 5.5%.

Ωστόσο υπάρχουν αρκετές κλαδικές συμβάσεις (π.χ. ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, παροχή υπηρεσιών) που προβλέπουν την καταβολή της τελευταίας δόσης των αυξήσεων την 1η Σεπτεμβρίου. Συγκεκριμένα, το φθινόπωρο «φέρνει» αυξήσεις στους μισθούς σε μεγάλους κλάδους, όπως:

ΔΕΗ: Αύξηση 3.5% θα πάρουν στους μισθούς οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση. Η σύμβαση προβλέπει για τη διετία 2008-2009 την καταβολή των αυξήσεων σε τέσσερις συνολικά δόσεις, με την αθροιστική αύξηση να φτάνει το 14.19%.
Εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών.
Με τη μεσολάβηση του ΟΜΕΔ καθορίστηκαν οι αυξήσεις στους μισθούς για τη διετία 2008-2009. Η τελευταία δόση καταβάλλεται την 1η Σεπτεμβρίου και προβλέπει την αύξηση των μισθών κατά 4%.

ΕΥΔΑΠ: Μονοετής είναι η σύμβαση εργασίας που υπέγραψαν στα μέσα Ιουνίου η διοίκηση της επιχείρησης και η Ομοσπονδία των εργαζομένων. Η σύμβαση προβλέπει την καταβολή συγκεκριμένου ποσού (και όχι ποσοστού) στους βασικούς μισθούς.

Ετσι δόθηκε αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου αύξηση 20 ευρώ σε όλους τους βασικούς μισθούς, ενώ άλλα 25 ευρώ θα δοθούν την 1η Σεπτεμβρίου.

Αντιθέτως στις τράπεζες συνεχίζεται το αδιέξοδο με την κλαδική σύμβαση εργασίας και η «κόντρα» έχει μεταφερθεί πλέον στα δικαστήρια.

Χθες εκδικάστηκε η αγωγή της Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών και εννέα επιμέρους τραπεζών, προκειμένου να μην προχωρήσει η διαδικασία στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας.

Η ΟΤΟΕ πραγματοποίησε για το θέμα αυτό 24ωρη απεργία και καλεί την κυβέρνηση να παρέμβει «για να μπει τέλος στην αδιαλλαξία των τραπεζιτών».

Σε ανακοίνωση τονίζεται πως «η κυβέρνηση που έτσι κι αλλιώς έχει σοβαρές ευθύνες για τη στάση ανοχής που έχει τηρήσει μέχρι σήμερα, η οποία έχει αποθρασύνει τους τραπεζίτες -ακόμα κι εκείνους που διόρισε η ίδια σε κρατικού ενδιαφέροντος τράπεζες-, πρέπει επιτέλους να ακούσει τη φωνή των εργαζομένων και της κοινωνίας και να βγει από τη νιρβάνα της ένοχης απάθειας και της συνειδητής αδιαφορίας».

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΚΚΑΛΙΑΡΗ
kokkaliari@pegasus.gr

=================================================
Στις 27 Αυγούστου θα ανακοινωθούν τα οικονομικά αποτελέσματα του A’ Εξαμήνου 2009

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ


Τα οικονομικά αποτελέσματα Α' Εξαμήνου 2009 της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού Α.Ε., θα ανακοινωθούν την Πέμπτη 27 Αυγούστου 2009, πριν από την έναρξη της συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Αθήνα, 20 Αυγούστου 2009


===================================================


Αυξήσεις στο ρεύμα μέσω Βρυξελλών
Απελευθέρωση τιμολογίων ζητεί η Κομισιόν
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Φιντικάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 20 Αυγούστου 2009
Ανοίγει ο δρόμος για αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ έπειτα από προειδοποιητική επιστολή που απέστειλε τον Ιούνιο η Κομισιόν στην Ελλάδα, καλώντας την να απελευθερώσει τις τιμές του εμπορικού ρεύματος.

Στην επιστολή της η Κομισιόν (26/6/2009) ζητεί να μάθει από την ελληνική κυβέρνηση γιατί συνεχίζει να καθορίζει εκείνη τις εκάστοτε αυξήσεις στα τιμολόγια των εμπορικών καταναλωτών (καταστήματα, επιχειρήσεις, βιοτεχνίες) όταν άλλες χώρες της Ε.Ε. δεν το κάνουν πια, αλλά αφήνουν τις επιχειρήσεις ηλεκτρισμού να αποφασίζουν μόνες τους για την εμπορική πολιτική τους. Και της ζητεί να προχωρήσει σε απελευθέρωση των εμπορικών τιμολογίων, αφού κάτι τέτοιο εμποδίζει την ανάπτυξη του ανταγωνισμού.

Όμως, τυχόν απόφαση που θα επιτρέψει στη ΔΕΗ να καθορίζει στο εξής μόνη της τα εμπορικά της τιμολόγια θα ανάψει το πράσινο φως για μειώσεις στην κατηγορία αυτή, καθώς όσο θα διατηρούνται στα σημερινά επίπεδα θα επιτρέπουν στις ανταγωνίστριες εταιρείες που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στη λιανική (π.χ. η αυστριακή Verbund) να της αποσπούν σημαντικούς πελάτες όπως μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Τα τιμολόγια των εμπορικών πελατών ήταν επί χρόνια τα πιο υψηλά της ΔΕΗ και με τα έσοδα που έμπαιναν στα ταμεία της, στην ουσία η επιχείρηση «επιδοτούσε» τα τιμολόγια των άλλων κατηγοριών (οικιακό, αγροτικό, πολυτέκνων) που αναγκαζόταν να διατηρεί σε χαμηλά επίπεδα για λόγους κοινωνικής πολιτικής. Έτσι, τυχόν μειώσεις στα εμπορικά, ναι μεν θα συγκρατήσουν τους πελάτες της στο χαρτοφυλάκιό της, αλλά θα δημιουργήσουν μαύρη τρύπα στα έσοδά της, την οποία η επιχείρηση θα πρέπει να καλύψει από αλλού μέσω αυξήσεων, εν προκειμένω στα οικιακά.

Το σχέδιο της ΔΕΗ
Ούτως ή άλλως, εδώ και μήνες η ΔΕΗ επεξεργάζεται πρόταση για τον εξορθολογισμό του συνόλου των τιμολογίων της, που αλλού προβλέπει μειώσεις (εμπορικά) και αλλού αυξήσεις (οικιακά, αγροτικό), με στόχο εφόσον εγκριθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης να ισχύσει εντός του 2010.

Τα πάντα, φυσικά, υπόκεινται στους γενικότερους πολιτικούς σχεδιασμούς με βάση το σενάριο για τον χρόνο προσφυγής στις κάλπες. Τον τελευταίο λόγο τον έχει το υπουργείο, που έχει διαμηνύσει στην επιχείρηση ότι για του χρόνου δεν τίθεται θέμα αυξήσεων. Κύκλοι της αγοράς, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι η τωρινή συγκυρία για αναδιάρθρωση των τιμολογίων της ΔΕΗ είναι καλή.

Δεδομένης και της προειδοποιητικής επιστολής της Κομισιόν δεν είναι απίθανο εντός του 2010 η κυβέρνηση να «ξαναδεί» το θέμα με άλλο μάτι. Επειδή ακριβώς οι τιμές των καυσίμων σήμερα είναι χαμηλές (και άρα τα κέρδη της ΔΕΗ αυξάνονται) θα μπορούσε- αναφέρουν πάντα οι ίδιες πηγές- να επιτραπεί σε πρώτη φάση μια πολύ ήπια αύξηση ορισμένων μόνο από τα οικιακά τιμολόγια, με ταυτόχρονες μειώσεις στα εμπορικά εν όψει και του ανταγωνισμού. Και συμπληρώνουν πως αν η αναδιάρθρωση των τιμολογίων της μετατεθεί για αργότερα, πιθανόν οι επιπτώσεις στους καταναλωτές να είναι πιο επώδυνες, δεδομένων των προβλέψεων για αύξηση της τιμής του πετρελαίου (στα 80 δολ/ βαρέλι) από το 2010 και μετά.

Για τα οικιακά τιμολόγια
Προς το παρόν, πάντως, η Κομισιόν δεν θέτει θέμα για τα οικιακά τιμολόγια. Η γραμμή που ακολουθεί είναι ότι αφήνει στη διακριτική ευχέρεια κάθε χώρας να αποφασίσει αν θα τα απελευθερώσει ή όχι, κάτι που μέχρι σήμερα μόνο η Μεγάλη Βρετανία έχει κάνει. Στη χώρα αυτή τα οικιακά τιμολόγια ηλεκτρικού έχουν απελευθερωθεί από το 1996 και ενώ τα πρώτα χρόνια σημειώθηκαν σημαντικές αυξήσεις, από το 2001-2002 και μετά οι τιμές χάρη στον ανταγωνισμό (υπάρχουν 7 μεγάλες εταιρείες) ακολούθησαν πτωτική πορεία.

Σε γενικές γραμμές, η Επιτροπή θεωρεί ότι η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού διανύει μεταβατική περίοδο, γι΄ αυτό και επιτρέπει στις χώρες-μέλη να λαμβάνουν μέτρα προστασίας των καταναλωτών τους. Επιτρέπεται έτσι στις κυβερνήσεις να προστατεύουν τους καταναλωτές τους από τις απότομες διακυμάνσεις των τιμών των καυσίμων, που επηρεάζουν ανάλογα και τα τιμολόγια. Ένα τέτοιο μέτρο που έχει υιοθετήσει και η ελληνική κυβέρνηση- και πιθανότατα θα ισχύσει από το 2010- είναι η ρήτρα καυσίμου στα τιμολόγια της ΔΕΗ, που επιτρέπει να αυξάνονται όταν η τιμή του πετρελαίου υπερβαίνει ένα όριο, αλλά όχι απότομα και με την παραμικρή αύξηση, ενώ επιβάλλει να μειώνονται αντίστοιχα, στην αντίθετη περίπτωση. Σε άλλες χώρες, όπως στη Γαλλία με τα πολλά πυρηνικά εργοστάσια, επειδή αυτού του είδους η ενέργεια είναι πολύ φθηνή, η κυβέρνηση παρέχει στις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες του πληθυσμού ηλεκτρικό ρεύμα σε τιμές κάτω του κόστους.
Η ΔΕΗ
για να καλύψει την απώλεια εσόδων από τυχόν μειώσεις στα εμπορικά τιμολόγια θα αναγκαστεί να αυξήσει τα οικιακά
===========================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: