Παρασκευή 5 Μαρτίου 2010

«Κουρελόχαρτα» οι συμβάσεις σε ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ

Σε αναμονή για τον ΕΦΚ


Η ΔΕΗ περιμένει διευκρινίσεις από την κυβέρνηση σχετικά με το πώς θα γίνει η επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές, είπε χθες στη Θεσσαλονίκη ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης, Α. Ζερβός.


Σε ό,τι αφορά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης πετρελαίου, που η ΔΕΗ καταναλώνει κυρίως για την ηλεκτροπαραγωγή στα νησιά, ο κ. Ζερβός θεωρεί ως πιθανότερο σενάριο πως η ΔΕΗ θα απορροφήσει το κόστος, που ο ίδιος εκτιμά σε περίπου 100 εκατ. ευρώ. Σε δηλώσεις του στο περιθώριο συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στη Θεσσαλονίκη, ανέφερε ακόμη πως η ΔΕΗ έχει προτείνει στη ΡΑΕ τρόπους για εξορθολογισμό των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ έκανε λόγο για στρέβλωση των τιμολογίων που επιτρέπει στους ανταγωνιστές της ΔΕΗ να επιλέγουν και να προωθούν στην αγορά μόνο τα κερδοφόρα τιμολόγια.

«Η ΔΕΗ έχει 32 τιμολόγια, άλλα είναι κερδοφόρα, κάποια ισορροπούν και κάποια είναι επιδοτούμενα, όπως το αγροτικό. Οι ανταγωνιστές επιλέγουν να πωλούν τα κερδοφόρα τιμολόγια, τα οποία είναι κυρίως τα εμπορικά, όπου υπάρχει μεγάλο περιθώριο κέρδους. Η ΔΕΗ, το κέρδος της από αυτά τα τιμολόγια το χρησιμοποιεί για να επιδοτήσει τα ζημιογόνα. Ο καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται να επιδοτήσει τα ζημιογόνα τιμολόγια και επιλέγει ανταγωνίστριες εταιρείες. Εκεί είναι το ζήτημα και εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να μειώσουμε τιμολόγια», είπε.

===================================
ΔΕΗ: Aπορροφά κόστος 100 εκατ. ευρώ

Αναφορικά με την επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο ηλεκτρικό ρεύμα και την επιβάρυνση στους καταναλωτές, η ΔΕΗ περιμένει διευκρινήσεις από την κυβέρνηση για το πώς θα υλοποιηθεί


Του Δημήτρη Διαμαντίδη


Την απορρόφηση από τη ΔΕΗ του κόστους που εκτιμάται περίπου σε 100 εκατ. ευρώ και αφορά στην επιβολή αυξημένου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο, το οποίο καταναλώνει κυρίως για ηλεκτροπαραγωγή στα νησιά, προέκρινε ως το πιο πιθανό σενάριο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ κ. Α. Ζερβός.

Σε δηλώσεις του στο περιθώριο συνεδρίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Ζερβός, επισήμανε ακόμη πως η ΔΕΗ έχει προτείνει στη ΡΑΕ τρόπους για εξορθολογισμό των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος, προκειμένου να μειωθούν τα κέρδη στα επικερδή τιμολόγια και ενδεχομένως να αυξηθούν στα ζημιογόνα.

«Μία τέτοια λύση βέβαια είναι πολιτικά δύσκολη και γι΄ αυτό έχουμε προτείνει στη ΡΑΕ και μία ενδιάμεση λύση για τα τιμολόγια και αναμένουμε», τόνισε ακόμη απαντώντας σε ερώτηση για το πώς η ΔΕΗ θα αντιδράσει απέναντι στις ιδιωτικές εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στα εμπορικά τιμολόγια και της αποσπούν μερίδιο αγοράς.

«Είναι σαφές πως λόγω στρέβλωσης των τιμολογίων οι ανταγωνιστές σε αυτό το επίπεδο επιλέγουν να προωθούν στην αγορά κάποια τιμολόγια τα οποία είναι κερδοφόρα. Η ΔΕΗ έχει 32 τιμολόγια, άλλα είναι κερδοφόρα, κάποια ισορροπούν και κάποια είναι επιδοτούμενα επί της ουσίας, όπως το αγροτικό.

Οι ανταγωνιστές επιλέγουν να πωλούν τα κερδοφόρα τιμολόγια, τα οποία είναι κυρίως τα εμπορικά, όπου υπάρχει μεγάλο περιθώριο κέρδους. Η ΔΕΗ το κέρδος της από αυτά τα τιμολόγια το χρησιμοποιεί για να επιδοτήσει τα ζημιογόνα. Ο καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται να επιδοτήσει τα ζημιογόνα τιμολόγια και επιλέγει ανταγωνίστριες εταιρείες. Εκεί είναι το ζήτημα και εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να μειώσουμε τιμολόγια, γιατί είναι καθορισμένα», πρόσθεσε ο κ. Ζερβός.


Διευκρινίσεις
Αναφορικά με το ζήτημα που προέκυψε προχθές, με την επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο ηλεκτρικό ρεύμα και την επιβάρυνση στους καταναλωτές, ο κ. Ζερβός υπογράμμισε ότι και η ΔΕΗ περιμένει διευκρινίσεις από την κυβέρνηση για το πώς θα υλοποιηθεί αυτό.

Όσον αφορά στο επενδυτικό πρόγραμμα της επιχείρησης, ο πρόεδρος της ΔΕΗ είπε πως αυτό είναι φέτος της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ και θα αρχίσει σταδιακά να υλοποιείται με την εκταμίευση των σχετικών κονδυλίων. Οι επενδύσεις αυτές περιλαμβάνουν παρεμβάσεις στο δίκτυο, στη διανομή, την έναρξη κατασκευής του σταθμού της Μεγαλόπολης, ένα κομμάτι δράσεων στον σταθμό του Αλιβερίου κ.α.

Παράλληλα, μέχρι τον Μάιο, η ΔΕΗ, κατά τον ίδιο, θα έχει προετοιμάσει και τις πιο μακροπρόθεσμες επενδυτικές παρεμβάσεις της, μέσω της κατάρτισης του πενταετούς επιχειρησιακού σχεδίου της. Αναφερόμενος στη χθεσινή ανακοίνωση κατάργησης δύο γενικών διευθύνσεων στην επιχείρηση (Δυτικής Μακεδονίας και Επιτελικών Υπηρεσιών), ο κ. Ζερβός την απέδωσε σε αναδιάρθρωση του οργανογράμματος της ΔΕΗ, που έχει, όμως, σχέση και με περικοπή κόστους.

Μιλώντας, τέλος, στο ίδιο συνέδριο, ο υφυπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης, ανέφερε ότι η ΔΕΗ σχεδιάζει την κατασκευή δύο νέων λιγνιτικών Σταθμών στην Πτολεμαΐδα (Μονάδα Πτολεμαΐδα V) και τη Μελίτη (Μονάδα Μελίτη ΙΙ).

Επιπλέον, η ΔΕΗ Α.Ε., σε συνεργασία με τους αντίστοιχους δήμους, προχωρά στην επέκταση της τηλεθέρμανσης της πόλης της Πτολεμαΐδας από τις Μονάδες III/IV του ΑΗΣ Καρδιάς, καθώς και στην παροχή θερμικής ισχύος για την τηλεθέρμανση της πόλης της Φλώρινας.


======================================
ΔΕΗ: Στη short list για τη μονάδα στο Κόσοβο

Τέσσερις εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η ΔΕΗ, πέρασαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την κατασκευή λιθανθρακινής μονάδας 1.000 MW στο Κόσοβο, όπως μεταδίδει το Reuters.

Σύμφωνα με δηλώσεις της υπουργού Ενέργειας και Ορυχείων της χώρας, κ. Justina Shiroka-Pula, οι τέσσερις που πέρασαν στην επόμενη φάση είναι η ινδική Adani Power, η αμερικανο-τουρκική κοινοπραξία AES, η τουρκική Park Holdingκαι η κοινοπραξία ΔΕΗ-Contour Global.

Νωρίτερα η τσεχική CEZ είχε ανακοινώσει ότι δεν θα συμμετάσχει στη διαδικασία ως μέλος της κοινοπραξίας με την AES, λόγω καθυστερήσεων στο project και αλλαγών στους όρους.
=====================================
Η μείωση των επιδομάτων πάνω από κάθε συλλογική σύμβαση στις ΔΕΚΟ
Ανατροπές στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας που καθορίζουν τις αμοιβές στις δημόσιες επιχειρήσεις και στους οργανισμούς κοινής ωφέλειας (όπου το Δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία) επιφέρει η κυβέρνηση με τροπολογία που κατέθεσε χθες στη Βουλή και προστέθηκε στο νομοσχέδιο για τα μέτρα αντιμετώπισης της δημοσιονομικής κρίσης.

Η τροπολογία αναφέρει ρητά πως η απόφαση για τη μείωση των επιδομάτων των πάσης φύσεως τακτικών αποδοχών και αμοιβών κατισχύει οποιασδήποτε διάταξης συλλογικής ή ατομικής σύμβασης και οποιασδήποτε διαιτητικής απόφασης που ισχύει στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.

Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να προλάβει οποιαδήποτε προσφυγή εργαζομένων ή συλλογικών οργάνων στη Δικαιοσύνη για την ακύρωση των μειώσεων αποδοχών κατά 7% που επιφέρουν τα νέα μέτρα, με το σκεπτικό ότι οι αμοιβές στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις καθορίζονται από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και όχι από κυβερνητικές αποφάσεις.

Ωστόσο η διάταξη αυτή μπορεί να ανοίξει τον δρόμο και για άλλες καταστρατηγήσεις των συλλογικών συμβάσεων, γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει νέο κύμα αντιδράσεων από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των ΔΕΚΟ.

Συγκεκριμένα, χθες το βράδυ, ο υπουργός Οικονομικών κατέθεσε προσθήκη στο νομοσχέδιο για τα επείγοντα μέτρα σχετική με την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης και ειδικότερα στο άρθρο 1 παράγραφος 5 του νομοσχεδίου το οποίο αναφέρεται στη μείωση των επιδομάτων κατά 7% και των δώρων κατά 30%. Σύμφωνα με την τροπολογία «οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 5 κατισχύουν κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης ή ρήτρας ή όρου συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητικής απόφασης ή ατομικής συμβάσεως εργασίας ή συμφωνίας» . Η ρύθμιση αφορά ΔΕΚΟ όπως είναι η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ, ο ΟΣΕ, τα ΕΛΤΑ κ.ο.κ.

Με άλλη προσθήκη στο άρθρο 5 του νομοσχεδίου ενισχύεται ο ρόλος των ειδικών συνεργείων για τη διενέργεια προληπτικών φορολογικών ελέγχων με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας επιβολής και είσπραξης των προστίμων και την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων τα οποία τον Φεβρουάριο εμφανίστηκαν κάτω από τον στόχο 10,8% του προϋπολογισμού. Εκτός από τους ελέγχους και επανελέγχους τα ειδικά συνεργεία θα έχουν τη δυνατότητα να καταλογίζουν τα πρόστιμα και να επιδιώκουν την είσπραξή τους.

====================================
Προσφυγές για το πάγωμα μισθών
Της Χριστινας Kοψινη

Δικαστικές προσφυγές με αιχμή τα περί αντισυνταγματικότητας του νόμου με τον οποίο επεκτείνονται σε ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ οι περιορισμοί και τα πρόσθετα μέτρα της εισοδηματικής πολιτικής του 2010 αναμένεται να δρομολογηθούν, αν και οι νομικοί από τον χώρο του εργατικού δικαίου δεν φαίνεται να έχουν ενιαία άποψη που να τεκμηριώνει το περί αντισυνταγματικότητας των διατάξεων για τη μείωση μισθών, επιδομάτων και συντάξεων. Υπενθυμίζεται ότι με το σχέδιο νόμου που ψηφίζεται σήμερα από τη Βουλή (άρθρα 1, 2 και 3) καταργούνται διατάξεις συλλογικών και ατομικών συμβάσεων, απαγορεύεται συνομολόγηση αυξήσεων, ακυρώνεται ο μεσολαβητικός ρόλος του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας για τις ΔΕΚΟ, ενώ παύονται οι διοικήσεις και τα μέλη του Δ. Σ. που θα αρνηθούν να εφαρμόσουν τα μέτρα μείωσης των αποδοχών στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. «Θεωρητικώς, μία ρύθμιση συλλογικής σύμβασης μπορεί να προβλέπει ευνοϊκότερες διατάξεις από αυτές που προβλέπει ο νόμος. Συγχρόνως, όμως, οι διατάξεις των συλλογικών συμβάσεων μπορεί να είναι ανίσχυρες εάν προσκρούουν σε διατάξεις του αναγκαστικού δικαίου που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον», δηλώνει στην «Κ» ο καθηγητής εργατικού δικαίου κ. Ιωάν. Κουκιάδης. Θυμίζει δε πως «στο παρελθόν και τις τρεις φορές που έγινε πάγωμα μισθών, τα δικαστήρια έκριναν συνταγματική τη ρύθμιση επικαλούμενα λόγους δημόσιου συμφέροντος».

Ωστόσο, συμπληρώνει, μια ρύθμιση για πάγωμα μισθών επιβάλλει πάγωμα τιμών, διαβούλευση ώστε να ληφθούν υπόψη τα συμφέροντα των εργαζομένων και σαφή οριοθέτηση της παροδικότητας των μέτρων. Στο ερώτημα για το εάν προβλέπει επέκταση του «παγώματος» ή της μείωσης μισθών και κατάργησης συλλογικών συμβάσεων στον ιδιωτικό τομέα, δηλώνει πως κάτι τέτοιο δεν συμφέρει διότι είναι διαφορετικές οι συνθήκες ακόμη και από το 1985. «Τότε είχαμε πληθωρισμό, ενώ τώρα έχουμε χρέος». «Πρόκειται για την πρώτη φάση της έμμεσης κατάργησης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας σε επιχειρήσεις όπου το Δημόσιο έχει την πλειοψηφία των μετοχών» εκτιμά ο νομικός κ. Γ. Βουκελάτος, θυμίζοντας την ατυχή έκβαση των προσφυγών την περίοδο του ’85, όταν εν τέλει το Ανώτατο Δικαστήριο είχε κρίνει και για λόγους δημόσιου συμφέροντος συνταγματική την πράξη νομοθετικού περιεχομένου». «Υπάρχει ζήτημα συνταγματικότητας και αυτό θα κριθεί εκ νέου στα δικαστήρια» προβλέπει η νομικός επι εργατικών θεμάτων κ. Μαρ. Στεφανάτου, επισημαίνοντας ότι ειδικά τα ΝΠΙΔ, ακόμη και αν εποπτεύονται από τα υπουργεία, λαμβάνουν αυξήσεις συνάπτοντας συλλογικές συμβάσεις.

==================================

«Κουρελόχαρτα» οι συμβάσεις σε ΔΕΚΟ και ΝΠΙΔ

Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 5 Μαρτίου 2010
Τεράστιες θα είναι απώλειες των εισοδημάτων για δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους στις ΔΕΚΟ και τα ΝΠΙΔ, καθώς το πακέτο των έκτακτων μέτρων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση προβλέπει μείωση κατά 7% σε μόνιμη βάση του συνόλου των αποδοχών τους, ενώ καταργούνται και μάλιστα αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου οι συλλογικές και ατομικές συμβάσεις.

Το μέτρο αφορά τις μη εισηγμένες ΔΕΚΟ, αλλά και όσους εργάζονται σε εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Ανώνυμες Εταιρίες, εφόσον το Δημόσιο διατηρεί σε αυτές πλειοψηφικό ποσοστό άνω του 50% του μετοχικού τους κεφαλαίου. Αφορά, δηλαδή, τους εργαζόμενους στη ΔΕΗ, την ΕΥΑΘ, την ΕΥΔΑΠ, την Αγροτική Τράπεζα, τον ΟΛΘ και τον ΟΛΠ. Δεν αφορά, όμως, τους εργαζομένους σε εταιρίες όπως ο ΟΤΕ, ο ΟΠΑΠ ή η Εθνική.

Αυτό σημαίνει ότι εργαζόμενος, για παράδειγμα της ΔΕΗ, που έπαιρνε ώς τώρα 2.000 ευρώ το μήνα, θα δει το μισθό του να μειώνεται σε 1.860 ευρώ. Με δεδομένο, όμως, ότι πολλοί εργαζόμενοι στη ΔΕΗ και στον ΟΛΠ λαμβάνουν ετησίως αποδοχές της τάξεως έως και 150.000 ευρώ (μαζί με υπερωρίες κ.λπ.), θα υποστούν μια μείωση που μπορεί να φτάνει ή και ξεπερνά τα 800 ευρώ το μήνα ή τις 10.000 ευρώ το χρόνο. Η μείωση, πάντως, που θα δουν στην επόμενη μισθοδοσία τους θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το αναμενόμενο, γιατί το μέτρο εφαρμόζεται αναδρομικά από της 1.1.2010.

Οπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, τα ποσά που αντιστοιχούν στο χρονικό διάστημα από 1.1.2010 μέχρι την εφαρμογή του νόμου, θα παρακρατηθούν από τη μισθοδοσία των επόμενων μηνών είτε εφάπαξ (για ποσά έως 150 ευρώ), είτε σε δόσεις (από δυο έως οκτώ) ανάλογα με το ποσό.

Παράδειγμα

Αυτό σημαίνει ότι ο εργαζόμενος των 2.000 ευρώ μηνιαίως, που χάνει 140 ευρώ μηνιαίως, θα κληθεί τον Απρίλιο ή το Μάιο να επιστρέψει από την τσέπη του περίπου 630 - 770 ευρώ (για μισθούς τριών ή τεσσάρων μηνών και δώρο Πάσχα που θα έχει ώς τότε εισπράξει). Στην πρώτη περίπτωση (αν η μείωση φανεί τον Απρίλιο) θα δει να του αφαιρούνται συνολικά 455 ευρώ (140+315 ευρώ) και άλλα τόσα το Μάιο. Αυτούς τους δύο μήνες θα εισπράξει μόνο τα 1.545 ευρώ, αντί τα 2.000 που υπολόγιζε. Στη δεύτερη περίπτωση, θα δει το Μάιο να του αφαιρούνται 337,5 ευρώ επί τέσσερις συνεχόμενους μήνες. Θα ζει, δηλαδή, με 1.662,5 ευρώ μέχρι το Σεπτέμβριο.

Οι νεοεισερχόμενοι
Την ίδια ώρα, ετήσιες απώλειες που ξεπερνούν τα 700 ευρώ θα έχει φέτος ένας νεοεισερχόμενος υπάλληλος στο Δημόσιο με τις περικοπές κατά 30% στο δώρο των Χριστουγέννων, του Πάσχα και στο επίδομα αδείας, αλλά και με το ψαλίδισμα κατά 12% των επιδομάτων που δίνονται στο Δημόσιο.

Ετσι, νεοεισερχόμενος υπάλληλος στο Δημόσιο με πτυχίο ανώτατης σχολής που λαμβάνει βασικό μισθό 1.000 ευρώ, κίνητρο απόδοσης 100 ευρώ και συμπληρώνει τις αποδοχές του με επιδόματα ύψους 400 ευρώ, ενώ θα έπρεπε να πάρει φέτος 550 ευρώ ως δώρο Πάσχα, λόγω των περικοπών θα πάρει μόνο 385 ευρώ, δηλαδή 165 ευρώ λιγότερα. Αλλά και στο επίδομα αδείας, οι απώλειες θα φτάσουν τα 165 ευρώ. Τα Χριστούγεννα όπου το δώρο αντιστοιχεί περίπου σε έναν ολόκληρο μισθό ο ίδιος υπάλληλος θα πάρει 770 ευρώ, δηλαδή 300 ευρώ λιγότερα.
========================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: