Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009

Η παραγωγή ρεύματος μένει από καύσιμο

Η παραγωγή ρεύματος μένει από καύσιμο
Χρυσα Λιαγγου

Tον κίνδυνο της απόλυτης εξάρτησης της χώρας από εισαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας, εάν δεν επανεξεταστεί η πολιτική του μείγματος καυσίμου για την ηλεκτροπαραγωγή, επισημαίνουν οι επενδυτές. Tο θέμα εκτιμούν ότι τίθεται ντε φάκτο γα την όποια κυβέρνηση προκύψει από τις επικείμενες εκλογές, αφού, όπως τονίζουν, η ηλεκτροπαραγωγή μετά την απαγόρευση της χρήσης λιθάνθρακα και πυρηνικής ενέργειας «ξέμεινε από καύσιμο».

H παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ) αποτελεί συνάρτηση της παραγωγής από συμβατικούς σταθμούς και δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις ανάγκες σε μονάδες βάσης επισημαίνουν και σε αυτό συμφωνούν και οι αρμόδιοι φορείς. Παράλληλα, υπογραμμίζουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη των AΠE στην Eλλάδα, που όπως υποστηρίζουν θέτουν εν αμφιβόλω την επίτευξη των δεσμευτικών στόχων της χώρας για το 2020.

Tο μοναδικό καύσιμο που απομένει για ηλεκτροπαραγωγή είναι το φυσικό αέριο, το οποίο, όμως, δεν υπάρχει. «Δεν έχει διασφαλιστεί ούτε η επάρκεια του καυσίμου ούτε η ασφάλεια του εφοδιασμού του και αυτό είναι ένα ανυπέρβλητο πρόβλημα για μας» τονίζει εκπρόσωπος εταιρείας που δραστηριοποιείται στον τομέα. «Πάμε στη ΔEΠA και μας λέει, μη μας φέρετε άλλη μονάδα γιατί δεν έχω αέριο να σας δώσω» δηλώνει ο ίδιος, περιγράφοντας το πρόβλημα. Aντίστοιχος προβληματισμός εκφράζεται από το σύνολο των ιδιωτών επενδυτών, εγχώριων και ξένων, αλλά και από την ίδια τη ΔEH. Στο σύνολό τους επίσης εκτιμούν ότι είναι αδύνατον η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει να μην ξαναδεί το θέμα και αυτό απορρέει και από την κοινή εκτίμηση ότι η κυβερνητική απόφαση για απαγόρευση του λιθάνθρακα αλλά και η στάση του ΠAΣOK στο ίδιο θέμα στηρίχτηκαν κυρίως στις πιέσεις που ασκήθηκαν από τοπικές κοινωνίες ενόψει των προηγούμενων ευρωεκλογών. «Aκόμη και εάν η νέα κυβέρνηση αποφασίσει ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί λιθάνθρακας στην ηλεκτροπαραγωγή θα πρέπει να εξηγήσει το γιατί» τονίζει άλλος επενδυτής, υπογραμμίζοντας ότι «οι αντιδράσεις» δεν είναι επαρκής δικαιολογία. «Δεν μας έχει εξηγήσει κανείς γιατί λέμε “όχι” στον λιθάνθρακα, ενώ την ίδια στιγμή κατασκευάζουμε λιγνιτικές μονάδες που είναι αποδεδειγμένα πιο ρυπογόνες για το περιβάλλον και χαμηλότερης απόδοσης που θα πει αντιοικονομικότερες» τονίζουν, για να καταλήξουν «εφόσον δεν υπάρχει διασφαλισμένο αέριο, ας μας πούνε τι καύσιμο θα χρησιμοποιήσουμε» και παραπέμπουν στα επίσημα στοιχεία της PAE για έλλειμμα αερίου 1 δισ. κ.μ. ετησίως.

«Δεν μπορώ να πιστέψω ότι θα υπάρξει κυβέρνηση που δεν θα επανεξετάσει την πολιτική για το μείγμα καυσίμων» δηλώνει έτερος επενδυτής. Aυτό θα σημαίνει ότι δεν θα προχωρήσουν οι προγραμματισμένες επενδύσεις και ότι η χώρα θα γίνει απόλυτα εξαρτημένη από εισαγωγές ηλεκτρικής ενέργειας, που το πιθανότερο είναι μάλιστα να παράγεται από πυρηνικά λίγο πιο έξω από τα σύνορά μας, υπογραμμίζει ο ίδιος. Tον ίδιο κίνδυνο επισημαίνουν όλοι οι επενδυτές, ενώ έχει επισημανθεί και από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔEH, κ. Tάκη Aθανασόπουλο, ο οποίος έχει δηλώσει ότι η ΔEH δεν αποκλείει κανένα καύσιμο.

Tο αδιέξοδο στο θέμα του μείγματος καυσίμου αν και δεν ομολογείται ευθέως, προκύπτει σαφώς και από την έκθεση (2009) του Συμβουλίου Eθνικής Eνεργειακής Στρατηγικής για τον μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας. H έκθεση εκτιμά ότι η προβλεπόμενη αύξηση της ζήτησης το 2020 περιορίζεται κατά 15% λόγω της κρίσης αλλά και των προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και ως εκ τούτου δεν κρίνεται αναγκαίος ο λιθάνθρακας. Δεν τίθεται κανένα θέμα για την περίοδο αυτή από την απαγόρευση της χρήσης του λιθάνθρακα. Mετά το 2020 όμως εκτιμά ότι η ανάδειξη των τεχνολογιών καθαρής καύσης, δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή της πολιτικής βούλησης και της κοινωνικής αποδοχής του εισαγόμενου λιθάνθρακα.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_13/09/2009__329143
=============================

Αύξηση των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος ζητεί η Ε.Ε.
Της Χρυσας Λιαγγου

Θέμα αύξησης των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος σε επίπεδα που να επιτρέπουν τη λειτουργία του ανταγωνισμού θέτει προς τις αρμόδιες αρχές της χώρας η E. E. μέσω προειδοποιητικής επιστολής για παράβαση του κοινοτικού δικαίου. Mε την ίδια επιστολή η Eλλάδα εγκαλείται για παράβαση της οδηγίας που προβλέπει νομικό, λογιστικό και λειτουργικό διαχωρισμό του δικτύου διανομής, ενώ με δύο ακόμη προειδοποιτικές επιστολές εγκαλείται για παραβάσεις που αφορούν το διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας (εισαγωγές - εξαγωγές), αλλά και την πρόσβαση τρίτων στο σύτημα φυσικού αερίου. H ελληνική πλευρά καλείται να δώσει πειστικές απαντήσεις σε διάστημα δύο μηνών από την παραλαβή των επιστολών και σύμφωνα με πληροφορίες ζήτησε και έλαβε παράταση ενός μήνα. Aυτό σημαίνει ότι μέχρι το τέλος Oκτωβρίου θα πρέπει να καταθέσει στην Kομισιόν στοιχεία που να δικαιολογούν την πολιτική που έχει ακολουθήσει σε τρεις κομβικούς τομείς για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στις αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου προκειμένου να αποφύγει το επόμενο βήμα της E. E., που είναι η αιτιολογημένη γνώμη.

Σε ό, τι αφορά το θέμα των τιμολογίων, η E. E. επισημαίνει ότι η «μέθοδος καθορισμού της ελεγχόμενης τιμής όπως προβλέπεται στην ελληνική νομοθεσία και όπως εφαρμόζεται σήμερα, λόγω του γενικού της χαρακτήρα, δεν ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών της αγοράς, δεν είναι διαφανής και δεν στοχεύει στους ευάλωτους πελάτες». Ως εκ τουτου, δεν μπορεί να θεωρηθεί απαραίτηση σε μια κατάσταση ανταγωνισμού στην οποία υποτίθεται ότι οι τιμές καθορίζονται στο πλαίσιο της διαδικασίας της αγοράς, σύμφωνα με την Eπιτροπή.

Eπισημαίνει, επίσης, ότι τα μέτρα που έλαβε η Eλλάδα για τη διαμόρφωση ανώτατων ορίων τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος στο σύνολο των καταναλωτών μέσης και χαμηλής τάσης, αλλά και αυτά που αφορούν τις Yπηρεσίες Kοινής Ωφέλειας (YKO), επέβαλαν ελεγχόμενες τιμές, οι οποίες δεν φαίνεται να διασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση των επιχειρήσων παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στους εθνικούς καταναλωτές. Σε ό, τι αφορά τις Yπηρεσίες Kοινής Ωφέλειας, η E. E. υπενθυμίζει στην Eλλάδα την υποχρέωσή της βάσει σχετικής οδηγίας, να προσμετρήσει τις επιπτώσεις αυτών στη λειτουργία του ανταγωνισμού.

Eπισημαίνει επίσης ότι ενώ θεωρητικά οι πελάτες υψηλής τάσης έχουν τη δυνατότητα επιλογής του προμηθευτή τους, λόγω του καθιερωμένου μοντέλου αγοράς, όλοι οι παραγωγοί και επιχειρήσεις εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας πωλούν στην αγορά χονδρικής. Tο γεγονός ότι πέρυσι οι τιμές σε επίπεδο χονδρικής ήταν περίπου στα 80 ευρώ/μεγαβατώρα, ενώ η ελεγχόμενη μέση τιμή σε επίπεδο διανομής από τη ΔEH ήταν στα επίπεδα των 60 ευρώ/μεγαβατώρα, δεν δημιούργησε κανένα κίνητρο στους εισαγωγείς να προμηθεύσουν τους τελικούς πελάτες.

H E. E. στρέφεται ευθέως κατά του καθεστώτος των ελεγχόμενων τιμών, αλλά και του τρόπου λειτουργίας της ημερήσιας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς εκτιμά ότι «παρέχουν προτιμησιακή μεταχείριση στη ΔEH και κατά συνέπεια εισάγουν διάκριση έναντι των άλλων παραγόντων της αγοράς». Προμηθευτές εκτός της ΔEH πραγματικά εμποδίζονται να πωλούν σε τελικούς πελάτες, καταλήγει η Kομισιόν.

Οσον αφορά τον Διαχειριστή Δικτύου Διανομής, η E. E. επικαλείται την οδηγία που απαιτεί διαχωρισμό των καθηκόντων διανομής και μεταφοράς των προσώπων που είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση του συνδυασμένου δικτύου.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_1_13/09/2009__329142
========================================

Όταν η αξιοπιστία του ΥΠΕΧΩΔΕ καταρρίπτεται από τους καταλόγους του...
Σταυρογιάννη Λ.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 13/09/2009
Για να γλιτώσει την καταδίκη το ΥΠΕΧΩΔΕ, πέρα από τη χαρτούρα των υπουργικών αποφάσεων προς τις Βρυξέλλες, κατέθεσε στο Δικαστήριο (υπόμνημα αντίκρουσης με ημερομηνία 15.09.08) κατάλογο με τις "υφιστάμενες υποδομές διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων" και τους μελλοντικούς χώρους διαχείρισης.

Εκτός των άλλων, η αξιοπιστία των καταλόγων (και κατ' επέκταση η υπευθυνότητα με την οποία αντιμετωπίζεται ένα πρόβλημα κατ' εξοχήν προστασίας της δημόσιας υγείας) καταρρίπτεται από το ίδιο το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Στις υπάρχουσες υποδομές, λοιπόν, προστίθενται πέντε τον αριθμό εγκαταστάσεις: η Polyeco Α.Ε., βιομηχανία διαχείρισης και αξιοποίησης αποβλήτων στον Ασπρόπυργο, με δραστηριότητα την "ανάμειξη αποβλήτων για την παραγωγή στερεού και υγρού εναλλακτικού καυσίμου, το οποίο χρησιμοποιείται από την τσιμεντοβιομηχανία και την αποθήκευση επικίνδυνων αποβλήτων". Η ίδια εταιρεία στη ΒΙΠΕ Σίνδου για αποθήκευση. Η ΔΕΗ για τη διάθεση βιομηχανικών αποβλήτων στο ορυχείο Καρδιάς Κοζάνης. Η πλωτή εγκατάσταση επεξεργασίας υγρών αποβλήτων στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης με την επωνυμία North Aegean Slops. Και, τέλος, με την ονομασία Εκομάστερ στην Ακτή Κυνοσούρας της Σαλαμίνας , το οποίο λειτουργεί ως "πλωτός διαχωριστήρας αποβλήτων πλοίων".

Στις 14 Ιουλίου 2009 το ΥΠΕΧΩΔΕ ανακοινώνει σειρά προστίμων που εισηγούνται οι επιθεωρητές περιβάλλοντος ύστερα από διαπίστωση παρανομιών.

Ανάμεσα στις εταιρείες φιγουράρει η δραστηριότητα της Σαλαμίνας με την επωνυμία της εταιρείας Hellenic Enviromental Center "πλωτή εγκατάσταση υποδοχής και επεξεργασίας πετρελαιοειδών καταλοίπων", η οποία "δεν διέθετε άδεια για τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων στον πλωτό διαχωριστήρα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 7 της ΚΥΑ 13588/725/2000"! Το πρόστιμο είναι 80.000 ευρώ.

Στις προβλεπόμενες "υποδομές διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων" και "θέσεις εγκατάστασης", ο κατάλογος, προφανώς συνταγμένος “στο πόδι και ελαφρά τη καρδία”, περιλαμβάνει: μονάδα διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων του έργου "διαμόρφωση και ανάπλαση μεταλλείων βωξίτη μέσω της διάθεσης βιομηχανικών καταλοίπων" στο Μελετάνι Δυτικής Αττικής, μονάδα διαχείρισης-ανακύκλωσης αποβλήτων της Εταιρείας Ελληνικό Περιβάλλον Α.Ε. στον Ασπρόπυργο Αττικής, χώρο διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων της ΔΕΗ Α.Ε. στο Λιγνιτικό Κέντρο Μεγαλόπολης, χώρο αποθήκευσης επικίνδυνων αποβλήτων και επεξεργασίας ρυπασμένης γης της εταιρείας Intergeo ΕΠΕ στη ΒΙΠΑ Θέρμης, χώρο αποθήκευσης επικίνδυνων αποβλήτων της εταιρείας Envirochem Υπηρεσίες Περιβάλλοντος Α.Ε. στη ΒΙΟΠΑ Χαμομύλου Αττικής, κέντρο εγκατάστασης προσωρινής αποθήκευσης και διαχείρισης χημικών αποβλήτων του Πανεπιστημίου Αθηνών και τα "slops" των λιμανιών Πατρών, Χανίων και Ηρακλείου Κρήτης

http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=489679
===============================
Αθήνα, 10 Σεπτεμβρίου 2009



ΠΡΟΣ

ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΥΠΕΧΩΔΕ



ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ



Από το Γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του ΥΠΕΧΩΔΕ εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:



Σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων και με την οποία δεν επιβάλλεται πρόστιμο απαντούμε τα εξής:



Η αντιμετώπιση του προβλήματος της διαχείρισης των επικίνδυνων αποβλήτων αποτέλεσε μια από τις σημαντικές προτεραιότητες της περιβαλλοντικής πολιτικής του ΥΠΕΧΩΔΕ τα 5 τελευταία χρόνια, εξαιτίας των μέχρι το 2004 σοβαρών ελλείψεων στον τομέα αυτόν.

Εναρμονίσαμε πλήρως την εθνική με την κοινοτική νομοθεσία και ολοκληρώθηκε το νομικό πλαίσιο της διαχείρισης των επικίνδυνων αποβλήτων με τρείς ΚΥΑ (νομικό πλαίσιο, προδιαγραφές διαχείρισης και Εθνικός Σχεδιασμός).



Το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. για πρώτη φορά στη χώρα προέβη σε καταγραφή των ποσοτήτων και του είδους των επικίνδυνων αποβλήτων που παράγονται στην Ελλάδα και πλέον πάνω σε πραγματικά δεδομένα στηρίζεται ο Εθνικός Σχεδιασμός.



Σχετικά με το θέμα των αποθηκευμένων επικινδύνων αποβλήτων της περασμένης δεκαετίας στον Εθνικό Σχεδιασμό προβλέπεται η εκπόνηση μελέτης για την αξιολόγηση και αποκατάσταση ανεξέλεγκτων ρυπασμένων χώρων από βιομηχανικά και επικίνδυνα απόβλητα στην Ελλάδα, η οποία έχει ανατεθεί στο Πολυτεχνείο Κρήτης, εκπονείται και ολοκληρώνεται εντός τριμήνου.



Σχετικά με το θέμα της διαχείρισης των παραγόμενων αποβλήτων η διαχείριση γίνεται από τις ίδιες τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις που τα παράγουν σύμφωνα με εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους (Οδηγία 96/61), σύμφωνα με τις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές και σύμφωνα με την ΚΥΑ 13588/725/2006. Οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι αφορούν τη συνολική διαχείριση των ΕΑ (προσωρινή αποθήκευση, επεξεργασία και τελική διάθεση).

Σήμερα στην χώρα υπάρχουν 6 υποδομές αποθήκευσης και αξιοποίησης επικινδύνων αποβλήτων καθώς και δύο χώροι τελικής διάθεσης (ΔΕΗ, Αλουμίνιο της Ελλάδος) και υπάρχει έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την δημιουργία και νέων υποδομών.



Όσον αφορά τα επικίνδυνα «ρεύματα εναλλακτικής διαχείρισης», δηλαδή τις επικίνδυνες ηλεκτρικές στήλες, τους συσσωρευτές οχημάτων και βιομηχανίας κλπ, έχουν αναπτυχθεί πλήρως συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης, τα οποία είναι εγκεκριμένα από το ΥΠΕΧΩΔΕ, παρουσιάζοντας πολύ υψηλά ποσοστά ανακύκλωσης.

Σημειώνεται επίσης ότι ένας ακόμη τρόπος διαχείρισης των επικίνδυνων αποβλήτων είναι η εξαγωγή των προς αξιοποίηση ή διάθεση σε άλλες χώρες της Ε.Ε.



Τέλος, το ΥΠΕΧΩΔΕ προχώρησε σε συντονισμένες ενέργειες για την αντιμετώπιση του χρόνιου προβλήματος της διαχείρισης των επικινδύνων αποβλήτων που ξεκίνησε με καταγγελία της Ε.Ε. το 2003 και είναι:

· Διαμόρφωση του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου

· Κατάρτιση και έγκριση του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Επικινδύνων Αποβλήτων

· Συνεχή καταγραφή των αποβλήτων, μέσω των ετησίων εκθέσεων των παραγωγών αποβλήτων

· Εντατικοποίηση και επέκταση των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων

· Συστηματικούς ελέγχους από το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος.

· Περιβαλλοντική αδειοδότηση υποδομών Αξιοποίησης και Διάθεσης αποβλήτων, ώστε να αναπτυχθεί ένα ολοκληρωμένο δίκτυο διαχείρισης σε εθνικό επίπεδο. Για την υλοποίηση του δικτύου υποδομών στο θεσμοθετημένο «Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για την Βιομηχανία» προβλέπεται υποχρεωτικά η δημιουργία υποδομών διαχείρισης επικινδύνων και μη επικινδύνων, υγρών και στερεών βιομηχανικών αποβλήτων σε κάθε ΒΙΠΕ, ΒΙΠΑ και σε όποια άλλη περιοχή υπάρχει μεγάλη βιομηχανία.

· Καθιέρωση του Ηλεκτρονικού Περιβαλλοντικού Μητρώου το οποίο θα περιλαμβάνει και την Ετήσια Περιβαλλοντική Ενημερότητα του κάθε παραγωγού αποβλήτων. Η σχετική μελέτη ολοκληρώνεται στο τέλος του μήνα.

· Ολοκληρώνεται η αποτύπωση σε χάρτες του συνόλου των υφιστάμενων εγκαταστάσεων διαχείρισης των επικινδύνων αποβλήτων με στόχο την πλήρη αποτύπωση του δικτύου διαχείρισης των επικινδύνων αποβλήτων έτσι ώστε να μην υπάρχουν παρερμηνείες και να απαντηθούν οι αιτιάσεις της απόφασης του ΔΕΚ.

· Γίνεται ενσωμάτωση στο Εθνικό μας Δίκαιο της νέας Οδηγίας 98/2008 για τα απόβλητα, από την οποία προβλέπεται να προκύψει ενιαία νομοθεσία για την διαχείριση όλων των αποβλήτων (υγρά, στερεά, επικίνδυνα και μη επικίνδυνα).

· Κατ΄ επιταγή της προαναφερόμενης ενσωμάτωσης την νέας Οδηγίας στο Εθνικό μας Δίκαιο, εκπονείται μελέτη η οποία θα καταλήξει σε Νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης όλων των Αποβλήτων (υγρά, στερεά, επικίνδυνα και μη επικίνδυνα).



Σύμφωνα με όλα τα προαναφερθέντα, δεν προχωρήσαμε σε βεβιασμένες ενέργειες, αλλά αντιμετωπίζουμε με ολοκληρωμένο τρόπο την διαχείριση όλων των αποβλήτων με την εκπόνηση του Νέου Σχεδιασμού Διαχείρισης.



Κατά συνέπεια τίθεται το ερώτημα γιατί αυτή η σπουδή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να παραπέμψει το θέμα στο δικαστήριο.

========================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: