Τρίτη 25 Μαΐου 2010

Πωλητήριο σε 10 μονάδες της ΔΕΗ

Πωλητήριο σε 10 μονάδες της ΔΕΗ
Ημ/νία: 08:23 - 25 Μαϊ 2010
ΔΕΗ
Επενδυτές για 10 περίπου μονάδες της ΔΕΗ, λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές, αναζητά η κυβέρνηση, κάτω από την πίεση των δημοσιονομικών αναγκών αλλά και των Βρυξελλών που ζητούν επιτακτικά πλέον να ανοίξει και στην πράξη η θεωρητικά μόνο απελευθερωμένη από το 2001 ελληνική αγορά.
Το ζήτημα της πώλησης μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, που αναμένεται να συζητηθεί μαζί με άλλα στο Υπουργικό Συμβούλιο για τις αποκρατικοποιήσεις, θυμίζει σε αρκετά το Ιταλικό μοντέλο στις αρχές του 2000, όταν η κυβέρνηση της Ρώμης αποφάσισε να διαθέσει σε ιδιώτες επενδυτές ποσοστό 30% της παραγωγικής δυναμικότητας της ENEL (Ιταλικής ΔΕΗ) για να ανοίξει στην ουσία η ενεργειακή αγορά της γείτονος.
Αν και το σενάριο δεν έχει ακόμη εξειδικευτεί, εντούτοις αφορά στην πώληση, μέσω δύο διαγωνισμών, 5-6 μονάδων λιγνίτη (1.500-2.000 από τα συνολικά 5.300 ΜW της σημερινής λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ) και 4-5 υδροηλεκτρικών σταθμών (1.000 ΜW), ενώ δεν έχει διευκρινιστεί αν το πακέτο περιλαμβάνει και ορυχεία.

«Μονόδρομος για να ανοίξει η αγορά ηλεκτρισμού»

«Για όσο καιρό η ΔΕΗ θα συνεχίζει να διατηρεί το μονοπώλιο σε τεχνολογίες, όπως τα υδροηλεκτρικά και τα λιγνιτικά- τις κατεξοχήν δηλαδή φθηνές μορφές ενέργειας- θα μπορεί να συντηρεί χαμηλά τα κόστη της, ακόμη και να χειραγωγεί την αγορά, εμποδίζοντας την απελευθέρωσή της στην πράξη, κι ας έχει αυτό γίνει στη θεωρία, από το 2001». Το μήνυμα αυτό φέρεται να έχει στείλει η τρόικα ΕΕ-ΔΝΤ-ΕΚΤ στην ελληνική κυβέρνηση αναφορικά με τις διαρθρωτικές αλλαγές στις οποίες πρέπει άμεσα να προχωρήσει.

Και ίσως να μην είναι τυχαίο ότι προ ημερών κατατέθηκε στη ΡΑΕ, με κοινοποίηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και την Κομισιόν, σχετική καταγγελία σύμφωνα με την οποία ο Διαχειριστής του Συστήματος, δηλαδή ο ΔΕΣΜΗΕ (κατά 49% ελέγχεται από τη ΔΕΗ και κατά 51% από το Δημόσιο), δήλωνε καθ΄ όλο το 2009 ότι λειτουργούσαν και παρήγαγαν «φθηνή» υδροηλεκτρική ενέργεια πολύ περισσότερες μονάδες της ΔΕΗ απ’ ότι στην πραγματικότητα. Εμφάνιζε, δηλαδή, «φουσκωμένη» την παραγωγή των υδροηλεκτρικών, προκειμένου η τιμή στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού να διατηρείται χαμηλά, προς όφελος της κρατικής επιχείρησης ηλεκτρισμού. «Δεν ενδιαφέρονται για στρατηγικό επενδυτή»

Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι οι ξένοι όμιλοι τους οποίους έχουν βολιδοσκοπήσει κυβερνητικά στελέχη δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται για είσοδό τους στο μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΗ ως στρατηγικοί επενδυτές. «Ακόμη και σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης περαιτέρω ποσοστού της ΔΕΗ, η εταιρεία θα συνεχίσει να μονοπωλεί την ελληνική αγορά, έστω με άλλο μάνατζμεντ», είναι η απάντηση που έχουν πάρει.
Συζητήσεις πάντως έχουν γίνει ανάμεσα στους υπουργούς Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, Οικονομικών Γιώργο Παπακωσταντίνου και Επικρατείας Χάρη Παμπούκη, με τους επικεφαλής της ιταλικής Εdison (το 50% της οποίας ελέγχεται από τη γαλλική ΕDF), τον συνέταιρό τους στην ελληνική αγορά ηλεκτρισμού όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων (δραστηριοποιούνται μέσω της Εlpedison), τον επίσης γαλλικό όμιλο Gaz De France Suez, κ.ά.

Το ζητούμενο πάντως που προβληματίζει αρκετά κυβερνητικά στελέχη είναι ότι διαγωνισμοί τέτοιου είδους είναι περίπλοκοι και θέλουν χρόνο για να ετοιμαστούν. Επίσης το προς πώληση πακέτο θα πρέπει να περιλαμβάνει και λιγνιτωρυχεία, και σε κάθε περίπτωση έχει σημασία να μην ωφεληθούν μόνον οι ξένοι επενδυτές αγοράζοντας πάγια σε χαμηλές τιμές, αλλά και το Ελληνικό Δημόσιο.

Γιώργος Φιντικάκης
==========================================
Τα σχέδια για παραχώρηση λιμανιών, αεροδρομίων, αποκρατικοποιήσεις, αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας
«Κλειδώνουν» οι βασικοί άξονες του τριετούς προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που ενεργοποιεί η κυβέρνηση και οι οποίοι θα εξεταστούν σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου στο προσεχές διάστημα. Στην πρώτη γραμμή οι συμβάσεις παραχώρησης σε λιμάνια και αεροδρόμια.

Της Ελευθερίας Αρλαπάνου

Η σύναψη συμβάσεων παραχώρησης σε λιμάνια και αεροδρόμια βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των αποκρατικοποιήσεων, με τις τελικές αποφάσεις να αναμένονται άμεσα από τον πρωθυπουργό που συγκαλεί υπουργικό συμβούλιο, στο προσεχές διάστημα. Η δυσμενής χρηματιστηριακή συγκυρία δεν επιτρέπει, στην παρούσα φάση, τη διάθεση πακέτων μετοχών σε μεγάλες εισηγμένες, όπως ο ΟΠΑΠ και η ΔΕΗ. Έτσι, έδαφος κερδίζει η σύναψη συμβάσεων παραχώρησης σε λιμάνια και αεροδρόμια και η διάθεση ποσοστών σε μη εισηγμένες επιχειρήσεις όπως η ΔΕΠΑ και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ).
Ειδικά για το ΔΑΑ σχεδιάζεται η επέκταση της άδειας χρήσης στη Hochtief. Εισήγηση υπάρχει και για την είσοδο ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. Έσοδα θα αναζητηθούν και στην εκμετάλλευση της αγοράς τυχερών παιγνίων, ενώ δρομολογείται ειδικό νομοθετικό πλαίσιο για τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου που θα προβλέπει μακροχρόνιες μισθώσεις.

Αγορές
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, ο πρωθυπουργός και το υπουργικό συμβούλιο θα ενεργοποιήσουν άμεσα τους βασικούς άξονες ενός τριετούς προγράμματος που θα εκτελείται ανάλογα με τις συνθήκες και τις αποτιμήσεις που θα επικρατούν στις αγορές, αλλά και τη δυνατότητα των αγοραστών να προχωρήσουν σε επενδύσεις. Ειδικότερα:
Προτεραιότητα θα δοθεί στις συμβάσεις παραχώρησης σε λιμάνια και σε αεροδρόμια. Βασικό ζητούμενο είναι οι αποκρατικοποιήσεις να δεσμεύουν τους ιδιώτες επενδυτές να προχωρήσουν σε επενδύσεις κλίμακας, ώστε να τονωθεί η ανάπτυξη και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Στη χώρα λειτουργούν 11 μεγάλα λιμάνια, υπό τη μορφή ΑΕ, από τα οποία εκείνα της Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης και Βόλου, έχουν κατά καιρούς βρεθεί στο επίκεντρο συζητήσεων για περαιτέρω εκμετάλλευση. Παράλληλα λειτουργούν 34 περιφερειακά αεροδρόμια. Με σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης είχαν χωριστεί σε ομάδες, προκειμένου να βρεθούν επενδυτές που θα αναλάβουν την ανάπτυξη και επέκτασή τους. Δεν είναι τυχαίο ότι επίκειται άμεσα κατάθεση νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ώστε να γίνει πιο ευέλικτο το σχήμα εισόδου ιδιωτών στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Ειδικά για το ΔΑΑ η κυβέρνηση σχεδιάζει να επεκτείνει την άδεια εκμετάλλευσης στη γερμανική Hochtief. Παράλληλα, όμως, εξετάζεται και η είσοδος ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή στο ΔΑΑ, με ταυτόχρονη πώληση ποσοστών από το Δημόσιο και τη Hochtieff. Ο νέος αυτός επενδυτής θα έχει περισσότερο «παθητικό χαρακτήρα», δηλαδή δεν θα συμμετέχει ενεργά στο management της εταιρείας και θα μπορούσε να είναι μακροπρόθεσμος επενδυτής, τύπου ασφαλιστικό ταμείο, είτε εγχώριο είτε ξένο.

Ανοικτά είναι και όλα τα ενδεχόμενα πώλησης ποσοστού ή και του management στη ΔΕΠΑ, καθώς με τη συμμετοχή ιδιωτών εκτιμάται πως θα επεκταθεί ταχύτερα και αποτελεσματικότερα στην αγορά ενέργειας. Ο ΔΕΣΦΑ αναμένεται να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο.

Για τη ΔΕΗ προτεραιότητα θα δοθεί στην εναρμόνιση με την κοινοτική οδηγία, δηλαδή στο διαχωρισμό των δικτύων παραγωγής - εμπορίας, διανομής και μεταφοράς. Σε δεύτερο χρόνο, και εφόσον το επιτρέψουν οι αγορές, δεν αποκλείεται η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου κάτω του 51%, χωρίς όμως το Δημόσιο να απεμπολήσει τα κυριαρχικά του δικαιώματα. Πιθανότερο σενάριο, όμως, παραμένει η πώληση μονάδων παραγωγής σε ιδιώτες επενδυτές.
Πάντως σε γενικότερες γραμμές δεν αποκλείεται η κυβέρνηση να δεχθεί πιέσεις για πλήρη αποχώρηση από το μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών, χωρίς να το επιθυμεί, ώστε να σταθεροποιηθεί το χρέος και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα.


Εκμετάλλευση ακίνητης περιουσίας


Ανατροπές σχεδιάζονται στο πλαίσιο διαχείρισης της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, η οποία σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις αποτιμάται στα 300 δισ. ευρώ.
Το υπουργικό συμβούλιο αναμένεται να εγκρίνει νέο πλαίσιο βάσει του οποίου το υπουργείο Οικονομικών, πιθανόν με άξονα την ειδική γραμματεία αποκρατικοποιήσεων αναλαμβάνει τη διαχείριση των ακινήτων και ενεργοποιεί τη διαδικασία αποτίμησης. Στόχος είναι όχι η πώληση, αλλά η παραχώρηση για μακροχρόνια εκμετάλλευση όσων κρίνονται διαθέσιμα.

Εσοδα από την αγορά τυχερών παιχνιδιών
Το υπουργείο Οικονομικών δεν εισηγείται την πώληση ποσοστού του ΟΠΑΠ στην παρούσα φάση εξαιτίας της δυσμενούς χρηματιστηριακής συγκυρίας. Ωστόσο έμφαση θα δοθεί στην αποκόμιση εσόδων από τη διαχείριση της αγοράς τυχερών παιγνίων, κίνηση που εκτιμάται ότι θα ενισχύσει και την αξία του ΟΠΑΠ ώστε μεταγενέστερα να προωθηθεί περαιτέρω αποκρατικοποίηση. Το δημόσιο προσβλέπει στη δημιουργία μίας νέας ελεγχόμενης αγοράς τυχερών παιχνιδιών αξίας 3,5 δισ. ευρώ και για τον σκοπό αυτό επίκειται νομοσχέδιο για τα «φρουτάκια» και το βιντεολόττο. Μόνο από τις τρεις άδειες για τα «φρουτάκια» το Δημόσιο αποβλέπει σε έσοδα 500 εκατ. ευρώ τουλάχιστον, ενώ σε δεύτερη φάση αναμένεται να δοθούν και δύο νέες άδειες ΞΥΣΤΟ. Ακολουθεί η απελευθέρωση της αγοράς internet betting. Ακόμη δεν έχουν ξεκαθαρίσει οι λεπτομέρειες για τους όρους των διαγωνισμών σε όλες τις κατηγορίες που θα κρίνουν ποιοι και πόσοι θα είναι οι ενδιαφερόμενοι. Πάντως με τις πληροφορίες που έχουν δει έως τώρα το φως της δημοσιότητας στους ενδιαφερόμενους υπάρχουν εταιρείες όπως η Intralot και η Lottomatica που αναμένεται να λάβουν μέρος στους διαγωνισμούς ως μέλη κοινοπραξιών, όπως εξάλλου και ο ΟΠΑΠ. Την ίδια ώρα πρόσθετα έσοδα θα μπορούσαν να προέλθουν και από την επέκταση των αδειών στα 7 καζίνο που λειτουργούν σήμερα καθώς και από την πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου στο Καζίνο της Πάρνηθας.
===============================================
Από το 2015 η ισχύς του νέου ασφαλιστικού
ΣΙΣΣΥ ΣΤΑΥΡΟΠΙΕΡΡΑΚΟΥ

Σ’ έναν πρωτοφανή εμπαιγμό των Ελλήνων ασφαλισμένων για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους έχει επιδοθεί ο υπουργός Εργασίας Ανδρέας Λοβέρδος, ο οποίος εμφανίζεται να δηλώνει ότι δέχεται πιέσεις από την τρόικα για ακόμα πιο σκληρά μέτρα στο ασφαλιστικό και σκοπίμως αποκρύβει την πραγματικότητα ότι αυτές οι ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο μνημόνιο που έχει υπογράψει η χώρα με το ΔΝΤ, την Ε.Ε. και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και αποτελούν νομοθετημένη διεθνή δέσμευση της χώρας μας. Μπορεί έως τώρα ο κ. Λοβέρδος να παρουσίαζε τα όσα εμπεριέχονται στο μνημόνιο ως θέματα υπό διαπραγμάτευση, όμως όποιος αποκωδικοποιούσε τις ρυθμίσεις του μνημονίου διαπίστωνε την ξεκάθαρη δέσμευση ότι «κανείς δεν θα βγαίνει στη σύνταξη πριν από τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας του, έως το 2015». Μέχρι τον Ιούνιο θα έπρεπε να έχουν ψηφιστεί νομοθετικές παρεμβάσεις, έτσι ώστε να αυξηθεί ο απαιτούμενος χρόνος ασφάλισης για πλήρη σύνταξη, χωρίς όριο ηλικίας, από τα 37 έτη που ισχύει σήμερα, στα 40. Όλα αυτά θα ξεκινήσουν, σύμφωνα με το μνημόνιο, το 2011, ώστε να ολοκληρωθούν το 2015, και μάλιστα χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε ειδική μεταχείριση σε όσους έχουν ασφαλιστεί πριν από την 1η Ιανουαρίου του 1993 (οι λεγόμενοι παλαιοί ασφαλισμένοι), ενώ το ελάχιστο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης είναι τα 60 χρόνια, ακόμα και για όσους υπάγονται στα βαρέα και ανθυγιεινά.
Επίσης, προβλεπόταν ότι εάν τα έτη ασφάλισης δεν φθάνουν τα 40, από του χρόνου θα εφαρμόζεται πέναλτι -6% για κάθε χρόνο πρόωρης αποχώρησης έως και τη συμπλήρωσή τους. Και σ’ αυτό το πακέτο των μέτρων έρχονται να προστεθούν δύο ακόμα μέτρα που δείχνουν το μέγεθος της κοινωνικής αναλγησίας των κυβερνώντων: η κατάργηση των συντάξεων χηρείας για όσες γυναίκες είναι κάτω των 50 χρόνων και ο περιορισμός των συντάξεων που παίρνουν οι άγαμες κόρες δημοσίων υπαλλήλων.
Η πραγματικότητα είναι ότι οι εμπειρογνώμονες απέρριψαν βασικά σημεία του σχεδίου νόμου για το ασφαλιστικό που παρουσίασε η ελληνική κυβέρνηση και ζήτησαν να περιληφθούν στο τελικό σχέδιο νόμου οι δεσμεύσεις που υπάρχουν στο μνημόνιο και ορισμένα ακόμα μέτρα που θεωρούν ότι θα περιορίσουν το δημοσιονομικό κόστος. Τα μέτρα είναι:

-Εφαρμογή του νέου ασφαλιστικού από το 2015 αντί του 2018.

Η πλήρης σύνταξη θα δίνεται στα 40 χρόνια, με ποινή 6% κάθε έτος για όποιον συνταξιοδοτείται νωρίτερα.
Μείωση των ταμείων σε τρία, χωρίς τις εξαιρέσεις των ταμείων των δημοσιογράφων και των επιστημόνων.
Μείωση των συντάξεων για διαζευγμένες και άγαμες κόρες δημοσίων υπαλλήλων. Υπενθυμίζεται ότι με το νέο ασφαλιστικό καταργείται η συνταξιοδότηση των άγαμων κορασίδων δημοσίων υπαλλήλων.
Μείωση συντάξεων χηρείας, οι οποίες να μην δίνονται πριν από τα 50 έτη και βάσει εισοδηματικών κριτηρίων για κάτω των 65 ετών, ενώ περικόπτονται και οι συντάξεις χηρείας.
Επίσης, πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι τα μέτρα που θα ακολουθήσουν και στα οποία δεν έχει αναφερθεί ο κ. Λοβέρδος είναι:
Περιορισμός του συντελεστή υπολογισμού των συντάξεων σε ένα μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 1,2%. Η μείωση στις συντάξεις αναμένεται να ξεπεράσει το 30%.
Περιορισμός της πρόωρης συνταξιοδότησης: από 1.1.2011 αυξάνεται η ηλικία πρόωρης συνταξιοδότησης στα 60 έτη, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων στα βαριά και ανθυγιεινά επαγγέλματα (επιβαρύνονται με 5-7 πρόσθετα έτη), αλλά πιθανότατα και των μητέρων που με το νόμο Πετραλιά συνταξιοδοτούνται στα 55 τους χρόνια και όσων έχουν 40 χρόνια εισφορών.
Κατάργηση των ειδικών όρων που ισχύουν για τους ασφαλισμένους πριν από το 1993 (επιδείνωση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, συνταξίμων ετών και τρόπου υπολογισμού της σύνταξης).

Αύξηση του ορίου ηλικίας των γυναικών δημοσίων υπαλλήλων στα 65 έτη για τις προ του 2013, σε αντίθεση με τις έως τώρα διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης. Στο μνημόνιο, επίσης, αναφέρεται η εισαγωγή ενός ενιαίου ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 65 έτη, ακόμη και για τις γυναίκες στο δημόσιο τομέα –σταδιακά από την 1η Ιανουαρίου 2011– που θα ολοκληρωθεί έως το Δεκέμβριο του 2013. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών θα διευκρινίζει πώς θα υλοποιηθεί στη διάρκεια της 3ετίας 2011-2013 η αύξηση των ορίων ηλικίας των γυναικών. Με δεδομένο ότι η ισχύουσα συνταξιοδότηση λόγω 37ετίας μετατρέπεται σε συνταξιοδότηση λόγω 40ετίας, τα σημερινά όρια στην περίπτωση των τρίτεκνων γυναικών του Δημοσίου (που σήμερα απαιτεί 20 συντάξιμα χρόνια χωρίς οποιοδήποτε όριο ηλικίας) μπορεί να αυξηθούν μέχρι και 20 έτη!
Τη χορήγηση της βασικής σύνταξης στα 65 χρόνια και όχι νωρίτερα, όπως αναφέρει το προσχέδιο του ασφαλιστικού.
Ο υπουργός Εργασίας Ανδρέας Λοβέρδος είναι πολύ πιθανό ότι το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου θα έχει συνάντηση με τον επίτροπο Όλι Ρεν, αφού πρώτα αποστείλει στις κοινοτικές υπηρεσίες και το ΔΝΤ το κείμενο με τις τελικές αλλαγές στο ασφαλιστικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: