Κυριακή, 22 Μαΐου 2011

Η Ελλάδα διαθέτει αποθέματα λιγνίτη που αξίζουν, κατά τους συνδικαλιστές της ΔΕΗ, 50 δισ. ευρώ.


ΘΑ ΑΦΗΣΕΤΕ ΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ ΜΟΝΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΟΥΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ;

ΚΥΡΙΟΙ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ Ν.Δ ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΕ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΓΑΘΟΥ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ.

ΘΑ ΑΦΗΣΕΤΕ ΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ ΜΟΝΟΥΣ ΚΑΙ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΟΥΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ;
Με ιδιαίτερη λύπη και ανησυχία διαβάζουμε και ακούμε τις τελευταίες μέρες τις ταυτόσημες θέσεις της κυβέρνησης και της Ν.Δ σχετικά με το μέλλον της ΔΕΗ .
Και οι δύο ξεχνώντας τις δεκάδες δεσμεύσεις τους προτείνουν τα δίκτυα που δεν υπάρχει κανένα απολύτως κέρδος να μείνουν στο κορόιδο τη ΔΕΗ και να τα αναπτύσσει για λογαριασμό των ιδιωτών ώστε να μπορούν ανενόχλητοι οι κύριοι αυτοί να «κυκλοφορούν» την ενέργεια που αποκλειστικά αυτοί θα παράγουν και θα εμπορεύονται αφού η πρόταση και των δύο κομμάτων είναι το παραγωγικό και εμπορικό κομμάτι της ΔΕΗ να ιδιωτικοποιηθεί. Δηλαδή να περάσει και αυτό στα χέρια των ιδιωτών.

Εύλογα λοιπόν μπορεί να ρωτήσει κανείς :
Κύριοι δεν αντιλαμβάνεστε ότι άλλο πράγμα είναι η απελευθέρωση της αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, δηλαδή η κρατική ΔΕΗ να έχει ιδιώτες ανταγωνιστές (κάτι που ήδη συμβαίνει) και εντελώς διαφορετικό το κράτος να μην έχει κανένα απολύτως ρόλο όπως προτείνετε εσείς;
Έχετε αντιληφθεί τι προτείνετε ;
Έχετε αντιληφθεί σε τι κίνδυνο βάζετε τους καταναλωτές ;
Έχετε αντιληφθεί ότι παραδίδετε αυτό το αγαθό με όλες του τις διαστάσεις ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ – ΕΘΝΙΚΕΣ – ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ αποκλειστικά στα χέρια ιδιωτών ;
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
================================================
Ποιος πληρώνει τον τζάμπα λιγνίτη
Tου Θεοδωρου Σκυλακακη

H κυβέρνηση εμφανίζεται να προσπαθεί τον τελευταίο καιρό, με πρόσχημα τη δήθεν αποκρατικοποίηση (πρόσθετη μετοχοποίηση με διατήρηση βέβαια του κρατικού management), να σταματήσει οποιαδήποτε απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας. Ενα από τα καλά κρυμμένα μυστικά είναι η αξία του ελληνικού λιγνίτη και η διασπάθισή του από το κομματικο-συντεχνιακό σύμπλεγμα της ΔΕΗ.
Η Ελλάδα διαθέτει αποθέματα λιγνίτη που αξίζουν, κατά τους συνδικαλιστές της ΔΕΗ, 50 δισ. ευρώ. Ο λιγνίτης, με βάση τον μεταλλευτικό κώδικα, θα έπρεπε κανονικά να δημοπρατείται και τα έσοδα να πηγαίνουν στον κρατικό προϋπολογισμό, ο οποίος θα μπορούσε στη συνέχεια με διαφανή τρόπο να επιδοτεί τις κοινωνικές πτυχές της αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος (κυρίως το δικαίωμα όλων των πολιτών να έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρική ενέργεια στην ίδια τιμή, ανεξαρτήτως του χώρου στον οποίο κατοικούν, κοινωνικά τιμολόγια για ειδικές ομάδες του πληθυσμού κ. λπ.).
Το όφελος του κομματικο-συντεχνιακού συστήματος από τη μη πληρωμή καυσίμου ήταν ότι κρύβοντας την επιδότηση που ελάμβανε μέσω της μη πληρωμής καυσίμου, μπορούσε να ισχυρίζεται ότι παράγει φθηνό ρεύμα και ταυτόχρονα να επωφελείται για να διορίζει υπεράριθμους στη ΔΕΗ και να προσφέρει ειδικά συντεχνιακά προνόμια στους υπαλλήλους και στα συνδικάτα.
Oλοι, δηλαδή, βολεύονταν, εκτός από τον απλό φορολογούμενο που έχανε τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Oταν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έκανε τη μετοχοποίηση της ΔΕΗ για να εξασφαλίσει τα συμφέροντα του κρατικο-μονοπωλιακού συμπλέγματος, διατήρησε αυτό το δικαίωμα της ΔΕΗ στους λιγνίτες που ήδη χρησιμοποιούσε δωρεάν (περίπου το 60% των αποθεμάτων). Eδωσε έτσι μια επιδότηση στη ΔΕΗ ύψους 10 τουλάχιστον δισ. ευρώ, μέχρι τη λήξη των παραχωρήσεων. Οι νέοι ιδιώτες μέτοχοι της ΔΕΗ λειτούργησαν στην ουσία ως ασπίδα προστασίας του κομματικο-συντεχνιακού συμπλέγματος, αφού ενώ προ της μετοχοποίησης τα δικαιώματα στον λιγνίτη ανήκαν στο κράτος (είτε ως πραγματικό ιδιοκτήτη του καυσίμου είτε ως μόνο μέτοχο της ΔΕΗ στον οποίο είχε παραχωρηθεί το σχετικό δωρεάν δικαίωμα εκμετάλλευσης), μετά τη μετοχοποίηση οι ιδιώτες μέτοχοι απέκτησαν ιδιοκτησιακά δικαιώματα στον λιγνίτη, που εμποδίζουν το κράτος να άρει τη δωρεάν παραχώρηση.
Συμπεράσματα:
- Το φθηνό ηλεκτρικό ρεύμα της ΔΕΗ είναι μύθος. Η πραγματική τιμή αν προσθέσουμε το κόστος για τον φορολογούμενο της μη εκμετάλλευσης του λιγνίτη (τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ ετησίως) και την τεράστια επιδότηση του ασφαλιστικού ταμείου της ΔΕΗ (άλλα 600 εκατ.), είναι 1,2 δισ. ευρώ παραπάνω από αυτό που φαίνεται στους λογαριασμούς του ρεύματος, δηλαδή 20% - 30% μεγαλύτερη, κάτι που μας φέρνει περίπου ή πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, παρά την παρουσία φθηνού εγχωρίου καυσίμου (λιγνίτης), αλλά και σημαντικών υδροηλεκτρικών πηγών και αιολικού δυναμικού.
- Αν θέλουμε να απολαύσει η χώρα τα πλεονεκτήματα μιας κανονικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η ΔΕΗ (και όλοι οι άλλοι παραγωγοί) θα πρέπει να αρχίσει το ταχύτερο δυνατόν να πληρώνει τον λιγνίτη που ανήκει στον Eλληνα φορολογούμενο (μέσω δημοπρασιών) και η τιμή του ρεύματος να επιδοτείται από τα έσοδα αυτά. Eτσι θα έχουμε φθηνότερο ρεύμα, μια πραγματική ενεργειακή αγορά και όφελος για τον προϋπολογισμό, δηλαδή για τον ελληνικό λαό. Oλα τα άλλα δεν είναι αποκρατικοποίηση ούτε απελευθέρωση, αλλά διαιώνιση ενός φαύλου και αδιαφανούς καθεστώτος.
* Ευρωβουλευτής, μέλος της Δημοκρατικής Συμμαχίας
============================================================
Προς «κούρεμα» συντάξεων, εφάπαξ και επιδομάτων
Των Χριστινας Κοψινη - Σωτηρη Νικα


Eσοδα από την επιβολή ειδικής εισφοράς στις επικουρικές συντάξεις που υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο επίπεδο -ενδεχομένως πάνω από το ποσό των 300 ευρώ-, εξασφάλιση επιπλέον πόρων από ένα δεύτερο κύμα μείωσης της κύριας σύνταξης εντός του θέρους, περιορισμός των δικαιούχων εποχικών επιδομάτων ανεργίας και των παροχών υγείας σε είδος και χρήμα και παρεμβάσεις στο ύψος του εφάπαξ. Αυτά είναι ορισμένες από τις παρεμβάσεις που θα δρομολογηθούν σύντομα στο πλαίσιο υλοποίησης του Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου.
Επίσης, σε ό, τι αφορά τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους αναμένεται η κατάργηση της μισθολογικής ωρίμανσης με την εφαρμογή του νέου ενιαίου μισθολογίου και δεν αποκλείεται ακόμα και η κατάργηση των επιδομάτων που χορηγούνται Χριστούγεννα, Πάσχα και καλοκαίρι, αν και αυτή τη στιγμή θεωρείται δύσκολο να προχωρήσει κάτι τέτοιο. Στο πλαίσιο του περιορισμού του κράτους, η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει ένα πολύ πιο «δυναμικό» πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, χωρίς να αποκλείεται κάποια «έκπληξη» για φέτος.

Κύριες συντάξεις
Η μείωση στις κύριες συντάξεις θα αφορά συνταξιούχους των ΔΕΚΟ και των τραπεζών. Κριτήριο περικοπής θα είναι το πλαφόν της σύνταξης. Αρχικώς, στο ποσό της σύνταξης θα ενσωματωθούν και τα οικογενειακά επιδόματα -τα οποία σήμερα υπολογίζονται εκτός συντάξεων- ενώ θα επαναπροσδιοριστεί το ανώτατο ποσό σύνταξης, ενδεχομένως και κάτω από το σημερινό πλαφόν των 2.773 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλαφόν της σύνταξης θα μειωθεί στα 2.500 ευρώ. Μέτρο το οποίο ενδέχεται να θίξει πάνω από 40.000 συνταξιούχους των πρώην ειδικών Ταμείων που σήμερα έχουν ενσωματωθεί στο ΙΚΑ. Ταυτοχρόνως, θα δρομολογηθεί διαδικασία επιστροφής ποσών από συνταξιούχους των οποίων τα ασφαλιστικά Ταμεία δεν τήρησαν το πλαφόν του νόμου Σιούφα που ισχύει από το 1992. Περικοπές θα υποστούν και οι διπλοσυνταξιούχοι (δύο κύριες συντάξεις) για τους οποίους το ανώτατο επιτρεπτό όριο σήμερα είναι τα 3.650 ευρώ.
Επικουρικές και επιδόματα
Αναφορικά με τις επικουρικές συντάξεις, εκτός από την επιβολή παρακράτησης (10% έως 15%) από τον Ιούλιο, αδιευκρίνιστο παραμένει εάν θα γίνει νωρίτερα και η μείωση των επικουρικών στα Ταμεία που βάσει των αναλογιστικών μελετών ξεπερνούν το οριοθετημένο 20%. Μάλιστα για την αποδοχή των κριτηρίων περικοπής των υψηλών επικουρικών συντάξεων το υπουργείο Εργασίας θα καταθέσει σύντομα στη Βουλή αναλυτική λίστα με τις υψηλότερες συντάξεις που καταβάλλονται από πρώην ειδικά Ταμεία των ΔΕΚΟ. Στο σκέλος των επιδομάτων, οι περικοπές θα γίνουν σε δύο κατευθύνσεις. Κατ’ αρχάς για όλα τα επιδόματα -πλην αυτών της προστασίας από την ανεργία- θα συνυπολογιστούν εισοδηματικά κριτήρια. Στα επιδόματα ανεργίας αναμένεται η εξοικονόμηση να γίνει με την αύξηση των προϋποθέσεων που θα τεθούν ως όρος για τη χορήγηση του επιδόματος. Η προσπάθεια θα επικεντρωθεί στην εξακρίβωση των πλασματικών ενσήμων.

Ενιαίο μισθολόγιο
Σε ό, τι έχει να κάνει με τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους, το νέο ενιαίο μισθολόγιο, που θα πρέπει να εφαρμοστεί από τον Ιούλιο, θα προβλέπει την αντικατάσταση επί της ουσίας των μισθολογικών κλιμακίων από έναν νέο μηχανισμό κατάταξης των υπαλλήλων. Για την πλήρη εφαρμογή του νέου μισθολογίου θα απαιτηθεί μία μεταβατική περίοδος κατά την οποία ορισμένοι θα υποστούν σταδιακά μισθολογικές απώλειες και ορισμένοι θα δεχτούν σταδιακά κάποιες αυξήσεις.
Επίσης, το οικονομικό επιτελείο ακόμα δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να καταργηθούν πλήρως τα επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας. Ωστόσο, πρόκειται για μέτρο που θα εφαρμοστεί ως έσχατη λύση, αφού εκτιμάται ότι θα έχει μεγαλύτερο πολιτικό κόστος από οικονομικό όφελος.
Αποκρατικοποιήσεις
Στο σκέλος των αποκρατικοποιήσεων, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να πωλήσει τουλάχιστον το 10% του ΟΤΕ άμεσα. Η τρόικα έχει ζητήσει να ολοκληρωθεί ή στη χειρότερη περίπτωση να ξεκινήσει μία αποκρατικοποίηση εντός του Ιουνίου, η οποία μάλιστα θα αφορά εισηγμένη εταιρεία (δηλαδή μία εκ των ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΠΑΠ, ΕΛΠΕ, Αγροτική Τράπεζα και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο). Το οικονομικό επιτελείο φέρεται να έχει θέσει ως στόχο την προκήρυξη έως τον Οκτώβριο των διαγωνισμών εκείνων που θα φέρουν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων από τα 15 δισ. ευρώ που πρέπει να έλθουν φέτος και του χρόνου.
Σε ό, τι αφορά την αξιοποίηση των ακινήτων, η κυβέρνηση διενεργεί αυτή τη στιγμή ελέγχους νομιμότητας των ακινήτων (αν είναι «καθαρά») και πολύ σύντομα θα δώσει χρήσεις γης ανά περίπτωση, ώστε να ξεκινήσει η αξιοποίησή τους. Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση θα πρέπει τις επόμενες ημέρες να αποδείξει ότι μπορεί να φέρει 50 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις.
=================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: