Δευτέρα 29 Αυγούστου 2011

Tο φαινόμενο των ανεξόφλητων λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος διογκώνεται όσο η κρίση βαθαίνει

"Αφού δεν αντιδρούν, τα υποζύγια αντέχουν, άρα, φορτώστε τα κι άλλο!"

===========================================
«Ασπρη» και «μαύρη» λίστα οφειλετών στη ΔΕΗ
Tης Xρυσας Λιαγγου

Tο φαινόμενο των ανεξόφλητων λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος διογκώνεται όσο η κρίση βαθαίνει, υποχρεώνοντας τη ΔEH να επιστρατεύσει το κοινωνικό της πρόσωπο για να αμβλύνει τις επιπτώσεις σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Oι ανεξόφλητοι λογαριασμοί ρεύματος από νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις έχουν αυξηθεί σε ποσοστό 30% σε σχέση με το 2010 και σε ποσοστό 15-18% σε σχέση με τους πρώτους μήνες του 2011. Τα ποσά ανήλθαν, στο τέλος Iουλίου στα 425 εκατ. ευρώ. Aπό αυτά ένα ποσό της τάξης των 130 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε δημοτικά τέλη και φόρους τα οποία η ΔEH εφόσον δεν τα εισπράττει δεν τα αποδίδει. Aπό τα υπόλοιπα 295 εκατ. ευρώ τα μισά περίπου θεωρούνται επισφάλειες καθώς πρόκειται για καθυστερήσεις άνω του εξαμήνου και αφορούν σε 190.000 νοικοκυριά ή μικρές επιχειρήσεις. Tα στοιχεία της ΔEH δείχνουν ότι το πρώτο εξάμηνο του 2011 παρατηρείται και αύξηση των επισφαλειών. H εξέλιξη ήταν αναμενόμενη, γι’ αυτό η επιχείρηση, έχει αυξήσει στον προϋπολογισμό της, τις προβλέψεις για επισφάλειες κατά 30%. Aπό το σύνολο των ανεξόφλητων λογαριασμών το 45% αντιστοιχεί σε νοικοκυριά, άλλο ένα 45% σε μικρές εμπορικές επιχειρήσεις και το 10% σε μικρές βιομηχανικές επιχειρήσεις και αγροτικές συνδέσεις.

Tα στοιχεία είναι ενδεικτικά των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις εξαιτίας της ύφεσης. Aυτό ενισχύεται και από τη μείωση της ζήτησης σε ηλεκτρική ενέργεια μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 σε αυτή την κατηγορία καταναλωτών, σε ποσοστό κοντά στο 2,5%. Eνδεικτικό των δυσχερειών που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές είναι και η αυξανόμενη τάση των αιτημάτων για διακανονισμούς αποπληρωμής των λογαριασμών που παρατηρείται στα κατά τόπους εμπορικά γραφεία της ΔEH. H κατάσταση έχει προβληματίσει τόσο την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, όσο και τη διοίκηση της ΔEH. Σε μια πρώτη κίνηση αντιμετώπισης του προβλήματος, το δ.σ. της ΔEH ενέκρινε μέσα στον Iούλιο εισήγηση του επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Eμπορίας κ. Λάζαρου Kαραλάζου για μια ενιαία αντιμετώπιση των πελατών της με οικονομικά προβλήματα που στο παρελθόν υπήρξαν συνεπείς με την αποπληρωμή των λογαριασμών τους.

Προχώρησε σε μια ενιαία κωδικοποίηση των κατά καιρούς εσωτερικών εγκυκλίων για παροχή οικονομικών διευκολύνσεων σε διάφορες κατηγορίες πελατών, όπως άτομα με μηχανική υποστήριξη, μακροχρόνια άνεργοι, υπέργηροι κ.λπ. για τους οποίους ίσχυαν ήδη διακανονισμοί αποπληρωμής των οφειλών και δημιούργησε 5 νέες κατηγορίες για τις οποίες εφαρμόζει μια κλιμακωτή ευέλικτη πολιτική διευκολύνσεων. Διακανονισμοί μέχρι και 12 μήνες παρέχονται σε πελάτες που προ κρίσης ήταν απόλυτα συνεπείς. Για πελάτες που στο παρελθόν είχαν προβεί σε ρύθμιση και ανταποκρίθηκαν σε αυτή χωρίς να την παραβιάσουν δίνεται επίσης μακρύ διάστημα αποπληρωμής. Tο διάστημα αυτό κλιμακώνεται προς τα κάτω για την κατηγορία που στο παρελθόν εξασφάλισε διακανονισμούς ανάλογα με τον βαθμό συνέπειάς τους, ενώ στο «πορτοκαλί» βρίσκονται πελάτες που συστηματικά υπήρξαν ασυνεπείς και στο «κόκκινο» αυτοί που έχουν ανοιγμένους μετρητές και ηλεκτροδοτούνται με τη μέθοδο της ρευματοκλοπής, τα κρούσματα της οποίας αυξάνονται επίσης κατακόρυφα. Στις δύο αυτές κατηγορίες πελατών η ΔEH προχωράει ακόμα και σήμερα στη διακοπή της ηλεκτροδότησης, αφού παρέλθουν 85 ημέρες από την έκδοση του λογαριασμού που είναι απλήρωτος.

Ειδικά για τις ευπαθείς ομάδες καταναλωτών, η ΔEH δεν προχωράει σε διακοπή ρεύματος τους χειμερινούς και καλοκαιρινούς μήνες, ώστε να προστατεύονται από το ψύχος και τους καύσωνες, κάτι που προβλέπεται και στο νέο ενεργειακό νομοσχέδιο. Aντίστοιχη εικόνα με αυτή της ΔEH σε σχέση με τους ανεξόφλητους λογαριασμούς επικρατεί και στις ιδιωτικές εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.
==================================
Το παγόβουνο είναι μπροστά μας
Της Μιράντας Ξαφά*

Η εμπλοκή με το νέο πακέτο βοήθειας προς την Ελλάδα, που δημιουργήθηκε με αφορμή την ειδική συμφωνία που ο κ. Βενιζέλος σύναψε με τη Φινλανδία, έχει ως επακόλουθο την καθυστέρηση της συμφωνίας για νέο πακέτο διάσωσης προς την Ελλάδα. Αντί λοιπόν να εγκριθεί το νέο πακέτο μέσα στον Σεπτέμβριο, το καλύτερο που μπορεί να ελπίζουμε είναι η εκταμίευση της έκτης δόσης από το υπάρχον πακέτο των 110 δισ. πριν αναγκαστούμε να κηρύξουμε στάση πληρωμών. Κλασική διαπραγμάτευση Βενιζέλου: Ας λύσουμε το σημερινό πρόβλημα και αύριο έχει ο Θεός. Κάπως έτσι «έλυσε» και το πρόβλημα του Ταμείου της ΔΕΗ ως υπουργός Ανάπτυξης πριν από μία δεκαετία, δίνοντάς του λευκή επιταγή που καλύπτει διά νόμου όποια ελλείμματα προκύψουν. Αποτέλεσμα; Το κράτος (οι φορολογούμενοι δηλαδή) εισέπραξε 300 εκατομμύρια ευρώ από τη μετοχοποίηση της ΔΕΗ και έκτοτε πλήρωσε 6 δισ. στο Ταμείο της ΔΕΗ. Και συνεχίζει να πληρώνει. Αν πράγματι ο κ. Βενιζέλος έχει «πιθανότατα θυσιάσει οποιαδήποτε πολιτική του προοπτική», όπως ο ίδιος ανησυχεί, δεν είναι λόγω του πολιτικού κόστους όσων καλείται να εφαρμόσει αλλά λόγω της επιπολαιότητας με την οποία προσπαθεί να αποφύγει την εφαρμογή τους.

Η ειδική συμφωνία με τη Φινλανδία άνοιξε τον ασκό του Αιόλου δημιουργώντας προηγούμενο για την παροχή εγγυήσεων και προς άλλες χώρες-μέλη. Προφανώς μια συμφωνία που διασφαλίζει έναν δανειστή με τα χρήματα των υπολοίπων δεν είναι αποδεκτή. Από την άλλη πλευρά, η παροχή εγγυήσεων προς όλες τις χώρες δεν διασφαλίζει κανέναν, καθώς θα πρέπει οι ίδιες χώρες να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση εφόσον η Ελλάδα δεν διαθέτει ίδιους πόρους σε ρευστό. Αντιλαμβανόμενοι αυτό το γεγονός, οι εταίροι μας στην Ευρωζώνη συζητούν τώρα το ενδεχόμενο να διεκδικήσουν ως εμπράγματες εγγυήσεις τα περιουσιακά στοιχεία υπό ιδιωτικοποίηση. Η διεκδίκηση εγγυήσεων εκ μέρους των χωρών-μελών για τη συμμετοχή τους στο δεύτερο πακέτο στήριξης δείχνει την απροθυμία τους να εκθέσουν τους φορολογούμενους της χώρας τους σε περαιτέρω ρίσκο δανεισμού προς την Ελλάδα. Η αβεβαιότητα για τον τρόπο επίλυσης της εμπλοκής έχει αυξήσει το spread των ελληνικών ομολόγων σε νέο ύψος ρεκόρ, με το διετές spread να αγγίζει τις 4.000 μονάδες βάσης (40 ποσοστιαίες μονάδες) πάνω από το αντίστοιχο γερμανικό.

Σε αυτές τις συνθήκες, η κυβέρνηση έχει κάθε συμφέρον να πετύχει ή και να ξεπεράσει τους στόχους του μεσοπρόθεσμου προγράμματος που ψήφισε στα τέλη Ιουνίου. Ομως οι ρυθμοί με τους οποίους κινείται δεν θυμίζουν με τίποτα κυβέρνηση που τελεί σε καθεστώς χρεοκοπίας εν αναστολή. Το γεγονός ότι οι πρωτογενείς δαπάνες, αντί να συγκρατηθούν, αυξάνονται φέτος σε σχέση με πέρυσι δεν μοιάζει να την προβληματίζει ιδιαίτερα. Η κυβέρνηση επικαλείται τη βαθύτερη από την αναμενόμενη ύφεση για να δικαιολογήσει την υπέρβαση του στόχου για το έλλειμμα. Η ύφεση όμως δεν εξηγεί γιατί οι δαπάνες αποκλίνουν αντί να συγκλίνουν στον στόχο. Γι’ αυτό και η τρόικα προφανώς θα ζητήσει άμεση περικοπή των δαπανών ως προϋπόθεση για την εκταμίευση της επόμενης δόσης. Ο κυριότερος λόγος για την υπέρβαση των δαπανών είναι ότι η κυβέρνηση αποφεύγει τις αποφασιστικές παρεμβάσεις και παραμένει δέσμια της κρατικίστικης αντίληψης που μας οδήγησε στην κρίση. Βαθαίνει την ύφεση καθυστερώντας πληρωμές και φορολογώντας υπέρμετρα τον ιδιωτικό τομέα, την κινητήριο δύναμη της οικονομίας. Το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα που εγκρίθηκε τον Ιούνιο περιλαμβάνει μπαράζ νέων φόρων και χιλιοειπωμένες προθέσεις, όπως η πάταξη της φοροδιαφυγής, αποδεικνύοντας έτσι ότι ο στόχος της κυβέρνησης δεν είναι η ριζική αναδιάταξη της ελληνικής οικονομίας αλλά η εξασφάλιση δανεικών για να συνεχιστεί η κρατική σπατάλη χωρίς να πληγεί καίρια το κομματικό-συνδικαλιστικό κατεστημένο. Τα «σκληρά» μέτρα του Μεσοπρόθεσμου δεν μοιάζουν να εφαρμόζονται. Μερικά πρόσφατα παραδείγματα: Παρά τη δέσμευση να καταργήσει κρατικούς οργανισμούς, η κυβέρνηση αποφάσισε να διατηρήσει ως αυτοτελή εβδομήντα νομικά πρόσωπα που υπάγονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, επικαλούμενη την «ιδιαίτερη προσφορά» τους. Η ΕΡΤ αναδιοργανώθηκε χωρίς να απολυθεί ούτε ένας υπεράριθμος. Το ίδιο συμβαίνει με τον ΟΣΕ, όπου οι υπεράριθμοι μετατάσσονται σε άλλες κρατικές υπηρεσίες. Η ενιαία αρχή πληρωμών, που έπρεπε να λειτουργεί από πέρυσι τον Δεκέμβριο, δεν έχει ακόμα συσταθεί και το ενιαίο μισθολόγιο αναβάλλεται από μήνα σε μήνα. Δεν έχει γίνει ούτε μία ιδιωτικοποίηση από την αρχή της θητείας της κυβέρνησης. Αντίθετα, παρά τις δεσμεύσεις του Μεσοπρόθεσμου, η κυβέρνηση κάνει πίσω στην ιδιωτικοποίηση του ΟΠΑΠ, τα κέρδη του οποίου ροκανίζουν διάφοροι κρατικοδίαιτοι. Και παρά τις αξιέπαινες προσπάθειες του κ. Ραγκούση για απελευθέρωση στα ταξί, τα περισσότερα επαγγέλματα παραμένουν ερμητικά κλειστά.
Οι εταίροι μας στην Ε.Ε. και το ΔΝΤ θα συνεχίσουν τις προσπάθειές τους να μας διασώσουν μόνο αν θέλουμε να σωθούμε. Το διακύβευμα είναι το μέλλον της χώρας: Διάσωση ή χρεοκοπία, έξοδος από την Ευρωζώνη και επιβίωση ενός διεφθαρμένου και διαπλεκόμενου συστήματος εξουσίας. Οσο η περιφέρεια της Ευρωζώνης σταθεροποιείται και οι τράπεζες της Ε.Ε. θωρακίζονται με νέα κεφάλαια τόσο αυξάνεται η πιθανότητα να εγκαταλειφθούμε στην τύχη μας. Ο χρόνος πιέζει αφόρητα διότι το απόθεμα υπομονής των εταίρων μας έχει εξαντληθεί. Αυτή είναι η ύστατη ευκαιρία για άμεση συρρίκνωση του κράτους και των παρεμβάσεών του στην οικονομία ώστε να αποφύγουμε τη σύγκρουση με το παγόβουνο που βρίσκεται μπροστά μας.

* Η κ. Μιράντα Ξαφά είναι σύμβουλος επενδύσεων στην IJ Partners και ιδρυτικό μέλος της Δράσης.
============================================
Μιράντα Ξαφά

H Δρ. Μιράντα Ξαφά ξεκίνησε την καριέρα της ως οικονομολόγος στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην Ουάσινγκτον (1980-90), όπου επικεντρώθηκε στα σταθεροποιητικά προγράμματα στη Λατινική Αμερική. Το 1991-93 ήταν Διευθύντρια του Οικονομικού γραφείου του Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη, και εν συνεχεία εργάστηκε ως αναλύτρια των διεθνών αγορών στο Λονδίνο και στην Αθήνα. Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΝΤ την περίοδο 2004-09, είναι τώρα σύμβουλος επενδύσεων στην IJ Partners με έδρα την Γενεύη.


========================================
ΟΠΑΠ, ΟΤΕ-ΔΕΗ. Σε όλο και χαμηλότερα επίπεδα διαμορφώνεται η αποτίμηση των... ασημικών του Δημοσίου. Χαμηλότερα των τριών δισ. (στα 2,72 δισ. ευρώ) η αποτίμηση πλέον του ΟΠΑΠ, στα μόλις 1,98 του ΟΤΕ και ελάχιστα πάνω από το ένα δισ. ευρώ για τη ΔΕΗ. Ειδικά η ΔΕΗ έχει πάθει στην κυριολεξία χρηματιστηριακό... μπλακ άουτ, καθώς μέσα σε μόλις έναν μήνα έχει χάσει 42,5%, ήτοι περί τα 500 εκατ. ευρώ σε χρηματιστηριακή αξία. Δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ μέσα σε μόλις έναν μήνα χάθηκαν (χρηματιστηριακά) τα επιχειρηματικά κέρδη του ομίλου για την προηγούμενη χρήση.
==========================================
Η ίδια η συνδικαλιστική πλειοψηφία στη ΓΣΕΕ στήριξε και στηρίζει την πολιτική ιδιωτικοποιήσεων και απελευθέρωσης των αντίστοιχων αγορών. Οτι γι' αυτό το λόγο οι δυνάμεις της έχουν υπογράψει το ξεπούλημα του ΟΤΕ, έχουν πάρει απόφαση σε συνέδριο για τη διάλυση της ΔΕΗ, έχουν πάρει επιχορηγήσεις για την προώθηση αυτών των πολιτικών και άλλα πολλά.

=============================================
Συνεχίζεται η μάχη με τις φλόγες
Συνεργεία της ΔΕΗ αντικαθιστούν στύλους που κάηκαν προκειμένου να προφθάσουν το βράδυ να μην μείνουν χωρίς ηλεκτρικό τα χωριά στην πληγείσα περιοχή.


======================================
«Στην Ελλάδα δεν έχουν Σύνταγμα και τους έκοψαν 50% από τους μισθούς;»
==========================================
Στο μεγαλύτερο ασφαλιστικό φορέα της χώρας, το ΙΚΑ, υπολογίζεται ότι κάθε μήνα, οι εισφορές μειώνονται κατά μέσο όρο, 10%. Για το λόγο αυτό άλλωστε, εκτός από τα ρέπος που δανείζεται βάζοντας ως εγγύηση ομόλογα του ελληνικού δημοσίου τα οποία λήγουν στο τέλος του 2011 αλλά και το 2012, προχωρά και στη λήψη δανείων, μικρής διάρκειας, από τον τομέα ασφάλισης προσωπικού της ΔΕΗ.
Πηγή:www.capital.gr
=====================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: