Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010

θα βαθύνουν την ύφεση.•Περαιτέρω μειώσεις στους μισθούς και στα επιδόματα στο δημόσιο.

Αιτιολογημένη γνώμη από Ευρωπαϊκή Επιτροπή για Ενέργεια
Του Χάρη Φλουδόπουλου

Πέρυσι το καλοκαίρι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εξαιτίας των καθυστερήσεων στην εφαρμογή των κανονισμών και των οδηγιών για τα ενεργειακά ξεκίνησε διαδικασία παράβασης, αποστέλλοντας τις σχετικές επιστολές στη χώρα μας. Πρόκειται για τις επιστολές που έχουν πυροδοτήσει εκ νέου τη συζήτηση για το διαχωρισμό των δικτύων μεταφοράς και διανομής τόσο στον ηλεκτρισμό (ΔΕΗ) όσο και στο φυσικό αέριο (ΔΕΠΑ).
Σχεδόν ένα χρόνο μετά και το επόμενο βήμα, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι προ των πυλών. Συγκεκριμένα η Κομισιόν έχει ήδη συντάξει αιτιολογημένη γνώμη σε σχέση με τη μη εφαρμογή εκ μέρους της χώρας μας τεσσάρων οδηγιών και κανονισμών σε σχέση με τις αγορές του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου.
Ειδικότερα, η Κομισιόν εντοπίζει προβλήματα σε σχέση με:
- την οδηγία 2003/54 για το διαχωρισμό του δικτύου διανομής (distribution sector unbundling)
- την απελευθέρωση των τιμών ενέργειας για όλους τους πελάτες πλην των οικιακών
- την οδηγία 55 για την απελευθέρωση της αγοράς του φυσικού αερίου και
- τον κανονισμό 1775 που αφορά στο διασυνοριακό εμπόριο φυσικού αερίου

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι θέμα χρόνου αν όχι ημερών, να γίνει η σχετική ανακοίνωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που θα ενημερώνει για την αποστολή της αιτιολογημένης γνώμης σε βάρος της Ελλάδας, που είναι και το τελευταίο βήμα πριν την παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η μη συμμόρφωση με την οδηγία 2003/54 αλλά και η μη απελευθέρωση των τιμολογίων πρωτίστως «αγγίζει» την αγορά του ηλεκτρισμού και τη ΔΕΗ ωστόσο αφορά και την αγορά του φυσικού αερίου.
Σημειώνεται ότι οι εκκρεμότητες αυτές δεν είναι καινούριες και οι καθυστερήσεις είναι χρόνιες (η εναρμόνιση έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2006). Χαρακτηριστικό των προβλημάτων είναι το γεγονός ότι έχει συσταθεί ειδική ομάδα στις Βρυξέλλες, που παρακολουθεί ενδελεχώς, τα όσα διαδραματίζονται στις εγχώριες ενεργειακές αγορές.
Βεβαίως η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι υπάρχουν σημάδια εξομάλυνσης, ιδιαίτερα σε σχέση με την αγορά του φυσικού αερίου όπου από πλευράς κυβέρνησης, μετά τα γεγονότα του Δεκεμβρίου και το «μπλόκο» στο φορτίο των ομίλων Μυτιληναίου- Μότορ Όιλ, επισπεύσθηκε η θέσπιση των απαραίτητων κωδίκων και κανονισμών.
Μάλιστα πηγές του ΔΕΣΦΑ, επισημαίνουν ότι η αιτιολογημένη γνώμη αφορά στην εικόνα που είχε η Κομισιόν για την αγορά αερίου, στις αρχές του έτους, όταν και ακριβώς λόγω της μη συμμόρφωσης υπήρξαν τα προβλήματα για την εισαγωγή ιδιωτικών φορτίων. Από τότε μέχρι σήμερα, προσθέτουν οι ίδιες πηγές, τα προβλήματα έχουν λυθεί και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες εισαγωγές ιδιωτικών φορτίων.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Κομισιόν υπάρχουν ακόμη ανοιχτά θέματα για την ελληνική αγορά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το άρθρο 4 του κανονισμού που αφορά στην κατανομή χωρητικότητας για όλους τους ενδιαφερόμενους, τόσο στη Ρεβυθούσα όσο στους αγωγούς, δηλαδή στο ΕΣΦΑ(Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου). Σύμφωνα με την οδηγία, όλοι οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να έχουν πρόσβαση στο δίκτυο και να μην υπάρχει προνομιακή μεταχείριση.
Δηλαδή σύμφωνα με το «τρίπτυχο» της ευρωπαϊκής πολιτική, για το φυσικό αέριο, η πρόσβαση τόσο στη Ρεβυθούσα όσο στο δίκτυο πρέπει να εφαρμόζεται για όλους με τρόπο δίκαιο, διαφανή και μη μεροληπτικό. Αυτό ισχύει τόσο για όσους ενδιαφέρονται να προμηθεύσουν με αέριο την εσωτερική αγορά αλλά και για όσους ενδιαφέρονται να κατασκευάσουν διαμετακομιστικούς αγωγούς κάνοντας χρήση του ελληνικού δικτύου.
http://www.capital.gr/News.asp?id=984910
Ο ΟΣΕ χαράζει πορεία για αποκρατικοποιήσεις... 3 δισ.
Προβλέπονται, κατά περίπτωση, συμβάσεις παραχώρησης, είσοδος στρατηγικού επενδυτή, μετοχοποίηση δημιουργία εταιρειών συμμετοχών, αλλά και πλήρης ιδιωτικοποίηση.
O χορός των αποκρατικοποιήσεων ξεκίνησε και το «προσκλητήριο» που απευθύνει η κυβέρνηση σε ξένους και εγχώριους επενδυτές στοχεύει στην πώληση ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, προκειμένου να μπουν στα δημόσια ταμεία περίπου 3 δισ. ευρώ την επόμενη τριετία.
Ο φάκελος των περιουσιακών στοιχείων που διατίθενται στους επενδυτές επικεντρώνεται στους τομείς των μεταφορών (ΟΣΕ, λιμάνια, αεροδρόμια), της ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ), της ενέργειας (ΔΕΗ-ΔΕΣΠΑ, ΕΛΠΕ), των τηλεπικοινωνιών (ΟΤΕ), των τυχερών παιχνιδιών (ΟΠΑΠ, Καζίνο, ΟΔΙΕ) και των ακινήτων (ΚΕΔ, ΕΤΑ, Ολυμπιακά Ακίνητα, ακίνητα ΟΣΕ).

Το Μont Parnes πρώτο στη λίστα για ιδιωτικοποίηση.
Στρατηγικός επενδυτής
Οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν επισπεύδονται και θα προβλέπουν, κατά περίπτωση, συμβάσεις παραχώρησης, είσοδο στρατηγικού επενδυτή, μετοχοποίηση μέσω Χρηματιστηρίου, δημιουργία εταιρειών συμμετοχών, αλλά και πλήρη ιδιωτικοποίηση.
Για φέτος, πρώτα στη λίστα είναι ο ΟΣΕ και τα τυχερά παιχνίδια, ενώ οι υπόλοιπες περιπτώσεις θα εξετάζονται ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά. Για τον ΟΣΕ, που είναι το νούμερο ένα στη λίστα των ΔΕΚΟ, το κυβερνητικό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων προβλέπει υλοποίηση έργων μέσω ΣΔΙΤ και τη σχεδιαζόμενη είσοδο στρατηγικού επενδυτή.
Ο «μεγάλος ασθενής» του Δημοσίου, με 1 δισ. ευρώ ζημίες και συσσωρευμένο χρέος 10 δισ. ευρώ, εισέρχεται επειγόντως στην «εντατική» με την άμεση κατάθεση σχεδίου νόμου για την αναδιάρθρωση-εξπρές του Οργανισμού.
Εξάλειψη ζημιών, μείωση του χρέους-μαμούθ, μετατάξεις προσωπικού, πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με παράλληλη εκχώρηση του μάνατζμεντ, σύμβαση παραχώρησης για την ανάπτυξη και διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στο Θριάσιο Πεδίο και αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας.
Στα άμεσα πλάνα περιλαμβάνεται το κλείσιμο των ζημιογόνων δρομολογίων εκτός του βασικού άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης και μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα περίπου 1.000 ατόμων.
Ψηλά στη λίστα των υποψήφιων μνηστήρων για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται η γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων (SNCF), καθώς παρά τα προβλήματα που παρουσιάζει ο Προαστιακός με τις καθυστερήσεις στα έργα, κεντρίζει το ενδιαφέρον των Γάλλων εξαιτίας των κρατικών επιδοτήσεων που δικαιούται, όντας τμήμα των αστικών συγκοινωνιών.
Μετά τη σύμβαση παραχώρησης για κατασκευή και λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, θα ακολουθήσει και στη Θεσσαλονίκη, ενώ τίθεται αμέσως σε εφαρμογή σχέδιο για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ.
Ο ΟΠΑΠ
Για τον ΟΠΑΠ δεν υπάρχει, αυτή τη στιγμή, πρόθεση για μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου. Σε μερικές εβδομάδες θα δοθεί προς διαβούλευση ένα σχέδιο νόμου των υπουργείων Οικονομικών και Πολιτισμού, που θα προβλέπει τη ρύθμιση της αγοράς των τυχερών παιχνιδιών, τη συμμόρφωση με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, τη δυνατότητα διάθεσης νέων αδειών, τη ρύθμιση του ιντερνετικού στοιχήματος και την περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του ΟΠΑΠ.
ΘΑ ΠΩΛΗΘΕΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ 10% ΤΗΣ ΕΥΔΑΠ
Εταιρεία συμμετοχών για το νερό
Στην ΕΥΑΘ (το Δημόσιο κατέχει το 74%) θα διατεθεί το 23%, ενώ στην ΕΥΔΑΠ (το Δημόσιο κατέχει το 61%) θα γίνει περαιτέρω διαχωρισμός του δικτύου και θα πωληθεί το 10%. Παράλληλα θα δημιουργηθεί η εταιρεία συμμετοχών «Ελληνικά Υδατα», η οποία θα περιλαμβάνει την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ και τις επαρχιακές εταιρείες.
Στα σχέδια της κυβέρνησης είναι και η χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» με τη γερμανική Hochtief. Θα υπάρξει περαιτέρω μετοχοποίηση της εταιρείας μέσω εισφοράς της συμμετοχής του Δημοσίου σε εταιρεία συμμετοχών ή και μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Παράλληλα θα εφαρμοστούν συμβάσεις παραχώρησης στα 33 περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία θα μετατραπούν σε ανώνυμες εταιρείες.
ΚΑΖΙΝΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ
Χαρτοφυλάκιο υψηλής ποιότητας
Οσο για τα Καζίνα θα υπάρξει πλήρης πώληση των συμμετοχών της ΕΤΑ. Ωστόσο, το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποκρατικοποίησης αφορά ουσιαστικά στο καζίνο της Πάρνηθας, Mont Parnes, στο οποίο το κράτος εξακολουθεί να έχει το 49% των μετοχών.
Υπενθυμίζεται ότι το υπόλοιπο 49% των μετοχών ανήκει στην Regency Casinos, η οποία διατηρεί το δικαίωμα για αύξηση κατά 2% του ποσοστού που ήδη κατέχει (από 49% στο 51%).
Tο καζίνο της Κέρκυρας, το οποίο μέχρι πρόσφατα ήταν ιδιοκτησία του ελληνικού δημοσίου, έχει ήδη περάσει εξ' ολοκλήρουστην κοινοπραξία των Vivere Entertainment (καζίνο Ξάνθης) και Theros International (καζίνο Ρίο), που στον σχετικό διαγωνισμό κατέθεσαν πρόταση ύψους 7,6 εκατ. ευρώ, έναντι 6,8 εκατ. ευρώ που προσέφερε η Regency Casinos.
Στα «Ξενία», περίπου 30, θα υπάρξει πώληση μεμονωμένων ξενοδοχείων ή δημιουργία επενδυτικού σχήματος, στο οποίο θα δοθούν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης όλων των «Ξενία» και αξιοποίηση με συμβάσεις παραχώρησης. Εξετάζεται η εισαγωγή της εταιρείας στο ΧΑ, με διακράτηση από το Δημόσιο του 51% ή του 34%.
Στα υπόλοιπα Τουριστικά Ακίνητα θα δημιουργηθούν χαρτοφυλάκια «υψηλής ποιότητας», θα δοθούν σε εταιρείες ανάπτυξης με συμβάσεις παραχώρησης, με την ενδεχόμενη εισαγωγή της εταιρείας στο ΧΑ και τη διακράτηση από το Δημόσιο του 51% ή του 34%. Τέλος θα υπάρξουν ειδικοί φορείς για την αξιοποίηση των σημαντικών περιουσιακών στοιχείων (Ελληνικό, Τατόι).
Κ. ΝΑΝΟΣ - Ν. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

ΒΕΤΟ ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ
Η ενέργεια μένει εκτός της λίστας για φέτος
Παρά τη φημολογία που είχε αναπτυχθεί περί μείωσης του ποσοστού του Δημοσίου στη ΔΕΗ ή πώλησης κάποιων μονάδων της επιχείρησης στους ιδιώτες, το υπουργικό συμβούλιο έκανε δεκτές τις εισηγήσεις της υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Τίνας Μπιρμπίλη, αφήνοντας την εταιρεία εκτός της φετινής λίστας των αποκρατικοποιήσεων.
Ετσι, το μάνατζμεντ της ΔΕΗ θα παραμείνει στο Δημόσιο, το οποίο παράλληλα θα διατηρήσει και το 51% του μετοχικού της κεφαλαίου.
Παράλληλα, το κράτος διατηρεί το 51% και το μάνατζμεντ στη ΔΕΠΑ και στον ΔΕΣΦΑ, τον διαχειριστή των αγωγών αερίου, ο οποίος, όμως, θα αποσχιστεί πλήρως από τη ΔΕΠΑ. Σημειώνεται ότι σήμερα ο ΔΕΣΦΑ ανήκει κατά 100% στη ΔΕΠΑ, με διοίκηση, όμως, που ορίζει το Δημόσιο.
Οπως ανέφερε η κ. Μπιρμπίλη, ο ενεργειακός τομέας θεωρείται κρίσιμος για την ίδια την ανάπτυξη της χώρας και ως εκ τούτου το Δημόσιο θα κρατήσει «το κλειδί» για όλες τις σημαντικές αποφάσεις.
Εκτιμητής
Ανοιχτό ωστόσο παρέμεινε το ενδεχόμενο μείωσης της συμμετοχής του Δημοσίου της ΔΕΠΑ στο 51% από 65% που είναι σήμερα, ενώ επισημάνθηκε ότι η ΔΕΗ δεν πρόκειται να ασκήσει το δικαίωμα εξαγοράς του 30% (option) της ΔΕΠΑ. Η υπουργός ΠΕΚΑ ανέφερε μεταξύ άλλων ότι θα γίνει αποτίμηση της option από ανεξάρτητο εκτιμητή, που θα προσληφθεί σύντομα, με προφανή σκοπό η ΔΕΗ να αποζημιωθεί.
Σημειώνεται ότι τα Ελληνικά Πετρέλαια, στα οποία το Δημόσιο θα διατηρήσει τη συμμετοχή του (γύρω στο 34%), ελέγχουν το υπόλοιπο 35% της ΔΕΠΑ.
Η υπουργός διευκρίνισε τέλος ότι τόσο για τη ΔΕΗ όσο και για τη ΔΕΠΑ άμεση προτεραιότητα είναι να προχωρήσει η εφαρμογή των ευρωπαϊκών οδηγιών για το 3ο ενεργειακό πακέτο.
Ειδικότερα για τη ΔΕΗ αναμένεται ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων της, με ξεχωριστή εταιρεία για την παραγωγή - εμπορία και ξεχωριστή εταιρεία (ή εταιρείες) για τη μεταφορά και τη διανομή του ρεύματος. Τέλος επισήμανε ότι το Δημόσιο θα διατηρήσει το 51% στον ΔΕΣΜΗΕ.
ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
===============================================
Κύμα επώδυνων μέτρων για να περάσουμε τις εξετάσειςΚυβερνητικοί παράγοντες και κοινοτικοί εμπειρογνώμονες εκφράζουν φόβους για υστέρηση στα φορολογικά έσοδα του δημοσίου κυρίως λόγω οικονομικής ύφεσης, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο επιβολής έκτακτων πέραν των προβλεφθέντων στο μνημόνιο μέτρων.
Το φθινοπωρινό κύμα επώδυνων μέτρων ύψους 7,150 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων περικοπές σε μισθούς, κοινωνικά επιδόματα και κονδύλια για την κοινωνική ασφάλιση, αύξηση της φορολογίας σε αυτοκίνητα και ακίνητα και ανατιμήσεις στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για να περάσει τις εξετάσεις της τρόικας.
Την ίδια ώρα, κυβερνητικοί παράγοντες και κοινοτικοί εμπειρογνώμονες εκφράζουν φόβους για υστέρηση στα φορολογικά έσοδα του δημοσίου κυρίως λόγω οικονομικής ύφεσης, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο επιβολής έκτακτων πέραν των προβλεφθέντων στο μνημόνιο μέτρων.
Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι θα περάσουν με επιτυχία το τεστ της τρόικας τον Ιούνιο, αλλά θεωρούν καθοριστικής σημασίας και μεγάλης βαρύτητας το επόμενο του Σεπτεμβρίου, οπότε και θα πρέπει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα να εξειδικευτεί το πακέτο που θα αρχίσει να υλοποιείται σταδιακά από το τέλος του έτους με στόχο να εξοικονομηθούν 7,150 δισ. ευρώ για τη μείωση του ελλείμματος εντός του 2011.
Ακόμα κι αν όλα πάνε καλά με την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού και δεν χρειασθούν έκτακτα μέτρα για τη διόρθωση τυχόν αποκλίσεων το μνημόνιο συνεννόησης με τους πιστωτές προβλέπει νέες μειώσεις αποδοχών, καυτές αυξήσεις στη φορολογία σε συνδυασμό με την επιβολή νέων φόρων, περαιτέρω συρρίκνωση του κοινωνικού κράτους, απελευθέρωση τιμολογίων των ΔΕΚΟ και μαχαίρι στις επενδυτικές και λειτουργικές δαπάνες του δημοσίου.


3,2% του ΑΕΠ
Σύμφωνα με το μνημόνιο, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου η κυβέρνηση θα πρέπει να παρουσιάσει αναλυτικά τα πρόσθετα μόνιμα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής για τον επόμενο χρόνο ύψους 3,2% του ΑΕΠ.Το πακέτο πέραν των ανατροπών στο ασφαλιστικό και εργασιακό περιέχει μεταξύ άλλων:

•Περαιτέρω μειώσεις στους μισθούς και στα επιδόματα στο δημόσιο.
•Περικοπές ύψους 800 εκατ. σε κοινωνικές και επενδυτικές δαπάνες.
Μεγάλες αυξήσεις στις αντικειμενικές τιμές των ακινήτων, οι οποίες θα προκαλέσουν ντόμινο φορολογικών και άλλων επιβαρύνσεων. Παράλληλα, με την αύξηση των αντικειμενικών τιμών θα αυξηθεί και ο Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας καθώς και αριθμός των υπόχρεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζονται αναπροσαρμογές ακόμη και πάνω από 100%.

Νέες αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα τσιγάρα και τα αλκοολούχα ποτά και απελευθέρωση των τιμολογίων των ΔΕΚΟ, πράγμα που θα οδηγήσει σε μεγάλες ανατιμήσεις.


ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ«Χοντρό ψαλίδι» με το νέο μισθολόγιο
Πέρα από τις περικοπές στα εισοδήματα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς θα πλήξουν οι νέες αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα τσιγάρα και τα αλκοολούχα ποτά αλλά και η απελευθέρωση των τιμολογίων των ΔΕΚΟ, γεγονός που θα οδηγήσει σε μεγάλες αυξήσεις στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, στα τιμολόγια της ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ και άλλων επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας.
Επίσης η περαιτέρω περιστολή των επενδυτικών δαπανών του δημοσίου που θα βαθύνουν την ύφεση. Η δέσμευση της κυβέρνησης με βάση το μνημόνιο είναι να υπάρξει νέα μείωση κατά 1 δισ. ευρώ των εθνικών πόρων για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Την περαιτέρω μείωση στους μισθούς στο δημόσιο με τη θέσπιση νέου μισθολογίου και σύνδεση των αμοιβών με την παραγωγικότητα. Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει χαμηλότερες αποδοχές για τους νεοπροσλαμβανόμενους με κατάργηση επιδομάτων καθώς και άρση της μονιμότητας. Για τους ήδη εργαζόμενους μέρος των επιδομάτων θα ενσωματωθεί στον βασικό μισθό και άλλο θα περικοπεί. Υπάρχει και ένα ακραίο σενάριο σε περίπτωση αποκλίσεων στον φετινό προϋπολογισμό: να καταργηθούν εντελώς τα επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής άδειας και να μπει βαθύτερα το μαχαίρι στα υπόλοιπα επιδόματα.
Θα περικοπούν σε όλο το φάσμα τα κονδύλια του δημοσίου με στόχο την εξοικονόμηση 800 εκ. ευρώ μέσω της επιβολής αυστηρού πλαφόν στις δαπάνες του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Στην πρέσα μπαίνουν οι χρηματοδοτήσεις σε ασφαλιστικά ταμεία, παιδεία, υγεία, δημόσιους οργανισμούς και φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, ακόμα και στα κοινωνικά προγράμματα (επιδόματα πρόνοιας, εκπτώσεις για τουρισμό, αναψυχή κ.ά.). Είναι χαρακτηριστική η αναφορά στο μνημόνιο «για τη μεταρρύθμιση ή την κατάργηση των λιγότερο αποτελεσματικών κοινωνικών προγραμμάτων για να ποσοτικοποιηθεί πιθανή εξοικονόμηση δημοσίων δαπανών».
Θα εφαρμοστεί η αρχή της μίας πρόσληψης για πέντε αποχωρήσεις στο δημόσιο, η οποία θα ισχύσει και για διορισμούς στον τομέα της Υγείας και της Παιδείας.


ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ ΕΩΣ 12% ΣΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΜΕΣΩ ΦΠΑΕρχονται αύξηση-σοκ στα καύσιμα
Την επιβολή «πράσινου φόρου» για τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα, που θα επιβαρύνει ιδιώτες και επιχειρήσεις καθιερώνει η κυβέρνηση με στόχο να εισπραχθούν 300 εκ. ευρώ. Το μέτρο θα επιφέρει φορολογικές επιβαρύνσεις στους κατόχους οχημάτων και στις εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η ΔΕΗ, οι οποίες θα μετακυλίσουν το πρόσθετο κόστος στους καταναλωτές. Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει μείωση ή και πλήρη κατάργηση των τελών κυκλοφορίας με ταυτόχρονη τσουχτερή αύξηση της φορολογίας στα υγρά καύσιμα, έτσι ώστε το κόστος να μεταφερθεί και για περιβαλλοντικούς λόγους στη χρήση του αυτοκινήτου και όχι στην κατοχή.
Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του υπουργού Οικονομικών, «δεν λέω το κόστος να το πάμε όλο στη χρήση και να καταργήσουμε τελείως τα τέλη κυκλοφορίας, που θα ήταν μια λύση, την οποία δεν θα είχα πρόβλημα να προτείνω προτού κάνουμε τις αυξήσεις στα καύσιμα». Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το μέτρο θα εκτινάξει τη λιανική τιμή της βενζίνης μέχρι και στα 3 ευρώ το λίτρο. Επίσης θα γίνουν μετατάξεις βασικών καταναλωτικών αγαθών στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ 23%, πράγμα που θα πυροδοτήσει κύμα ανατιμήσεων στην αγορά.
ΕΣΟΔΑ
Η μαύρη τρύπα και τα εφιαλτικά σενάρια
Το φάντασμα των έκτακτων μέτρων προβάλλει απειλητικά στον ορίζοντα, καθώς ο προϋπολογισμός δείχνει σημάδια αποκλίσεων στα φορολογικά έσοδα λόγω βαθιάς ύφεσης και ορισμένοι δεν αποκλείουν η υστέρηση στο τέλος του έτους να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ. Το σενάριο λήψης διορθωτικών μέτρων δεν αποκλείει ούτε ο υπουργός Οικονομικών, ενώ οι Βρυξέλλες εκπέμπουν σήμα κινδύνου. Την ίδια ώρα, κινδύνους στην υλοποίηση του προγράμματος που συμφώνησε η ελληνική κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο βλέπουν οι ελεγκτές των Βρυξελλών.
Σε κείμενο με ημερομηνία 26 Μαΐου οι εμπειρογνώμονες επισημαίνουν ότι το μνημόνιο περιέχει υψηλό ρίσκο, καθώς η ανάπτυξη μπορεί να αποδειχθεί ασθενέστερη, να υπάρξει αποπληθωρισμός, που θα έχει αρνητικές συνέπειες στη δυναμική του χρέους, και τα spreads να παραμείνουν υψηλά, πλήττοντας τις επιχειρήσεις και την ανάπτυξη.
Επίσης υπογραμμίζουν τον κίνδυνο να υπάρξουν καθυστερήσεις και πισωγυρίσματα λόγω κοινωνικών και πολιτικών αντιδράσεων, καθώς και νέες αρνητικές εκπλήξεις με τα στατιστικά στοιχεία.

Πηγή: Εθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια: