Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

πόσες επιχειρήσεις και πόσες οικογένειες θα πρέπει κανείς να αναμένει ότι δεν θα είναι πλέον σε θέση να πληρώσουν το ρεύμα.

Αν δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις λειτουργίας των μονάδων φυσικού αερίου πόσες επιχειρήσεις και πόσες οικογένειες θα πρέπει κανείς να αναμένει ότι δεν θα είναι πλέον σε θέση να πληρώσουν το ρεύμα.
Πόσο ανταγωνιστικότητα θα χάσει η ελληνική βιομηχανία και η αγροτική παραγωγή.
Πια θα είναι η προστασία του τελικού καταναλωτή;;;;


===============================================
Μαστίγιο και καρότο από τη ΔΕΗ

Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 22 Δεκεμβρίου 2010 | ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ

Από την 1η Ιανουαρίου θα εφαρμοστούν τα νέα τιμολόγια της ΔΕΗ, που προβλέπουν αυξήσεις έως 13,7% για τις μικρές και μεσαίες καταναλώσεις και μειώσεις έως 13,8% για τις μεγάλες καταναλώσεις
ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΛΕΜΟΝΗ
Ανάσα σε εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στις οποίες έχει κοπεί η ηλεκτροδότηση λόγω απλήρωτων λογαριασμών, αναμένεται να δώσει η παρέμβαση του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προς τη ΔΕΗ για την επανασύνδεση του ηλεκτρικού ρεύματος, μέσω ρύθμισης των χρεών τους. Την ίδια ώρα, η διοίκηση της επιχείρησης επιφυλάσσει μποναμά… αυξήσεων στα τιμολόγια, τα οποία από το 2011 θα επιβαρύνονται με το νέο αυξημένο ΦΠΑ.
Συγκεκριμένα, ο υφυπουργός Ενέργειας, Γιάννης Μανιάτης, απέστειλε επιστολή προς τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΗ, Αρθούρο Ζερβό, τον οποίο καλεί να προχωρήσει άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου, σε περίπτωση αποκοπής του ηλεκτρικού ρεύματος στις επιχειρήσεις αυτές, η επανασύνδεση να γίνεται με προκαταβολή του 30%-50% της συνολικής οφειλής και το υπόλοιπο να εξοφληθεί μέσα σε ένα χρόνο, σε δόσεις, με τους αντίστοιχους λογαριασμούς.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΕΗ βλέπει θετικά την παρέμβαση του κ. Μανιάτη και δεν αποκλείεται εντός των ημερών να ανακοινώσει τον τρόπο με τον οποίο θα διευκολύνει τους επαγγελματίες και ποιους ακριβώς αφορά. Το τελευταίο διάστημα το πρόβλημα είχε γιγαντωθεί για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς η κρίση έχει οδηγήσει ακόμη και υγιείς επιχειρήσεις στο σημείο να μην μπορούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους. Για αυτό και συνδικαλιστικοί φορείς των μικρομεσαίων είχαν παρέμβει στη ΔΕΗ, τονίζοντας τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργούνται στις επιχειρήσεις τους από τις διακοπές ηλεκτροδότησης λόγω απλήρωτων λογαριασμών.
Σημειώνεται ότι σήμερα προϋπόθεση για την επανασύνδεση της ηλεκτροδότησης από τη ΔΕΗ είναι η καταβολή ολόκληρου του οφειλόμενου ποσού, κάτι που στερεί τη δυνατότητα λειτουργίας στις επιχειρήσεις που δεν έχουν πληρώσει τους λογαριασμούς τους.

Τα νέα τιμολόγια
Στο μεταξύ, από την 1η Ιανουαρίου πρόκειται να εφαρμοστούν τα νέα τιμολόγια, που προβλέπουν αυξήσεις μέχρι 13,7% στις μικρές και μεσαίες καταναλώσεις και μειώσεις μέχρι 13,8% στις μεγάλες. Στις αυξήσεις που θα έρθουν από την 1η Ιανουαρίου του 2011 θα πρέπει να προστεθεί και η νέα αναπροσαρμογή του ΦΠΑ, από το 11% στο 13%, που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση.
Αν και εκκρεμεί η ανακοίνωση των χρεώσεων ανά κιλοβατώρα για τις επιμέρους κατηγορίες καταναλωτών, που έχουν υποβληθεί από τη ΔΕΗ προς έγκριση στο ΥΠΕΚΑ, στα οικιακά τιμολόγια, βάσει της τετραμηνιαίας κατανάλωσης ρεύματος, επιβάλλονται αυξήσεις 13,7% για καταναλώσεις 0 - 800 κιλοβατώρες (όπου ανήκουν 2,8 εκατ. καταναλωτές, από τους οποίους 1,2 εκατ. μπορούν να ενταχθούν στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο), 2,6% - 2,7% για καταναλώσεις 801 - 1.600 κιλοβατώρες (όπου ανήκουν οι μεγάλοι αδικημένοι της ΔΕΗ και αφορά 2 εκατ. πελάτες της) και 1,6% για 1.601 - 2.000 κιλοβατώρες. Επίσης, μειώσεις 4,4% για καταναλώσεις 2.001 - 3.000 κιλοβατώρες και 13,8% για 3.001 και άνω κιλοβατώρες.
Για τις μικρές εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις (με ισχύ εγκαταστάσεων έως 25 κιλοβάτ) προβλέπονται μειώσεις 7% και 5,9% αντίστοιχα και για τις μικρομεσαίες (25 - 250 κιλοβάτ) μειώσεις 4,3% στο εμπορικό και αυξήσεις 6,1% στο βιομηχανικό τιμολόγιο. Στις εμπορικές επιχειρήσεις προβλέπονται μειώσεις 18,4% και στις βιομηχανικές 13,5%, όταν κάνουν χρήση του νυχτερινού τιμολογίου, με την προϋπόθεση ότι τουλάχιστον το 50% της κατανάλωσης γίνεται από τις 19.00 μέχρι τις 8 το πρωί.
Για τους αγρότες αναμένονται αυξήσεις 5% στη χαμηλή τάση και 7% στη μέση.
==========================================================
Πόσο χαμηλή είναι στην πραγματικότητα η Οριακή Τιμή Συστήματος;

Ενδιαφέροντα στοιχεία και παρατηρήσεις, σχετικά με την πτώση της Οριακής Τιμής στην ημερήσια αγορά ηλεκτρισμού που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους συμμετέχοντες σε αυτήν, αλλά και για τις στρεβλώσεις που παραμένουν στην αγορά ηλεκτρισμού και μετά την εφαρμογή της «Πέμπτης Ημέρας Αναφοράς», διατυπώνουν παράγοντες της αγοράς που κινούνται στο «κλίμα» των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία και τις εκτιμήσεις που παραθέτουν:
Τον τελευταίο μήνα η ΟΤΣ καταγράφει ιστορικά χαμηλά, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας με εξαίρεση τη βιομηχανία συνεχίζει να συρρικνώνεται και η παραγωγή των υδατικών ταμιευτήρων είναι ιδιαίτερα αυξημένη. Σε πρώτη ανάγνωση τα παραπάνω θα ήταν αρκετά για να δικαιολογήσουν τιμές χαμηλότερες από 45 €/MWh και να καταδικάσουν σε απαξία όλες τις νέες επενδύσεις σε μονάδες συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο που υλοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.
Έκαναν, λοιπόν, λάθος οι επενδυτές αλλά και η ΔΕΗ που επένδυσαν άνω των 2,5 δις € σε 3.300 MW μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με αυτήν την τεχνολογία; Είναι η κρίση τόσο ισχυρή που ανατρέπει τα επενδυτικά σχέδια ελλήνων και ξένων; Ή μήπως για μια ακόμα φορά βρισκόμαστε μπροστά στην αναντιστοιχία μεταξύ διακηρύξεων και εφαρμογής;

Η επάρκεια ισχύος στο ηλεκτρικό σύστημα
Από το 2008 και μετά απομακρύνθηκε οριστικά ο κίνδυνος της έλλειψης ισχύος στο ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα. Αυτό συμβαίνει χάρη στις ιδιωτικές επενδύσεις άνω του 1,5 δις € σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με υψηλή απόδοση και ιδιαίτερα χαμηλές εκπομπές ρύπων. Όμως, στην ίδια περίοδο η ΔΕΗ «ξέχασε» να αποσύρει τις παλιές, ενεργοβόρες και ρυπογόνες λιγνιτικές μονάδες ακόμα και όταν ξεπέρασαν το μέγιστο χρόνο λειτουργίας που τους επέτρεπαν τα εθνικά όρια εκπομπών αερίων ρύπων ή ακόμα όταν υλοποιήθηκαν νέες επενδύσεις της ΔΕΗ, όπως του ΑΗΣ Λαυρίου, για την οποία υπήρχε και υπάρχει νομική υποχρέωση απόσυρσης παλιών μονάδων ίσης ισχύος που απλώς δεν τηρείται.
Έτσι οι παλιές , ρυπογόνες και αποσβεσμένες μονάδες συνεχίζουν να προσφέρουν ενέργεια στο σύστημα χωρίς στις προσφορές τους να συνυπολογίζεται το κόστος αντικατάστασής τους ή, ακόμα πιο άμεσα, το αναγκαίο κόστος που έχουν τα υποχρεωτικά μέτρα περιβαλλοντικής προστασίας για τη μείωση των εκπομπών ΝΟx, SΟx και σκόνης που πρέπει να υλοποιηθούν σε όλες τις λιγνιτικές μονάδες . Την ίδια στιγμή, η ΔΕΗ υλοποιεί επενδύσεις 1.200MW στην ίδια τεχνολογία φυσικού αερίου, που εάν τα περί υπερεπάρκειας ισχύος ήταν αληθινά, θα έπρεπε να είχαν ακυρωθεί. Ή μήπως τότε μόνο θα είναι η ώρα για να γίνουν οι περίφημες αποσύρσεις των μονάδων;
Η πρόσβαση σε καύσιμα χαμηλού κόστους
Η τιμολόγηση του λιγνιτικού καυσίμου παραμένει ακόμα και σήμερα αδιαφανής. Απαλλαγμένη από τα περιβαλλοντικά κόστη, όπως αυτό της αποκατάστασης των εδαφών, ή από κόστη μισθωμάτων ορυχείων ή αποσβέσεων του εξοπλισμού τους, η λιγνιτική παραγωγή προσφέρεται όλες τις ώρες υπερεκτιμημένη σε ποσότητα, με τις λιγνιτικές μονάδες να δηλώνουν πάντα τη μέγιστη διαθεσιμότητα, και υποεκτιμημένη στην τιμή. Όσο δεν θα υπάρχει πρόσβαση τρίτων στη λιγνιτική παραγωγή, τα τεχνικά ελάχιστα των λιγνιτικών μονάδων θα παραμένουν υψηλά και το κόστος παραγωγής τους χαμηλότερο από τις πιο σύγχρονες ανθρακικές μονάδες σε όλο τον κόσμο. Ή μήπως όταν πλησιάσει η ώρα της εκμετάλλευσης της ηλεκτρικής παραγωγής απο τρίτους εκτός ΔΕΗ, οι λιγνιτικές μονάδες θα αρχίσουν να αποκαλύπτουν τα πραγματικά κόστη τους και ξαφνικά θα γίνουν ασύμφορες και μη ανταγωνιστικές;
Την ίδια στιγμή παραμένει ανενεργή η υποχρέωση για διαφανή τιμολόγηση του εμπορικού τμήματος της υδροηλεκτρικής παραγωγής η οποία χρησιμοποιείται καθημερινά για την χειραγώγηση της ΟΤΣ. Αν είχε εφαρμοσθεί και στην ελληνική αγορά το προφανές, ότι, δηλαδή, η αιχμιακή χρήση των υδροηλεκτρικών θα πρέπει να συνοδεύεται από αντίστοιχη τιμολόγηση της προσφερόμενης ενέργειας (σημειώνεται ότι η ΔΕΗ εισπράττει και για τα Υ/Η την ΟΤΣ), ποια θα ήταν η εξέλιξη της ΟΤΣ ακόμα και σήμερα; Ή ακόμη, πώς εμφανίζονται καθημερινά διαθεσιμότητες 100% στο υδροηλεκτρικό δυναμικό χωρίς ποτέ να δημιουργούν κόστος λόγω αποκλίσεων μεταξύ δηλωθείσας και εγχυόμενης ενέργειας στο σύστημα, μια που οι αποκλίσεις αυτές καλύπτονται πάντα απο τις μονάδες της κυρίαρχης εταιρίας;

Οι συμμετέχοντες στην αγορά ηλεκτρισμού και οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις

Στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού συμμετέχει η κυρίαρχη επιχείρηση που ελέγχει το 94% της προμήθεια ς ηλεκτρικής ενέργειας ενώ η ίδια παράγει μόνο το 80%, με αποτέλεσμα να έχει κάθε λόγο να διατηρεί χαμηλό το κόστος της ενέργειας που προμηθεύεται για τους πελάτες της. Στην ίδια αγορά δραστηριοποιούνται οι προμηθευτές χωρίς ιδιόκτητο παραγωγικό δυναμικό που ευκαιριακά εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα να μεταφέρουν μέρος του περιθωρίου της χονδρικής αγοράς ηλεκτρισμού σε επιλεγμένες κατηγορίες καταναλωτών. Χωρίς επενδυτικές δεσμεύσεις στην ελληνική αγορά εμφανίζονται, ή εξαφανίζονται, άλλοτε ως εισαγωγείς και άλλοτε ως λιανοπωλητές, ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στις γειτονικές χώρες. Σε καμιά αγορά του κόσμου δεν υλοποποιήθηκε η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού μόνο από προμηθευτές χωρίς επενδυτική βάση σε ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες. Πουθενά δεν αντιμετωπίσθηκε η ασφάλεια του εφοδιασμού βασιζόμενη σε εκείνους που θα στρέψουν το ενδιαφέρον τους στις γειτονικές αγορές όταν η ζήτηση εκεί τους προσφέρει υψηλότερα κέρδη.
Στην περίπτωση της ελληνικής χονδρεμπορικής αγοράς, οι ρυθμιζόμενες χρώσεις πέραν της ΟΤΣ που προέρχονται απο την εφαρμογή των μεταβατικών μέτρων προσωρινού χαρακτήρα ,όπως είναι τα ΑΔΙ και ο μηχανισμός ανάκτησης μεταβλητού κόστους , λειτουργούν κυρίως προς όφελος της ΔΕΗ και προστατεύουν τους προμηθευτές απο καταχρηστικές συμπεριφορές.
Με τις χρεώσεις αυτές επιχειρείται να διατηρηθεί μια στοιχειώδης ισοροπία μεταξύ των ανεξαρτήτων παραγωγών, που, όπως αποδεικνύεται από τη λειτουργία της αγοράς μέχρι σήμερα, δεν ανακτούν ούτε καν το κόστος καυσίμου των μονάδων τους, και της κυρίαρχης επιχείρησης που ανακτά όλα τα κόστη, πέραν των έμμεσων επιδοτήσεων που λαμβάνει από τον κρατικό προϋπολογισμό, από τις σταυροειδείς επιδοτήσεις μεταξύ διαφορετικών κατηγοριών καταναλωτών και από τις αδιαφανείς χρεώσεις του συστήματος μεταφοράς και του συστήματος διανομής.
Στο βαθμό που μετά το 2013 με την ενσωμάτωση του κόστους του CO2 δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις λειτουργίας των μονάδων φυσικού αερίου για τις 4.000 ώρες που αντιστοιχούν στις μονάδες μέσου φορτίου, που θα είναι και εκείνες που θα υποστηρίξουν και την επιτυχή διείσδυση των ΑΠΕ, θα πρέπει κανείς να αναμένει ότι δεν θα είναι πλέον απαραίτητα τα μεταβατικά μέτρα. Ισοδύναμο με το παραπάνω θα ήταν βέβαια να υλοποιηθεί από τη ΔΕΗ ένα ουσιαστικό και περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένο πρόγραμμα απόσυρσης παλιών μονάδων.
Τα νέα τιμολόγια είναι η προστασία του τελικού καταναλωτή
Απέναντι στην ακολουθούμενη πρακτική της στρέβλωσης της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού προς όφελος των προμηθευτών και ιδιαίτερα της δεσπόζουσας επιχείρησης, η μόνη εναλλακτική πρόταση είναι ο επανασχεδιασμός των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να αποφεύγονται οι σταυροειδείς επιδοτήσεις ανάμεσα στις διαφορετικές κατηγορίες καταναλωτών και τα τιμολόγια να συνδέονται με το κόστος της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού, ώστε τουλάχιστον το όφελος να μπορεί να μετακυλίεται στον τελικό καταναλωτή.
Με δεδομένο ότι το ύψος της χονδρεμπορικής τιμής είναι αντιστρόφως ανάλογο με το ύψος του τέλους ΑΠΕ, μόνο η σύνδεση των τιμολογίων με τη χονδρεμπορική τιμή μπορεί να προστατέψει τον καταναλωτή από υπέρμετρες χρεώσεις, αφού έτσι η χαμηλή ΟΤΣ που συνεπάγεται υψηλό τέλος ΑΠΕ, θα επιφέρει αντίστοιχη μείωση εάν τα τιμολόγια τελικού καταναλωτή συνδέονται με αυτή.
Εάν συνεχισθεί η μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική της τεχνητής συγκράτησης της Οριακής Τιμής Συστήματος σε επίπεδα χαμηλότερα του κόστους ηλεκτροπαραγωγής, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η αύξηση της συμμετοχής των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο μίγμα της ηλεκτροπαραγωγής με ρυθμιζόμενο τίμημα θα οδηγήσει το ΔΕΣΜΗΕ σε οικονομικό αδιέξοδο χωρίς να απομακρύνει τον αντίστοιχο κίνδυνο για τους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς.
==============================================
Οι «γκρίζες ζώνες» του μοντέλου ITO και η «επιστροφή» του ΔΕΣΜΗΕ στη ΔΕΗ
Ως η λιγότερο επώδυνη επιλογή για τη ΔΕΗ, εμφανίζεται καταρχήν το μοντέλο διαχωρισμού του ανεξάρτητου διαχειριστή συστήματος μεταφοράς (ΙΤΟ) που επελέγη από την κυβέρνηση στο πλαίσιο της εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας με το τρίτο ενεργειακό πακέτο (οδηγία 2009/72).
Η επιλογή αυτή συνεπάγεται την παραμονή της ιδιοκτησίας των παγίων του συστήματος μεταφοράς στη ΔΕΗ, η οποία και θα λειτουργεί το σύστημα. Ωστόσο κρίσιμες παράμετροι θα πρέπει να διευκρινιστούν και να απαντηθούν σε σχέση με τη μορφή που θα έχει ο ελληνικός ITO, ο οποίος από ανεξάρτητη εταιρεία (ΔΕΣΜΗΕ) μετατρέπεται σε 100% θυγατρική της καθετοποιημένης επιχείρησης.
Τι σημαίνει όμως στην πράξη η επιλογή του Independent Transmission Operator; Με βάση τις προβλέψεις της «τρίτης λύσης» που περιλήφθηκε στην οδηγία του 2009, η ιδιοκτησία και η διαχείριση των παγίων του συστήματος μεταφοράς είναι το ίδιο νομικό πρόσωπο, που υπόκειται σε ειδικές ρήτρες ανεξαρτησίας και αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο έναντι της λύσης του ISO (Independent System Operator) δηλαδή της επιλογής διαχωρισμού που πλησιάζει το σημερινό υφιστάμενο μοντέλο με το ΔΕΣΜΗΕ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη στην αγορά ηλεκτρισμού η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ αντιμετωπίζεται ως προαναγγελία επιστροφής του ΔΕΣΜΗΕ στη ΔΕΗ, διαδικασία που όμως θα πρέπει να διευκρινιστεί περαιτέρω καθώς υπάρχουν πολλά ερωτηματικά.
Το κυριότερο αφορά στις αρμοδιότητες της νέας θυγατρικής της ΔΕΗ, στην οποία περνά η ιδιοκτησία και η διαχείριση του συστήματος μεταφοράς. Σύμφωνα με το πνεύμα της οδηγίας ο ΗΕΠ (Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός) θα πρέπει να πραγματοποιείται από έναν ανεξάρτητο φορέα. Ο νέος ΗΕΠ σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να είναι πιο οικονομικός και λιγότερο τεχνικός. Στην πράξη όμως η καθημερινή λειτουργία της αγοράς το dispatching των μονάδων και οι μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο θα γίνονται από τον ΙΤΟ.
Και βέβαια σε αυτή την περίπτωση κυρίαρχο ζήτημα είναι ποιες ασφαλιστικές δικλείδες θα προβλεφθούν ώστε να διασφαλιστούν οι ανεξάρτητοι παραγωγοί. Επίσης ένα κρίσιμο ερώτημα αφορά στην επίπτωση που θα έχει η επιλογή του ITO στη διαχείριση των νερών. Να θυμίσουμε ότι ακόμη και υπό το ΔΕΣΜΗΕ η διαχείριση των υδροηλεκτρικών προκάλεσε τις έντονες διαμαρτυρίες των ανεξάρτητων παραγωγών και προμηθευτών, με αποκορύφωμα την καταγγελία της EGL για χειραγώγηση της αγοράς.
Εκτός όμως από τη λειτουργία του ΙΤΟ και το ζήτημα του ΗΕΠ, μια σειρά από άλλα πρακτικά ζητήματα επίσης θα πρέπει να απαντηθούν. Για παράδειγμα, ο ΔΕΣΜΗΕ εκτός από το προσωπικό που έχει δανειστεί από τη ΔΕΗ έχει προσλάβει και άλλους υπαλλήλους ως διαχειριστής. Το προσωπικό θα μεταφερθεί στον ΙΤΟ δηλαδή θα προσληφθεί από τη ΔΕΗ και με ποια διαδικασία;
Ένα ακόμη σημαντικό ερώτημα αφορά στο εάν έχουν τεθεί όροι και ποιοι για την επιλογή του μοντέλου ΙΤΟ. Η «θετική» εκδοχή αναφέρει ότι η κομισιόν δεν θέτει κανέναν όρο καθώς ο ΙΤΟ περιλαμβάνεται ως επιλογή στο τρίτο πακέτο. Ωστόσο διατυπώνονται αμφιβολίες και ενστάσεις, σύμφωνα με τις οποίες για να γίνει δεκτή από την τρόικα η λύση του ΙΤΟ θα πρέπει να συνοδεύεται με ρητό χρονοδιάγραμμα πώλησης του ανεξάρτητου διαχειριστή συστήματος μεταφοράς, δηλαδή ο ΙΤΟ να αποτελεί μεταβατικό λύση για τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό.
Στο πλαίσιο τέλος της εναρμόνισης με την οδηγία θα πρέπει να προχωρήσει και η δημιουργία του νομικού διαχωρισμού του διαχειριστή συστήματος διανομής, ο οποίος θα στελεχωθεί από προσωπικό το οποίο δεν επιτρέπεται να μετέχει σε άλλες δραστηριότητες της καθετοποιημένης επιχείρησης. Για τη διανομή δεν προβλέπεται υποχρεωτικός ιδιοκτησιακός διαχωρισμός.
=======================================================
«Ξεκολλάνε» επενδύσεις 65 εκατ. ευρώ στη συμπαραγωγήΕλλάδαΕνεργειακή ΠολιτικήΦυσικό ΑέριοΕΡΓΑΛΕΙΑΕργαλείαΕκτύπωσηΑποστολή σελίδας σε ένα φίλο21/12/2010 20:41Οριστική επίλυση της εκκρεμότητας δύο ετών στο αίτημα 14 εταιριών και επιχειρήσεων να τους χορηγηθεί Άδεια Παραγωγής Σταθμών Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) με καύσιμο το φυσικό αέριο, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 65 εκατ. ευρώ, δίνει απόφαση που υπέγραψε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης.

Πέντε ενδιαφερόμενοι κατέθεσαν πλήρεις φακέλους στις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ και προχωρούν άμεσα σε επενδύσεις ύψους 24,5 εκατ. Ευρώ για σταθμούς συμπαραγωγής. Για άλλους τρεις σταθμούς, συνολικού ύψους επενδύσεων 13,6 εκατ. Ευρώ, οι εταιρίες ζήτησαν επιπλέον προθεσμία για τη συμπλήρωση του φακέλου της αίτησης. Επιπλέον, για έναν σταθμό συμπαραγωγής δεν έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση από τη ΡΑΕ, ενώ για άλλον ένα ζητήθηκε τροποποίηση της αιτούμενης ισχύος και επανεξέταση της υποβληθείσας μελέτης. Μία επιχείρηση απέσυρε το αρχικό της ενδιαφέρον, ενώ άλλοι τέσσερις ενδιαφερόμενοι δεν απάντησαν στο σχετικό έγγραφο του ΥΠΕΚΑ που τους εστάλη.

Μετά την γνωστοποίηση του ζητήματος στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ στις 9 Νοεμβρίου 2010, ο Υφυπουργός Γιάννης Μανιάτης δρομολόγησε - με έγγραφο που απέστειλε στη ΡΑΕ στις 29 Νοεμβρίου 2010 - τη διαδικασία επίλυσης. Την περασμένη Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2010, οριστικοποιήθηκε η επίλυση της εκκρεμότητας, καθώς από πλευράς των εταιριών είχαν ολοκληρωθεί στις 10 Δεκεμβρίου όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες για τη συμπλήρωση των φακέλων τους.

Συγκεκριμένα, κρίνονται πλήρεις οι αιτήσεις και συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης Άδειας Παραγωγής ΣΗΘΥΑ για τους ακόλουθους σταθμούς συμπαραγωγής:

- COCA COLA ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΜΦΙΑΛΩΣΕΩΝ Α.Ε, ισχύος 9,123 MWel – 9,063 MWth και επένδυσης 11,75 εκατ. Ευρώ,

- ΧΑΡΤΟΠΟΙΪΑ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΑΕΒΕ, ισχύος 7,5 MWel – 12,5 MWth και επένδυσης 9,7 εκατ. Ευρώ,

- ΙΑΤΡΙΚΟ ΑΘΗΝΩΝ Ε.Α.Ε – ΙΑΤΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ, ισχύος 1,021 MWel – 1,154 MWth, κόστους 1,339 εκατ. Ευρώ

- ΙΑΤΡΙΚΟ ΑΘΗΝΩΝ Ε.Α.Ε – ΔΙΑΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ισχύος 1,021 MWel – 1,157 MWth, επένδυσης 1,45 εκατ. Ευρώ και

- ΠΕΡΣΕΥΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ Α.Ε – ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ, ισχύος 0,237 MWel – 0,351 MWth και κόστους 337.000 Ευρώ.

Για τους σταθμούς συμπαραγωγής των:

- AGROTHERM ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΑ Α.Ε, ισχύος 6,4 MWel, κόστους 6,685 εκατ. Ευρώ,

- ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ Α.Ε, 4,8 MWel, 5,598 εκατ. Ευρώ και

- Νοσοκομείο ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ, ισχύος 1,169 MWel και επένδυσης 1,339 εκατ. Ευρώ,

ζητήθηκε παράταση της προθεσμίας υποβολής συμπληρωματικών στοιχείων και το Υπουργείο θα αποστείλει συμπληρωματικά έγγραφα για τις αιτήσεις αυτές.

Τέλος:

- Για τον σταθμό συμπαραγωγής της εταιρίας ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε, παραγόμενης ισχύος 7,5 MWel και επένδυσης 9,5 εκατ. Ευρώ, δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης από τη ΡΑΕ και επομένως δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση Άδειας Παραγωγής.

- Η εταιρία ΙΟΝΙΚΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Α.Ε, για ΣΗΘΥΑ ισχύος 1,169 KWel και κόστους 1,6 εκατ. Ευρώ, υπέβαλε αίτημα μεταβολής των στοιχείων της αρχικής αίτησής της και εξαιρείται προσωρινά.

- Η εταιρία ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΚΟΚΚΙΝΟΓΕΝΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ παραιτήθηκε από την αρχική αίτησή της.

- Για τις εταιρίες KOLORA A.E, GREEN ALLIANCE Α.Ε και ΞΕΝΤΕ Α.Ε ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΠΑΡΚ, που δεν απάντησαν στο έγγραφο της αρμόδιας Υπηρεσίας του ΥΠΕΚΑ, δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση Άδειας Παραγωγής.

Σημειώνεται ότι, η συμπαραγωγή ηλεκτρισμού-θερμότητας (ΣΗΘ) είναι η ταυτόχρονη παραγωγή ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας, χρησιμοποιώντας είτε συμβατικά καύσιμα είτε βιομάζα-βιοαέριο. Η ΣΗΘ αποτελεί τον αποδοτικότερο τρόπο χρησιμοποίησης των καυσίμων αφού αξιοποιεί την πρώτη ύλη με βαθμό απόδοσης 85%-90%. Τα τελευταία χρόνια η προσοχή σε ευρωπαϊκό επίπεδο επικεντρώνεται στην ΣΗΘ Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) όπου, σε σύγκριση με τη χωριστή παραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας, εξοικονομείται καύσιμο τουλάχιστον κατά 10% με την εξοικονόμηση να φθάνει και το 40% ενώ ταυτόχρονα μειώνονται σημαντικά και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Λόγω της σημαντικά χαμηλότερης κατανάλωσης καυσίμου, οι μονάδες ΣΗΘΥΑ αποτελούν ελκυστικές οικονομικά επενδύσεις, ιδιαίτερα μετά την αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ΣΗΘΥΑ με τον Ν. 3851/2010 και τη σύνδεση της τιμής με την τιμή καυσίμου. Ο συνήθης χρόνος απόσβεσης για μια επένδυση ΣΗΘΥΑ είναι 2-6 χρόνια.

Ιδανική περίπτωση εφαρμογής μονάδων ΣΗΘΥΑ αποτελούν τα Δημόσια Νοσοκομεία και οι ιδιωτικές κλινικές της χώρας, αφού και μεγάλοι καταναλωτές ενέργειας είναι, αλλά και λειτουργούν όλο το εικοσιτετράωρο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήδη λειτουργούσας επένδυσης ΣΗΘΥΑ, αποτελεί η μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού, θερμότητας και ψύξης του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών (Ν.Ν.Α) ισχύος 500 kW και συνολικού κόστους περίπου 830.000 € η οποία πριν λίγους μήνες ξεκίνησε τη λειτουργία της. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η Διοίκηση του Νοσοκομείου απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του ΥΠΕΚΑ, το όφελος είναι περίπου 30.000 €/μήνα από το λογαριασμό ηλεκτρισμού και περίπου 3.000 €/μήνα από την αντικατάσταση πετρελαίου με φυσικό αέριο. Η απόσβεση της μονάδας ΣΗΘΥΑ, συνυπολογίζοντας τη συντήρηση, θα γίνει τελικά σε 5 χρόνια από τα 6 που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Ανάλογη μονάδα ΣΗΘΥΑ 500 kW, με κόστος περίπου 825.000 €, έχει εγκατασταθεί και στο «Μητέρα». Οι παραπάνω δύο εγκαταστάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν στο πλαίσιο του Γ’ Κ.Π.Σ.
========================================================
Δεν βγαίνουν τα νούμερα ούτε για τις μεγάλες μονάδες...
Στο μεγάλο ενεργειακό γήπεδο, αυτό των θερμικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, να περιμένετε εξελίξεις. Δεν μιλάμε για τη ΔΕΗ που έτσι και αλλιώς βρίσκεται στην αρχή μιας μεγάλης αναστάτωσης, αλλά για τους ιδιώτες. Πώς έλεγαν, πριν να σκάσει η κρίση, αυτοί που ήξεραν να διαβάζουν νούμερα, ότι η Ελλάδα «δεν βγαίνει» και άρα κάτι θα γίνει; Έ, κάπως ανάλογα είναι αυτά που λένε οι γνωρίζοντες για το συγκεκριμένο χώρο…
http://www.energypress.gr/portal/
====================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: