Πέμπτη, 24 Ιουνίου 2010

Εντείνεται η διαμάχη με Verbund Energa Δεν ζητήσαμε κάτι καινούριο, λέει η Κομισιόν


Στο σημείο αυτό ξεκίνησαν τα γιουχαΐσματα και ο Γιώργος Κουτρουμάνης σηκώθηκε, πήρε από το μπράτσο τον Ανδρέα Λοβέρδο και τον φυγάδευσε κάπου ασφαλώς, εκτός Βουλής. Προφανώς, ο κ. Κουτρουμάνης, όντας για χρόνια συνδικαλιστής, ξέρει πού μπορούν να φτάσουν οι πρώην συνάδελφοί του, όταν εκνευριστούν…
=================================================
«Μαζικά και δυναμικά πρέπει να περάσουμε στην κοινωνία και στην Κυβέρνηση το μήνυμα ώστε να σταματήσει η κατεδάφιση του Κοινωνικού Κράτους Πρόνοιας και του Ασφαλιστικού»
==================================================
Την τελική έγκριση στις ανατροπές σε εργασιακό και ασφαλιστικό αναμένεται να δώσει το υπουργικό συμβούλιο. Επί τάπητος οι συστάσεις των ελεγκτών της τρόικας. Δεν ζητήσαμε κάτι καινούριο, λέει η Κομισιόν

Στη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου θα συζητηθούν τα νομοσχέδια για τις αλλαγές στο ασφαλιστικό των δημοσίων υπαλλήλων και τη δημιουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, καθώς και το νομοσχέδιο για τη δημοσιονομική διαχείριση και ευθύνη, με το οποίο αλλάζει εκ βάθρων ο τρόπος κατάρτισης, συζήτησης, ψήφισης, εκτέλεσης, παρακολούθησης του Προϋπολογισμού και συνολικά των δαπανών στη γενική κυβέρνηση.

Επί τάπητος θα τεθούν οι συστάσεις των ελεγκτών της τρόικας, που αφορούν στην άμεση εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων, χωρίς εξαιρέσεις και μεταβατική περίοδο. Μεταξύ άλλων ζητείται η προσαρμογή των νέων ορίων ηλικίας ως το 2013, σύνταξη στα 65 και για τις εργαζόμενες μητέρες στον ιδιωτικό τομέα, κατάργηση συντάξεων στις άγαμες θυγατέρες δημοσίων υπαλλήλων από τώρα, όριο ηλικίας για τις συντάξεις χηρείας και άμεση εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων και στα Βαρέα και Ανθυγιεινά.

Πάντως, η Κομισιόν ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει κανένα νέο αίτημα για τις συντάξεις. «Οπως γνωρίζετε, εμείς συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Εργασίας για την προετοιμασία του νέου νόμου και απλώς παρακολουθούμε κατά πόσο το υπό διαμόρφωση σχέδιο νόμου για τις συντάξεις ακολουθεί πιστά το περιεχόμενο του μνημονίου και είναι σύμφωνο με τους στόχους του», δήλωσε στην εφημερίδα «Το Βήμα» ο εκπροσωπος του Όλι Ρεν, κ. Αλταφάζ και πρόσθεσε: «Οι περικοπές στα “εποχικά επιδόματα” (13ο και 14ο μισθό και σύνταξη) για τις συντάξεις και τους μισθούς και η αντικατάστασή τουςμε κατ΄ αποκοπή επίδομαγια εκείνους που λαμβάνουν χαμηλές συντάξεις, έτσι όπως αποφασίστηκαν τον Μάιο, έχουν μόνιμο χαρακτήρα. Για άλλη μία φορά σας δηλώνω ότι δεν πρόκειται για τίποτε καινούργιο».

Για τα εργασιακά η συζήτηση αναμένεται να επικεντρωθεί στις διορθωτικές κινήσεις, που παρουσίασε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής και ειδικότερα στο χρόνο προειδοποίησης και το ύψος της αποζημίωσης, τη διαδικασία μεσολάβησης και διαιτησίας, την αμοιβή νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας, ηλικίας κάτω των 25 ετών.

Χθες, σε δηλώσεις του για τις αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις και το ασφαλιστικό, ο υπουργός Εργασίας Ανδρέας Λοβέρδος επανέλαβε πως ανεξαρτήτως του μνημονίου που έχει υπογράψει η Ελλάδα με την ΕΕ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο το καθεστώς διαιτησίας έπρεπε να διορθωθεί, ενώ σε ό,τι αφορά τις απολύσεις, σημείωσε πως το μνημόνιο λέει ότι πρέπει να μειωθεί το ύψος της αποζημίωσης και το υπουργείο επέλεξε να μειωθεί ο χρόνος προειδοποίησης για επικείμενη απόλυση. Όπως εξάλλου είπε, στις διαπραγματεύσεις με την τρόικα για το ασφαλιστικό «έχουν κλείσει» τα θέματα της αναπλήρωσης στο 64% της συντάξιμης αποδοχής, επισημαίνοντας ωστόσο πως υπάρχουν και κάποια ανοιχτά ζητήματα.

Tην ίδια ώρα παραμένουν οι ενστάσεις στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ για συγκεκριμένα σημεία του ασφαλιστικού νομοσχεδίου. Στη συνεδρίαση του ΚΤΕ Οικονομίας του ΠΑΣΟΚ που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη παρουσία του υπουργού Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου, υπογραμμίστηκε η ανάγκη βελτίωσης ορισμένων ακραίων σημείων του ασφαλιστικού, με πρωτεύον εκείνο της παράτασης του εργασιακού βίου των μητέρων ανήλικων παιδιών. Το μνημόνιο πρέπει να τηρηθεί, σημείωναν οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, ωστόσο η κυβέρνηση πρέπει να εξηγεί γιατί γίνεται η κάθε κίνηση και ταυτόχρονα να προβλέπει κοινωνικά μέτρα – αντίβαρα.

Ενα άλλο σημείο το οποίο επεσήμαναν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ήταν η «θολή εικόνα» που, όπως είπαν, επικρατεί για το ποια μέτρα επιβάλλονται από την τρόικα και το μνημόνιο, και ποια αποτελούν πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, αλλά και πόσο σκληρή είναι η διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με την τρόικα.

Πέραν του ζητήματος των μητέρων ανήλικων παιδιών οι βουλευτές έθεσαν τα ζητήματα των βαρέων και ανθυγιεινών, των αναπηρικών συντάξεων "μαϊμούδων", καθώς και των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων ορισμένων περιπτώσεων, όπως των στρατιωτικών, επισημαίνοντας, ωστόσο, ότι αυτές είναι σύννομες με την ελληνική νομοθεσία.

Αρκετοί τέλος, ήταν οι βουλευτές που ζήτησαν αναλυτική ενημέρωση για τις διατάξεις του ασφαλιστικού νομοσχεδίου προκειμένου να το ψηφίσουν.

Ενστάσεις διατυπώθηκαν από βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος και κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής από τον υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου για το ασφαλιστικό των δημοσίων υπαλλήλων, με τους κ.κ. Γ. Αμοιρίδη και Γ. Κουτσούκο να καλούν την κυβέρνηση να επιδείξει μεγαλύτερη ευαισθησία για τις εργαζόμενες γυναίκες.

«Δεν νοείται οι γυναίκες που έχουν μεγαλύτερο προσδόκιμο όριο ζωής, να έχουν χαμηλότερο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης από τους άνδρες», παρατήρησε ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, αντικρούοντας παράλληλα και τις αιτιάσεις βουλευτών της Ν.Δ. (Ν. Λέγκας και Γ. Βρούτσης) ότι δεν απαιτούνταν τόσο αυστηρές ρυθμίσεις για τη συμμόρφωση με την εν λόγω απόφαση του ΔΕΚ.

Όπως εξάλλου ανέφερε ο κ. Παπακωνσταντίνου, η έναρξη της μεταβατικής περιόδου για την εξίσωση των ορίων ηλικίας αρχίζει την 1η Ιανουαρίου του 2011 και ολοκληρώνεται την 31η Δεκεμβρίου του 2013. Ξεκαθάρισε επίσης, ότι το όριο συνταξιοδότησης δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το 65ο έτος ηλικίας διευκρινίζοντας όμως ότι δεν θίγονται όσες γυναίκες έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2010.

Κατά την ενημέρωση της Επιτροπής, ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε ακόμη στην καθιέρωση ενιαίου ασφαλιστικού καθεστώτος στο δημόσιο τομέα αντίστοιχα με ό,τι ισχύει στους υπόλοιπους φορείς ασφάλισης. «Από την 1η Ιανουαρίου του 2015 καθιερώνεται και για τους εργαζομένους του Δημοσίου βασική και αναλογική σύνταξη που χορηγούνται με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις οι οποίοι ισχύουν για τους άλλους φορείς κοινωνικής ασφάλισης».

Τέλος, γνωστοποίησε πως από την 1η Ιανουαρίου του 2011 όλοι οι νεοδιοριζόμενοι του Δημοσίου θα εντάσσονται στο ΙΚΑ


Ο υπουργός Οικονομικών χαρακτήρισε τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού «ιστορική πρόκληση» για την κυβέρνηση υπογραμμίζοντας ότι κύριος στόχος είναι η άρση των αδικιών και η δημιουργία ενός κοινωνικά βιώσιμου συστήματος δίχως εξαιρέσεις.

Απαντώντας στις επικρίσεις των κομμάτων της Αριστεράς περί καταστροφής του ασφαλιστικού συστήματος με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, ο κ. Παπακωνσταντίνου τόνισε πως η κυβέρνηση με αυτή την παρέμβαση σώζει το σύστημα από την κατάρρευση. Σε επίρρωση μάλιστα των ισχυρισμών του επικαλέστηκε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του 2009 για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού στην Ελλάδα. Σύμφωνα με αυτή το κόστος για τις συντάξεις το 2010 ανέρχεται στο 11,6% του ΑΕΠ και αν δεν υπάρξουν αλλαγές αυτό θα ανέλθει το 2020 σε 13,2%, το 2025 σε 14,8%, το 2030 σε 17,1%, το 2040 σε 21,4% και το 2050 σε 24%.

Όπως ανακοίνωσε ο κ. Παπακωνσταντίνου, το νομοσχέδιο για το ασφαλιστικό του Δημοσίου θα κατατεθεί μετά το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που θα καταθέσει στη Βουλή ο υπουργός Εργασίας, Ανδρέας Λοβέρδος.

Επίσης προανήγγειλε ότι πριν από το τέλος Ιουνίου θα κατατεθεί στη Βουλή και το νομοσχέδιο περί δημοσιονομικής ευθύνης που θα αφορά την παρακολούθηση του κρατικού προϋπολογισμού και τον έλεγχο των δαπανών. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να κατατεθούν πριν από το τέλος του Ιουνίου και όλες οι νομοθετικές ρυθμίσεις που συνδέονται με το Μνημόνιο στήριξης της ελληνικής οικονομίας προκειμένου να ψηφιστούν πριν από την έναρξη των θερινών τμημάτων της Βουλής.


Οι βασικές αρχές του Μνημονίου με την τρόικα

Το Κοινοβούλιο θα υιοθετήσει τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος προκειμένου να εξασφαλιστεί μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα η βιωσιμότητά του. Η μεταρρύθμιση θα σχεδιαστεί σε στενή διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το ΔΝΤ και την ΕΚΤ, και η εκτιμώμενη επίπτωσή της στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα θα επικυρωθεί από την Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής της Ε.Ε. Οι παράμετροι του συστήματος θα εξασφαλίσουν τη μακροπρόθεσμη αναλογιστική ισορροπία, όπως καθορίζεται από την Εθνική Αναλογιστική Αρχή. Η μεταρρύθμιση θα πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:

* Απλούστευση του κατακερματισμένου συστήματος συντάξεων με τη συγχώνευση των υφιστάμενων συνταξιοδοτικών Ταμείων σε τρία ταμεία και θέσπιση ενός ενιαίου νέου συστήματος για όλους τους τωρινούς και μελλοντικούς εργαζομένους. Οι νέοι καθολικώς δεσμευτικοί κανόνες για τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, τις εισφορές, τους κανόνες συσσώρευσης και την τιμαριθμική αναπροσαρμογή των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων πρέπει να εφαρμόζονται κατ' αναλογία προς όλους από την 1 Ιανουαρίου 2013.

* Εισαγωγή ενός ενιαίου ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 65 έτη, ακόμη και για τις γυναίκες στο δημόσιο τομέα (σταδιακά από την 1η Ιανουαρίου 2011), που θα ολοκληρωθεί ως το Δεκέμβριο του 2013.

* Σταδιακή αύξηση της ελάχιστης ανταποδοτικής περιόδου για συνταξιοδότηση με πλήρη σύνταξη από 37 σε 40 έτη ως το 2015.

* Τροποποίηση του τύπου απονομής σύνταξης στο ανταποδοτικό σχήμα για την ενίσχυση της σχέσης μεταξύ των εισφορών που καταβάλλονται και των παροχών που λαμβάνονται, με το ποσοστό συσσώρευσης να περιορίζεται σε ένα μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 1,2%, και οι συντάξεις να τιμαριθμοποιούνται.

* Εισαγωγή ενός αυτόματου μηχανισμού προσαρμογής όπου, κάθε τρία χρόνια αρχίζοντας το 2020, θα αυξάνει τις (ελάχιστες και νομοθετημένες) ηλικίες συνταξιοδότησης ανάλογα με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής κατά τη συνταξιοδότηση.

* Επέκταση για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών από τα τελευταία πέντε έτη στο σύνολο του εργασιακού βίου (διατηρώντας τα κεκτημένα δικαιώματα).

* Μείωση του ανώτατου ορίου στις συντάξεις.

* Εισαγωγή ενός εγγυημένου εισοδήματος βασισμένου σε εισοδηματικά κριτήρια για τους ηλικιωμένους (πάνω από το νομοθετημένο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης), για την προστασία των πιο ευάλωτων ομάδων, συμβατό με τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών.

* Μέτρα για τον περιορισμό της πρόσβασης στην πρόωρη συνταξιοδότηση.

Ειδικότερα, αυξάνεται η ελάχιστη ηλικία πρόωρης συνταξιοδότησης στα 60 έτη από την 1η Ιανουαρίου 2011, συμπεριλαμβανομένων και των εργαζομένων στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα και εκείνων με 40 χρόνια εισφορών.

Καταργούνται ακόμη οι ειδικοί κανόνες για τους ασφαλισμένους πριν από το 1993 (με παράλληλη διατήρηση των κεκτημένων δικαιωμάτων) και αναθεωρείται ουσιαστικά ο κατάλογος των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.

* Μείωση των συνταξιοδοτικών παροχών (κατά 6% ετησίως) για τα άτομα που συνταξιοδοτούνται μεταξύ των ηλικιών 60 και 65, με περίοδο συνεισφορών μικρότερη των 40 ετών.

* Εισαγωγή αυστηρότερων όρων και τακτική επανεξέταση της πλήρωσης των προϋποθέσεων για τις συντάξεις αναπηρίας.
=================================================
ΔΕΗ: Εντείνεται η διαμάχη με Verbund Energa Hellas

Η Verbund υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να υποχρεώνεται να εισπράξει ΥΚΩ χωρίς ταυτόχρονα να έχει το δικαίωμα να πουλήσει ρεύμα στα νησιά, παρότι ο νόμος το επιτρέπει
Της ΜανταλέναΣ Πίου

H σκληρή αντιπαράθεση ανάμεσα στη ΔΕΗ και τη Verbund Energa Hellas, μία από τις λίγες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εμπορία ηλεκτρισμού στη χώρα μας, συνεχίζεται με αμείωση ένταση. Τον Οκτώβριο εκδικάζεται από το ΣτΕ η προσφυγή της αυστριακής εταιρείας κατά των αποφάσεων που την υποχρεώνουν να εισπράττει από τους πελάτες της το κόστος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), χωρίς να της επιτρέπεται να δραστηριοποιείται σε όλη την Επικράτεια.
Ολες οι εταιρείες εμπορίας ηλεκτρισμού, συμπεριλαμβανομένης της ΔΕΗ, είναι υποχρεωμένες να εισπράττουν ΥΚΩ και να τα αποδίδουν στον ΔΕΣΜΗΕ, ο οποίος με τη σειρά του τα καταβάλλει στη ΔΕΗ, ως αντιστάθμισμα για τα έσοδα που χάνει από τη διάθεση του ρεύματος στους κατοίκους των νησιών σε τιμές ίδιες με την υπόλοιπη χώρα, παρότι το κόστος παραγωγής ηλεκτρισμού νησιά είναι κατά πολύ υψηλότερο από ό,τι στο ηπειρωτικό σύστημα.
Τιμολόγια
Χωρίς τις ΥΚΩ, οι κάτοικοι των νησιών και οι πολύτεκνες οικογένειες, για τις οποίες ισχύουν ειδικά τιμολόγια, θα πλήρωναν ακριβότερα το ρεύμα, με βάση τους κανονισμούς για την απελευθέρωση της αγοράς. Η ΔΕΗ θεωρεί ότι η προσφυγή της Verbund στο ΣΤΕ, όπως και οι κινήσεις που έχει κάνει στην Ε.Ε. για το ίδιο θέμα, μπορεί να οδηγήσουν στην ακύρωση των αποφάσεων για τις ΥΚΩ, με τις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες που συνεπάγεται μία τέτοια εξέλιξη.
Η Verbund υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να υποχρεώνεται να είσπραξει ΥΚΩ χωρίς ταυτόχρονα να έχει το δικαίωμα να πουλήσει ρεύμα στα νησιά, παρότι από το 2005 ο νόμος το επιτρέπει. Στην πράξη αυτό δεν συμβαίνει ελλείψει τρόπου εκκαθάρισης των συναλλαγών, βάσει κώδικα προμήθειας που θα έπρεπε να είχε καταρτιστεί. Ας σημειωθεί ότι σε περίπτωση που η Verbund ή άλλη εταιρεία πουλήσει ηλεκτρισμό στα νησιά, έχει δικαίωμα να είσπραξει από τον ΔΕΣΜΗΕ τις ΥΚΩ που της αναλογούν.
Η Verbund όπως και οι άλλες ιδιωτικές εταιρείες εμπορίας πωλούν ρεύμα κυρίως σε εμπορικούς καταναλωτές και στους οικιακούς με μεγάλες καταναλώσεις, επωφελούμενες από τις υψηλές χρειώσεις της ΔΕΗ στις κατηγορίες αυτές. Γι' αυτό το λόγο άλλωστε η ΔΕΗ επιδιώκει τη μείωση των χρεώσεών της στα εμπορικά τιμολόγια ρεύματος.
==================================

Το Αριστοτέλειο θα πουλάει... ενέργεια

Φωτοβολταϊκά τόξα στις ταράτσες και στα αγροκτήματα του πανεπιστημίου προβλέπει το σχέδιο των πρυτανικών αρχών
ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ Πέμπτη 24 Ιουνίου 2010
Oχι μόνο λύνει το ενεργειακό του πρόβλημα το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) αλλά σύντομα θα πουλάει και ενέργεια! Φωτοβολταϊκά τόξα, αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας, νέες ενεργειακές πολιτικές. Αυτό είναι το τρίπτυχο της πολιτικής που θα ακολουθήσουν οι νέες πρυτανικές αρχές του ΑΠΘ από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο που αναλαμβάνουν τη διοίκηση του Ιδρύματος. Οπως λέει μάλιστα ο νέος πρύτανης κ. Γ. Μυλόπουλος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο «κόβει» τις σχέσεις του με τη ΔΕΗ· ή μάλλον τις αντιστρέφει. Από εκεί που το Ιδρυμα πλήρωνε κάθε χρόνο 800.000 ευρώ για λογαριασμούς στη ΔΕΗ, τώρα θα της πουλάει ρεύμα!
Πρόκειται βέβαια για ένα φιλόδοξο σχέδιο που θα τεθεί σε εφαρμογή από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί η έγκριση του υπουργείου Περιβάλλοντος για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών τόξων στις ταράτσες και στα αγροκτήματα του πανεπιστημίου. Το κόστος θα καλυφθεί από το υπουργείο, ενώ μελετάται η πιθανότητα να ενταχθεί το έργο σε χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Παράλληλα οι πρυτανικές αρχές του Ιδρύματος προχωρούν σε οργανωμένο σχέδιο οικολογικής δράσης. Οπως εξηγεί ο κ. Μυλόπουλος, εκτός από τα οικονομικά οφέλη, «το πανεπιστήμιο πρέπει να δώσει ένα μάθημα στην κοινωνία για την ενσωμάτωση πράσινων πόρων». Ο σχεδιασμός του Ιδρύματος για τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, εκτός από την ενεργειακή «αυτονόμησή» του, έχει τέσσερις άξονες:
* Πανεπιστήμιο χωρίς αυτοκίνητα. Δύο υπόγεια πάρκινγκ θα κατασκευαστούν στην πανεπιστημιούπολη, ενώ θα προχωρήσει άμεσα η σύνταξη μελέτης για τη λειτουργία λεωφορειακών γραμμών που θα εξυπηρετούν τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Βαθμιαία θα απαγορευτεί η είσοδος αυτοκινήτων στον χώρο της πανεπιστημιούπολης. * Διαμόρφωση των κτιρίων. Σύντομα θα τοποθετηθούν σε όλα τα κτίρια του πανεπιστημίου αισθητήρες ώστε να ειδοποιούν για τις περιπτώσεις υπερκατανάλωσης ενέργειας και χαλασμένων μηχανημάτων.
* Οικοτουρισμός. Θα αξιοποιηθούν τα πάρκα του πανεπιστημίου στις περιοχές Ταξιάρχη, στο Περτούλι, στο Κολχικό και στο αγρόκτημα της Θέρμης. Παράλληλα θα προχωρήσει σχέδιο ανακύκλωσης των αποβλήτων του Ιδρύματος από το νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ, το χημείο και το φαρμακευτικό τμήμα του, τα οποία σήμερα ρίχνονται στο κοινό αποχετευτικό δίκτυο επιβαρύνοντας την πόλη και τον Θερμαϊκό κόλπο.
* Διατροφή με βιολογικά τρόφιμα. Τους ερχόμενους μήνες θα εφοδιαστούν και όλα τα κυλικεία και αναψυκτήρια του Ιδρύματος με βιολογικά προϊόντα, λαχανικά, φρούτα και φρέσκους χυμούς, με στόχο να αλλάξουν οι διατροφικές συνήθειες των μελών του πανεπιστημίου.
«Η ενεργειακή αυτοτέλεια του Ιδρύματος και η αναβάθμιση των κτιρίων του είναι πρώτη προτεραιότητά μας» δήλωσε ο κ. Μυλόπουλος στο «Βήμα».
Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artId=339517&dt=24/06/2010#ixzz0rlQbJOM7
=====================================
Ξηρασία, λειψυδρία και θέσεις ΥΠΕΚΑ

Του Δρ. Ι.Π. Στεφανάκου*

Όπως πληροφορηθήκαμε από τα μέσα ενημέρωσης, ολοκληρώθηκε την Παρασκευή το απόγευμα, 11 Ιουνίου, στο Λουξεμβούργο, το Συμβούλιο Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ήταν και το τελευταίο επί Ισπανικής Προεδρίας. Επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας ήταν η Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία μας «εξέπληξε» για μια ακόμη φορά με τις θέσεις που εξέφρασε ως αρμόδια Υπουργός για την αντιμετώπιση της ξηρασίας και της λειψυδρίας.
Συγκεκριμένα η Υπουργός ανέφερε ότι τα μέτρα που προγραμματίζονται στη χώρα μας είναι: «η εφαρμογή προγραμμάτων εξοικονόμησης νερού μέσω αποτελεσματικού ελέγχου των διαρροών στα συστήματα διανομής, η θέσπιση νομοθετικού πλαισίου και η προώθηση έργων επαναχρησιμοποίησης των επεξεργασμένων λυμάτων, η προώθηση νομοθετικού πλαισίου για την κατ’ οίκον εξοικονόμηση νερού και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει η τεχνολογία της αφαλάτωσης, κατά προτίμηση σε συνδυασμό με ήπιες μορφές ενέργειας, για την υδροδότηση άνυδρων περιοχών και ιδίως των νησιών».
Πραγματικά πολύ «πρωτότυπες» θέσεις για μια Μεσογειακή χώρα... που στο εγγύς μέλλον θα αντιμετωπίσει σοβαρότατα προβλήματα από έλλειψη αποθηκών για τους χειμερινούς κυρίως υδατικούς της πόρους.
Φαίνεται ότι η «περιβαλλοντική ευαισθησία» της κας Υπουργού την έκανε να αποβάλλει από το λεξιλόγιό της την κυρίαρχη παγκοσμίως λύση αντιμετώπισης του προβλήματος, δηλαδή την δημιουργία ταμιευτήρων και λιμνοδεξαμενών.
Οι λοιπές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν λύσει από χρόνια τα προβλήματα αυτά, μεγιστοποιώντας την πολλαπλή σκοπιμότητα των υδραυλικών τους έργων. Η τοποθέτηση της Ελληνίδας Υπουργού θα τους έδωσε μια πρόσθετη ερμηνεία για τον κατήφορο της χώρας μας...
Η Ελλάδα είναι γνωστό ότι παρουσιάζει προβλήματα ανεπάρκειας των υδατικών της πόρων, τα οποία οφείλονται στην ασύμμετρη γεωγραφική και χρονική κατανομή μεταξύ επιφανειακών απορροών και ζήτησης και στη μη ικανοποιητική μέχρι σήμερα ανάπτυξη, διαχείριση και εκμετάλλευση του πλούσιου υδατικού δυναμικού της.
Τα τρία τελευταία χρόνια ήταν ευτυχώς ιδιαίτερα ευνοϊκά από πλευράς βροχοπτώσεων και έτσι ξεχάστηκε δυστυχώς και πάλι το πρόβλημα της λειψυδρίας. Αντίθετα η παρατεταμένη περίοδος ξηρασίας που είχε προηγηθεί, είχε φέρει τότε και πάλι στο προσκήνιο την ανάγκη για συντονισμό των δραστηριοτήτων γύρω από την διαχείριση, εκμετάλλευση και παραπέρα ανάπτυξη των Υδατικών Πόρων της χώρας.
Σήμερα το ΥΠΕΚΑ ασκεί, με βάση την νέα ισχύουσα νομοθεσία, την αρμοδιότητα διαχείρισης των Υδατικών Πόρων, αλλά μια σειρά άλλων Οργανισμών (όπως η ΔΕΗ, το ΙΓΜΕ κλπ), Περιφερειακών και Νομαρχιακών φορέων, Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλων Υπουργείων εμπλέκονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στα θέματα διαχείρισης των Υδατικών Πόρων της χώρας.
Η ΔΕΗ με τους ταμιευτήρες των μεγάλων Υδροηλεκτρικών Έργων που διαθέτει, διαχειρίζεται εκ των πραγμάτων το μεγαλύτερο ποσοστό των Υδατικών Πόρων της χώρας. Δεκαέξι μεγάλα Υδροηλεκτρικά Έργα σε λειτουργία, παράγουν το 10% περίπου (4500 έως 5500 εκατομμύρια κιλοβατώρες) της συνολικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και διαθέτουν το 25% περίπου (3.000 MW) της εγκατεστημένης ισχύος του συστήματος. Οι ταμιευτήρες της ΔΕΗ έχουν ωφέλιμο όγκο για την αποθήκευση νερού 5.300 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, το 30% των οποίων περίπου (1.500 έως 2.000 εκατομμύρια κυβικά το χρόνο) διατίθενται για την ικανοποίηση αρδευτικών και άλλων αναγκών, πέραν της παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας. Ας σημειωθεί ότι στη χώρα μας έχει αξιοποιηθεί μόνο το 35% περίπου του υπάρχοντος Υδάτινου Δυναμικού για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες το ποσοστό αυτό αξιοποίησης ξεπερνά το 90%.
Ενώ είναι ζωτικής σημασίας για την χώρα μας η δημιουργία νέων μικρών και μεγάλων αποθηκών νερού, αλλά και υποχρέωσή μας ο τετραπλασιασμός του ποσοστού της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες και ήπιες πηγές που δεν μολύνουν το περιβάλλον (μέχρι το 2020 το ποσοστό αυτό θα πρέπει να αυξηθεί από το 10 στο... 40%), έχουμε εξοβελίσει παντελώς την ανάπτυξη υδροηλεκτρικών έργων μεγαλύτερων των 15 MW, με το πρόσχημα ότι δεν παράγουν ανανεώσιμη ενέργεια, αγνοώντας σαφώς την Οδηγία της Ε.Ε 2009/28 και όλη την προγενέστερη σχετική νομοθεσία, προκειμένου να χαϊδέψουμε κάποιους που ισχυρίζονται ατεκμηρίωτα ότι τα υδροηλεκτρικά έργα βλάπτουν το περιβάλλον.
Και για τους δύσπιστους, ας δούμε παρακάτω μερικά από τα νούμερα για το ετήσιο μέσο δυναμικό της χώρας μας σε βροχή, τις πραγματικές απορροές των ποταμών μας, τις συνολικές ανάγκες μας σε νερό και τις αποθήκες νερού που διαθέτουμε ή κατασκευάζουμε (σε εκατομμύρια κυβικά μέτρα, hm3).


Όγκος βροχής 116.000 hm3
Εξάτμιση 59.000 hm3
Υπόγεια & επιφανειακά νερά 57.000 hm3
Εισροές από άλλες χώρες 13.000 hm3
Απορροή μεγάλων ποταμών 47.000 hm3
Σημερινή ζήτηση 8.200 hm3
Ταμιευτήρες Υδροηλεκτρικών ΔΕΗ 5.300 hm3
Ταμιευτήρες Άρδευτικών Έργων 450 hm3
Ταμιευτήρες Ύδρευσης 900 hm3
Σύνολο ταμιευτήρων 6.700 hm3
Ταμιευτήρες σε κατασκευή 1.318 hm3
Από τα οποία 1.318 hm3 όμως, των υπό κατασκευή ταμιευτήρων, τα 1.080 hm3 είναι από τους ταμιευτήρες των μεγάλων Υδροηλεκτρικών Έργων Ιλαρίωνα, Μεσοχώρας, Συκιάς και ως γνωστόν τα δύο τελευταία έχουν εγκαταληφθεί στη τύχη τους, προς δόξαν των οικολογούντων συμβούλων της κας Υπουργού και ορκισμένων εχθρών των όποιας χρήσης μεγάλων ταμιευτήρων, αν ήταν στο χέρι τους θα γκρέμιζαν όλα τα μεγάλα φράγματα.
Έτσι κανείς από αυτούς που έφτασαν να ισχυρίζονται ακόμη και ότι πρέπει να γκρεμίσουμε τα φράγματα, δεν σκέπτεται ότι π.χ. η λίμνη Πλαστήρα με την από όλους πλέον παραδεκτή περιβαλλοντική και οικολογική μοναδική ομορφιά, δημιουργήθηκε με την κατασκευή του ομώνυμου μεγάλου φράγματος, με το οποίο έγινε η πρώτη εκτροπή του... Αχελώου στην Θεσσαλία και λειτουργεί πλέον όχι τόσο για την υδροηλεκτρική παραγωγή, αλλά κυρίως για την ύδρευση της Καρδίτσας και τις αρδεύσεις. Μήπως θα έπρεπε λοιπόν να σταματήσει άμεσα η λειτουργία και αυτού του έργου;
Η Θεσσαλονίκη υδρεύεται από τα μεγάλα φράγματα του Αλιάκμονα, μέρος των νερών του οποίου εκτρέπονται για το σκοπό αυτό εκτός της κύριας κοίτης του.
Ο ασύγκριτης ομορφιάς βιότοπος της Κερκίνης στον ποταμό Στρυμώνα δημιουργήθηκε και αυτός τεχνητά με την κατασκευή μεγάλου φράγματος.
Το Αγρίνιο της Αιτωλοακαρνανίας, υδρεύεται από νερά του μεγάλου φράγματος του Καστρακίου στον ποταμό Αχελώο.
Και τέλος τι να πει κανείς που για την ύδρευση της Αθήνας έχουν εκτραπεί νερά από τον Μαραθώνα, τον Μόρνο και τον Εύηνο; Για τους πολύ αυστηρούς ίσως και αυτά τα μεγάλα φράγματα... κακώς έγιναν!!!
Ας τους φωνάξουμε όσο γίνεται ποιο έντονα λοιπόν, μήπως και το ξανασκεφτούν πριν είναι πολύ αργά για όλους μας:
- Οι μεγάλοι ταμιευτήρες επηρεάζουν σημαντικά το περιβάλλον (κυρίως θετικά και όχι μόνον αρνητικά όπως θέλουν να μας επιβάλλουν)
- Οι μεγάλοι ταμιευτήρες είναι έργα πολλαπλού σκοπού και απόλυτα αναγκαίοι για τις μεσογειακές χώρες όπως η Ελλάδα
- Είναι πρακτικά αδύνατη η ορθολογική διαχείριση των υδατικών πόρων χωρίς ταμιευτήρες και φράγματα
- Οι ταμιευτήρες είναι συνήθως πλούσιοι σε χλωρίδα και πανίδα και εξελίσσονται σε σημαντικούς υγροβιότοπους
- Τα Υδροηλεκτρικά με τους ταμιευτήρες τους συμβάλλουν διπλά στην ήπια ανάπτυξη και με την κατασκευή τους (επενδύσεις, ανεργία) και με την πολλαπλής χρήσης λειτουργία τους (ανανεώσιμη καθαρή ενέργεια, αρδεύσεις, ύδρευση κλπ)
- Ο εκσυγχρονισμός των αρδευτικών δικτύων θα συμβάλει σημαντικά στην εξοικονόμηση νερού, αλλά δεν θα παύσουμε να έχουμε ανάγκες σε νερό
- Με την υπερετήσια εκμετάλλευση των μεγάλων ταμιευτήρων, εξασφαλίζονται τα απαραίτητα αποθέματα για την αντιμετώπιση περιόδων ξηρασίας, αλλά και η αντιπλημμυρική προστασία των κατάντη περιοχών.
- Και τέλος ας μην επαναπαυόμαστε στις πολλές βροχές των τριών τελευταίων χρόνων, θα έρθουν και τα άνυδρα χρόνια και τότε θα μας πουν και πάλι οι φίλοι μας οι Ευρωπαίοι, των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν...
Ίσως η βαθιά πολύπλευρη κρίση που περνάμε μας οδηγήσει και σε κάτι θετικό, μας αναγκάσει επιτέλους να σκεπτόμαστε επίσης και να μην συνθηματολογούμε μόνο!!!
* Ο Ι.Π. Στεφανάκος είναι Δρ. πολιτικός μηχανικός, Λέκτορας ΕΜΠ
=====================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: