Τρίτη, 4 Μαΐου 2010

Κλείνουν το 2020 τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια στη Δυτ. Μακεδονία


Κλείνουν το 2020 τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια στη Δυτ. Μακεδονία
Με συμβιβασμό που υποστήριξαν όλες οι μεγάλες πολιτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ψηφίστηκε σήμερα από την Επιτροπή Περιβάλλοντος, αποφεύχθηκε το πρόωρο κλείσιμο τεσσάρων τουλάχιστον μεγάλων θερμοηλεκτρικών εργοστασίων της ΔΕΗ στη Δυτική Μακεδονία. Με τον συμβιβασμό αυτόν απετράπη η υιοθέτηση της αρχικής έκθεσης Krahmer με την οποία ουσιαστικά θα έπρεπε τα εργοστάσια αυτά να κλείσουν μέχρι το 2016 και εξασφαλίστηκε η δυνατότητα της Ελλάδας να διαμορφώσει ένα εθνικό μεταβατικό σχέδιο περιβαλλοντικής προσαρμογής των θερμοηλεκτρικών της εργοστασίων.
«Υπάρχουν σοβαρά περιβαλλοντικά θέματα που συνδέονται με τη χρήση του λιγνίτη τα οποία πρέπει και μπορούν να επιλυθούν μέσα από το εθνικό μεταβατικό σχέδιο, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη του όλες τις συγκεκριμένες και εξειδικευμένες παραμέτρους και προπαντός τη διατήρηση στα επόμενα χρόνια χιλιάδων θέσεων εργασίας στη Δυτική Μακεδονία, καθώς έχουμε ήδη εξασφαλίσει χρόνο για την εφαρμογή του σχεδίου μέχρι τον Ιούνιο του 2019 και κατ' εξαίρεση μέχρι και το 2020», δήλωσε ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Θόδωρος Σκυλακάκης.
Η νέα οδηγία για τις Βιομηχανικές Εκπομπές θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής τα επόμενα χρόνια. Απαιτεί άμεσα νέες σημαντικές επενδύσεις σε υφιστάμενες μονάδες, οι οποίες όμως θα τερματίσουν το χρόνο ζωής τους σύντομα, σύμφωνα με τον σημερινό σχεδιασμό. Όπως δήλωσε ο κ. Σκυλακάκη «λαμβάνοντας υπόψη το μεγάλο χρονικό διάστημα και το κόστος που απαιτείται για τη μελέτη, εγκατάσταση και λειτουργία του νέου αντιρρυπαντικού εξοπλισμού σε παλαιές μονάδες, τα προτεινόμενα μέτρα στην έκθεση Krahmer θα είχαν κόστος πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, χωρίς αντίστοιχο περιβαλλοντικό όφελος. Αν δεν υιοθετείτο ο συμβιβασμός θα έπρεπε είτε ο Έλληνας καταναλωτής να πληρώσει το κόστος προσαρμογής για πολύ παλιά εργοστάσια που ούτως ή άλλως είχε προγραμματιστεί να αποσυρθούν σταδιακά ή τα εργοστάσια αυτά θα έκλειναν βίαια, με τεράστιες επιπτώσεις για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας αλλά και για την περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας όπου θα χάνονταν χιλιάδες άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας».
==========================================
ΔΕΗ - Αυξήσεις στα τιμολόγια του ηλεκτρικού
Σε μέση αύξηση 0,23 % στα τιμολόγια του ηλεκτρικού, από 1ης Απριλίου, οδηγεί η εφαρμογή της ρήτρας καυσίμων, λόγω της συνεχιζόμενης ανόδου των διεθνών τιμών. Επιπλέον, οι λογαριασμοί της ΔΕΗ από τις 2 Μαίου επιβαρύνονται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στην ηλεκτρική ενέργεια καθώς και με τη χρέωση Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών.

Σύμφωνα με τις διευκρινίσεις που έδωσε σήμερα η ΔΕΗ, με την εφαρμογή της ρήτρας καυσίμου προέκυψαν αυξήσεις 0,22 ευρώ ανά 1.000 kWh στην υψηλή τάση, 0,23 ευρώ ανά 1.000 kWh στη μέση και 0,24 ευρώ ανά 1.000 kWh στη χαμηλή τάση, στην οποία συνδέονται τα νοικοκυριά και η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων. Ο μέσος όρος των αυξήσεων σύμφωνα με την επιχείρηση είναι 0.23 %. Η ρήτρα εφαρμόζεται από 1ης Ιανουαρίου, όμως για το πρώτο τρίμηνο του έτους δεν προέκυψαν αυξήσεις ή μειώσεις. Με το μηχανισμό αυτό τα τιμολόγια της ΔΕΗ παρακολουθούν τις διακυμάνσεις προς τα πάνω ή προς τα κάτω της δαπάνης της επιχείρησης για καύσιμα.
Η ΔΕΗ υπενθυμίζει επίσης ότι από την Κυριακή 2 Μαϊου, επιβλήθηκαν:
-Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στην ηλεκτρική ενέργεια, όπως προβλέπεται από το Ν. 3833/10 καθώς και
-Χρέωση Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών (ΔΕΤΕ) 50/00, σύμφωνα με το Ν.2093/92.
Η χρέωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ανέρχεται σε 5 ευρώ ανά 1.000 kWh για Οικιακή και Δημόσια χρήση και 2,5 ευρώ ανά 1.000 kWh για Επιχειρηματική χρήση. Η μέση επιβάρυνση λόγω ΔΕΤΕ εκτιμάται ότι θα είναι της τάξης των 0,5 ευρώ ανά 1.000 kWh.

"Η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη να συνεισπράττει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και το ΔΕΤΕ με τους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς ρεύματος και να τους αποδίδει στο Ελληνικό Δημόσιο", καταλήγει η ανακοίνωση.


==================================
Τριπλό χτύπημα στους λογαριασμούς της ΔΕΗ λόγω των νέων μέτρωνΤρίτη 4 Μαΐου 2010 [ 19:39 ]

Αυξήσεις επιβάλλονται στα τιμολόγια της ΔΕΗ εξαιτίας της χρέωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) που επιβλήθηκε με το προηγούμενο πακέτο μέτρων. Ο ΕΦΚ επιβαρύνει με 5 ευρώ ανά 1.000 κιλοβατώρες την Οικιακή χρήση και 2,50 ευρώ ανά 1.000 κιλοβατώρες τις επιχειρήσεις.

Επίσης μισό ευρώ ανά 1.000 κιλοβατώρες θα είναι η επιβάρυνση λόγω είσπραξης Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών (ΔΕΤΕ) που επίσης επιβλήθηκαν.

Αλλά και απο την εφαρμογή της ρήτρας καυσίμου προέκυψαν αυξήσεις στα τιμολόγια: Στην Υψηλή Τάση 0,22 ευρώ ανά 1.000 κιλοβατώρες, στη Μέση Τάση 0,23 ευρώ και στη Χαμηλή Τάση 0,24 ευρώ ανά 1.000 κιλοβατώρες, δηλαδή αύξηση 0,23% σε σχέση με το μέσο κόστος της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας.

Η ΔΕΗ διευκρινίζει με ανακοίνωσή της πως καμία απολύτως αύξηση δεν έχει εγκριθεί για όλες τις κατηγορίες των τιμολογίων της ΔΕΗ και αυτά συνεχίζουν να ισχύουν τα ίδια ακριβώς, όπως εφαρμόζονται από την 1η Ιουλίου 2008, δηλαδή εδώ και περίπου 22 μήνες. Η ΔΕΗ προλαβάινει έτσι τις διαμαρτυρίες για αυξήσεις στα τιμολόγια που δεν αφορούν κατανάλωση ρεύματος, αλλά εισπράξεις υπερ τρίτων, ωστόσω είναι η πρωτη φορά που υπάρχουν αυξήσεις απο τη ρήτρα καυσίμων, που εαν δεν είχε παγώσει για το 2009, θα είχε προκαλέσει μειώσεις τιμολογίων και γιαυτό δεν εφαρμόστηκε.

Πάντως φαίνεται οτι σε 2-3 μήνες τις αυξήσεις τιμολογίων της ΔΕΗ δεν θα τις αποφύγει ο έλληνας καταναλωτής. Μεταξύ των δεσμεύσεων που ανέλαβε η Ελλάδα έναντι της «τρόικας», περιλαμβάνεται η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και η ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας-ΡΑΕ. Ετσι, τα τιμολόγια ηλεκτρικού θα πάψουν να είναι ρυθμιζόμενα από την κυβέρνηση και θα αντανακλούν το πραγματικό κόστος. Τα επιδοτούμενα τιμολόγια χαμηλές καταναλώσεις στα οικιακά μέχρι 800 κιλοβατώρες το 4μηνο και στα αγροτικά θα ακριβύνουν, ενώ θα φτηνύνουν τα τιμολόγια των εμπορικών.

Ηδη η ΡΑΕ επεξεργάζεται τη νέα διάρθρωση των τιμολογίων, ενώ με την αναβάθμιση της Αρχής, οι εισηγήσεις της θα είναι άμεσα εφαρμοστέες, χωρίς υπουργική απόφαση.

==================================
Από Ιούνιο οι περικοπές

Από τους μισθούς του Ιουνίου, εξάλλου, θα αρχίσει η περαιτέρω περικοπή των επιδομάτων των δημοσίων υπαλλήλων κατά 8%, πέραν του 12% που έχει ήδη περικοπεί. Αυτό σύμφωνα με πληροφορίες θα προβλέπεται στο νομοσχέδιο για το πακέτο των μέτρων που αφορούν τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους. Πάντως, οι περικοπές δεν θα είναι αναδρομικές, όπως έγινε την προηγούμενη φορά, ενώ δεν θα περικοπεί αναδρομικά ούτε το δώρο του Πάσχα.

Επίσης, χθες διευκρινίστηκε ότι: Οσοι παίρνουν δύο συντάξεις, θα παίρνουν στο εξής μόνον ένα δώρο Χριστουγέννων και Πάσχα και επίδομα αδείας, εφόσον τα δικαιούνται. Το όριο των 3.000 ευρώ, πάνω από το οποίο δεν θα παίρνουν δώρα οι δημόσιοι υπάλληλοι, θα υπολογίζεται στις μεικτές αποδοχές, μαζί με τα επιδόματα, αλλά χωρίς τις υπερωρίες. Σε περίπτωση που μετά την περικοπή των επιδομάτων οι αποδοχές πέσουν κάτω από 3.000 ευρώ, ο υπάλληλος θα δικαιούται το δώρο.
==========================
Κίνητρα για την παραμονή των δημοσίων υπαλλήλων στην εργασία δίνει η κυβέρνηση
Κατατίθεται σήμερα, Τρίτη, από το υπουργείο Εργασία στη Βουλή νομοθετική διάταξη η οποία προβλέπει ότι όσοι εργαζόμενοι στο Δημόσιο έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα θα μπορούν να παραμείνουν στην υπηρεσία τους χωρίς να θιγούν από τις επικείμενες αλλαγές και να συνταξιοδοτηθούν με τους σημερινούς όρους όποτε θέλουν.

Ακόμη, με την ίδια ρύθμιση οι δημόσιοι υπάλληλοι που έχουν υποβάλει παραίτηση από την αρχή του 2010 θα έχουν δικαίωμα ανάκλησης για διάστημα περίπου ενός μήνα.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», με τη νομοθετική ρύθμιση η κυβέρνηση προσπαθεί να ανακόψει το κύμα φυγής στη σύνταξη στον χώρο της δημόσιας διοίκησης. Το τελευταίο διάστημα επικρατεί πανικός σχετικά με τις αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα και τουλάχιστον 180.000 δημόσιοι υπάλληλοι, εκ των οποίων οι περισσότεροι είναι γυναίκες, σπεύδουν στην πρόωρη συνταξιοδότηση.

Είναι ενδεικτικό πως με την εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης περίπου 140.000 εργαζόμενες στο Δημόσιο θα είναι πλέον υποχρεωμένες να συνταξιοδοτούνται είτε στα 60 με μειωμένη σύνταξη είτε στα 65 με πλήρη. Μεγάλες χαμένες θα είναι οι «παλαιές ασφαλισμένες», δηλαδή όσες άρχισαν να εργάζονται από την 1η Ιανουαρίου 1983 έως και τις 31 Δεκεμβρίου 1992.

Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι η φυγή στη σύνταξη, το πάγωμα των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού στο Δημόσιο και η αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων οδηγούν τα ασφαλιστικά ταμεία (ΤΠΔΥ, ΟΠΑΔ, ΜΤΠΥ, ΤΕΑΔΥ) σε νέα αδιέξοδα και σε διάλυση. Υπενθυμίζεται ότι σε αδιέξοδο βρίσκεται και το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων που καταβάλλει την εφάπαξ αποζημίωση. Η λύση που επιλέγεται είναι να υπάρξει δανεισμός από άλλο Ταμείο.

Σήμερα εκκρεμούν 18.200 αιτήσεις πρόωρης συνταξιοδότησης και απαιτούνται 800 εκατ. ευρώ για να πληρωθούν οι δικαιούχοι, τη στιγμή που δεν υπάρχουν καθόλου αποθεματικά και η ακίνητη περιουσία του Ταμείου είναι μηδαμινή. Το Ταμείο πληρώνει 600-650 δικαιούχους τον μήνα μόνο από τις τρέχουσες εισφορές.
=======================================================
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2008, η μέση γενική κύρια σύνταξη διαμορφώθηκε στα 655 ευρώ.
- Η μέση κύρια σύνταξη λόγω γήρατος στα 752 ευρώ.
- Η μέση κύρια σύνταξη λόγω αναπηρίας στα 535 ευρώ.
- Η μέση κύρια σύνταξη λόγω θανάτου στα 498 ευρώ.
Οσον αφορά στις κύριες συντάξεις:
-Τρεις στους δέκα συνταξιούχους έχουν κύρια σύνταξη κάτω από 450 ευρώ.
-Έξι στους δέκα συνταξιούχους έχουν κύρια σύνταξη μικρότερη των 600 ευρώ.
Μόλις δεκαπέντε στους εκατό έχουν κύρια σύνταξη πάνω από 1050 ευρώ. Επειδή η πλειονότητα των ασφαλισμένων, όπως φαίνεται στα ασφαλιστικά ταμεία του ιδιωτικού τομέα, είναι χαμηλοσυνταξιούχοι και δικαιούνται της εφάπαξ παροχής των 300 και των 500 ευρώ, τα ταμεία θα πρέπει να καλύψουν το επιπλέον κόστος. Ειδικά για το ΙΚΑ, το επιπλέον κόστος ανέρχεται σε 350 εκατ. ευρώ, επειδή πρέπει να καταβάλει και την εισφορά των συνταξιούχων του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών. Και αυτό επειδή η σχετική υπουργική απόφαση προβλέπει ότι η παροχή θα καταβληθεί μέσω του φορέα στον οποίο ασφαλίζονται για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Και οι συνταξιούχοι του ΟΑΕΕ λαμβάνουν πλέον αυτές τις υπηρεσίες από το ΙΚΑ. Περί τα 200 εκατ. ευρώ χρειάζεται και το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων για να καταβάλει το εφάπαξ στους συνταξιοδοτηθέντες. Η διοίκηση του είχε προτείνει να παρακρατηθεί ένας μισθός από τους νεοδιοριζομένους και να επιβληθεί εισφορά 2% ,πρόταση που απορρίφθηκε από την υπουργό Απασχόλησης. Η λύση που είχε δρομολογηθεί ήταν η έκδοση ενός ομολογειακού δανείου για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες του ταμείου, λύση που απορρίπτει η ΑΔΕΔΥ.

ΣΙΣΣΥ ΣΤΑΥΡΟΠΙΕΡΡΑΚΟΥ
===================================================
τρόπος υπολογισμού με βάση τις αποδοχές ΜΕ ΒΑΣΗ τον νόμο Ρέππα (ν. 3029/02) αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων του Δημοσίου και των Ειδικών Ταμείων από 1/1/2008. Η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της σύνταξης από 1/1/2008 αφορά το Δημόσιο, το ΤΑΠ-ΟΤΕ, τον ΟΑΠ-ΔΕΗ, το ΤΑΠ-ΕΤΕ, το ΤΑΠ-ΑΤΕ, το ΤΑΠ-ΗΣΑΠ, το ΤΑΠ της ασφαλιστικής εταιρείας Η Εθνική, το ΤΑΥ.ΣΟ. (Συν. Οργανώσεων), το ΤΣΠ- Τραπέζης της Ελλάδος, το ΤΑΠΙΑΤ (Ιονικής - Λαϊκής που έχει ενοποιηθεί στο ΙΚΑ) και το ΤΑΠ-ΕΤΒΑ. Επομένως, με βάση τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, δεν υπάρχει καμιά τέτοια αλλαγή στα Ταμεία των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα (ΙΚΑ, ΤΕΒΕ, ΟΓΑ, ΤΑΕ, ΤΣΑ κ.λπ.). Οι συντάξεις για όσους είναι ασφαλισμένοι στα παραπάνω Ταμεία θα υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που ισχύει σήμερα για τα χρόνια που θα διανυθούν στα Ταμεία αυτά μετά την 1/1/2008.

Για έναν ασφαλισμένο που θα συνταξιοδοτηθεί μετά την 1/1/2008, τα έτη ασφάλισης που έχουν συμπληρωθεί μέχρι τις 31/12/2007 θα υπολογιστούν με βάση ό,τι ισχύει σήμερα, δηλαδή με βάση τον τελευταίο μισθό, και με ποσοστό αναπλήρωσης 80%. Για τα χρόνια που θα συμπληρωθούν μετά την 1/1/2008 σταδιακά, σε δέκα χρόνια, το ποσοστό αναπλήρωσης μειώνεται από το 80% στο 70%:

●Για το έτος 2008 το 79% των αποδοχών
●Για το έτος 2009 το 78% των αποδοχών
●Για το έτος 2010 το 77% των αποδοχών
●Για το έτος 2011 το 76% των αποδοχών
●Για το έτος 2012 το 75% των αποδοχών
●Για το έτος 2013 το 74% των αποδοχών
●Για το έτος 2014 το 73% των αποδοχών
●Για το έτος 2015 το 72% των αποδοχών
●Για το έτος 2016 το 71% των αποδοχών
●Για το έτος 2017 το 70% των αποδοχών.

Σταδιακά, επίσης, από τον τελευταίο μισθό πάμε στις αποδοχές της τελευταίας πενταετίας για τον υπολογισμό της βάσης επί της οποίας θα εφαρμοστεί ο παραπάνω συντελεστής (ποσοστό αναπλήρωσης).
Ως αποδοχές, πάντοτε για τα έτη μετά την 1/1/2008, λαμβάνεται υπόψη, για όσους αποχωρήσουν από 1/1/2008 έως 31/12/2012, ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών των μηνών που έχουν διανυθεί μέχρι και τον προηγούμενο μήνα από την υποβολή της αίτησης. Από 1/1/2013 και μετά, ο υπολογισμός της σύνταξης θα γίνεται με βάση τις αποδοχές της τελευταίας πενταετίας.
==========================================================
6 δισ. οι περικοπές σε μισθούς-συντάξεις
Τεράστιες εισοδηματικές απώλειες θα έχουν φέτος δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι
Ρεπορτάζ Κώστας Τσαχάκης

Τεράστιες εισοδηματικές απώλειες οι οποίες «αγγίζουν» τα 6 δισ. ευρώ θα έχουν φέτος δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι εξαιτίας των πρωτόγνωρων περικοπών σε δώρα και επιδόματα.

Την Τρίτη κατατέθηκε στην Βουλή νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την εξειδίκευση των μέτρων τα οποία συμφωνήθηκαν με την «τρόικα».

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται το κόψιμο του 13ου και του 14ου μισθού στο Δημόσιο αλλά και της 13ης και της 14ης σύνταξης για όλους του συνταξιούχους.

Επίσης θεσμοθετείται νέο «μαχαίρι» στα επιδόματα των δημοσίων υπαλλήλων αλλά και τις αποδοχές των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ, μείωση συντάξεων ελέω Λάφκα και κατάργηση της δεύτερης δόσης του επιδόματος αλληλεγγύης το οποίο κανονικά θα έπρεπε να καταβληθεί εντός του Ιουνίου.

Συνολικά η κυβέρνηση κόβει 3,35 δισ. ευρώ από τις αποδοχές εν ενεργεία υπαλλήλων και συνταξιούχων.

Αν τώρα συνυπολογίσουμε και τις περικοπές, οι οποίες είχαν αποφασιστεί τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο τότε προκύπτει πως οι συνολικές απώλειες φθάνουν στα 5,96 δισ. ευρώ.

Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 2,5% του ΑΕΠ το οποίο θα γεμίσει τα άδεια ταμεία του ελληνικού Δημοσίου αλλά θα τα ?τραβήξει από την αγορά σε μία περίοδο κατά την οποία «ψυχορραγεί».

Η αρχή έγινε στις 9 Φεβρουαρίου όταν και ανακοινώθηκε το πρώτο «πακέτο» εισοδηματικής πολιτικής.

Σε αυτό προβλεπόταν «πάγωμα» μισθών , μείωση κατά 10% των επιδομάτων των δημοσίων υπαλλήλων , ψαλίδισμα υπερωριών και συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Η περιστολή δαπανών που προέκυπτε από τα μέτρα αυτά έφθανε τα 915 εκατ. ευρώ.

Στη συνέχεια είχαμε τις αποφάσεις της 3ης Μαρτίου.

Τότε ανακοινώθηκαν οι πρώτες περιστολές 30% στα δώρα και επιπλέον μείωση 2% στα επιδόματα αλλά και «πάγωμα» όλων των συντάξεων.

Μισθωτοί και συνταξιούχοι έχασαν με τις ρυθμίσεις αυτές 1,7 δισ. ευρώ.

=========================================================
Η θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος στο δημόσιο τομέα διαφέρει, ανάλογα με την επαγγελματική κατηγορία από την οποία προέρχεται ο δημόσιος υπάλληλος, γεγονός που προκαλεί πολλές ανισότητες ανάμεσα σε πολιτικούς και στρατιωτικούς δημοσίους υπαλλήλους. Μέσα από 10 απαντήσεις και ερωτήσεις η «Α.τ.Κ.» αποκωδικοποιεί όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι δημόσιοι υπάλληλοι για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος
Οι προϋποθέσεις ανά κατηγορία

1. Ποιες υπηρεσίες υπολογίζονται για τη θεμελίωση του δικαιώματος

Θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος
Ο ελάχιστος χρόνος που πρέπει να συμπληρώσει ο υπάλληλος- λειτουργός στην Υπηρεσία προκειμένου να συνταξιοδοτηθεί.

Υπηρεσίες που έχουν προσφερθεί στο Δημόσιο, στους ΟΤΑ και τα άλλα ΝΠΔΔ με οποιαδήποτε σχέση εργασίας (τακτικού, εκτάκτου, συμβασιούχου, ημερομίσθιου και με σύμβαση έργου υπό προϋποθέσεις) καθώς και υπηρεσίες που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις.
Συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του δικαιώματος χρόνος απασχόλησης (με ασφάλιση) στον ιδιωτικό τομέα;
ΟΧΙ για τους προσληφθέντες μέχρι και 31-12-1982
ΝΑΙ για τους προσληφθέντες μετά την 1-1-1983
Συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του δικαιώματος ο χρόνος απασχόλησης στην αλλοδαπή γενικά;
ΝΑΙ στους εκπαιδευτικούς που είναι παλαιοί ασφαλισμένοι, εφόσον πρόκειται για προϋπηρεσία σε σχολεία της αλλοδαπής και δίδαξαν σε τάξεις ελληνοπαίδων.
ΌΧΙ στους παλαιούς ασφαλισμένους εφόσον οι σχετικές εισφορές μεταφερθούν σε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης της χώρας καθώς και σε ορισμένες άλλες περιπτώσεις.
4. Συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του δικαιώματος ο χρόνος απασχόλησης στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
ΝΑΙ μετά την έναρξη της ισχύος των κοινοτικών κανονισμών 1408/1971, 574/1972 και 1606/1998 εφόσον:
α) ο υπάλληλος ή στρατιωτικός έχει προσληφθεί-καταταγεί μετά την 1-1-1983 και
β) σε κάθε περίπτωση εφόσον ο χρόνος απασχόλησής του στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. διανύθηκε στο δημόσιο τομέα.

5. Ο χρόνος στρατιωτικής θητείας συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος;
Ο χρόνος της στρατιωτικής θητείας (κληρωτού-εφέδρου) συνυπολογίζεται μαζί με την υπόλοιπη δημόσια υπηρεσία του υπαλλήλου-λειτουργού για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος (χωρίς εξαγορά ή με εξαγορά).
6. Ο χρόνος σπουδών συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος;
Κατά κανόνα ο χρόνος σπουδών δεν συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, αφού δεν λογίζεται καν ως συντάξιμος.
Κατ’ εξαίρεση συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος (λογίζεται και ως συντάξιμος) προκειμένου για τους μόνιμους στρατιωτικούς ο χρόνος σπουδών στις στρατιωτικές σχολές, προκειμένου για τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας ο χρόνος σπουδών στις αντίστοιχες παραγωγικές σχολές.
7. Μπορεί ο υπάλληλος-λειτουργός να συνταξιοδοτηθεί αμέσως μετά τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος;
Ο υπάλληλος-λειτουργός που συμπληρώνει τον ελάχιστο αυτό χρόνο ναι μεν θεμελιώνει δικαίωμα για σύνταξη και μπορεί ν’ αποχωρήσει από την υπηρεσία, δεν είναι όμως δυνατή η καταβολή της σύνταξής του αν δεν έχει συμπληρώσει το απαιτούμενο κατά περίπτωση όριο ηλικίας.
8. Τι είναι το «όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση»;
Είναι η ηλικία που πρέπει να έχει συμπληρώσει ο υπάλληλος- λειτουργός προκειμένου να αρχίσει να του καταβάλλεται η σύνταξη που έχει δικαιωθεί.
Δεν είναι απαραίτητο να έχει συμπληρώσει ο υπάλληλος- λειτουργός το απαιτούμενο όριο ηλικίας κατά το χρόνο θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Ο υπάλληλος- λειτουργός μπορεί ν’ αποχωρήσει από την υπηρεσία και να πάρει τη σύνταξή του όταν συμπληρώσει το απαιτούμενο όριο ηλικίας.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, που καταγράφονται στους πίνακες που ακολουθούν, δεν απαιτείται για την έναρξη καταβολής της σύνταξης, όριο ηλικίας.
9. Όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι-λειτουργοί έχουν τις ίδιες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης (θεμελίωση δικαιώματος) και τα ίδια όρια ηλικίας για την έναρξη πληρωμής της σύνταξής τους;
Οι δημόσιοι-υπάλληλοι-λειτουργοί διαφοροποιούνται ως προς τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης και τα όρια ηλικίας για την έναρξη πληρωμής της σύνταξής τους, ανάλογα με την κατηγορία (στρατιωτικοί-πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι), την ιδιότητα του «νέου» ή του «παλαιού ασφαλισμένου», το χρόνο διορισμού – κατάταξης και το χρόνο θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Επισημαίνεται, ότι για τους δικαστικούς λειτουργούς, το κύριο προσωπικό του ΝΣΚ, το φυλακτικό προσωπικό των καταστημάτων κράτησης, για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας δεν απαιτείται η συμπλήρωση οιουδήποτε ορίου ηλικίας για την έναρξη πληρωμής της σύνταξης που έχουν δικαιωθεί.
Οι δημόσιοι υπάλληλοι-λειτουργοί (στρατιωτικοί και πολιτικοί) με την ιδιότητα του παλαιού ασφαλισμένου, δικαιούνται σύνταξη σε περίπτωση παραίτησής τους από την υπηρεσία εφόσον έχουν συμπληρώσει 15ετή πλήρη πραγματική συντάξιμη υπηρεσία και το 65ο έτος της ηλικίας τους για τους άνδρες ή το 60ό για τις γυναίκες.
10. Ποια είναι η έννοια του «νέος» και «παλαιός ασφαλισμένος»;
Νέος ασφαλισμένος είναι εκείνος ο οποίος ασφαλίστηκε για πρώτη φορά σε οποιονδήποτε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης μετά την 1-1-1993.
Παλαιός ασφαλισμένος είναι όποιος ασφαλίστηκε για πρώτη φορά σε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης μέχρι και την 31-12-1992.
============================================
Όπως αναφέρει ο σύμβουλος σε θέματα Δημόσιας Ασφάλισης, «όσοι έχουν θεμελιωμένα δικαιώματα, δηλαδή όσοι έχουν συμπληρώσει τα όρια ηλικίας και τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης, ανάλογα με το Ταμείο στο οποίο υπάγονται, δεν χάνουν τις νόμιμες αξιώσεις τους, ακόμη κι αν δεν τις έχουν ασκήσει. Ακόμη δηλαδή κι αν ένας νέος νόμος τις μεταβάλλει ή τις καταργήσει».

Το ίδιο ισχύει και για τους ασφαλισμένους οι οποίοι σήμερα βρίσκονται έως και 5 χρόνια πριν από τη συμπλήρωση των απαιτούμενων προϋποθέσεων συνταξιοδότησης. Αυτοί έχουν αποκτήσει ώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα. Για αυτή την κατηγορία εργαζομένων, τόσο το Συμβούλιο της Eπικρατείας με την υπ’ αριθμόν 2097 του 1996 απόφαση όσο και η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την υπ’ αριθμόν 1984 του 1995 απόφαση, έχουν αποφανθεί ότι «σε περίπτωση μεταβολής επί το δυσμενέστερο της κοινωνικοασφαλιστικής νομοθεσίας, χωρίς την πρόβλεψη μεταβατικής ρύθμισης για όσους έχουν ήδη αποκτήσει δικαίωμα στη σύνταξη και εξακολουθούν να εργάζονται ή βρίσκονται κοντά στα όρια εξόδου, το συνταξιοδοτικό τους δικαίωμα κρίνεται βάσει της προϊσχύουσας νομοθεσίας».
=============================================
Αν δεν πάθει, δεν θα μάθει, πληροφορίες από μέλη της ΠΑΣΚΕ μαρτυρούν τη διάσπασή της

Δεν υπάρχουν σχόλια: