ΔΕΗ: Το… ξανασκέφτονται για την BCI
«Καθυστερήσεις» …παρατηρούνται όσον αφορά στην ολοκλήρωση του εξαιρετικά αμφιλεγόμενου deal εξαγοράς των αιολικών πάρκων της BCI από τη ΔΕΗ, οι οποίες τείνουν να το οδηγήσουν στις… καλένδες.
Διότι μπορεί μεν το Δ.Σ. της επιχείρησης να έχει εγκρίνει τη συμφωνία, αλλά εκκρεμούν διάφορες «τυπικές» διαδικασίες ελέγχου και αποτιμήσεων, επανεξέτασης του τιμήματος για μία ακόμη φορά κ.λπ.
Η όλη ιστορία όπως εξελίσσεται δείχνει ότι οι «καθυστερήσεις» μάλλον προαναγγέλλουν το διακριτικό… πάγωμα αυτής της υπόθεσης, μιας και -όπως από την αρχή κατέγραψε το Euro2day.gr- υπήρχαν και υπάρχουν σοβαροί ενδοιασμοί, εντός (αλλά και εκτός) της ΔΕΗ, για το ύψος του τιμήματος (και όχι μόνο…). Ίσως είναι ενδεικτικό των «δεύτερων» (και μάλλον ορθότερων;) σκέψεων για το εγχείρημα το γεγονός ότι ο ίδιος ο πρόεδρος της ΔΕΗ, ο κ. Α. Ζερβός, όταν ρωτήθηκε σχετικά, στο περιθώριο του Economist, άφησε στη διακριτική ευχέρεια των δημοσιογράφων να... αξιολογήσουν το τι μέλλει γενέσθαι με την εξαγορά!
Ποτέ δεν είναι αργά… λέμε εμείς.
==========================
Χρύσα Λιάγγου: Πονοκέφαλος και κόστος από την υπερεπάρκεια καυσίμων
Kρίσιμη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΔEH αναμένεται σήμερα με βασικό θέμα συζήτησης την προμήθεια καυσίμων για το 2011 αλλά και τη σοβαρή εκκρεμότητα αδυναμίας εκπλήρωσης υποχρεώσεων που απορρέουν από συμβάσεις με δύο προμηθευτές για συγκεκριμένες ποσότητες καυσίμων το τρέχον έτος. Πρόκειται για τη σύμβαση με τη Motor Oil και αυτή με τη VITOL SA. Oι συγκεκριμένες συμβάσεις όπως και το σύνολο των συμβάσεων που η ΔEH έχει υπογράψει με τους προμηθευτές της για το 2010 προβλέπουν δικαίωμα αυξομοίωσης των συμβολαιοποιημένων ποσοτήτων σε ποσοστό 20%.
Aπό τον Σεπτέμβριο η αρμόδια Διεύθυνση της ΔEH έχει ενημερώσει τη διοίκηση ότι οι εκτιμώμενες προς παραλαβή ποσότητες των δύο αυτών συμβάσεων θα υπολείπονται αισθητά της ελάχιστης συμβατικής υποχρέωσης της επιχείρησης στο τέλος του χρόνου και συγκεκριμένα κατά 45% η σύμβαση με τη VITOL (364.000 MT) και κατά 19% η σύμβαση με τη Motor Oil (218.000 MT). H αδυναμία της ΔEH να παραλάβει αυτές τις ποσότητες οφείλεται, σύμφωνα πάντα με την αρμόδια διεύθυνση, στη μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από νερά, στη μεγάλη μείωση της κατανάλωσης στους σταθμούς Λαυρίου και Aλιβερίου λόγω των υψηλών τιμών του μαζούτ, στη μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας και στην αύξηση των εισαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από τρίτους.
Προκειμένου η ΔEH να αποφύγει τις ρήτρες και πιθανή Διαιτησία από τη μη ανταπόκριση στις συμβατικές της υποχρεώσεις, η αρμόδια Διεύθυνση πρότεινε τη δυνατότητα επέκτασης των δύο συμβάσεων για το 2011 σε ποσότητες που να καλύπτουν την ελάχιστη συμβατική υποχρέωση. Eνδεικτικό είναι ότι η Motor Oil ισχυρίζεται πως η παραβίαση της σύμβασης συνεπάγεται για την ίδια ζημία πλέον των 200 εκατ. δολαρίων ποσό που θα διεκδικήσει μέσω Διαιτησίας. Tόσο η Motor Oil όσο και η VITOL, που επίσης έθεσε θέμα Διαιτησίας, αποδέχθηκαν τελικά την πρόταση της ΔEH για επέκταση των συμβάσεων μέχρι τις 31/12/2011.
Kαι ενώ η υπόθεση έδειχνε να κλείνει θετικά για τη ΔEH, μέλη του Δ.Σ. έθεσαν θέμα διαγωνισμού για το σύνολο των αναγκαίων ποσοτήτων σε καύσιμα το 2011, αγνοώντας τις επιπτώσεις από την παράβαση των συμβατικών υποχρεώσεων οι οποίες, μάλιστα, πιστοποιούνται και από εσωτερική γνωμάτευση νομικών της επιχείρησης. H πρόταση της αρμόδιας Διεύθυνσης της ΔEH που θα εισηγηθεί στο Δ.Σ. ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Aρθούρος Zερβός, προβλέπει ότι οι συνολικές απαιτήσεις για υγρά καύσιμα το 2011 ανέρχονται σε 1 εκατ. MT περίπου μαζούτ και 375.000 Klt περίπου ντίζελ.
Για την κάλυψη αυτών των αναγκών προτείνει τη διενέργεια τριών διαγωνισμών και επέκταση των υφιστάμενων συμβάσεων.
(Καθημερινή, 22/10/2010)
==========================
Εκτός από ενοικίαση και "φασόν" πωλήσεις λιγνιτικής ενέργειας προτείνει η Κομισιόν
Ενοικίαση και φασόν πωλήσεις λιγνιτικής ενέργειας, είναι δύο από τις επιλογές που θα κληθεί να κάνει μέσα σε ένα μήνα η κυβέρνηση, όπως προκύπτει από τη σημερινή συνάντηση του τετραμελούς κλιμακίου των διευθύνσεων ανταγωνισμού, ενέργειας και οικονομίας με το γενικό γραμματέα του ΥΠΕΚΑ Κ. Μαθιουδάκη. Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση θα κληθεί να παρουσιάσει στους ενεργειακούς επιθεωρητές το τελικό «πακέτο» των ισοδύναμων με την πώληση μονάδων λύσεων, το Νοέμβριο, ενώ πλέον το τοπίο των ικανοποιητικών για τις Βρυξέλλες λύσεων είναι πιο ξεκάθαρο.
Και αυτό γιατί οι επιθεωρητές κατέστησαν σαφείς στους συνομιλητές τους ποιες επιλογές ικανοποιούν το στόχο της απελευθέρωσης της αγοράς και ποιες όχι. Το γενικότερο κλίμα που προκύπτει πάντως είναι ότι οι ακραίες λύσεις απομακρύνονται . Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν ήταν οι νέες εξουσίες του ρυθμιστή ενώ επίσης επιβεβαιώνεται ότι υπάρχει συμφωνία της Κομισιόν στη λύση της ενοικίασης λιγνιτικών μονάδων για να ανοίξει η αγορά. Επίσης επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες ότι η Κομισιόν διαφωνεί με το VPP και τις δημοπρασίες ενέργειας που θεωρούνται αναποτελεσματικές.
Tolling agreements
Σήμερα πάντως έπεσε στο τραπέζι και μια καινούρια πρόταση που αφορά στα λεγόμενα tolling agreements ελληνιστί «φασόν» πωλήσεις ενέργειας. Πρόκειται για μια πολύ γνωστή πρακτική στον τομέα του φυσικού αερίου, που στην περίπτωση του ηλεκτρισμού θα μπορούσε να εφαρμοστεί ως εξής: για παράδειγμα ο ιδιώτης που θα μισθώσει τη Βεύη θα δίνει μέρος του λιγνίτη που θα εξορύσσει στη ΔΕΗ και εκείνη θα του παραδίδει πίσω ηλεκτρική ενέργεια από λιγνίτη, δηλαδή εμμέσως ο ιδιώτης θα γίνει μέτοχος της λιγνιτικής μονάδας την οποία θα προμηθεύει με καύσιμο.
Οι πληροφορίες θέλουν τη συνάντηση με το γενικό γραμματέα του ΥΠΕΚΑ να έχει πραγματοποιηθεί σε καλό κλίμα. Στη διάρκεια της συζήτησης εξηγήθηκε αναλυτικά το νέο μοντέλο των τιμολογίων, ενώ οι εκπρόσωποι της Κομισιόν έδειξαν ενδιαφέρον και επέμειναν για διευκρινίσεις σε ό,τι αφορά το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο. Από πλευράς ΥΠΕΚΑ εκφράστηκε η πρόθεση διεύρυνσης του ΚΟΤ καθώς όπως ειπώθηκε υπάρχουν κοινωνικές κατηγορίες που αδικούνται οριακά, άποψη που φαίνεται ότι δεν αντιμετωπίστηκε αρνητικά από την Κομισιόν.
«Μεταβατικό» ΙΤΟ
Από την πλευρά της αντιπροσωπείας πάντως υπήρξε έντονο ενδιαφέρον και για την πιστοποίηση που θα πρέπει να έχει το όποιο μοντέλο διαχωρισμού. Μάλιστα επισημάνθηκε ότι η πιστοποίηση αυτή είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία., γεγονός που επισημάνθηκε και στη συνάντηση με τη ΡΑΕ όπως έγραψε σήμερα το Energypress. Άξιο αναφοράς είναι επίσης το γεγονός ότι ένα μέλος της αντιπροσωπείας εξέφρασε την άποψη πως το μοντέλο ΙΤΟ θα πρέπει να είναι μεταβατικό και στη συνέχεια να μετεξελιχθεί σε full ownership ubundling (πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό).
Σε κάθε περίπτωση, ξεκαθαρίστηκε από πλευράς Κομισιόν ότι όσο πιο κοντά στον κυρίαρχο παίκτη της αγοράς (ΔΕΗ) είναι το μοντέλο που θα επιλεγεί, τόσο πιο αυστηρή εποπτεία και έλεγχος από το Ρυθμιστή θα απαιτηθεί.
Η συνάντηση διήρκησε αρκετές ώρες και χαρακτηρίστηκε από κλίμα συναίνεσης εκ μέρους της ξένης αντιπροσωπείας – αντίθετα από ότι συνέβη τον περασμένο Ιούλιο όταν είχαν φτάσει να απαιτήσουν πώληση μονάδων. Ο κ. Μαθιουδάκης παρουσίασε στο κλιμάκιο των κοινοτικών ελεγκτών ένα «καλάθι» ισοδύναμων προτάσεων όπως: η ανταλλαγή ενέργειας μονάδων της ΔΕΗ με αντίστοιχες ποσότητες άλλων εταιρειών γειτονικών χωρών (πχ. Ιταλία Βουλγαρία), οι δημοπρασίες προς ιδιώτες λιγνιτικής ισχύος ή ενέργειας αλλά και η ενοικίαση λιγνιτικών σταθμών για περιορισμένο χρονικό διάστημα τριών έως πέντε ετών που θα επιτρέψει την πρόσβαση τρίτων στο φθηνό λιγνίτη και επομένως τη βελτίωση του ανταγωνισμού της εγχώριας αγοράς.
Από την πλευρά τους οι κοινοτικοί ελεγκτές, όπως φάνηκε και από τη χθεσινή αλλά και σημερινή συνάντηση που είχαν με τη διοίκηση της ΔΕΗ, μοιάζει να αποδέχονται και να θεωρούν πιο αποτελεσματική τη λύση της ενοικίασης ή του leasing λιγνιτικών μονάδων και υπό προϋποθέσεις τις δημοπρασίες ισχύος εφόσον η τιμή του καυσίμου το οποίο θα διατίθεται προς πώληση είναι σε επίπεδα κόστους κάτι με το οποίο διαφωνεί ωστόσο η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού.
Εκείνο που έγινε πάντως σαφές είναι ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί το τελικό «πακέτο» και η κυβέρνηση ενημέρωσε σχετικά ότι θα είναι έτοιμη να το παρουσιάσει μέσα στον επόμενο μήνα, ενώ μπορεί να συναντηθεί με την ξένη αντιπροσωπεία ενδεχομένως και νωρίτερα.
Τέλος, αναφορικά με το θέμα του διαχωρισμού των δικτύων από το βασικό κορμό της ΔΕΗ οι ελεγκτές επανέλαβαν στον κ. Μαθιουδάκη ότι είναι έτοιμοι να συζητήσουν «ισότιμα όλες τις επιλογές που προβλέπει η κοινοτική οδηγία», ενώ δεν απαίτησαν όπως είχε γίνει τον περασμένο Ιούλιο τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό. Το κλίμα γενικά ήταν συναινετικό και η απάντηση που πήρε η ελληνική πλευρά είναι ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση μετά και από την τροποποίηση του κώδικα λειτουργία της χονδρικής αγοράς ωστόσο οι επιθεωρητές δεν παρέλειψαν να επισημάνουν ότι το ελληνικό μοντέλο χρειάζεται να εμπλουτιστεί με αρκετές παρεμβάσεις ώστε να καταστεί ανταγωνιστικό.
===================================
ΔΕΗ: Ενοικίαση μονάδων ζητά η Ε.Ε.
Τα κοινοτικά στελέχη επέμειναν στο άνοιγμα της αγοράς λιγνίτη σε ιδιώτες «εδώ και τώρα».
Της Μανταλένας Πίου
Tην ενοικίαση λιγντικών μονάδων της ΔΕΗ σε ιδιώτες ή/ και την ανταλλαγή ηλεκτρισμού που παράγεται από λιγνίτη με άλλους ενεργειακούς ομίλους στο εσωτερικό ή το εξωτερικό συζήτησε, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές, το κλιμάκιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που συναντήθημε χθες με τον πρόεδρο της επιχείρησης Αρθούρο Ζερβό, με την απειλή ότι διαφορετικά η ΔΕΗ θα αναγκαστεί να πουλήσει το 40% της λιγντικής της ηλεκτροπαραγωγής.
Τα κοινοτικά στελέχη της μεικτής ομάδας από τη διεύθυνση Ενέργειας και τη διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν που συναντήθηκαν χθες με τη διοίκηση της ΔΕΗ επέμειναν στο άνοιγμα της αγοράς λιγντίτη σε ιδιώτες «εδώ και τώρα».
Ακόμα και η εκτίμηση ότι οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί, τουλάχιστον οι ελληνικοί όμιλοι, δεν φαίνονται να ενδιαφέρονται και τόσο για την εξαγορά λιγντιτικών μονάδων εν όψει και των επιβαρύνσεων από το διοιξείδιο του άνθρακα που θα τεθούν σε ισχύ από το 2013, δεν πτόησε τους κοινοτικούς.
Κάντε leasing μονάδων για 2-3 χρόνια ή ανταλλαγή μονάδων φέρονται να δήλωσαν, καθώς εμφανίζονται αποφασισμενοι να μην επιτρέψουν στη ΔΕΗ να διατηρήσει ως έχουν τις λιγντικές της μονάδες, που είναι αυτές που εξασφαλίζουν ως το 2013 τουλάχιστον χαμηλά τιμολόγια ρεύματος και κέρδη στην επιχείρηση.
Ανταλλαγή
Η ανταλλαγή μονάδων, πάντως, είναι λύση που την έχει εξετάσει και η ΔΕΗ, η οποία έχει έλθει σε επαφές με ομίλους στο εξωτερικό για τη λεγόμενη εικονική ανταλλαγή ηλεκτρικής ενέργειας, να παραχωρεί δηλαδή, η ΔΕΗ σε μία τρίτη εταιρεία την ενέργεια που παράγει μία μονάδα στην εγχώρια αγορά και σε αντάλλαγμα να διαχειρίζεται αντίστοιχη ηλεκτρική ενέργεια στο εξωτερικό.
Η επίσκεψη του κοινοτικού κλιμακίου στη ΔΕΗ και τους άλλους φορείς της ενεργειακής αγοράς γίνεται στο πλαίσιο της παρακολούθησης της εφαρμογής του Μνημονίου και της προετοιμασίας της επίσκεψης των υψηλόβαθμων στελεχών της τρόικας τον επόμενο μήνα. Χθες συναντήθηκαν επίσης με την ΡΑΕ και σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες με τον ΔΕΣΝΗΕ, ενώ σήμερα θα έχουν συνάντηση με τον γενικο γραμματέα Περιβάλλοντος κ. Μαθιουδάκη. Στο πρόγραμμά του είναι συναντήσεις και με τους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς.
Το άλλο κυρίαρχο θέμα στις συνομιλίες με την ηγεσία της ΔΕΗ ήταν το «unbundling», δηλαδή ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων της εταιρείας, που ήδη έχει ξεκινήσει. Το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ ενέκρινε πρόσφατα τη δημιουργία δύο θυγατρικών εταιρειών, με ανεξάρτητη διοίκηση, τη «ΔΕΗ Μεταφορά» και τη «ΔΕΗ Διανομή». Στην πρώτη, που θα ενεργοποιηθεί μέσω της εταιρείας «ΔΕΗ- Τηλεπικοινίες», η οποία σύντομα θα αλλάξει καταστατικό και επωνυμία, θα εισφερθούν όλα τα πάγια της διεύθυνσης μεταφοράς (δίκτυα υψηλής τάσης) και το προσωπικό και στη δεύτερη, το προσωπικό και οι αρμοδιότητες της διεύθυνσης διανομής.
Στη συνάντηση που είχαν με τον πρόεδρο της ΡΑΕ Νίκο Βασιλάκο, οι δύο γυναίκες -στελέχη της διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν είχαν εκτενείς συνομιλίες για το ζήτημα της ενίσχυσης της ανεξαρτησίας της Ρυθμιστικής Αρχής, όπως προβλέπει η 3η ευρωπαϊκή οδηγία για την ενέργεια. Συζήτησαν μεταξύ άλλων και θέματα που αφορούν τον διαχωρισμό των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, τις διαδικασίες πιστοποίησης, τα νέα τιμολόγια λιανικής της ΔΕΗ,.
Υποβρύχιο καλώδιο
Την προκήρυξη διαγωνισμού για το υποβρύχιο καλώδιο μεταφοράς ηλεκτρισμού που θα διασυνδέσει τις Κυκλάδες με το ηπειρωτικό σύστημα, έργο της τάξης των 600 εκατομμυρίων ευρώ, αναμένεται να συζητήσει σήμερα το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ.
===============================================
Διαψεύδουν την κυβέρνηση για Αστακό
Των Γιάννη Αγγέλη, Χάρη Φλουδόπουλου
Σε ένα πολιτικό-επιχειρηματικό θρίλερ με έντονο παρασκήνιο, δαιδαλώδη πλοκή και άγνωστη ακόμη κατάληξη εξελίσσεται η πολύκροτη υπόθεση της επενδυσης του Κατάρ στον Αστακό.
Η Rosebud Energy Ηub, εταιρεία-μέλος της Κοινοπραξίας του Αστακού, "αδειάζει" την εκδοχή της κυβέρνησης περί εμπλοκής με τους Ιταλούς, "δείχνει" ως υπαίτιους όσους ανέδειξαν τα ανυπόστατα -κατά τη γνώμη της- περιβαλλοντικά θέματα, και επιμένει ότι θα συνεχίσει να πιέζει για την υλοποίηση της επένδυσης.
"Σε καμία περίπτωση δεν ευσταθούν οι φήμες ότι στη ματαίωση της επένδυσης οδήγησε η μη επίτευξη συμφωνίας για την αγορά του 70% της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στον Αστακό από ιταλικών συμφερόντων προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας. Αντιθέτως, το ιταλικό ενδιαφέρον επεκτάθηκε στην αγορά του συνόλου της παραγόμενης ενέργειας από τη μονάδα του Αστακού", αναφέρεται στη σχετική ανακοινωση.
Η Rosebud επίσης, καταλογίζει ευθύνες στην εταιρεία S&K, συμφερόντων της CCC, η οποία όπως αναφέρει η ίδια ανακοίνωη "δεν αντελήφθη ότι σε επενδύσεις αυτού του ύψους και σε έργα παρόμοιου με αυτό του Αστακού χαρακτήρα και μεγέθους οι αναμενόμενες αποδόσεις είναι πάντα χαμηλού επιπέδου. Πολλώ δε μάλλον όταν διανύουμε μία περίοδο διεθνούς μείωσης της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας. Επέμεινε μέχρι τέλους στην αξίωση παροχής εκπτώσεων επί της τιμής του καυσίμου αερίου που, ενώ δεν ήταν αναγκαίες για τη βιωσιμότητα της επένδυσης, θεωρήθηκαν, και δικαίως, παράλογες".
Νωρίτερα, το Capital.gr μετέδιδε τα εξής:
Μόνο σαν κεραυνός εν αιθρία δεν έπεσε η είδηση της ακύρωσης του Καταριανού project στον Αστακό, για τους γνωρίζοντες τα της ελληνικής αγοράς ενέργειας.
Σχεδόν το σύνολο των ανθρώπων της αγοράς είχε εκφράσει ισχυρές αμφιβολίες θέτοντας πολλά ερωτηματικά και αναζητώντας απαντήσεις για συγκεκριμένες παραμέτρους του έργου.
Χαρακτηριστική ήταν η πρόσφατη τοποθέτηση του Θεόδωρου Βάρδα, εκτελεστικού μέλους του δ.σ. των ΕΛΠΕ, αρμόδιου για τα θέματα ηλεκτρισμού, ο οποίος είχε αναφερθεί σε θέματα dumping τιμών σε σχέση με την τιμολόγηση του καταριανού LPG.
Ο κ. Βάρδας είχε υποστηρίξει ότι μπορεί να εγείρονται θέματα ανταγωνισμού, άποψη που εκ των πραγμάτων επαληθεύεται καθώς με βάση τις υπάρχουσες διαρροές, το Κατάρ δεν μπόρεσε να συμφωνήσει για την τιμολόγηση της παραγόμενης ενέργειας από τη μονάδα του Αστακού.
Με απλά λόγια, το πρόβλημα εστιάζεται στο ότι η διεθνής τιμή του LPG είναι υψηλή και δεν θα μπορούσε να δικαιολογήσει ανταγωνιστικές προσφορές στο ιταλικό σύστημα.
Ενώ, εάν η τιμολόγηση του καυσίμου δεν γίνεται με βάση τη διεθνή τιμή, τότε εγείρεται θέμα ανταγωνισμού.
Εκτός όμως από την τιμολόγηση του LPG, και άλλες οικονομικές παράμετροι του έργου έχουν αμφισβητηθεί από παράγοντες της αγοράς.
Όπως για παράδειγμα η κατασκευή διασύνδεσης, η οποία θα είχε ως αποκλειστική χρησιμότητα τη μεταφορά της παραγόμενης ενέργειας στην Ιταλία.
Δεν υπάρχει αντίστοιχο παράδειγμα υποβρύχιας διασύνδεσης που να έχει κατασκευαστεί για μία μόνο μονάδα, επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς.
Ένα άλλο ερωτηματικό αφορούσε στην ασφάλεια της χρήσης του LPG ως καυσίμου για μια τόσο μεγάλη μονάδα (1000MW). Και αυτό διότι το LPG θεωρείται υψηλής επικινδυνότητας καύσιμο, και τουλάχιστον στην Ευρώπη, δεν υπάρχουν μεγάλες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, παρά μόνο κάποιες μικρότερου μεγέθους σε εγκαταστάσεις διυλιστηρίων.
Τέλος, να σημειωθεί ότι και το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και η Τίνα Μπιρμπίλη, είχαν τηρήσει εξαιρετικά επιφυλακτική στάση και παρά το γεγονός ότι η ΡΑΕ εξέδωσε θετική γνωμοδότηση σε χρόνο-ρεκόρ για την άδεια παραγωγής, η ίδια ζήτησε περαιτέρω διευκρινίσεις και εγγυήσεις τόσο για την πιθανότητα των μετόχων του consortium να ασφαλίσουν τα απαιτούμενα κεφάλαια της επένδυσης, όσο και για τον εξαγωγικό χαρακτήρα της μονάδας (εγγυήσεις από τον Ιταλό διαχειριστή ότι θα υποδεχθεί το 70% της παραγωγής ηλεκτρισμού).
Η υπόθεση της διαφαινόμενης ακύρωσης της επένδυσης στον Αστακό αποκτά ισχυρή πολιτική διάσταση καθώς είναι πολύ πρόσφατη η αντιπαράθεση του Πρωθυπουργού με τον τον ΣΥΝ στην Βουλή, στο πλαίσιο της οποίας ο κ. Παπανδρέου είχε υπερασπισθεί την επένδυση αυτή με ιδιαίτερη θέρμη.
Το ερωτηματικό που δημιουργείται είναι το γιατί η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός αγνοούσε τα προβλήματα που ήδη “έτρεχαν” όσο αφορά την δυνατότητα υλοποίησης της και “εκτέθηκε” στην Βουλή λίγα 24ωρα πριν από την ανακοίνωση που δρομολογεί την ακύρωσή της.
Το θέμα φαίνεται να έχει προκαλέσει ισχυρές ενδοκυβερνητικές αναταράξεις καθώς πέραν του ότι η σχετική επένδυση είχε παρουσιασθεί σαν “αντίδοτο” της απο-επενδυτικής παλίρροιας που επικρατεί στην ελληνική οικονομία, εκθέτει τον Πρωθυπουργό ο οποίος την υπερασπιζόταν λίγα 24ωρα πριν στην Βουλή, ενώ όπως αποδείχθηκε, η υλοποίησή της είχε εξαρτηθεί αποκλειστικά από την συμφωνία των επενδυτών του Κατάρ με τους Ιταλούς χωρίς να λαμβάνει υπ΄ όψει το ελληνικό δημόσιο...
Βέβαια από την Κυβέρνηση επιχειρείται να μειωθεί η σημασία της ακύρωσης της επένδυσης με την εξήγηση οτι αυτή ήταν ιδιωτική και δεν αφορούσε στο συνολικό πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με το Κατάρ που υπεγράφει πρόσφατα στην Νέα Υόρκη. Δεδομένης όμως της γνωστής στενής σχέσης ιδιωτικών και κρατικών επενδυτικών κεφαλαίων στο Κατάρ, το κυβερνητικό επιχείρημα εκτιμάται ως ελάχιστα πειστικό και θα πρέπει να αποδειχθεί στην πράξη από τούδε και στο εξής η αποτελεσματικότητα της διακρατικής συμφωνίας με το Κατάρ.
Τί λέει η ΝΔ
Στο μεταξύ, την πεποίθηση τους ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει “στο πόδι“ το ενεργειακό μέλλον της χώρας και υποβαθμίζει την επενδυτική αξιοπιστία, εξέφρασαν με κοινή τους δήλωση, σχετικά με τη ματαίωση της επένδυσης του Κατάρ στον Αστακό, ο υπεύθυνος Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης και ο Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας & Φυσικών Πόρων της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μιχάλης Γιαννάκης.
Κουβέλης: Επιχειρηματικές διαφωνίες ευθύνονται για το "ναυάγιο" στον Αστακό
«Η επιστολή που λάβαμε μας ενημέρωνε ότι το επιχειρηματικό σχήμα δεν κατάφερε να συμφωνήσει για τη βιωσιμότητα του έργου», δήλωσε ο υφυπουργός Εξωτερικών Σ. Κουβέλης, σημειώνοντας πως πρόκειται για ένα θέμα για το οποίο δεν μπορεί να κατηγορηθεί η κυβέρνηση.
«Η επιστολή που λάβαμε αφήνει ανοιχτή την πόρτα για την Ελλάδα να προχωρήσουν άλλες συνεργασίες και αυτό θα κάνουμε», πρόσθεσε.
Τόνισε ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει υπήρξαν διαφωνίες σε σχέση με την τιμολόγηση του καυσίμου μεταξύ της ελληνικής και της Καταριανής πλευράς μέσα στο κονσόρτιουμ του Αστακού.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση πρόσθεσε ότι «προφανώς αν είχαμε υπόψη μας τα προβλήματα δεν θα απαντούσε ο πρωθυπουργός την Παρασκευή στη Βουλή με τον ίδιο τρόπο.
Υποστήριξε ότι από πλευράς της κυβέρνησης δεν υπήρξε βιασύνη καθώς προτού γίνουν οι ανακοινώσεις ο ίδιος είχε συναντηθεί με όλα τα μέλη του κονσόρτιουμ του πρέσβη του Κατάρ και είχε επισκεφτεί την Ντόχα, όπου είχε επαφές με τον υπουργό Ενέργειας του Κατάρ, που τον διαβεβαίωσε για το ενδιαφέρον για τον Αστακό και στη συνέχεια υπεγραφή το σχετικό Μνημόνιο.
Στη συμφωνία με το Κατάρ δεσμευτήκαμε να προχωρήσουμε σε θεσμικά και αδειοδοτικά θέματα τα οποία και προχώρησαν με προφανή ταχύτητα, ανέφερε ο κ. Κουβέλης.
Πηγή:www.capital.gr
==========================================
ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ..........«Ως εδώ µε τις θυσίες» ... Τα απόλυτα προεκλογικά ψέματα
===================================
οι οικονομικές συνταγές λιτότητας είναι σαν το παλιό καλό κρασί
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου