Κυριακή 18 Ιουλίου 2010

επιτάχυνση της απελευθέρωσης της αγοράς

Το ασφαλιστικό της ΔΕΗ Της Μιραντας Ξαφα*

Το νομοσχέδιο για το ασφαλιστικό που μόλις ψηφίστηκε θα συμβάλει σημαντικά στη βιωσιμότητα του συστήματος, καθώς αυξάνει σταδιακά τη μέση ηλικία συνταξιοδότησης και γίνεται πιο στοχευμένο σ’ αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη. Οπως όμως είχε επισημάνει το 1997 η έκθεση Σπράου για το ασφαλιστικό, που δυστυχώς δεν αξιοποιήθηκε: «Το σημερινό ασφαλιστικό σύστημα συνδυάζει νησίδες υπερβολικής προστασίας με πραγματικές περιπτώσεις ένδειας». Αναφερόταν στις προνομιούχους ΔΕΚΟ, που πίεσαν τα κόμματα εξουσίας και πέτυχαν να βγαίνουν στη σύνταξη νωρίτερα, με ασύγκριτα υψηλότερες συντάξεις σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα, και στα ευγενή ταμεία των δικηγόρων, μηχανικών και δημοσιογράφων που πέτυχαν να εισπράττουν «κοινωνικούς πόρους» που πληρώνουμε όλοι εμείς. Αυτές τις «νησίδες υπερβολικής προστασίας» δυστυχώς δεν διορθώνει το νομοσχέδιο.
Με αφορμή το άρθρο μου στην «Κ» στις 4/7/10, που αναφερόταν στην κάλυψη των ελλειμμάτων των προνομιούχων ΔΕΚΟ από τον προϋπολογισμό, έλαβα μία επιστολή από την κ. Ολυμπία Δημητρακοπούλου, συνταξιούχο της ΔΕΗ, η οποία επισημαίνει μεταξύ άλλων τα εξής: Από το 1966, που με απόφαση της τότε κυβέρνησης τέθηκε σε ισχύ ο νέος Κανονισμός Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ, μέχρι τη μετοχοποίηση της εταιρείας το 1999, οι εισφορές του προσωπικού παραχωρούνταν άτοκα στη ΔΕΗ για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων. Σε αντάλλαγμα αυτής της προσφοράς των εργαζομένων, η ΔΕΗ θα παραχωρούσε σύνταξη και εφάπαξ σύμφωνα με τους όρους του Κανονισμού. Το 1999, με τον νόμο 2773, η κυβέρνηση κατάργησε το σύστημα αυτασφάλισης του προσωπικού και ίδρυσε το Ταμείο Ασφάλισης Προσωπικού (ΟΑΠ-ΔΕΗ) προκειμένου να εισαχθεί η ΔΕΗ στο χρηματιστήριο χωρίς το «βάρος» των συντάξεων του προσωπικού. Για να γίνει αυτό, «το μεγάλο αγκάθι ήταν η απεμπλοκή της ΔΕΗ από τις εισφορές των εργαζομένων που είχαν ενσωματωθεί στην περιουσία της ΔΕΗ». Η περιουσία αυτή υπολογίστηκε με αναλογιστική μελέτη των εταιρειών Wyatt και Prudential στα 1,54 τρισ. δραχμές (4,5 δισ. ευρώ) - και όχι στα 3,5 τρισ. δραχμές όπως γράφει η κ. Δημητρακοπούλου. Επειδή το ποσό αυτό ήταν υπέρογκο, ο τότε υπουργός Ανάπτυξης κ. Βενιζέλος βρήκε την εύκολη λύση: Ο Ν. 2773 αναφέρει ρητά ότι το κράτος αναλαμβάνει να επιδοτεί το Ταμείο της ΔΕΗ από τον προϋπολογισμό έναντι του χρέους της προς τους ασφαλισμένους.
Ανέτρεξα στους προϋπολογισμούς ετών 2000-2010, που όμως δεν αναγράφουν το ποσό με το οποίο επιδοτήθηκε το ταμείο της ΔΕΗ κάθε χρόνο. Μαθαίνω όμως ότι το 2000 επιδοτήθηκε με ποσό ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ από τα έσοδα ιδιωτικοποιήσεων, ενώ φέτος θα επιδοτηθεί με 710 - ποσό που μειώθηκε κατά 10% για φέτος μόνο, στο πλαίσιο των μέτρων για τη διάσωση της χώρας από τη χρεοκοπία.
Μια γραμμική προβολή αυτών των δύο ποσών στα ενδιάμεσα έτη δείχνει ότι η συνολική επιδότηση του ταμείου της ΔΕΗ από τον προϋπολογισμό στο διάστημα 2000-10 ανέρχεται στα 5,5 δισ. Αν αυτός ο υπολογισμός είναι σωστός, το χρέος προς τους ασφαλισμένους όπως αυτό υπολογίστηκε στην αναλογιστική μελέτη έχει ήδη εξοφληθεί. Θα πρέπει επομένως να αποτιμηθεί και η συνεισφορά των φορολογουμένων στο κεφάλαιο της ΔΕΗ, αλλά και των καταναλωτών που χρόνια τώρα πληρώνουν το «καπέλο» του μονοπωλιακά προσφερόμενου ρεύματος της ΔΕΗ.
Τίθεται βέβαια το ερώτημα κατά πόσον ο υπολογισμός του χρέους προς τους ασφαλισμένους από τη Wyatt και Prudential είναι σωστός. Το γεγονός ότι η ΔΕΗ χρηματοδότησε τη μελέτη, και καθόρισε τις παραμέτρους πάνω στις οποίες βασίστηκε, δημιουργεί αμφιβολίες για την αντικειμενικότητά της. Το ποσό των 4,5 δισ. που υπολογίστηκε η μελέτη μοιάζει μάλλον υπερβολικό αν συγκριθεί με τη χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ, που σήμερα ανέρχεται στα 2,8 δισ. - δηλαδή το χρέος προς τους ασφαλισμένους ξεπερνάει κατά πολύ τη σημερινή αξία της εταιρείας! Αλλά τα 4,5 δισ. μοιάζουν υπερβολικά ακόμη και συγκρινόμενα με τη μέγιστη χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ, που άγγιξε τα 8 δισ. για σύντομο διάστημα στα τέλη του 2007. Η σωστή και δίκαιη λύση που θα έπρεπε να έχει υιοθετηθεί, είναι αυτή που είχε προτείνει ο Στέφανος Μάνος: Να δοθούν στο ταμείο της ΔΕΗ μετοχές ίσης αξίας με τη συμμετοχή των ασφαλισμένων στο κεφάλαιο της εταιρείας. Δεδομένου ότι αυτή η λύση δεν υιοθετήθηκε, παραμένει ανοικτό το ερώτημα για πόσο διάστημα ακόμη θα επιδοτούν οι φορολογούμενοι τις γενναιόδωρες συντάξεις και τα εφάπαξ της ΔΕΗ.

* Η Μιράντα Ξαφά είναι ιδρυτικό μέλος της Δράσης.
Από το 1980 μέχρι τον Απρίλιο του 1991 εργάστηκα στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) στην Washington, όπου ασχολήθηκα με τον σχεδιασμό και την παρακολούθηση σταθεροποιητικών προγραμμάτων, κυρίως στη Λατινική Αμερική.

=================================================
Η ναρκη του ασφαλιστικού, της περιόδου 1996-99, επανήλθε στο προσκήνιο
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_18_09/03/2008__262296
Της Xρυσας Λιαγγου
H ΔEH με το διττό ρόλο εργοδότη και ασφαλιστή διαχειρίζεται τις εισφορές των εργαζομένων, ενώ παράλληλα η ίδια παρακρατεί και αξιοποιεί κατά το δοκούν τις εισφορές που θα πρέπει να καταβάλει για ασφάλιση. Aυτός ο δισυπόστατος ρόλος της ΔEH πρόσφερε αμοιβαία οφέλη και στις δύο πλευρές τουλάχιστον μέχρι τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας: άτοκη χρηματοδότηση για την επιχείρηση................
Mελέτη που αναθέτουν από κοινού υπουργείο Aνάπτυξης και ΓENOΠ ανεβάζει την συνολική υποχρέωση της ΔEH έναντι των απασχολούμενων υπαλλήλων της σε 3,2 τρισ. δραχμές. Oι αρμόδιοι υπουργοί αντιλήφθησαν ότι ήταν αδύνατο η επιχείρηση να προσελκύσει επενδυτές με το βάρος αυτής της τεράστιας υποχρέωσης που ξεπερνούσε σε αξία το ενεργητικό της.

Όσο για τη συνεισφορά των φορολογουμένων στο κεφάλαιο της ΔΕΗ, αλλά και των καταναλωτών που χρόνια τώρα πληρώνουν το «καπέλο» του μονοπωλιακά προσφερόμενου ρεύματος της ΔΕΗ, θα φανεί μετά την απελευθέρωση.

http://agiosdim.blogspot.com/2008/03/1996-99.html

=================================================
Ανοιγμα αγορών και αύξηση τιμολογίων στο ρεύμα ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓOΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 17 Ιουλίου 2010

Ραγδαίες ανατροπές δρομολογούνται στον ενεργειακό χάρτη της χώρας εξ αιτίας της τρόικας, με αιχμή του δόρατος την επιτάχυνση της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού, την άνοδο των τιμολογίων ρεύματος για νοικοκυριά και αγρότες και την ταυτόχρονη μείωσή τους για τις εμπορικές επιχειρήσεις.
Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού, όπου εν όψει της άφιξης της τρόικας, την ερχόμενη Παρασκευή 23 Ιουλίου, οι αλλαγές που θα ισχύσουν από του χρόνου πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό στη διάρκεια του μήνα και όχι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα του μνημονίου.
Τόσο στην αγορά χονδρικής όσο και σε αυτήν της λιανικής, παρ΄ ότι τυπικά έχουν απελευθερωθεί εδώ και χρόνια, η ΔΕΗ συνεχίζει να διατηρεί μια υπερ-δεσπόζουσα θέση, εξ αιτίας μιας σειράς στρεβλώσεων που και η ίδια αναγνωρίζει, εμποδίζοντας την υγιή ανάπτυξη του ανταγωνισμού προς όφελος των καταναλωτών. Αυξήσεις σε τιμολόγια
Στον τομέα της λιανικής, η πρόταση που έχει ρίξει στο τραπέζι η τρόικα είναι να απελευθερωθούν τα τιμολόγια, σενάριο που συνεπάγεται ανεξέλεγκτες αυξήσεις, ενδεχόμενο που η κυβέρνηση θέλει να αποφύγει με κάθε θυσία. Το βέβαιο, ωστόσο, είναι ότι θα αναγκαστεί να συναινέσει σε κάποιες αυξήσεις των οικιακών και αγροτικών τιμολογίων, τα οποία μέχρι σήμερα, και για κοινωνικούς λόγους, ήταν και παραμένουν σε επίπεδα συχνά χαμηλότερα του κόστους. Πώς επιβίωνε, λοιπόν, τόσο καιρό η ΔΕΗ; Τη... νύφη την πλήρωναν τα εμπορικά τιμολόγια που, για να «επιδοτούν» τη χασούρα της από τα οικιακά, ήταν και παραμένουν αφύσικα υψηλά προκαλώντας τις συνεχείς διαμαρτυρίες εμπόρων και επιχειρήσεων. Το καθεστώς αυτό των «σταυροειδών επιδοτήσεων», όπως ονομάζεται, πρέπει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου να έχει καταργηθεί, γεγονός που μεταφράζεται σε αυξήσεις για οικιακά-αγροτικά τιμολόγια και σε μειώσεις για τα εμπορικά, το πιθανότερο αρχής γενομένης από το 2011.

Επιχείρηση «ήπια προσαρμογή»
Τον τρόπο να πέσουν «στα μαλακά» οι αυξήσεις, προκειμένου να μειωθούν όσο είναι δυνατόν οι κοινωνικές αντιδράσεις, αναζητά από την πλευρά της η κυβέρνηση. Και για τα μεν οικιακά τιμολόγια της έχουν εισηγηθεί ακόμη και να «σπάσουν» οι αυξήσεις σε δύο ή και περισσότερες δόσεις μέσα στο 2011, για δε τα αγροτικά, να τις «μοιράσει» σε πολύ περισσότερες δόσεις, τόσο του χρόνου όσο και το 2012, αφού σε αυτή την περίπτωση το χάσμα των στρεβλώσεων που καλείται να καλύψει είναι ακόμη μεγαλύτερο. Πάντως, στο ακραίο αλλά υπαρκτό σενάριο, η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να αυξήσει τα οικιακά τιμολόγια ακόμη και πάνω από 20% (τόσο υπολογίζεται ότι είναι το χάσμα πραγματικού κόστους και σημερινών τιμών) και το αγροτικό 40%, μεμιάς μέσα στο 2011. Ενώ στο σενάριο της πολύ «ήπιας προσαρμογής», οι αυξήσεις του 2011 θα αφορούν μόνο στα τιμολόγια, το πραγματικό κόστος των οποίων δεν απέχει και πολύ από τα σημερινά τους επίπεδα, με ταυτόχρονη μείωση μιας σειράς άλλων. Για παράδειγμα, θα γίνουν αυξήσεις 5%-6% στο βιομηχανικό με παράλληλη μείωση κατά 15%-20% στα οικιακά των μεγάλων καταναλώσεων, όπως επίσης και στα εμπορικά. Από το 2011 θα ισχύσει και το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) που προβλέπει μειώσεις για ασθενείς κοινωνικές ομάδες.
Αναζητούνται τρόποι να πέσουν «στα μαλακά» οι αυξήσεις, προκειμένου να μειωθούν όσο είναι δυνατόν οι κοινωνικές αντιδράσεις

Αλλαγές υπέρ των ανταγωνιστών της ΔΕΗ στη χονδρική
Στον τομέα της χονδρικής, ένα από τα φλέγοντα θέματα που απασχόλησαν και τη ΡΑΕ στην ολομέλεια που είχε την Πέμπτη, αφορά την κοστολόγηση του διοξειδίου του άνθρακα (CΟ2) που εκπέμπουν οι μονάδες ηλεκτρισμού στο κόστος της ενέργειας που παράγουν. Η υποχρέωση αυτή αποτελεί ευρωπαϊκή πρακτική και, όταν συμβεί, προσωρινά θα αυξήσει το ενεργειακό κόστος. Ταυτόχρονα όμως θα επιτρέψει στους ανταγωνιστές της ΔΕΗ, οι καινούργιες μονάδες τους που δουλεύουν με το ακριβότερο φυσικό αέριο να καλύπτουν στο εξής το κόστος τους και, άρα, να ανταγωνίζονται με καλύτερους όρους τις φθηνότερες λιγνιτικές μονάδες που μόνο εκείνη διαθέτει. Δεύτερη αλλαγή που δρομολογείται αφορά τον περιορισμό ελευθερίας της ΔΕΗ να χρησιμοποιεί τα φθηνά υδροηλεκτρικά της εργοστάσια, που επίσης μόνο εκείνη διαθέτει, με συνέπεια να διαμορφώνει χαμηλά τις τιμές χονδρικής προς όφελός της, μην επιτρέποντας και πάλι στους ιδιώτες να την ανταγωνιστούν. Ειδικότερα, και με βάση καταγγελίες που έχουν κατατεθεί στη ΡΑΕ, η επιχείρηση συχνά δηλώνει στον διαχειριστή του συστήματος πως λειτουργούν πολύ περισσότερα υδροηλεκτρικά της έργα από αυτά που στην πραγματικότητα λειτουργούν και, άρα, εμφανίζεται να παράγει άφθονη φθηνή ενέργεια, χωρίς ωστόσο αυτό να συμβαίνει στην πραγματικότητα.
Εν κατακλείδι η κυβέρνηση πρέπει να καταλήξει σε μια πρόταση που να ικανοποιεί την τρόικα αλλά και τους ιδιώτες επενδυτές, που μέχρι σήμερα έχουν επενδύσει περί τα 2,5 δισ. ευρώ σε μονάδες παραγωγής. Αφ΄ ετέρου, η προσαρμογή της ΔΕΗ πρέπει να μην προκαλέσει την αντίδραση του «βαθέος κράτους» στο εσωτερικό της επιχείρησης, παράλληλα όμως να αποφευχθεί και η επιβολή από την τρόικα «ασύμμετρων μέτρων». Εννοούμε τον εξαναγκασμό της ΔΕΗ να πουλήσει εργοστάσια ή να παραχωρήσει ενέργεια από φθηνές λιγνιτικές μονάδες σε ιδιώτες, σενάριο διόλου απίθανο, αν η πρόταση της κυβέρνησης δεν ικανοποιήσει την Κομισιόν.

=================================================
Η τρόικα απαιτεί απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας
Ερχονται στην Αθήνα στις 24 Ιουλίου οι ελεγκτές για να διαπιστώσουν τι έχει γίνει στον τομέα της ενέργειας

ΡΕΠΟΡΤΑΖ Α. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ |
Σάββατο 17 Ιουλίου 2010
Επιτάχυνση των διαρθρωτικών αλλαγών, αρχίζοντας από την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, ζητεί τώρα η τρόικα από την κυβέρνηση. Μετά τη θετική πρώτη αξιολόγηση, οι ελεγκτές καταφθάνουν στην Αθήνα την ερχόμενη εβδομάδα προκειμένου να ελέγξουν την πορεία υλοποίησης του Προγράμματος και των μέτρων που έχουν συμφωνηθεί και να εγκριθεί η δεύτερη δόση του δανείου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, κρίνονται ικανοποιητικές η μείωση του ελλείμματος σε σχέση με το 2009, η προώθηση των μεταρρυθμίσεων του Ασφαλιστικού αλλά και η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων (ΕΣΠΑ), η οποία τονίζουν ότι ξεπερνά τις προσδοκίες.
Ωστόσο θεωρούν ότι υπάρχουν και κίνδυνοι, με πρώτο και σημαντικότερο τον αργό ρυθμό συγκράτησης των δαπανών Υγείας. Επίσης εκφράζουν αμφιβολίες για τις δαπάνες και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Συγκεκριμένα τη διάσπαση της ΔΕΗ και την πώληση μονάδων της σε ιδιώτες άμεσα ζητεί η τρόικα σε εφαρμογή του μνημονίου, φέρνοντας σε δύσκολη θέση το κυβερνητικό επιτελείο που δεν επιθυμεί τις εξελίξεις αυτές.
Στις 24 Ιουλίου θα έλθουν στην Αθήνα οι ελεγκτές της τρόικας για να διαπιστώσουν τι έχει γίνει στην ενέργεια στο πλαίσιο του μνημονίου, αφού ως τον Δεκέμβριο η κυβέρνηση πρέπει να υλοποιήσει συγκεκριμένα μέτρα, κυρίως την απελευθέρωση αγορών, υπηρεσιών και επαγγελμάτων.
Προηγουμένως όμως, την ερχόμενη Πέμπτη στις 22 του μήνα, έρχεται στη χώρα μας ο γενικός διευθυντής Ενέργειας κ. Χανς Χίλμπρεχτ , που είναι το «δεξί χέρι» του κ. Οτο Εντιγκερ, κοινοτικού επιτρόπου Ενέργειας, για να ελέγξει την πρόοδο της ελληνικής κυβέρνησης στο θέμα της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού στο πλαίσιο του μνημονίου. Ο κοινοτικός αξιωματούχος έρχεται με κακές διαθέσεις, και αυτό έχει διαφανεί από την επιστολή που απέστειλε προ ημερών προς το κυβερνητικό επιτελείο με την οποία ζητεί να μάθει εγγράφως τις θεσμικές και πρακτικές κινήσεις του υπουργείου Οικονομικών και του ΥΠΕΚΑ για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το ύφος της επιστολής του κ. Χίλμπρεχτ είναι έντονα επικριτικό και σαρκαστικό επειδή ο ίδιος θεωρεί ότι από τα μέσα Ιουνίου θα έπρεπε να είχε πληροφορηθεί επίσημα τις κυβερνητικές ενέργειες στο θέμα της απελευθέρωσης. Ο ίδιος εκτιμά επίσης ότι η ελληνική κυβέρνηση και τα μεγάλα παραγωγικά υπουργεία δεν έχουν ξεκινήσει καμία κίνηση απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού, που συνδυάζεται με δραματικές αλλαγές στη ΔΕΗ.
Στην επιστολή επισημαίνεται ότι «δεν θα θέλαμε εκπλήξεις και δυσάρεστες παρεξηγήσεις για όσα εμπεριέχει το μνημόνιο», δηλαδή ο κ. Χίλμπρεχτ απειλεί ότι οι αναγκαίες παρεμβάσεις που υποδείχθηκαν για την πλήρη και πραγματική απελευθέρωση της εθνικής αγοράς ενέργειας όχι μόνο πρέπει να γίνουν άμεσα, αλλά να τύχουν και της γραπτής συναίνεσης της τρόικας. Οπως προκύπτει από το ύφος της επιστολής, η οποία έχει σημάνει ήδη συναγερμό στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, η τρόικα δεν είναι διατεθειμένη να περιμένει άλλο και θα έχει συναντήσεις, εκτός από το ΥΠΕΚΑ, και με τις ηγεσίες της ΡΑΕ, του ΔΕΣΦΑ και του ΔΕΣΜΗΕ.
Παράλληλα στάλθηκαν και οι δύο αιτιολογημένες γνώμες για τον ηλεκτρισμό και το φυσικό αέριο, που συνιστούν ουσιαστικά ένα βήμα πριν από την παραπομπή της χώρας στο Ευρωδικαστήριο, ενώ εκπνέουν και οι προθεσμίες για το άνοιγμα των λιγνιτικών αποθεμάτων σε ιδιώτες, πλην της ΔΕΗ. Οι προθεσμίες που είχαν τεθεί, προσδιόριζαν την 6η Φεβρουαρίου 2010 για την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού και την 6η Αυγούστου 2010 για την εκχώρηση τεσσάρων λιγνιτικών κοιτασμάτων σε ιδιώτες. Ηδη είμαστε στον Ιούλιο και η εκχώρηση της Βεύης φαίνεται να έχει «κολλήσει», ενώ η απάντηση του Ελληνικού Δημοσίου που στάλθηκε πριν από λίγες εβδομάδες κρίθηκε ανεπαρκής από την ΕΕ, και για τον λόγο αυτόν κινείται ήδη η διαδικασία παραπομπής της χώρας μας στο Ευρωδικαστήριο.
Υπάρχει υποχρέωση από ελληνικής πλευράς να εκδοθεί προεδρικό διάταγμα στις 30 Σεπτεμβρίου που θα εμπεριέχει τις αποφάσεις για τη χονδρεμπορική αγορά και της ΚΥΑ, που θα σηματοδοτεί την ορθολογικοποίηση στον τομέα της λιανικής. Επίσης η ΡΑΕ θα παραδώσει γνωμάτευση στην υπουργό ΠΕΚΑ για τα ρυθμιστικά τιμολόγια και τη χονδρεμπορική αγορά, αλλά στέλεχος της ΡΑΕ έλεγε ότι αυτό θα εξαρτηθεί από τη ΔΕΗ, η οποία δεν είχε παραδώσει έγκαιρα ακόμη τα προϋπολογιστικά στοιχεία που της έχουν ζητηθεί για το 2010.
Πηγές του υπουργείου έλεγαν προς «Το Βήμα» ότι οι αλλαγές θα γίνουν σταδιακά με το 3ο Ενεργειακό Πακέτο και θα ολοκληρωθούν το 2011, αλλά οι κοινοτικοί επείγονται και μάλλον εκβιάζουν την ελληνική κυβέρνηση για να προχωρήσει σε δραματικές αλλαγές, με κατάτμηση της ΔΕΗ σε εταιρείες (που συνιστά έμμεση αλλά σαφή ιδιωτικοποίηση) ή με πωλήσεις μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Την τελευταία εξέλιξη έχει αποκλείσει κατηγορηματικά η υπουργός ΠΕΚΑ κυρία Τίνα Μπιρμπίλη σε δημόσιες δηλώσεις της.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=60&artid=309449&dt=17/07/2010#ixzz0tysWBqbh

=====================================================
Απορρίφθηκε ομόφωνα η ΜΠΕ των Ορυχείων με επανυποβολή σε τρεις μήνες
(17/07/2010)
Την απόρριψη της ΜΠΕ και την επανυποβολή της σε τρεις μήνες, όπου θα συμπεριλαμβάνεται η μετεγκατάσταση της Ακρινής καθώς και όλες οι παρατηρήσεις των υπηρεσιών και φορέων, αποφάσισε ομόφωνα στη τελευταία του συνεδρίαση το Νομαρχιακό Συμβούλιο Κοζάνης. Παράλληλα ζητήθηκε από την ΔΕΗ στο διάστημα αυτό να καταθέσει τον στρατηγικό σχεδιασμό της επιχείρησης για την περιοχή. Την απόρριψη της ΜΠΕ πρότειναν οι οικολόγοι Πράσινοι, ο Σύλλογος Περιβάλλοντος και ανέργων Ακρινής καθώς και ο Δήμαρχος Πτολεμαΐδας Γρηγόρης Τσιούμαρης. Ο Δήμαρχος Κοζάνης Λάζαρος Μαλούτας ζήτησε η συνεδρίαση να μην λάβει άμεσα απόφαση και να ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση, αφού από αυτήν κρέμεται το μέλλον της περιοχής.

ΕΡΑ Κοζάνης: Σύνταξη: Δέσποινα Αμαραντίδου
=====================================================
Τι ισχύει για ΔΕΚΟ, τράπεζες, αυτοαπασχολούμενους και επιστήμονες
1 Το 2015 όλοι θα συνταξιοδοτούνται σε ηλικία 60 ετών με 40 έτη ασφάλισης, στα οποία θα μπορούν να συνυπολογίσουν έως 7 πλασματικά έτη, ή στα 65 για πλήρη και στα 60 για μειωμένη με λιγότερα από 40 έτη ασφάλισης. Εξαίρεση αποτελούν οι απασχολούμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα οι οποίοι έως το 2017 θα μεταφερθούν στα 60 (από 55). Από το 2011 αρχίζει η σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και των απαιτούμενων για συνταξιοδότηση ετών ασφάλισης. Υστερα από τις οριακές διορθώσεις που έγιναν στη Βουλή, για παράδειγμα, στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ θα απαιτούνται 10.800 ημέρες για την έξοδο, ενώ όριο ηλικίας μένει το 58ο έτος (αρχικά προβλέπονταν 11.100 ημέρες και το 59ο έτος). Στα Ειδικά Ταμεία και στα Ταμεία Τύπου το 2011 θα απαιτούνται 36 έτη ασφάλισης και όριο της ηλικίας παραμένει το 58ο έτος. Μέχρι το 2015 η έξοδος θα γίνεται υποχρεωτικά με 40 έτη ασφάλισης και τη συμπλήρωση του 60ού έτους. Για τους ασφαλισμένους με 37 έτη ασφάλισης, ανεξαρτήτως Ταμείου, διατηρείται το καθεστώς και το 2011, και τα απαιτούμενα έτη ασφάλισης αυξάνονται από το 2012 μέχρι να φτάσουν τα 40 έτη. Οι γυναίκες με 33,3 έτη ασφάλισης (10.000 ένσημα) θα μπορούν να βγουν με μειωμένη σύνταξη στο 56ο έτος (58ο ολόκληρη) το 2011. Θα είναι η τελευταία χρονιά που επιτρέπεται κάτι τέτοιο, αφού στο μέλλον θα απαγορεύεται η έξοδος με μειωμένη σύνταξη και 10.000 ένσημα (φέτος το όριο είναι το 57ο για πλήρη και αναπροσαρμόζεται στο 58ο το 2011 κ.ο.κ. μέχρι το 60ό έτος) και τη συμπλήρωση 40 ετών ασφάλισης (νέο ασφαλιστικό καθεστώς). Εως το 2013 αυξάνονται και τα όρια για τις μητέρες ανηλίκων. Απαραίτητες είναι και οι παρακάτω διευκρινίσεις:

- Δεν θίγονται όσες έχουν 5.500 ημέρες ασφάλισης (18,3 συντάξιμα έτη) με ανήλικο έως 31-12-2010, οι οποίες μπορούν να συνταξιοδοτηθούν στο 50ό έτος για μειωμένη και στο 55ο για πλήρη.

- Επίσης δεν θίγονται όσοι έχουν 10.500 ημέρες ασφάλισης έως 31-12-2011 (παραμένει το 58ο έτος).

- Οσοι και όσες έχουν θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης μέχρι 31/12/2010 (Δημόσιο, ΔΕΚΟ κ.λπ.) δεν θίγονται από τις νέες διατάξεις. Για τα πρόσωπα αυτά θα εξακολουθήσουν να εφαρμόζονται οι ισχύουσες μέχρι τη δημοσίευση του νόμου διατάξεις που αφορούν τόσο τη θεμελίωση δικαιώματος σύνταξης όσο και τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης καθώς και τον υπολογισμό της σύνταξης.

2 Οι συντάξεις για την περίοδο ασφάλισης από 1/1/2011 θα υπολογίζονται με νέους, χαμηλούς συντελεστές, δηλαδή 2% σε όσα Ταμεία έχουν υψηλότερο συντελεστή (π.χ. πρώην ΤΕΒΕ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ κ.ά.). Από 1/1/2011 θα εφαρμόζονται και οι νέοι συντελεστές υπολογισμού της αναλογικής- ανταποδοτικής σύνταξης (0,80- 1,50 ανάλογα με τα έτη ασφάλισης) τόσο για τους πρωτοασφαλιζόμενους (στο σύνολο του εργασιακού βίου) όσο και για όσους συνταξιοδοτούνται από το 2015 και μετά (μεικτός τρόπος υπολογισμού).

3 Από την 1η Αυγούστου 2010 αρχίζει η παρακράτηση του νέου ΛΑΦΚΑ. Οι συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ θα καταβάλλονται στους συνταξιούχους μειωμένες λόγω της εισφοράς αλληλεγγύης (κλιμακωτά 3% για σύνταξη 1.400- 1.700 ευρώ, 4% από 1.700,01- 2.000 ευρώ, 5% από 2.000,01- 2.300 ευρώ, 6% από 2.300,01- 2.600 ευρώ, 7% από 2.600,01- 2.900 ευρώ, 8% από 2.900,01- 3.200 ευρώ, 9% από 3.200,01- 3.500 ευρώ και 10% για συντάξεις πάνω από 3.500,01 ευρώ).

4 Παρέχεται η δυνατότητα αναγνώρισης έως 4 ετών πλασματικού χρόνου ασφάλισης τόσο για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος όσο και για την προσαύξηση της σύνταξης στα Ταμεία κύριας και επικουρικής ασφάλισης. Από το 2014 τα έτη θα είναι επτά, ενώ για την εξαγορά της στρατιωτικής θητείας η εισφορά (20% για ασφαλισμένο στον ιδιωτικό τομέα) θα υπολογίζεται με βάση τον (τρέχοντα) μισθό του προηγούμενου μήνα από την υποβολή της αίτησης, αλλά θα καταβάλλεται μειωμένο κατά 30% την περίοδο 2011 - 2014 και κατά 50% κατά τα επόμενα χρόνια. Τα 7 πλασματικά έτη θεωρούνται «αντίδοτο» στις μεγάλες ανατροπές που επιφέρει το νέο Ασφαλιστικό. Διευκρινίζεται ότι:
- Οσα πλασματικά έτη εξαγοράζονται θα είναι για την προσαύξηση της σύνταξης και όσα δεν εξαγοράζονται είναι για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
- Χρήση των πλασματικών χρόνων έχουν τη δυνατότητα να κάνουν όσοι έχουν πάνω από 12 συντάξιμα πραγματικά χρόνια. Τα πλασματικά έτη δεν θα είναι μόνο για να συμπληρώσουν την 40ετία. Δηλαδή μπορούν να έχουν 20 έτη και να προσθέσουν έως 7 πλασματικά κ.ο.κ. 5 Το 2015 αρχίζει να ισχύει ο θεσμός της βασικής σύνταξης την οποία θα εγγυάται το κράτος για όλους τους πολίτες (πλην των Ταμείων ΕΤΑΑ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ που θα την καταβάλλουν από ίδιους πόρους). Το ύψος της βασικής- την οποία θα δικαιούνται ολόκληρη όσοι συνταξιοδοτούνται με πλήρη σύνταξη- έχει οριστεί στα 360 ευρώ για φέτος. Για να χορηγηθεί στους ανασφάλιστους θα ισχύουν σωρευτικά πλαφόν εισοδήματος στα 5.040 ευρώ το ατομικό και στα 10.080 ευρώ το οικογενειακό εισόδημα από οποιαδήποτε πηγή, η συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας και μόνιμη διαμονή 15 ετών μεταξύ 15ου και 65ου έτους ηλικίας.
==========================================
ΔΝΤ
Μετά το Ασφαλιστικό και το Εργασιακό, λένε οι άνθρωποί του ΔΝΤ, η χώρα έχει κερδίσει πολλούς πόντους σε αξιοπιστία.

Έτσι, οι 5ετείς τίτλοι ασφάλισης των ελληνικών κρατικών ομολόγων (credit default swaps) τιμολογούνταν χθες στις 1075 μονάδες βάσης έναντι 934 μονάδων της προηγούμενης μέρας σύμφωνα με στοιχεία της ειδικής στα στοιχεία αυτά εταιρίας CMA DataVision.
Αυτό σημαίνει πως το ετήσιο κόστος ασφάλισης ελληνικού κρατικού χρέους 10 εκατ. ευρώ αυξήθηκε περαιτέρω κατά 141.000 ευρώ φθάνοντας το 1,075 εκατομμύρια.
Η CMA δήλωσε πως η τιμή αυτή ισοδυναμεί με 67% πιθανότητα χρεοκοπίας για την χώρα μέσα στα επόμενα 5 χρόνια. Με την αύξηση, δε, αυτή η Ελλάδα ξεπέρασε την Αργεντινή καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση μετά τη Βενεζουέλα στον πίνακα των πιο επικίνδυνων να χρεοκοπήσουν χωρών σε όλο τον κόσμο.
Να σημειωθεί πως η πίεση στα ελληνικά ομόλογα συνεχίσθηκε χθες με το σπρεντ στα δεκαετή έναντι των γερμανικών bunds να φθάνει τις 791 μονάδες πριν κλείσει στις 783 μονάδες.
Φαίνεται πως παρά τις διαβεβαιώσεις των ελληνικών (βλ. τελευταία δηλώσεις Χριστοδούλου σε ΟΔΔΗΧ) και ευρωπαϊκών αρχών πως δεν τίθεται θέμα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, οι προσδοκίες παραμένουν για το ενδεχόμενο αυτό στο προσεχές μέλλον.
==============================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: