Κυριακή 25 Ιουλίου 2010

(«είναι δικό σας θέμα ποιες θα επιλέξετε να πουλήσετε»

Την πώληση του 40% των μονάδων της ΔΕΗ ζητεί η Κομισιόν
Παρέμβαση-«βόμβα»


Την πώληση ενός μεγάλους μέρους λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων (έως και 40%) της ΔΕΗ ζήτησαν στελέχη της Κομισιόν, κατά τις συναντήσεις τους με εκπροσώπους των υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος, καθώς και με τα στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, στο πλαίσιο των μέτρων για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Την Παρασκευή ολοκληρώθηκαν οι επαφές που είχαν για τρεις ημέρες στην Αθήνα οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
«Πουλήστε μεγάλο μέρος των λιγντικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ, είναι η μόνη αποτελεσματική λύση για να ανοίξει η αγορά, όλα τα υπόλοιπα είναι τσιρότα, έχουν δοκιμαστεί σε άλλες χώρες, χωρίς επιτυχία», φέρεται να είπαν στα στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, σύμφωνα με Τα Νέα.
Εκείνο μάλιστα που έκαναν σαφές, μάλιστα, ήταν πως η απαίτησή τους για πώληση μονάδων, συνδέεται ευθέως με την εκταμίευση της τρίτης δόσης βοήθειας της χώρας μας από την τρόικα, αντιπροσωπεία της οποίας καταφτάνει τη Δευτέρα στην Αθήνα.
«Πάρτε αποφάσεις που θα έχουν αποτελέσματα, όλες οι άλλες λύσεις που δρομολογείτε είναι τσιρότα, έχουν εφαρμοστεί χωρίς επιτυχία αλλού, οπότε θα χάσετε χρόνο χωρίς λόγο, κι εμείς το δικό μας. Δομικές αλλαγές χρειάζονται άμεσα», είπαν σύμφωνα τις πληροφορίες τα κοινοτικά στελέχη στους παρευρισκόμενους.
Για να προσθέσουν πως η μόνη αποτελεσματική λύση για να ανοίξει η αγορά ηλεκτρισμού είναι η πώληση ενός μεγάλους μέρους λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων («είναι δικό σας θέμα ποιες θα επιλέξετε να πουλήσετε», συμπλήρωσαν).
Ενδεικτικά ανέφεραν ότι «θα μπορούσατε να πουλήσετε το 40% των λιγνιτικών μονάδων και το 40% των υδροηλεκτρικών της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού».
Αυτό σημαίνει 2.000 MW από τα 5.000 MW λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ και 1.200 MW από τα 3.000 MW υδροηελκτρικής.

Αργότερα, την Παρασκευή, η αντιπροσωπεία των κοινοτικών συναντήθηκε στο ΥΠΕΚΑ με τον γγ Κ.Μαθιουδάκη.

Στην επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς ότι οι υποχρεώσεις του ενεργειακού σκέλους του Μνημονίου δεν υπάρχει τέτοια δέσμευση, ο εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού αντέτεινε ότι «τα Μνημόνια αλλάζουν και εμπλουτίζονται, άλλωστε τον πρώτο λόγο έχει ο δανειστής, που ενδιαφέρεται να ανακάμψει η οικονομία, ώστε να πάρει πίσω τα χρήματα που έδωσε».
Υπενθύμισαν μάλιστα ότι η Ελλάδα δεν έχει εδώ και πολύ καιρό συμμορφωθεί με τις κατά καιρούς επιστολές της Κομισιόν, όπως εκείνη του 2008 της τότε Επιτρόπου Ανταγωνισμού Νέλι Κρόες, που μιλούσε για την ανάγκη να εκχωρήσει σε ιδιώτες νέα κοιτάσματα λιγνίτη (όπως σε Δράμα και Ελασσόνα) για να κάνουν μονάδες, και να ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις τη ΔΕΗ.

=============================================
ΑΠΟΨΗ : «Ακροβατεί» η ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας Tης Mαρκελλας Σταματη*
Στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεννόησης, στις συγκεκριμένες «προϋποθέσεις οικονομικής πολιτικής στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας», της 3ης Μαΐου 2010, η Ελλάδα δεσμεύτηκε μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του 2010 να έχει εκδώσει Προεδρικό Διάταγμα για την «απελευθέρωση της χονδρικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας» αλλά και υπουργική απόφαση για τον «εξορθολογισμό των τιμών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας», ήτοι τον καθορισμό των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας με τρόπο που θα απαγορεύονται οι σταυροειδείς επιδοτήσεις και γενικότερα οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού. Παράλληλα, το «τρίτο ενεργειακό πακέτο» της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που εισάγει πιο αυστηρούς κανόνες για τη δημιουργία μιας ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας, πρέπει να ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη μέχρι τον Μάρτιο του 2011. Τελικά, από το σύνολο των μέτρων που θα ληφθούν, θα κριθεί εάν η χώρα μπορεί να αποτελέσει ενεργειακό κόμβο και ελκυστική αγορά ενέργειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Αναφορικά με το ζήτημα της «χονδρικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας», η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έχει ήδη θέσει το θέμα σε δημόσια διαβούλευση, που έχει ήδη ολοκληρωθεί. Κατά τη διαδικασία αυτή, έχουν υποβάλει τις προτάσεις και τα σχόλιά τους εταιρείες ενέργειας που δραστηριοποιούνται στην αγορά. Σχετικά με το θέμα του «εξορθολογισμού των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας», η ΡΑΕ έχει δημοσιεύσει την υπ’ αριθμό 237/2010 γνωμοδότηση με θέμα «Τιμολόγια ρυθμιστικού ελέγχου ΔΕΗ Α.Ε.», με την οποία γνωμοδοτεί υπέρ της άμεσης, εντός του 2010, εφαρμογής της πρώτης φάσης μείωσης του εμπορικού τιμολογίου, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναπροσαρμογής των τιμών και για τους λοιπούς καταναλωτές. Ετσι, η ΡΑΕ συνιστά μεν την τροποποίηση των τιμών για ορισμένους καταναλωτές, δηλαδή για τους εμπορικούς καταναλωτές, ενώ για άλλους, π.χ. οικιακούς καταναλωτές, αντίστοιχες μεταβολές μετατίθενται στο μέλλον για λόγους κοινωνικής πολιτικής. Δεν δίδεται όμως η δυνατότητα εμπορίας ηλεκτρικού ρεύματος στα νησιά και από άλλους ιδιώτες εκτός της ΔΕΗ Α.Ε., η οποία εξακολουθεί να διατηρεί το μονοπώλιο της προμήθειας των νησιών και ταυτόχρονα είναι ο διαχειριστής του δικτύου διανομής ηλεκτρικού ρεύματος. Ενόψει της αναμενόμενης υπουργικής απόφασης, που θα εκδοθεί με βάση την ως άνω γνωμοδότηση της ΡΑΕ, επισημαίνεται ότι στις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις ελλοχεύουν εμπόδια στον δρόμο προς τη διατήρηση και ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά λιανικής. Παράλληλα με την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της χώρας σύμφωνα με το Μνημόνιο Συνεννόησης, η ελληνική διοίκηση πρέπει να λάβει υπόψη της το γεγονός ότι το ειδικό πλαίσιο των εθνικών και κοινοτικών κανόνων για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την ενίσχυση του ανταγωνισμού έχει πλημμελώς εφαρμοστεί μέχρι στιγμής.

Τα μέτρα

Είναι απαραίτητο να ληφθούν μέτρα σχετικά με: Τον αποτελεσματικό «νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και του δικτύου των μη διασυνδεδεμένων νησιών» των οποίων διαχειριστής εξακολουθεί να παραμένει η ΔΕΗ, θέτοντας σε κίνδυνο την ανεξαρτησία της διαχείρισης των δικτύων από τη δραστηριότητα της παραγωγής και της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ. Ειδικά για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά, όπου σήμερα ο ανταγωνισμός είναι ανύπαρκτος, πρέπει να υιοθετηθούν οι αναγκαίες αλλαγές όσο δυνατόν ταχύτερα, προκειμένου να μπορούν οι ιδιώτες προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να εισέλθουν και στην αγορά αυτή και να απολαύουν ισότιμης και χωρίς διακρίσεις πρόσβασης στο δίκτυο. Την επανεξέταση του τρόπου καθορισμού των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (π.χ. κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο, ΥΚΩ για πολύτεκνους κ.λπ.) και του καταλογισμού των χρεώσεων για την παροχή τους στις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών, κατά τρόπο που δεν θα οδηγεί σε αντι-ανταγωνιστικές συμπεριφορές και σε δυσανάλογη επιβάρυνση των ιδιωτών προμηθευτών, εξωθώντας τους να εγκαταλείψουν την αγορά με αρνητικές συνέπειες για τον ανταγωνισμό και τους καταναλωτές. Τον εξορθολογισμό των τιμών λιανικής προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με ταυτόχρονη παρακολούθηση της αγοράς χονδρικής προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, με σκοπό την αποφυγή στρεβλώσεων της αγοράς και έλεγχο των καταχρήσεων της δεσπόζουσας θέσεως που κατέχει η ΔΕΗ στις αγορές της παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Συμπερασματικά πρέπει να σημειωθεί ότι είναι μεν θεμιτό εν μέσω απελευθέρωσης και οικονομικής κρίσης να επιχειρείται η προστασία μιας μεγάλης δημόσιας επιχείρησης όπως είναι ουσιαστικά η ΔΕΗ, όμως αυτό δεν δικαιολογείται να λαμβάνει χώρα με τρόπο που να οδηγεί στην έξοδο από την αγορά των λιγοστών ανταγωνιστών της, λοιπών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος. Αυτό το αποτέλεσμα θα είχε σοβαρότατες συνέπειες στην προσπάθεια εξόδου από την οικονομική κρίση λαμβανομένης υπ’ όψιν της ανάγκης της χώρας για επενδύσεις από εγχώριες και αλλοδαπές εταιρείες, στις οποίες πρέπει να δοθούν κίνητρα και το σήμα ότι επιτέλους υπάρχει πολιτική βούληση για πραγματική απελευθέρωση της αγοράς.

*Διδάκτωρ Νομικής του Freie UniversitŠt Berlin.
===================================================
«Βίαιο άνοιγμα» στην αγορά ενέργειας λόγω τρόικας

Του ΒΑΣ. ΓΕΩΡΓΑ Στην πραγματική απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με το ουσιαστικό άνοιγμα της αγοράς στους ιδιώτες και «σπάσιμο» της ΔΕΗ στρέφονται τώρα οι πιέσεις κοινοτικών και τρόικας προς την ελληνική κυβέρνηση.
Το κλιμάκιο των εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που τις προηγούμενες ημέρες είχε διαδοχικές συναντήσεις με θεσμικούς φορείς της ενεργειακής αγοράς, επιχειρηματίες και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, ολοκλήρωσε την Παρασκευή τις επαφές του, ικανοποιημένο μεν σε ό,τι αφορά το έστω και καθυστερημένο άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου, αλλά με πολλές ενστάσεις για τη δυνατότητα που δίνει σήμερα το ρυθμιζόμενο πλαίσιο της Ελλάδας και η μονοπωλιακή λειτουργία της ΔΕΗ, σε ιδιώτες επενδυτές να δραστηριοποιηθούν με ανταγωνιστικούς όρους.
Οι βαλίτσες των κοινοτικών «γέμισαν» από τη μια με τις ενστάσεις των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών για τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς που ευνοεί την δεσπόζουσα θέση της ΔΕΗ, με τις παρατηρήσεις των μεγάλων βιομηχανικών για την αδυναμία διαπραγμάτευσης.
Των τιμών ενέργειας, αλλά και με τις δεσμεύσεις της ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ότι θα τηρήσει το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή των ρυθμίσεων του «τρίτου ενεργειακού πακέτου» στο οποίο περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο νομικός διαχωρισμός των δραστηριοτήτων παραγωγής ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου από τη διαχείριση των δικτύων μεταφοράς και διανομής.
Οι εκπρόσωποι του νεοσύστατου Συνδέσμου Ανεξάρτητων Ηλεκτροπαραγωγών (Elpedison, Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΑΚΤΩΡ) πρότειναν αλλαγές των κωδίκων διαχείρισης της αγοράς. Ζήτησαν μεταξύ άλλων να καταρτιστεί χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους, τόσο σε ό,τι αφορά την είσοδο των μονάδων στο σύστημα όσο και τη διαχείριση των διεθνών διασυνδέσεων εισαγωγών-εξαγωγών ηλεκτρισμού, ενώ επανέλαβαν το αίτημα για συμμετοχή εκπροσώπου τους στη διοίκηση του ΔΕΣΜΗΕ.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας έχει στα χέρια του τις προτάσεις της ΡΑΕ για τις άμεσες παρεμβάσεις στην αγορά ηλεκτρισμού και προσανατολίζεται στην αλλαγή του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος Μεταφοράς, κυρίως ως προς τον υπολογισμό της Οριακής Τιμής του Συστήματος. Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις αφορούν μεταξύ άλλων τον συνυπολογισμό του κόστους εκπομπής ρύπων στη χονδρική τιμή της κιλοβατώρας, τη διαχείριση των υδροηλεκτρικών μονάδων κ.ά.
Με αυτό τον τρόπο εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η Οριακή Τιμή (χονδρική) και έτσι θα μεγιστοποιηθεί το όφελος των ιδιωτών παραγωγών, ενώ με την εισαγωγή της «5ης ημέρας αναφοράς» στην εκκαθάριση της ημερήσιας αγοράς, θα περιοριστούν τα φαινόμενα που σύμφωνα με τις καταγγελίες συνιστούν χειραγώγηση της αγοράς.
Μένει να φανεί αν οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα «πεισθούν» από τις διαβεβαιώσεις που έλαβαν ή αν θα κάνουν πράξη τις απειλές για ενεργοποίηση της διαδικασίας παραπομπής της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, με πρώτο βήμα την αποστολή αιτιολογημένης γνώμης.
Σήμερα, 9 χρόνια μετά την έναρξη της απελευθέρωσης, στην παραγωγή η ΔΕΗ διατηρεί πάνω από το 80% και στην προμήθεια σε τελικούς καταναλωτές πάνω από το 95%. Υπό το πρίσμα αυτό και με το χρόνο να μην επαρκεί, δεν αποκλείεται να επιβληθεί ακόμη και «βίαιο άνοιγμα» της αγοράς στο πλαίσιο εφαρμογής του μνημονίου, που θα μπορούσε να φτάσει μέχρι την υποχρεωτική πώληση μονάδων της ΔΕΗ σε ιδιώτες ή στην καλύτερη περίπτωση στην πώληση μέσω διαγωνισμών σε τρίτους ενός ποσοστού ύψους 20%-25% της συνολικής ζήτησης ενέργειας.
==================================================
Στο σκοτάδι ελέω κρίσης και κακής ψυχολογίας

H απουσία της -καθιερωμένης τα τελευταία χρόνια- έκκλησης αποτελεί από μόνη της είδηση. Εφέτος η ΔΕΗ και το υπουργείο Ανάπτυξης δεν απηύθυναν έκκληση στους πολίτες να περιορίσουν την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος. Και όχι, βέβαια, γιατί η ΔΕΗ αύξησε την παραγωγή ή τις εισαγωγές ηλεκτρικού ρεύματος.
Απλώς, η οικονομική κρίση με τις μειώσεις μισθών και συντάξεων και η κακή ψυχολογία που αυτή προκαλεί πέτυχαν αυτό που χρόνια τώρα παρακαλούσαν οι υπεύθυνοι της επιχείρησης.
Οπως δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία, τον Ιούνιο, τα νοικοκυριά και οι εμπορικές επιχειρήσεις στη μέση και χαμηλή τάση κατανάλωσαν 3,4% λιγότερο ρεύμα σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Αλλά δεν ήταν αυτός ο μήνας μόνο.
Και τον Μάιο η αντίστοιχη μείωση ήταν 3,2%, τον Απρίλιο 1,62%, τον Μάρτιο 2,9%, τον Φεβρουάριο 4,55% και τον Ιανουάριο 0,8%. Συνολικά στο 6μηνο, τα νοικοκυριά, μαζί με το εμπόριο, κατανάλωσαν 2,8% λιγότερο ρεύμα από πέρυσι. Ανάλογη αυτοσυγκράτηση επέδειξαν τα νοικοκυριά στις μετακινήσεις, στην επικοινωνία, στις αγορές ακόμα και των τροφίμων. Πλέον, το κλασικό γνωμικό περί «στάσεως εμπορίου» γίνεται περισσότερο επίκαιρο παρά ποτέ, μόνο που έχει τέτοια ένταση και τόσες προεκτάσεις που εκφράζονται φόβοι για... στάση των πολιτών.
Για κοινωνική εξέγερση από έναν κόσμο που είχε μάθει να καταναλώνει με αυξητικούς ρυθμούς τα τελευταία 30 χρόνια και ξαφνικά αναγκάζεται να κόψει ακόμη και αυτά που θεωρούσε αυτονόητα. Το φως, το νερό και το τηλέφωνο... Γι’ αυτή τη νέα κατάσταση δεν φταίνε μόνο οι περικοπές μισθών, συντάξεων, δώρων και επιδομάτων. Ούτε μόνο το κακό ψυχολογικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί. Σημαντικός παράγοντας του περιορισμού της κατανάλωσης είναι το κόψιμο της ροής του δανεικού χρήματος από τις τράπεζες. Ολα τα προηγούμενα χρόνια, η νεοφιλελεύθερη λογική της αγοράς ευνοούσε και επέβαλε την αύξηση του δανεισμού των νοικοκυριών.
Προβάλλοντας το επιχείρημα, μάλιστα, ότι οι Ελληνες υστερούν που έχουν δανειστεί μόνο το 50% του ΑΕΠ τους έναντι των άλλων Ευρωπαίων που έχουν φτάσει έως το 100%. Τώρα, που η κρίση ξεκίνησε από την κατάρρευση αυτής ακριβώς της λογικής, επιχειρείται να διορθωθούν τα λάθη του παρελθόντος με... νέα λάθη.

Δηλαδή, με αποκλεισμό των δανειοληπτών, επειδή κάποιοι από τους προηγούμενους ήταν προβληματικοί.
========================================

Από Σεπτέμβριο οι προσφορές για τη Βεύη

Η πώληση λιγνιτικών αποθεμάτων του Δημοσίου σε ιδιώτες είναι «ντιρεκτίβα» της ΕΕ, η οποία έχει απειλήσει τη χώρα μας με παραπομπή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια
Ανοίγουν οι διαδικασίες για την πώληση του λιγνιτικού κοιτάσματος της Βεύης σε ιδιώτες υπό την πίεση και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επιθυμεί το ταχύτερο δυνατόν την απελευθέρωση της ενεργειακής αγοράς με συγκεκριμένες διαδικασίες.
Η πενταμελής Επιτροπή Εκμίσθωσης της Βεύης που συνέστησε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Ι. Μανιάτης, υπό τον καθηγητή κ. Π. Μητρόπουλο που είναι και πρόεδρος του ΙΓΜΕ, κάλεσε χθες τους εκπροσώπους των εταιρειών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον και τους ανακοίνωσε τα κριτήρια που θα μετρήσουν για την επιλογή του «καλλίστου». Ωστόσο ο κ. Μητρόπουλος δεν καθόρισε το ειδικό βάρος που θα έχουν τα επιμέρους κριτήρια της κάθε προσφοράς, κάτι που ζήτησαν επίμονα οι ενδιαφερόμενοι, θέτοντας θέμα νομιμότητας της διαδικασίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι γνώμες των ενδιαφερομένων θα ληφθούν υπόψη και τελικώς θα τεθούν κριτήρια με ξεχωριστή βαρύτητα για κάθε τμήμα της προσφοράς (τίμημα, επενδυτικό σχέδιο, συνεργασίες), κάτι που θα αποφασιστεί την ερχόμενη Δευτέρα σε σύσκεψη της επιτροπής. Προσφορές θα υποβληθούν περί τα μέσα Σεπτεμβρίου και ως τον Δεκέμβριο θα έχει επιλεγεί ο πλειοδότης. Είναι βέβαιον ότι την Παρασκευή που θα έλθει στην Αθήνα ο γενικός διευθυντής Ενέργειας κ. Χάιντς Χίλμπρεχτ και θα δει την ηγεσία του υπουργείου θα ζητήσει απτά αποτελέσματα στον τομέα της ενεργειακής απελευθέρωσης.

Η πώληση λιγνιτικών αποθεμάτων του Δημοσίου σε ιδιώτες είναι «ντιρεκτίβα» της Κοινότητας, η οποία έχει απειλήσει τη χώρα μας με παραπομπή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος για τον οποίο η ΔΕΗ δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον για να μισθώσει η ίδια τα συγκεκριμένα λιγνιτικά κοιτάσματα, παρ΄ ότι η πρόσβαση σε αυτά είναι ο παράγοντας από τον οποίο θα εξαρτηθεί το αν θα κατασκευαστεί και με ποιους όρους η δεύτερη λιγνιτική μονάδα της επιχείρησης στη Μελίτη, όπως προβλέπεται από το επενδυτικό πλάνο της.

Ο κ. Χίλμπρεχτ αφήνει σε συζητήσεις να εννοηθεί ότι, εφόσον η Ελλάδα καθυστερήσει, τότε θα ενεργοποιηθεί η διαδικασία παραπομπής της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Το πρώτο βήμα, η αποστολή «αιτιολογημένης γνώμης», θα πρέπει να αναμένεται λίαν συντόμως.

Η κυρία Μπιρμπίλη και ο κ. Μανιάτης ζήτησαν και έλαβαν από την Επιτροπή Μητρόπουλου σαφέστερο χρονοδιάγραμμα για την υπόθεση της Βεύης. Είναι άλλωστε το μόνο θέμα το οποίο μπορεί να βελτιώσει την κατάσταση, καθώς για τα άλλα λιγνιτικά κοιτάσματα της χώρας (Δράμα, Βεγόρα, Ελασσόνα), τα οποία η επιτροπή έχει προτείνει να δοθούν σε ιδιώτες, δεν υπάρχει πρόοδος.

Για τη Βεύη τα μέλη της επιτροπής λένε ότι «δεν είναι κανονικός διαγωνισμός αλλά κατ΄ εξαίρεση διαδικασία όπως προβλέπεται από τον μεταλλευτικό κώδικα.Συνεπώς,πρέπει να εξαντληθεί κάθε δυνατότητα επαφής και συνεννόησης με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, ώστε να μην υπάρχει εκ των υστέρων βροχή ενστάσεων». Με την απόφαση για συντελεστή βαρύτητας των κριτηρίων, η υπόθεση ξεκαθαρίζει κάπως.

Η σύμβαση θα περάσει και από τη Βουλή και γι΄ αυτόν τον λόγο η επιτροπή έχει συναντηθεί με φορείς και βουλευτές (ο κ. Λιάνης, για παράδειγμα, έθεσε το θέμα της αποπληρωμής παλαιών οφειλών του Βαρβούτη , του προηγούμενου δικαιούχου, προς κατοίκους της περιοχής) και ο κ. Μανιάτης έχει στείλει στα πολιτικά κόμματα κείμενο με τους βασικούς άξονες ζητώντας τους παρατηρήσεις.

Εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη Βεύη έχουν καταθέσει 13 κοινοπραξίες και αυτόνομοι επενδυτές. Πρόκειται για τις: ΓΕΚ Τέρνα, ΑκτωρΕlpedison, ΜΕΤΚΑ- Δελφοί Δίστομον, Ελμίν, Ηorizon Μεταλλευτική, Μηχανική, Γαία Τεχνική, Ιακώβου, Dragados, ΤΕΝΑ- Κάπα ΔυναμικήΕnergen, Λιγνιτωρυχεία Αχλάδας, Ακμή και Νεοτεχνική- Μπετοκάτ.

Η στρατηγική σημασία του λιγνιτωρυχείου της Βεύης Φλώρινας με αποθέματα περίπου 90 εκατομμυρίων τόνων λιγνίτη είναι μεγάλη για τις επενδυτικές εξελίξεις στον χώρο, αφού αποτελεί τη μία από τις δύο πηγές προμήθειας καυσίμου για τον Ατμοηλεκτρικό Σταθμό Μελίτης της ΔΕΗ μαζί με το λιγνιτωρυχείο Αχλάδας της Φλώρινας.

Για το τελευταίο η ΔΕΗ αποφάσισε προ τριετίας να παρατείνει τη συμφωνία με την οικογένεια Ρόζα, που είναι ιδιοκτήτρια, για περίπου 15 χρόνια και με τίμημα 20% υψηλότερο του παλαιού, με σκοπό να αντλήσει 2 εκατομμύρια τόνους τον χρόνο από το συγκεκριμένο λιγνιτωρυχείο. Φυσικά ο «νικητής» της Βεύης εγγράφει σημαντική υποθήκη και για τη δημιουργία ή τον συνεταιρισμό στη δεύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στον ΑΗΣ Μελίτης (τη λεγόμενη «Μελίτη 2» που βρίσκεται στα σχέδια της ΔΕΗ), για την οποία προβλέπεται η σχετική υποδομή από την κατασκευή του ΑΗΣ Φλώρινα 1, όπως είναι η αυλή προμήθειας λιγνίτη, τα δίκτυα διασύνδεσης και διανομής, καθώς και η διοικητική υποστήριξη. Σε κάθε περίπτωση ο «νικητής» θα είναι και ο βασικός προμηθευτής της μονάδας της ΔΕΗ για αρκετά χρόνια.
===========================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: