Χιλιάδες αιτήσεις για φωτοβολταϊκά ισχύος 1.400 MW
H φρενίτιδα για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, αποτέλεσμα των υψηλών εγγυημένων τιμών για τους παραγωγούς «ηλιακής ενέργειας» και των απλών διαδικασιών εγκατάστασης που προβλέπει ο νέος νόμος, κινδυνεύει να λήξει άδοξα, όταν το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καταλήξει στην τελική απόφαση για το μείγμα της πράσινης ενέργειας, δηλαδή πόση ισχύς από φωτοβολταϊκά, πόση ισχύς από αιολικά κ.λπ. πρέπει να εγκαθίσταται κάθε χρόνο στη χώρα.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=54145147
=========================================
ΑΠΟΨH
Πολλά εύλογα ερωτήματα
Του Παντελη Kαπρου*
Είναι πράγματι εντυπωσιακή η αθρόα προσέλευση μικροεπενδυτών, και τελευταία αγροτών, στους διάφορους φορείς και τη ΔΕΗ προκειμένου να υποβάλουν αίτηση για φωτοβολταϊκή μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτό, βέβαια, οφείλεται στη γενναιόδωρη τιμή αγοράς της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία καθορίσθηκε πρόσφατα περίπου στα 450 ευρώ τη MWh (εκατομμύρια βατ-ώρες). Σε αυτήν την τιμή και με ίδια κεφάλαια στο 30% του κόστους επένδυσης, ο επενδυτής μπορεί να επιτύχει καθαρή απόδοση που υπερβαίνει το 15% ετησίως. Στις σημερινές οικονομικές συνθήκες δεν υπάρχουν βεβαίως επενδυτικές ευκαιρίες με εγγυημένες αποδόσεις αυτής της τάξης, πολύ δε περισσότερο για τους αγρότες οι οποίοι έχουν εξαιρετικά χαμηλές χρηματικές αποδόσεις κατά στρέμμα.
Η κυβέρνηση έθεσε στόχο περίπου τα 2.500 MW φωτοβολταϊκών μέχρι το 2020, ώστε να πετύχει η χώρα τους στόχους που έχουν τεθεί από την Ε.Ε. για τις ΑΠΕ. Το κόστος της επένδυσης αυτής ανέρχεται περίπου σε 10 δισ. ευρώ. Η αγορά της φωτοβολταϊκής ηλεκτρικής ενέργειας από το σύστημα θα έχει καθαρό κόστος περίπου 1,2 δισ. ευρώ τον χρόνο, το οποίο θα ανακτάται από το ειδικό τέλος ΑΠΕ, το οποίο θα πρέπει να υπερβεί τα 15 ευρώ/MWh, έναντι 5,5 σήμερα. Για σύγκριση αναφέρεται ότι η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές κοστίζει σήμερα περίπου 100 ευρώ/MWh. Αλλες μορφές ΑΠΕ για ηλεκτρική ενέργεια έχουν σαφώς χαμηλότερο κοστολόγιο, όπως η αιολική ενέργεια (80-100 ευρώ/MWh) και η βιομάζα (150-200 ευρώ/MWh).
Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι το τέλος ΑΠΕ πληρώνεται ισότιμα απ’ όλους τους καταναλωτές (ανεξάρτητα από το εισόδημά τους), ενώ το κέρδος από τα φωτοβολταϊκά εισπράττεται από αυτούς που διαθέτουν ίδια κεφάλαια για επένδυση. Οι αγρότες συνήθως ενοικιάζουν την αγροτική γη σε εταιρείες που διαθέτουν τα κεφάλαια για τη φωτοβολταϊκή επένδυση.
Εύλογα ερωτήματα τίθενται σχετικά με την οικονομική σκοπιμότητα της πολιτικής αυτής. Είναι τα οφέλη για την οικονομία αντίστοιχα με τη γενναιόδωρη επιχορήγηση των φωτοβολταϊκών; Είναι προτιμητέα τα φωτοβολταϊκά έναντι άλλων μορφών ΑΠΕ που έχουν μικρότερο κόστος; Γιατί η επένδυση των αγροτών σε ΑΠΕ δεν προσανατολίζεται προς τη βιομάζα (ενεργειακές καλλιέργειες) που έχει μικρότερο κόστος για την παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια και θα έχει πολλαπλά οφέλη για τον γεωργικό τομέα; Η μέθοδος επιδότησης μέσω του τέλους ΑΠΕ είναι κοινωνικά δίκαιη; Μήπως θα είναι κοινωνικά πιο δίκαιος ένας ειδικός φόρος στην ηλεκτρική ενέργεια που να είναι κλιμακωτός ανάλογα με το μέγεθος της κατανάλωσης και ο οποίος να χρηματοδοτεί την επιδότηση των ΑΠΕ;
Η μεγάλη στροφή στις ΑΠΕ είναι επιβεβλημένη και σωστή. Ομως η επιλογή των εργαλείων που θα στηρίξουν τη στροφή αυτή και η επιλογή του βέλτιστου μείγματος ΑΠΕ δεν είναι ουδέτερες πολιτικές.
* Καθηγητής Ενεργειακής Οικονομίας στο ΕΜΠ, πρώην πρόεδρος της ΡΑΕ.
==========================================
ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΔΕΗ
Ετοιμάζεται βαρύ πλήγμα στα λαϊκά νοικοκυριά
Τον επόμενο μήνα οι οριστικές αποφάσειςΜήνυμα αντίστασης στις υπέρογκες οικονομικές επιβαρύνσεις, που αποφάσισε και υλοποιεί η κυβέρνηση σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, απευθύνει το ΚΚΕ στο «φόντο» και των νέων αποφάσεων που έχουν δρομολογηθεί για ανατιμήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ έως και 50% σε βάθος τριετίας, σύμφωνα με τις επεξεργασίες της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ)! Οι μελετημένες διαρροές για τα υπό επεξεργασία σχέδια εντάσσονται σε μια επικοινωνιακή τακτική τύπου «Χότζα», που σε καμία περίπτωση δεν αναιρεί τις σοβαρές συνέπειες για τα λαϊκά νοικοκυριά και δεν προσφέρει καμία ουσιαστική «ανακούφιση». Σε συνδυασμό με την προώθηση των επιταγών του αντιλαϊκού μνημονίου για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ΔΕΗ και τις θεσμικές παρεμβάσεις υπέρ των ιδιωτικών εταιρειών ηλεκτροπαραγωγής και εμπορίας, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη, με ή χωρίς μνημόνιο, να προσφέρει στους ιδιώτες μια νέα και επώδυνη για τους λαϊκούς καταναλωτές πραγματικότητα στην τιμολόγηση του ηλεκτρικού ρεύματος.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το σχέδιο της ΡΑΕ προβλέπει αυξήσεις λίγο μικρότερες (10-15%) από αυτές που ζητά η ΔΕΗ, καθώς χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό του «κόστους» παραγωγής τα στοιχεία του 2009 και τις προβλέψεις για το 2010, αντί παλαιότερων ετών, όπου και οι τιμές του πετρελαίου ήταν πολύ υψηλότερες. Πρόκειται για μια πλαστή διαφοροποίηση που αφήνει ανέγγιχτες τις βασικές επιδιώξεις των μεγαλομετόχων της ΔΕΗ. Στο πλαίσιο αυτό προτείνει αύξηση κατά 50% για τις χαμηλές καταναλώσεις έως 800 κιλοβατώρες. Εκτιμάται ότι ένα μεγάλο μέρος αυτών των καταναλωτών δε θα γλιτώσει, παρά την εφαρμογή του δήθεν «κοινωνικού τιμολογίου», λόγω των όρων που προβλέπει. Οι μεσαίες καταναλώσεις θα επιβαρυνθούν με ανατιμήσεις μεταξύ 7,5-15%, με τις χρεώσεις να μειώνονται όσο αυξάνονται οι κιλοβατώρες! Ετσι, αναμένεται μείωση των τιμολογίων για τις ...μεγάλες καταναλώσεις και τις εμπορικές συνδέσεις από 6,5-15%!!! Ο «εξορθολογισμός» των τιμολογίων οδηγεί το αγροτικό ρεύμα σε αυξήσεις 25-33% και το βιομηχανικό σε 10%.
Οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν από την κυβέρνηση στο τέλος του Σεπτέμβρη, με κύριο ζήτημα την κατανομή των ανατιμήσεων που είναι δεδομένο ότι θα ενεργοποιηθούν από το 2011. Σε κάθε περίπτωση, οι ανατιμήσεις διογκώνονται και από τους νέους συντελεστές ΦΠΑ.
===============================================
Αύξηση έως 50% στα τιμολόγια του ρεύματος
Κατά την τριετία 2011 - 2013
Αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ για τους μικρούς και μεσαίους οικιακούς καταναλωτές, τους αγρότες και τη βιομηχανία και μειώσεις για τις μεγάλες οικιακές καταναλώσεις και τους εμπόρους, προτείνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης των τιμολογίων του ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να αντανακλούν το πραγματικό κόστος, όπως προβλέπει το Μνημόνιο, η ΡΑΕ προτείνει τη σταδιακή, σε τρία χρόνια, αύξηση της τιμής κατά 50% για τις χαμηλές καταναλώσεις έως 800 κιλοβατώρες.
Για τις μεσαίες καταναλώσεις η αύξηση θα είναι 7,5% - 15%. Οι τιμές του ρεύματος για τους αγρότες θα αυξηθούν κατά 25% - 33% στην τριετία 2011 - 2013 και για τη βιομηχανία κατά 10%.
Αντίθετα, στις μεγαλύτερες καταναλώσεις που σήμερα επιβαρύνονται ιδιαίτερα, προτείνεται συνολική μείωση 6,5% - 16%. Ευνοημένοι από την αναδιάρθρωση των τιμολογίων θα είναι και οι έμποροι, που θα δουν το κόστος της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος να μειώνεται έως 15% συνολικά στην τριετία.
Το ερώτημα που καλείται να απαντήσει πλέον η κυβέρνηση είναι εάν η αύξηση θα είναι εμπροσθοβαρής ή εάν το μεγαλύτερο μέρος της θα εφαρμοσθεί προς το τέλος της 3ετίας.
====================================================
Ανατροπές σε επικουρικές, αναπηρικές, βαρέα
Στο επίκεντρο η δεύτερη φάση αλλαγών στο Ασφαλιστικό
Σε επτά ρυθμίσεις για το Ασφαλιστικό προχωρεί το υπουργείο Εργασίας. Στο επίκεντρο θα βρεθούν οι αλλαγές στις επικουρικές και αναπηρικές συντάξεις καθώς και στα βαρέα, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η ρύθμιση οφειλών 15 δισ. ευρώ προς τα Ταμεία και η λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Ελέγχου των Συντάξεων.
O ασφαλιστικός νόμος Λοβέρδου ήδη τέθηκε σε εφαρμογή με την παρακράτηση του ΛΑΦΚΑ από τους συνταξιούχους. Από το 2011 αρχίζουν οι ανατροπές στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και η εφαρμογή του θα ολοκληρωθεί, για την πλειονότητα των ασφαλισμένων, το 2015. Οι επτά επερχόμενες ρυθμίσεις στον χώρο του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης είναι οι παρακάτω:
1 Η εκπόνηση αναλογιστικών μελετών για την οικονομική κατάσταση των επικουρικών ταμείων με προοπτική τη μείωση των επικουρικών συντάξεων που χορηγούν τα ελλειμματικά ασφαλιστικά ταμεία. Το ύψος των συντάξεων θα είναι ανάλογο με την οικονομική βιωσιμότητα του κάθε ταμείου, με αποτέλεσμα εννέα στα δέκα επικουρικά ταμεία να κινδυνεύουν. Και αυτό γιατί όσα Ταμεία δεν είναι οικονομικά βιώσιμα θα πρέπει να περικόψουν τις επικουρικές συντάξεις, οι οποίες θα πέσουν ακόμα και κάτω από το 20% του συντάξιμου μισθού.
2 Ο δραστικός περιορισμός (θα μείνει το 10%) των επαγγελμάτων που περιλαμβάνονται στη λίστα των βαρέων και ανθυγιεινών και δίνουν δικαίωμα πρόωρης συνταξιοδότησης. Οι αλλαγές θα είναι σαρωτικές, τουλάχιστον το 50% των εργαζομένων θα βγει από τα βαρέα και ανθυγιεινά.
Σε όσα επαγγέλματα εξαιρεθούν έρχεται αύξηση των ορίων ηλικίας κατά μία πενταετία και μείωση των μισθών και των συντάξεων. Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, δεν θα θιγούν όσοι βρίσκονται κοντά στη συνταξιοδότηση αλλά και κοντά στα ελάχιστα για τη θεμελίωση 3.600 ένσημα.
3 Πρόσθετα έσοδα υπολογίζουν να εισπράξουν τα ασφαλιστικά ταμεία και από τη ρύθμιση των χρεών ύψους 15 δισ. ευρώ (η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων λήγει στις 15 Οκτωβρίου). Οσοι μπουν στη νέα ευνοϊκή ρύθμιση χρεών μέχρι τις 15 Οκτωβρίου θα έχουν έκπτωση μέχρι και 80% στα πρόσθετα τέλη.
4 Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση φαρμάκων- που ήδη εφαρμόζει το ΙΚΑ πιλοτικά και θα αρχίσει να εφαρμόζει ο ΟΑΕΕ πανελλαδικά από τις 15 Οκτωβρίου- από την οποία προβλέπεται εξοικονόμηση πάνω από 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
5 Τον Οκτώβριο θα λειτουργήσει Ενιαίο Κέντρο Ελέγχου των Συντάξεων με στόχο να μειωθούν κατά 80- 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο οι σχετικές πληρωμές. Οι δήμοι θα υποχρεωθούν να δίνουν αμέσως την πληροφόρηση μέσω ΚΕΠ και ληξιαρχείων. Θα γίνει απογραφή όλων των συνταξιούχων μέσω ΚΕΠ. Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας εκτιμά ότι θα φανεί πως οι συνταξιούχοι στη χώρα μας δεν είναι 2,6 εκατ., αλλά ίσως και 200.000 λιγότεροι.
6 Ανακαθορισμός στο 8%- 9% (από 14,5% σήμερα) του αριθμού των αναπηρικών συντάξεων.
7 Νέα μέτρα μέχρι τον Ιούνιο του 2011 με ειδικό νόμο, αν διαπιστωθεί ότι ξεφεύγει η συνταξιοδοτική δαπάνη (π.χ. από μια μεγάλη αύξηση των συνταξιοδοτούμενων) από τους στόχους που έχουν τεθεί (συγκράτηση της δαπάνης στο 2,5% του ΑΕΠ μεταξύ 2009- 2060). Τη σχετική δαπάνη θα «μετρήσει» έως το τέλος του 2010 (και θα παρακολουθεί στη συνέχεια ανά διετία) η Εθνική Αναλογιστική Αρχή.
Φρένο σε όσους νέους (από 15/7/2010) συνταξιούχους αναλαμβάνουν εργασία επιβάλλει ο Νόμος Λοβέρδου, ενώ ποινές θα επιβάλλονται από 1/1/2013 και στους «παλιούς» συνταξιούχους που θα εξακολουθήσουν να απασχολούνται.
=======================================================
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου