Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011

αντανακλούν το χαμηλό κόστος παραγωγής, λόγω της υψηλής υδραυλικότητας και των χαμηλών τιμών

Θα επανεξεταστούν οι τιμές ρεύματος έως το τέλος του 2011


Την επανεξέταση της βάσης υπολογισμού των Τιμολογίων Ρυθμιστικού Ελέγχου της ΔΕΗ και την έκδοση νέας απόφασης για τα τιμολόγια αυτά έως το τέλος του 2011 ώστε να αντανακλάται το πραγματικό κόστος εισηγήθηκε στην ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Στη γνωμοδότηση που συντάχθηκε από την Αρχή για τα νέα τιμολόγια της ΔΕΗ -και η οποία έγινε αποδεκτή από την υπουργό Περιβάλλοντος κ. Τ. Μπιρμπίλη -επισημαίνεται πως τα τιμολόγια που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2011, αντανακλούν το χαμηλό κόστος παραγωγής, λόγω της υψηλής υδραυλικότητας και των χαμηλών τιμών των διεθνών τιμών των καυσίμων. Ωστόσο, επειδή οι παράγοντες αυτοί μεταβάλλονται η Αρχή προτείνει να υπάρξει ενδιάμεση αξιολόγηση των τιμολογίων μέχρι το τέλος του έτους.
Αν και η επανεξέταση δεν συνεπάγεται απαραίτητα αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος, ωστόσο στην περίπτωση που η διεθνής τιμή του πετρελαίου αγγίξει τα 100 δολάρια το βαρέλι δεν θα πρέπει να αποκλείονται τιμολογιακές προσαρμογές.
Στη γνωμοδότησή της η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας επαναλαμβάνει πως στο τέλος της μεταβατικής περιόδου, ήτοι 2013 τα τιμολόγια που θα ισχύουν για τους οικιακούς πελάτες θα πρέπει να μην διαφοροποιούνται σε κατηγορίες ανάλογα με την τετραμηνιαία κατανάλωση και τον τύπο παροχής, για τους πελάτες αγροτικής χρήσης θα πρέπει να προωθούνται τιμολόγια με ζωνικές χρεώσεις, θα πρέπει να καταργηθεί η διάκριση σε τιμολόγια βιομηχανικής και εμπορικής χρήσης, ενώ θα πρέπει να προωθηθεί η διάκριση τιμολογίων ανάλογα με το συντελεστή φορτίου του πελάτη.

======================================
Αλλα 60 εκατ. ευρώ "έκοψε" η ΡΑΕ από τις απαιτήσεις της ΔΕΗ για τα τιμολόγια...
Διακόσια εκατ. ευρώ λιγότερα θα βάλει στα ταμεία της το 2011 η ΔΕΗ για την πώληση ίδιας ποσότητας ηλεκτρισμού στους καταναλωτές με αυτήν του 2010.
Διότι εκτός από τα 140 εκ. ευρώ λιγότερα που θα καταβάλλουν οι καταναλωτές για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας -έπειτα από το «ψαλίδισμα» που υπέστησαν από τη ΡΑΕ και το υπουργείο ΠΕΚΑ οι αρχικές προτάσεις της ΔΕΗ για τις αυξήσεις- η επιχείρηση δεν θα εισπράξει επιπλέον 61 εκ. ευρώ, όπως επεδίωκε να κάνει μέσω των αυξήσεων στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις.
Αυτό προκύπτει από την ανάγνωση των γνωμοδοτήσεων της ΡΑΕ (377 και 378/2010) τις οποίες ανάρτησε προ ημερών στην ιστοσελίδα της, τόσο για τις χρεώσεις χρήσης του συστήματος Μεταφοράς, όσο και για εκείνες του συστήματος Διανομής (τα τέλη για το ενοίκιο δηλαδή των δικτύων που καταβάλλουν πέραν της ΔΕΗ όσοι κάνουν χρήση του συστήματος, και τα οποία πληρώνουν σε ξεχωριστό κωδικό στο λογαριασμό τους οι καταναλωτές).

Αυξήθηκε η λογιστική αξία των παγίων της
Το θέμα προέκυψε όταν η ΔΕΗ απαίτησε να αυξηθούν οι χρεώσεις αυτές, έπειτα από την λογιστική αναπροσαρμογή στην οποία προέβη των παγίων περιουσιακών της στοιχείων σε Μεταφορά και Διανομή, σύμφωνα με τα διεθνή λογιστικά πρότυπα, και η οποία ολοκληρώθηκε πρόσφατα– η τελευταία είχε γίνει στις 31/12/2004.
Εν προκειμένω, η λογιστική αξία των παγίων της στο σύστημα Μεταφοράς αυξήθηκε από τα 1,35 δισ. ευρώ του 2008 σε 1,67 δισ. ευρώ για το 2009, και με βάση τις εκτιμήσεις, σε 1,7 δισ. ευρώ για το 2010 και σε 1,78 δισ. ευρώ για το 2011. Αντίστοιχα στη Διανομή, η αναπροσαρμογή των παγίων της ΔΕΗ «έδειξε» αύξηση της λογιστικής τους αξίας από τα 2,23 δισ. ευρώ του 2008 στα 2,92 δισ. ευρώ για το 2009, και σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις σε 3,067 δισ. ευρώ για το 2010 και 3,2 δισ. ευρώ για το 2011.
Και επειδή για τη χρέωση που οφείλει ο διαχειριστής στον κύριο του συστήματος θα έπρεπε να ληφθεί υπόψιν και η υπεραξία που προέκυψε λόγω της λογιστικής αναπροσαρμογής, η ΔΕΗ απαίτησε αυξήσεις στα τέλη χρήσης του συστήματος, στο ενοίκιο δηλαδή που καταβάλλουν όσοι το χρησιμοποιούν. Σαν βάση του ενοικίου αυτού υπολογίζονται τα συγκεκριμένα πάγια, πολλαπλασιάζοντάς τα επί ποσοστό αποσβέσεων της τάξης του 8%. Όταν επομένως αυξάνεται η λογιστική τους αξία, αυξάνονται αυτόματα και οι συγκεκριμένες χρεώσεις, όπως υποστήριξε η ΔΕΗ.
«Δεν δικαιολογείται αύξηση των χρεώσεων…»
Την απαίτησή της όμως αυτή, δεν έκανε δεκτή η ΡΑΕ. Συγκεκριμένα, για τη μεν Μεταφορά, η Αρχή έκρινε σκόπιμο να μη συνυπολογιστεί υπεραξία ύψους 340,463 εκ. ευρώ, που εμφανίζεται στον πίνακα υπολογισμού της κεφαλαιακής παραχώρησης της συγκεκριμένης δραστηριότητας για το 2009. Επίσης για το 2011, πρότεινε να διατηρηθεί το 8% ως εύλογη απόδοση για τη μονοπωλιακή δραστηριότητα της Μεταφοράς, όπως είχε εφαρμοστεί και για τον υπολογισμό του Ετήσιου Κόστους Συστήματος Μεταφοράς 2010. Αν πολλαπλασιάσει κανείς το ποσό αυτό επί το συντελεστή 8% της απόσβεσης, προκύπτει ότι η Αρχή περιέκοψε 27,2 εκ. ευρώ από τα έσοδα που υπολόγιζε να εισπράξει του χρόνου η ΔΕΗ.
Αντίστοιχα για τη Διανομή, έκρινε σκόπιμο να μην συνυπολογιστεί στις εκτιμήσεις των απασχολούμενων κεφαλαίων της δραστηριότητας αυτής για το 2010 και 2011, η υπεραξία που εμφανίζεται στις λογιστικά διαχωρισμένες καταστάσεις, ύψους 421,956 εκ. ευρώ. Διότι όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ΡΑΕ, «το γεγονός αυτό και μόνο θα είχε σημαντική επίπτωση στις τελικές χρεώσεις που επιβάλλονται στους χρήστες του Δικτύου Διανομής, χωρίς όμως αυτό να δικαιολογείται λαμβάνοντας υπόψη τις παρεχόμενες υπηρεσίες στον καταναλωτή, ο οποίος συνεχίζει να εξυπηρετείται από τα ίδια πάγια, ανεξαρτήτως της λογιστικής αποτίμησης της αξίας τους». Πολλαπλασιάζοντας και πάλι το ποσό αυτό με το συντελεστή 8% της απόσβεσης προκύπτει μια ακόμη περικοπή 34 εκ. ευρώ.
Αθροίζοντας το ποσό που «ψαλιδίστηκε» από τη Μεταφορά (27,2 εκ.), με αυτό της Διανομής (34 εκ.), προκύπτει ότι η ΡΑΕ μείωσε τις απαιτήσεις της ΔΕΗ για τις χρεώσεις αυτές κατά 61εκ. ευρώ για το 2011...
=====================================================
Οι Ενεργειακές Προκλήσεις του 2011
Το απότομο άνοιγμα του συνόλου της ενεργειακής ατζέντας στην Ελλάδα κληροδοτεί η χρονιά που έφυγε στο 2011. Κυρίαρχη θέση στις σχετικές εξελίξεις κατέχει η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην χώρα μας, με καταλυτική στην επιτάχυνσή τους την επίδραση του Μνημονίου. Επίσης, μας περιμένουν σημαντικές προκλήσεις για την ουσιαστική αξιοποίηση των ενεργειακών πόρων μας, όπως η λειτουργία του υπό σύστασιν φορέα υδρογονανθράκων με τρόπο που θα συμβάλλει στην ενεργειακή μας επάρκεια και στην διασφάλιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, αλλά και η δημιουργία υποδομών για την απορρόφηση των επενδύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στις ΑΠΕ εντός του ελλαδικού χώρου. Επιπλέον, ο νέος χρόνος εισάγει στην καθημερινή μας ζωή την διάσταση της εξοικονόμησης ενέργειας, με την θέσπιση του ενεργειακού πιστοποιητικού στις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Η σημαντικότερη και πιο πολύπτυχη ενεργειακή εξέλιξη που πρόκειται να λάβει χώρα το 2011 στην Ελλάδα, η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού, συνίσταται, στην ουσία στην εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας που προβλέπει το λεγόμενο «3ο Ενεργειακό Πακέτο» (Οδηγία 2009/72). Η πρόσβαση των ιδιωτικών εταιρειών στην λιγνιτική παραγωγή, με πρώτη εφαρμογή την κατάληξη του διαγωνισμού για την μίσθωση του λιγνιτωρυχείο στην Βεύη αποτελεί την μία πλευρά του ανοίγματος της αγοράς αυτής. Η άλλη, εξίσου, αν όχι περισσότερο σημαντική, είναι αυτή της διασφάλισης ισότιμης πρόσβασης των ιδιωτών παραγωγών στην καθημερινή χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού στην Ελλάδα.
Σε άμεση συνάρτηση με τα ανωτέρω είναι η απόφαση της κυβέρνησης, για την δημιουργία θυγατρικής της ΔΕΗ, βάσει του μοντέλου ΙΤΟ, που θα αναλάβει τη διαχείριση των δικτύων μεταφοράς και τη λειτουργία της καθημερινής αγοράς ηλεκτρισμού. Η οργάνωση του νέου φορέα αποτελεί σοβαρή πρόκληση για τη ΔΕΗ, αλλά και την κυβέρνηση, η οποία καλείται να διασφαλίσει την ανεξαρτησία του νέου οργανισμού. Πράγμα εξαιρετικά δύσκολο, αν όχι αδύνατο, δεδομένης της ανένδοτης και σκληρής γραμμής της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, η οποία στην ουσία συνδιοικεί την ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια.
Άλλο ένα σημαντικό ζήτημα για το 2011 είναι η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, όπου οι τρεις σύμβουλοι που ανέλαβαν τη σχετική μελέτη θα πρέπει να προτείνουν μία λύση που θα λαμβάνει υπ’ όψιν την option της ΔΕΗ για εξαγορά του 30% των μετοχών της ΔΕΠΑ χωρίς να υπάρξει δυσβάστακτη χρηματική επιβάρυνση του Δημοσίου.
Την ίδια στιγμή, η εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή στην ΕΠΑ Αττικής προχωράει με γρήγορους ρυθμούς, καθώς στη δεύτερη φάση του σχετικού διαγωνισμού προκρίθηκαν έξι εταιρείες (ENI, EΛΛΑΚΤΩΡ, Προμηθέας Gas, η μικτή θυγατρική των ομίλων Μυτιληναίου - Motor Oil M+Μ, Gold Gas και Milos FundApax Partners). Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι, τελικά, η ημερομηνία αποσφράγισης των προσφορών θα είναι η 28η Ιανουαρίου.
Αναμένονται, εξάλλου, εξελίξεις σχετικά με την προοπτική της μετατροπής του ανενεργού κοιτάσματος «Νότιος Καβάλα» στον Πρίνο σε αποθήκη φυσικού αερίου, σχέδιο που έχει ήδη υποβληθεί στο ΥΠΕΚΑ και προωθεί η ΔΕΠΑ.
Επίσης, η σύσταση του φορέα έρευνας υδρογονανθράκων προωθήθηκε με ιδιαίτερα αυξημένους ρυθμούς εντός του τελευταίου τριμήνου του 2010. Το γεγονός αυτό και, κυρίως, το ότι το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση ως τις 15 Ιανουαρίου του νέου έτους μας κάνει αισιόδοξους να πιστεύουμε ότι σύντομα θα οργανωθεί ο δεύτερος γύρος παραχωρήσεων βάσει διεθνούς διαγωνισμού για την εκμετάλλευση των ελληνικών κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η πρόοδος στον τομέα αυτό κρίνεται πολύ σημαντική σε μία συγκυρία κατά την οποία η γειτονική Τουρκία προβάλλει διεκδικήσεις σε κυριαρχικά μας δικαιώματα στο Αιγαίο, συχνά υπό το μανδύα της «συνεκμετάλλευσης» των πιθανολογούμενων πετρελαϊκών του αποθεμάτων.
Ελπιδοφόρο αναμένεται να είναι το 2011 και για άλλη μία αναξιοποίητη φυσική πηγή ενέργειας στην Ελλάδα, την γεωθερμία. Κι αυτό γιατί στα τέλη Νοεμβρίου το ΥΠΕΚΑ προκήρυξε διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό μέσω του οποίου θα παραχωρηθούν τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης του γεωθερμικού δυναμικού τεσσάρων περιοχών της χώρας, για τις οποίες υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία ότι διαθέτουν πράγματι τέτοιο δυναμικό. Ο διαγωνισμός αφορά το Δέλτα του ποταμού Νέστου, το Δέλτα του Έβρου, τη Σαμοθράκη και τη νότια Χίο.
Από την άλλη προβληματισμό και άμεση πραγματοποίηση επενδύσεων σε υποδομές δικτύων θα πρέπει να προκαλέσει η πρόσφατη είδηση ότι, μετά την αρχική αποτύπωση της δυναμικότητας των δικτύων μέσης τάσης να απορροφήσουν ενέργεια από φωτοβολταϊκά, η ΔΕΗ διαπιστώνει ότι σε 16 νομούς της χώρας τα δίκτυα πρέπει να θεωρηθούν κορεσμένα και θα πρέπει να διακοπεί η κατάθεση νέων αιτήσεων είτε στη ΡΑΕ είτε στη ΔΕΗ. Γενικότερα, η αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου διανομής στην Ελλάδα αποτελεί επείγουσα προτεραιότητα για το 2011, και συνεχή πρόκληση για όλη την δεκαετία που τώρα ξεκινά, αν όντως θέλουμε να πιάσουν τόπο οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται με όλο και πιο αυξημένους ρυθμούς τα τελευταία χρόνια στις ΑΠΕ.
Τέλος, η εφαρμογή του ενεργειακού πιστοποιητικού στις μεταβιβάσεις και ενοικιάσεις ακινήτων σταδιακά εντός του 2011, αλλά και η έναρξη ισχύος του «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον», αναμένεται να συμβάλουν στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής διάστασης στην καθημερινή μας ζωή, αλλά και στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας, μέσα από «πράσινες» δράσεις, σε μία εποχή ύφεσης για την ελληνική οικονομία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: