Ένα ακόμη "δώρο" για το μονοπώλιο της ΔΕΗ
28/01/2009
09:48
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Ένα ακόμη «δώρο» προς τη ΔΕΗ, περιλαμβάνει ο νόμος του υπουργείου Ανάπτυξης που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή. Ο λόγος για την απελευθέρωση του ορίου για τις μονάδες που επιθυμεί η εταιρεία να αντικαταστήσει κατασκευάζοντας καινούριες. Σύμφωνα με την αρχική πρόβλεψη του νόμου 3175/03, επί υπουργίας Άκη Τσοχατζόπουλου, η ΔΕΗ είχε το δικαίωμα να κατασκευάσει νέες μονάδες ισχύος έως 1600MW αντικαθιστώντας παράλληλα παλαιές μονάδες ίσης ισχύος. Στη συνέχεια το 2007 το όριο αυτό αυξήθηκε με απόφαση του τότε υπουργού Δ. Σιούφα κατά 800MW.
Το ερώτημα βεβαίως που προκύπτει είναι τι έκανε η ΔΕΗ με τη δυνατότητα αυτή που της έδωσαν διαχρονικά οι κυβερνήσεις. Από το 2003 που ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την εγκατάσταση τεσσάρων νέων μονάδων, μέχρι σήμερα καμία αντικατάσταση δεν έχει ολοκληρωθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρώτη μονάδα του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η μονάδα του Αλιβερίου, η οποία ακόμη βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης και σύμφωνα με το επίσημο χρονοδιάγραμμα θα λειτουργήσει το 2010 (πρόβλεψη μάλλον αισιόδοξη με βάση την πρόοδο του έργου του αγωγού φυσικού αερίου).
Όσο για τις υπόλοιπες μονάδες, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία του διαγωνισμού της Μεγαλόπολης, ενώ ο διαγωνισμός για τη λιγνιτική της Φλώρινας εκπνέει εντός του Φεβρουαρίου. Για φέτος μόνο, αναμένεται να προστεθεί στο σύστημα μία μικρή εφεδρική μονάδα ισχύος 150MW στην Κομοτηνή (με την επιλογή της τοποθεσίας να έχει επικριθεί έντονα με δεδομένο ότι τα προβλήματα του συστήματος εντοπίζονται στο νότο).
Δηλαδή, ενώ ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί για τα 1600MW (ούτε λόγος για τα επιπλέον 800MW που δόθηκαν επί Σιούφα), ο νόμος του υπουργείου Ανάπτυξης που ψηφίστηκε χθες ανοίγει θεωρητικά το δρόμο για τη ΔΕΗ να προχωρήσει σε όσες αντικαταστάσεις μονάδων επιθυμεί. Την ίδια στιγμή βεβαίως στερεί οποιοδήποτε άλλοθι από την –εκάστοτε– διοίκηση της εταιρείας για τις τεράστιες καθυστερήσεις που παρατηρούνται διαχρονικά.
Εκείνο που επίσης θα πρέπει να υπογραμμιστεί τέλος είναι ότι η αδράνεια της ΔΕΗ, ευθύνεται –μεταξύ άλλων– και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε κάθε καλοκαίρι, όταν οι πεπαλαιωμένες μονάδες που δεν έχουν αντικατασταθεί τίθενται εκτός λειτουργίας από βλάβες προκαλώντας σοβαρά προβλήματα ανεπάρκειας ισχύος.
Τέλος, όπως παραδέχεται και η ίδια η ΔΕΗ, οι παλιές αυτές μονάδες, λόγω υψηλού κόστους λειτουργίας, όταν εντάσσονται στον ημερήσιο προγραμματισμό και υποβάλλουν προσφορές ανεβάζουν την οριακή τιμή του συστήματος, με αποτέλεσμα να ζημιώνεται η ίδια η εταιρεία. Αυτό βεβαίως δε θα συνέβαινε, εάν οι παλαιές μονάδες είχαν αποσυρθεί...
----------------------------------------------------
Το μονοπώλιο της ΔΕΗ εκθέτει το Δημόσιο
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Δημοσιεύθηκε: 08:11 - 28/01/09
Εκτεθειμένο είναι τύποις το ελληνικό δημόσιο σε προσφυγή που μπορεί να καταθέσει οποιοσδήποτε καταναλωτής προς τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί στερείται τη δυνατότητα επιλογής προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.
Η δυνατότητα αυτή καθιερώθηκε, θεωρητικά, από την 1η Ιουλίου 2008, αλλά επί της ουσίας δεν έχει ενεργοποιηθεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει τη δραστηριοποίηση στη λιανική αγορά και άλλων παραγωγών ηλεκτρισμού πέραν της ΔΕΗ.
Το πόσο σοβαρό είναι το θέμα αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι το ίδιο το Ελεγκτικό Συνέδριο θα μπορούσε να εγκαλέσει ανά πάσα στιγμή οποιονδήποτε δημόσιο οργανισμό, γιατί δεν προκηρύσσει διαγωνισμό για την επιλογή προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.
Δύο είναι οι εκκρεμότητες που πρέπει να επιλυθούν προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, με τη συμμετοχή και ιδιωτών, εκτός από τη ΔΕΗ.
Το πρώτο και σημαντικότερο είναι η αποσαφήνιση του τοπίου για την τύχη του ΔΕΣΜΗΕ, καθώς είναι συνυφασμένη με το μοντέλο που επιδιώκει να υιοθετήσει η χώρα μας για τη λειτουργία του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Το δεύτερο είναι η ολοκλήρωση από τη ΡΑΕ της εισήγησής της προς το υπουργείο Ανάπτυξης τόσο για τον Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου Διανομής όσο και για τη συμπλήρωση του Κανονισμού Αδειών Παραγωγής και Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, που αφορά στη ρύθμιση όρων και προϋποθέσεων για τη χορήγηση άδειας διανομής θερμικής ενέργειας και σε τρίτους.
Επιπλέον, απαιτείται και η γνωμοδότηση της ΡΑΕ για τα διακριτά τιμολόγια της ΔΕΗ, ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει τι κοστίζει το κάθε τι που περιλαμβάνεται στα τιμολόγια και να διαπιστωθεί κατά πόσον είναι επωφελές οικονομικά για κάποιον ιδιώτη που επιθυμεί να εισέλθει στην εμπορία.
Τι έχει προχωρήσει από όλα αυτά; Επί της ουσίας ελάχιστα πράγματα. Το θέμα της μετεξέλιξης του ΔΕΣΜΗΕ έχει αναδειχτεί πλέον σε ευρωπαϊκό ζήτημα, καθώς υπήρξαν διαφορετικές απόψεις μεταξύ των χωρών-μελών και της Κομισιόν για το μοντέλο του διαχειριστή.
Το Ευρωκοινοβούλιο είχε απορρίψει σε πρώτη ανάγνωση τη συμβιβαστική λύση για τον νομικό διαχωρισμό που πρότεινε το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, αλλά ήδη διαφαίνεται ότι θα υπάρξει λύση στο θέμα αυτό, πριν αλλάξουν όλα λόγω των επικείμενων ευρωεκλογών και χαθεί οριστικά η δυνατότητα των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που δίνει το τρίτο ενεργειακό πακέτο.
Σε αυτήν τη φάση, λοιπόν, γίνεται η δεύτερη ανάγνωση στο Ευρωκοινοβούλιο της Οδηγίας που προβλέπει τρεις επιλογές για τον διαχωρισμό του Συστήματος Μεταφοράς, μια διαδικασία που προβλέπεται να διαρκέσει έως τον Μάρτιο.
Εκτιμάται βάσιμα ότι έως τον Μάιο θα έχει επιτευχθεί αμοιβαίος συμβιβασμός και υποχώρηση τόσο από το Συμβούλιο Υπουργών όσο και από το Ευρωκοινοβούλιο, προκειμένου να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο. Σε αυτήν την περίπτωση, καλά πληροφορημένη πηγή που μίλησε στο Euro2day εκτίμησε ότι θα απαιτηθούν άλλα δύο χρόνια, δηλαδή έως το 2011, ώστε να έχει υιοθετηθεί από τη χώρα μας το νέο μοντέλο για τον διαχειριστή της μεταφοράς.
Σε ό,τι αφορά τις άλλες προϋποθέσεις που είναι ευθύνη της ΡΑΕ, δεν φαίνεται να προχωρούν όσο διαιωνίζεται η θεσμική εκκρεμότητα στη Ρυθμιστική Αρχή.
Ειδικότερα, η ΡΑΕ από πέρυσι το καλοκαίρι έχει δώσει σε δημόσια διαβούλευση τον Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου Διανομής, ενώ από τον Νοέμβριο και το κείμενο συμπλήρωσης του Κώδικα Προμηθειών. Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day, σε ό,τι έχει να κάνει με τον Κώδικα Διαχείρισης των Δικτύων έχουν υποβάλει παρατηρήσεις και απόψεις 14 ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων οι ΔΕΗ, Ενεργειακή Θεσσαλονίκης, Endesa Hellas, Verbud-APD Energa Hellas, Πλαστικά Κρήτης, ΔΕΣΜΗΕ, ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, Συνήγορος του Καταναλωτή, Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ, Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κ.λπ. Το υλικό αυτό είναι υπό επεξεργασία από αρμόδια επιτροπή της ΡΑΕ.
--------------------------------------------------------------
Σε προσωρινή αναστολή έθεσε τη θυγατρική του εταιρεία, Sometra S.A., στη Ρουμανία, ο Ομιλος Μυτιληναίου σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις λειτουργικές ζημίας της εταιρείας που εν πολλοίς αποδίδονται στη μεγάλη πτώση των τιμών του ψευδαργύρου στο LME του Λονδίνου.
Η αναστολή της λειτουργίας της εταιρείας αποφασίστηκε στις 26 Ιανουαρίου 2009 έπειτα από σύγκληση της γενικής συνέλευσης των μετόχων της θυγατρικής εταιρείας στην οποία, σημειωτέον, η Μυτιληναίος ΑΕ κατέχει ποσοστό 93% και στην οποία συνέλευση «αποφασίστηκε η προσωρινή αναστολή της παραγωγικής δραστηριότητας του εργοστασίου παραγωγής ψευδάργυρου - μολύβδου στην Copsa Mica, στη Ρουμανία, καθώς και η δραστική μείωση του μη αναγκαίου προσωπικού».
Η απόφαση αυτή, σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου Μυτιληναίου, κρίθηκε επιβεβλημένη «λόγω των δυσμενέστατων συνθηκών στις διεθνείς αγορές των μετάλλων σε συνδυασμό με την έλλειψη πρώτων υλών για την παραγωγή ψευδαργύρου, μετά και τη διακοπή λειτουργίας του μοναδικού ορυχείου μεικτού θειώδους (bulk concentrate) στον κόσμο».
Σημειώνεται δε από τη διοίκηση ότι η τιμή ψευδαργύρου στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου (LME) καταγράφει ρεκόρ κατώτατης τιμής, φθάνοντας μόλις τα 1.100 USD/ τόνο, όταν στις αρχές του 2008 η αντίστοιχη τιμή ήταν 4.000 USD/ τόνο.
Η Endesa Ελλάς
Ως τον πλέον σημαντικό καταλύτη στο επόμενο διάστημα για τον όμιλο Μυτιληναίου χαρακτηρίζει τις εξελίξεις στη μετοχική σύνθεση της Endesa Ελλάς η Marfin Analysis σε ανάλυσή της για τον όμιλο, με αφορμή τη «διαμάχη» Μυτιληναίου - ΔΕΗ για την τιμή του τιμολογίου Α150 της Αλουμίνιον ΑΕ.
Η χρηματιστηριακή αναφέρει τις πιθανές παρενέργειες που θα έχει για τον όμιλο η μη οριστική λύση του προβλήματος αλλά και η επίτευξη του στόχου της ΔΕΗ για αύξηση 10%, σημειώνοντας ότι στην περίπτωση αυτή το επιπλέον ετήσιο κόστος ενέργειας που θα καταβάλει η Αλουμίνιον ΑΕ θα φτάνει στα 12,5 εκατ. ευρώ.
Αλουμίνιον
Επίσης η Marfin Analysis δεν αποκλείει να υπάρξει προσωρινή μείωση της παραγωγής της Αλουμίνιον, υπενθυμίζοντας αυτό που η «Ν» είχε αναφέρει προ ημερών, ότι δηλαδή η εταιρεία έχει κλεισμένα συμβόλαια πώλησης αλουμινίου σε τιμές πολύ υψηλότερες της ζώνης που σήμερα κινείται το μέταλλο στο LME και που είναι γύρω στα 1.300 δολ. ο τόνος. (σ.σ: «Μιλώντας στη «Ν» στέλεχος της διοίκησης ανέφερε ότι για το 2009 τρέχουν συμφωνίες για πώληση 160 χιλ. τόνων αλουμινίου στην τιμή των 2.750 δολαρίων ο τόνος, όταν το ελαφρύ μέταλλο κινείται από τις 15 Δεκεμβρίου 2008 στη ζώνη των 1.400 με 1.500 δολ. στο LME»).
Η Marfin διατηρεί τη σύσταση αγορά για τη Μυτιληναίος και την τιμή στόχο των 7,70 ευρώ από τα 13 ευρώ προηγουμένως και επαναλαμβάνει ότι «μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για την Endesa Hellas και πρόοδος στα έργα της Μέτκα θα βοηθήσουν στην ανάκαμψη της μετοχής».
Διαμάχη με ΔΕΗ
Σε ό,τι αφορά τη διαμάχη Μυτιληναίου - ΔΕΗ η χρηματιστηριακή αναφέρει μεταξύ άλλων ότι το κόστος της ενέργειας στην Αλουμίνιον ΑΕ με τιμές σήμερα του μετάλλου στο LME κοντά στα 1.300 δολ. υπολογίζεται στο 50% του συνολικού κόστους παραγωγής και ότι με την πιθανή αύξηση κατά 10% του ρεύματος (που θα πάει στα 60 ευρώ /MWh), η Αλουμίνιον ΑΕ «θα επιβαρυνθεί στα έξοδα με επιπλέον κόστος περίπου 12,5 εκατ. ευρώ ετησίως». Αφού στη συνέχεια αναφέρει τις κλεισμένες παραγγελίες των 160 χιλ. τόνων δεν αποκλείει «µία μείωση της παραγωγής εάν συνεχισθεί η πίεση στην τιμή των μετάλλων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου