Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2009

Προβληματισμός από υπερβάσεις των ορίων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Νομό Κοζάνης


Στο ... "σφυρί" ο υδροηλεκτρικός σταθμός της Οινούσας
Στο ... “σφυρί” βγάζει ο δήμαρχος Σερρών Γιάννης Βλάχος, τον υδροηλεκτρικό σταθμό της Οινούσας, αν και προεκλογικά είχε δεσμευτεί όχι μόνο για το δημοτικό χαρακτήρα της μονάδας, αλλά και για την κατασκευή ενός δεύτερου σταθμού στην ίδια περιοχή.
Την Παρασκευή (30/10), το Δημοτικό Συμβούλιο Σερρών αποφάσισε κατά πλειοψηφία τη πώληση του υδροηλεκτρικού σταθμού της Οινούσας, στη ΔΕΗ, έναντι 1.7 εκ. Ευρώ.
Το τίμημα θεωρήθηκε “ιδιαίτερα συμφέρον” για τον δήμο Σερρών, γεγονός που οδήγησε τον δήμαρχο Γιάννη Βλάχο, να αλλάξει στάση, σε σχέση με όσα δήλωνε τον περασμένο Ιούνιο, απαντώντας στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για ... “ξεπούλημα” της δημοτικής περιουσίας. “Δεν ξεπουλούμε τη περιουσία του δήμου, ούτε πωλείται ο Υδροηλεκτρικός Σταθμός Οινούσας. Εξάλλου, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει μόνον όταν η όποια επενδυτική πρόταση είχε κριθεί συμφέρουσα για το δήμο, εξασφαλιστεί η συναίνεση των δημοτικών παρατάξεων και είχε ληφθεί σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου" είχε δηλώσει τότε συγκεκριμένα ο δήμαρχος Σερρών.
Είναι προφανές, πως στο διάστημα που μεσολάβησε απο το καλοκαίρι, η ΔΕΗ έπεισε τη δημοτική αρχή Σερρών, να προχωρήσει στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου που διαθέτει η Κτηματική Αναπτυξιακή Δημοτική Επιχείρηση (Κ.Α.Δ.Ε) του δήμου Σερρών, στην οποία ανήκει ο υδροηλεκτρικός σταθμός της Οινούσας.
Στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία “ΥδροΗλεκτρικός Σταθμός Οινούσας Α.Ε.” (Υ.Η.Σ ΟΙΝΟΥΣΑΣ Α.Ε), η οποία είναι ιδιοκτήτης του υδροηλεκτρικού σταθμού, η Κ.Α.Δ.Ε. είναι μέτοχος με ποσοστό 70%, ενώ το υπόλοιπο 30% των μετοχών το έχει ιδιώτης.
Στην πώληση μειοψήφησαν ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Αντώνης Αναστασιάδης και η μείζονα αντιπολίτευση του Πέτρου Αγγελίδη, που ναι μεν ζήτησε να “τεκμηριωθεί η αποδοτικότητα της πώλησης”, αλλά ουσιαστικά συναίνεσε στην πώληση της μονάδας.
“Τα χρήματα είναι δεσμευμένα για επενδύσεις στην πράσινη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος” τόνισε απο την πλευρά του ο δήμαρχος Σερρών, επιχειρώντας να “χρυσώσει” χάπι της πώλησης.
Να σημειωθεί πως τον περασμένο Απρίλιο, η απόφαση του Δ.Σ της Κ.Α.Δ.Ε. για την πρόσκληση εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για την αγορά του συνόλου των μετοχών της εταιρείας του υδροηλεκτρικού σταθμού της Οινούσας, έγινε μετά από ... τηλεφωνική σύσκεψη των μελών του Δ.Σ με τον πρόεδρο της επιχείρησης και δήμαρχο Γιάννη Βλάχο.
Ο Υ.Η.Σ της Οινούσσας άρχισε να λειτουργεί το έτος 2003 και σύμφωνα με τους ισολογισμούς της εταιρείας παρουσίασε καθαρά κέρδη προς διάθεση στους μετόχους, 15.000 ευρώ για το έτος 2004, 91.000 ευρώ για το έτος 2005 και 90.000 ευρώ για το έτος 2006.
Προεκλογικά ο δήμαρχος Γιάννης Βλάχος, παρουσίαζε το έργο ως “προσωπικό επίτευγμα” της πρώτης του θητείας στον δήμο Σερρών (1994 – 1998), ενώ είχε δεσμευτεί και για την κατασκευή δεύτερου υδροηλεκτρικού σταθμού. “Ήδη λειτουργεί ο πρώτος υδροηλεκτρικός σταθμός της Οινούσας αποδίδοντας σημαντικά οικονομικά οφέλη στο δήμο μας” είχε δηλώσει συγκεκριμένα, στη διάρκεια παρουσίασης του προγράμματος του συνδυασμού του.
Ο Υ.Η.Σ της Οινούσας έχει ήδη εξασφαλίσει την άδεια για επέκταση της παραγωγής από 1,2MW σε 1,5MW, απο τις αντίστοιχες αρχές.
======================================
Κερδοφόρα τα αιολικά πάρκα της ΚρήτηςΤεχνογνωσία που ξεπερνά τα όρια της χώρας και απλώνεται στα Βαλκάνια συνεχίζει να αναπτύσσει το Εργαστήριο Αιολικής Ενέργειας του ΤΕΙ Κρήτης στην σχεδόν εικοσιπεντάχρονη λειτουργία του.
Οι ερευνητές του Εργαστηρίου, έχοντας επικεντρώσει τη δουλειά τους στην ανάπτυξη αιολικών πάρκων και τεχνολογίας μικρών ανεμογεννητριών έχουν μέχρι σήμερα μελετήσει γύρω στα εκατόν πενήντα αιολικά πάρκα στην Ελλάδα και τη Ρουμανία. Από αυτά έχουν κατασκευαστεί περίπου είκοσι πέντε ενώ στη διαδικασία ανάπτυξης είναι περίπου άλλα τόσα.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον υπεύθυνο του Εργαστηρίου Δημήτρη Χρηστάκη, πολλές από τις μελέτες, για λόγους, κυρίως, επενδυτικούς, δεν έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο.
«Στην Κρήτη έχουν "παγώσει" αυτήν την στιγμή οι επενδύσεις στα αιολικά πάρκα λόγω του ότι η Κρήτη είναι το φιλέτο των επενδύσεων στην Ελλάδα. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «τα πιο κερδοφόρα αιολικά πάρκα της χώρας βρίσκονται στην Κρήτη και όσες φορές στο παρελθόν είχαν γίνει διαγωνισμοί, οι επενδυτές έδειξαν τρομερό ενδιαφέρον. Αυτήν την στιγμή υπάρχουν διαθέσιμα γύρω στα 70 μεγαβάτ και οι επενδυτές περιμένουν πότε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα προκηρύξει τον σχετικό διαγωνισμό», αναφέρει.
Υπενθυμίζεται ότι σήμερα στην Κρήτη λειτουργούν περίπου είκοσι αιολικά πάρκα, τα περισσότερα από τα οποία είναι στο Λασίθι. Στα περισσότερα από αυτά οι μελέτες έχουν πραγματοποιηθεί από το Εργαστήριο Αιολικής Ενέργειας του ΤΕΙ το οποίο έχει διαθέσει, σε πολλά από αυτά και το απαιτούμενο προσωπικό για τη λειτουργία τους. Παράλληλα προσφέρει και υπηρεσίες πραγματογνωμοσύνης, διόρθωσης βλαβών κ.τ.λ.
Μικρές ανεμογεννήτριες
Το Εργαστήριο Αιολικής Ενέργειας του ΤΕΙ Κρήτης έχει αναπτύξει, παράλληλα, μια σειρά από πρωτότυπες μικρές ανεμογεννήτριες καθώς και τη σχετική τεχνολογία. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι το Εργαστήριο συμμετέχει σε διεθνείς Οργανισμούς που αναπτύσσουν τους κανονισμούς που διέπουν τις μικρές ανεμογεννήτριες όπως το International Electrotechnical Committee (IEC) το οποίο καταρτίζει κανονισμούς για την τεχνολογία σε ηλεκτροτεχνικές εφαρμογές. «Η εμπειρία που αναπτύσσουμε εδώ, κατασκευάζοντας και δοκιμάζοντας μικρές ανεμογεννήτριες ενσωματώνεται κατευθείαν στον Κανονισμό του συγκεκριμένου Οργανισμού και εφαρμόζεται διεθνώς», αναφέρει ο κ. Χρηστάκης.
Υπενθυμίζεται ότι οι μικρές ανεμογεννήτριες απευθύνονται σε όσους θέλουν να εγκατασταθούν μακριά από το ηλεκτρικό δίκτυο της ΔΕΗ άρα χρειάζονται αυτόνομο ηλεκτρικό σύστημα και σε αυτούς που θέλουν να συνδεθούν στο ηλεκτρικό δίκτυο και να πουλάνε την ενέργειά τους προς την ΔΕΗ.
Με το νόμο 3468 του 2006 προβλέπεται ότι όποιος εγκαταστήσει συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας μπορεί να πουλάει την ενέργειά του στην ΔΕΗ. «Όμως εκεί υπάρχει μια κακή προσέγγιση από πλευράς νόμου γιατί επικεντρώνει το ενδιαφέρον ο νομοθέτης στα φωτοβολταϊκά συστήματα. Δηλαδή, η τιμή που δίνει σε αυτά είναι 40 λεπτά ανά κιλοβατώρα ενώ στα αιολικά είναι 9 λεπτά. Προωθεί, δηλαδή, τα φωτοβολταϊκά έναντι των αιολικών αλλά και των άλλων ΑΠΕ ενώ, όσο ανανεώσιμα είναι τα φωτοβολταϊκά, άλλο τόσο είναι και τα αιολικά. Και μπορώ να πω ότι τα αιολικά είναι πιο ανανεώσιμα από τα φωτοβολταϊκά καθώς τα δεύτερα για να κατασκευαστούν απαιτούν εκατονταπλάσια ενέργεια από τα αντίστοιχα αιολικά τα οποία εισάγονται κατά 70% από τη Γερμανία, τονίζει ο κ. Χρηστάκης ο οποίος προσθέτει ότι ο παραπάνω νόμος έχει οδηγήσει σε ένα μηχανισμό ανακατανομής εισοδήματος περισσότερο, παρά ενίσχυσης των ΑΠΕ, συμπεριλαμβανομένων και των μικρών υδροηλεκτρικών. «Υπολογίζεται ότι ο τζίρος που θα γίνει για την αρχική εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών συστημάτων στην Ελλάδα ανέρχεται σε 3.5 δισ. ενώ ο τζίρος που θα γίνει για την αγορά της πανάκριβης ενέργειας των 50 λεπτών ανά κιλοβατώρα θα είναι της τάξης των 16 δις ευρώ. Μιλάμε δηλαδή για τζίρο συνολικά 20 δισ. σε είκοσι χρόνια. Τα χρήματα αυτά θα ήταν αρκετά για να αλλάξουμε ολόκληρο το ενεργειακό σύστημα της Ελλάδας», καταλήγει ο κ. Χρηστάκης.


Κατηγορία: Κρήτη
Ημερομηνία: 30 Οκτωβρίου 2009
Πηγή: Εφημερίδα ΤΟΛΜΗ
============================================
ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΗΣ ΠΥΚΝΟΤΗΤΑΣ ΑΙΟΛΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΑΝΑ Ο.Τ.Α. ΒΑΣΕΙ ΤΗΣ ΥΠ' ΑΡ.49828/12.11.2008 ΚΥΑ "ΕΓΚΡΙΣΗ ΕΙΔΙΚΟΥ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΑΥΤΟΥ" (ΦΕΚ ΑΡ.2464/03.12.2008).

Η ΡΑΕ κατ' εφαρμογή των κανόνων και κριτηρίων χωροθέτησης αιολικών εγκαταστάσεων, σύμφωνα με το παράρτημα V, της υπ' αρ.49828/12.11.2008 ΚΥΑ, "Έγκριση ειδικού χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτού" (ΦΕΚ αρ.2464/03.12.2008), προχώρησε στον έλεγχο του κριτηρίου της μέγιστης επιτρεπόμενης πυκνότητας αιολικών εγκαταστάσεων σε επίπεδο Ο.Τ.Α., βάσει των διαθέσιμων, στην Αρχή, στοιχείων και δεδομένων αναφορικά με τα όρια των Ο.Τ.Α. και τις συντεταγμένες των ανεμογεννητριών των αιολικών σταθμών. Τα σχετικά αποτελέσματα παρουσιάζονται στον Πίνακα που ακολουθεί.

Συγκεκριμένα, στον πίνακα αναγράφεται: α) ο Δήμος, β) η έκτασή του, γ) ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός τυπικών ανεμογεννητριών ανά Ο.Τ.Α., όπως αυτός καθορίζεται στην ανωτέρω ΚΥΑ, δ) η τρέχουσα πυκνότητα αιολικών εγκαταστάσεων ανά Ο.Τ.Α., ήτοι ο αριθμός ισοδύναμων τυπικών ανεμογεννητριών των αιολικών σταθμών για τους οποίους έχει εκδοθεί άδεια παραγωγής, όπως αυτή ισχύει, ή θετική γνωμοδότηση από τη ΡΑΕ, καθώς επίσης και ε) ο αριθμός ισοδύναμων τυπικών ανεμογεννητριών ανά Ο.Τ.Α. για τον υπολογισμό του οποίου ελήφθησαν υπόψη πέραν των αδειών παραγωγής και θετικών γνωμοδοτήσεων κατά τα προηγούμενα και οι αιτήσεις για χορήγηση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικούς σταθμούς για τις οποίες έχει διαβιβαστεί από τη ΡΑΕ η Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την τήρηση της Διαδικασίας Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης.

Επισημαίνεται ότι για Ο.Τ.Α. στους οποίους δεν χωροθετούνται ανεμογεννήτριες κατά τα ως άνω, δεν εμφανίζονται στον Πίνακα σχετικές εγγραφές.

Τυχόν ανακριβείς αναφορές στα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν, διορθώνονται όταν διαπιστώνονται από την Αρχή.

Η ΡΑΕ επαναλαμβάνει τον ως άνω έλεγχο και δημοσιοποιεί τα σχετικά αποτελέσματα κάθε μήνα λαμβάνοντας υπόψη τις συντελεσθείσες, εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος μεταβολές, ήτοι α) έκδοση βεβαιώσεων για μεταβολή τεχνικών στοιχείων αδειών παραγωγής (αριθμός ανεμογεννητριών ή/και ισχύς) η οποία δε συνεπάγεται τροποποίηση βάσει του ν.3468/2006, όπως ισχύει και του Κανονισμού Αδειών Παραγωγής από ΑΠΕ και μέσω ΣΗΘΥΑ (ΦΕΚ 448/03.04.2007), β) έκδοση τροποποιήσεων αδειών παραγωγής για αιολικούς σταθμούς ως προς τα ως άνω στοιχεία και γ) έκδοση νέων αδειών ή διαβίβαση από τη ΡΑΕ νέων αιτήσεων για την τήρηση της διαδικασίας Π.Π.Ε.Α.






ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΗΣ ΠΥΚΝΟΤΗΤΑΣ ΑΙΟΛΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΟΥ ΟΤΑ
===================================
Προβληματισμός από υπερβάσεις των ορίων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Νομό Κοζάνης
(31/10/2009)


Πολλαπλές υπερβάσεις στις ημερήσιες τιμές συγκεντρώσεων αιωρουμένων σωματιδίων τύπου ΡΜ10 καταγράφηκαν στους 8 σταθμούς μέτρησης στο ενεργειακό λεκανοπέδιο του Ν. Κοζάνης το χρονικό διάστημα από την 1η Ιουνίου έως και την 26η Οκτωβρίου σύμφωνα με ανακοίνωση της Ν.Α Κοζάνης. Οι τιμές κυμάνθηκαν από 27 έως και 62 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, όταν η μέση ημερήσια τιμή συγκεντρώσεων ΡΜ10 δεν πρέπει να ξεπερνάει το όριο των 50 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα, για περισσότερες από 35 ημέρες το χρόνο. Η Ν.Α Κοζάνης τονίζει στην ανακοίνωση της ότι η περιβαλλοντική επιβάρυνση που βιώνουν καθημερινά οι κάτοικοι του Νομού Κοζάνης επιβεβαιώνεται από τις επίσημες μετρήσεις, με χαρακτηριστικά παραδείγματα την Πτολεμαΐδα, τον Οικισμό ΔΕΗ Πτολεμαΐδας, τη Μαυροπηγή και την Ποντοκώμη, όπου σε πέντε μόλις μήνες είχαμε 53, 78, 60 και 42 αντίστοιχα ημερήσιες υπερβάσεις του ορίου. Ο κ. Λάζαρος Τσικριτζής, συντονιστής των Οικολόγων Πράσινων Ν. Κοζάνης, με αφορμή την ανακοίνωση των τιμών των αιωρουμένων σωματιδίων τονίζει ότι «το νέφος συνεχίζει να δηλητηριάζει τον αέρα που αναπνέουμε, αλλά εμείς επιμένουμε να προσκυνούμε το λιγνίτη ζητώντας νέες μονάδες της ΔΕΗ και ορυχεία. Συνεχίζουμε να μαγαρίζουμε τον τόπο μας και να εξωθούμε σε μετεγκατάσταση τα χωριά μας, προτιμώντας τις εφήμερες και βρώμικες αντιπαροχές, αντί για καθαρές και βιώσιμες λύσεις διαρκείας».

=====================================
Τον μάραναν τα …ηλεκτρικά αυτοκίνητα!
Την πανευρωπαϊκή διακήρυξη των εταιρειών ηλεκτρισμού με την οποία θα δημιουργηθούν οι απαραίτητες υποδομές για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, συνυπέγραψε για λογαριασμό της ΔΕΗ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Τάκης Αθανασόπουλος!

Ήταν πραγματικά …αυτό που έλειπε από την «πράσινη» φιλοσοφία της ΔΕΗ όλα αυτά τα χρόνια, το …κερασάκι στην τούρτα, όπως συνηθίζουμε να λέμε.

Μάλιστα, ο μάνατζερ της ΔΕΗ σε σχετικές του δηλώσεις φροντίζει να ενημερώσει τους κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων (πρέπει να υπάρχει ένα τέτοιο όχημα στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και κάποια ακόμη σε δημοτικούς ανά την χώρα φορεία, τα οποία μετρώνται στα δάκτυλα του ενός χεριού…) ότι η φόρτισή τους από το δίκτυο θα είναι φθηνότερη τις νυκτερινές ώρες.

Ίσως ο κ. Αθανασόπουλος να αναφέρεται στο έτος 2020, ίσως λίγο νωρίτερα, ίσως και λίγο αργότερα, ποιος ξέρει…

Αλλά, πραγματικά, είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι δίνει το «παρών» σε μία τέτοια πρωτοβουλία μια επιχείρηση η οποία:

Αυξάνει συνεχώς την παραγωγή ηλεκτρισμού με την χρήση του ρυπογόνου λιγνίτη.
Λειτουργεί στο χαρτοφυλάκιό της όλα κι όλα αιολικά πάρκα ισχύος 43,5 μεγαβάτ, μικρά υδροηλεκτρικά ισχύος 61 μεγαβάτ και φωτοβολταϊκά …160 κιλοβάτ (όσα μερικές δεκάδες στέγες σπιτιών!) την ώρα που η εγκατεστημένη ισχύς των εργοστασίων της σε όλη την χώρα προσεγγίζει τις 13.000 μεγαβάτ!
Δεν έχει δεσμευθεί για την κατασκευή των νέων λιγνιτικών εργοστασίων με την χρήση της τεχνολογίας της δέσμευσης και αποθήκευσης των ρύπων διοξειδίου του άνθρακα.
Καθυστερεί επί χρόνια την κατασκευή των απαραίτητων γραμμών μεταφοράς που θα επιτρέψουν την αξιοποίηση εγκατεστημένου ενεργειακού δυναμικού από ανανεώσιμες πηγές.
Ξεπερνά – και αυτό είναι το κυριότερο όλων – τις εκπομπές ρύπων διοξειδίου του άνθρακα τόσο σε σχέση με τον αριθμό δικαιωμάτων που της έχουν κατανεμηθεί όσο και σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.
Ειδικά στο θέμα των ρύπων, πραγματικά οι επιδόσεις της ΔΕΗ είναι απογοητευτικές! Σύμφωνα με τις επαληθευμένες εκπομπές ρύπων του 2008 – είναι τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία – η μονάδα της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη εξέπεμψε κατά 68% περισσότερους ρύπους σε σχέση με τα δικαιώματα που της είχαν κατανεμηθεί! Τα εργοστάσια 1,2 και 3 της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη ξεπέρασαν κατά 41,5% την κατανομή, το Κερατσίνι κατά 52,7%, το Λαύριο κατά 36,7%, η Πτολεμαϊδα κατά 25,6%, το Αλιβέρι κατά 23,6%, το Αμύνταιο κατά 20,7% και η Καρδιά κατά 14,7%…

Τα εργοστάσια σε Αμύνταιο και Πτολεμαϊδα, μάλιστα, είχαν πολύ κακές επιδόσεις και σε σχέση με το 2007, αφού οι εκπομπές του 2008 ήταν κατά 34% και κατά 19% αυξημένες, ενώ μικρότερες υπερβάσεις καταγράφηκαν στις μονάδες της Κομοτηνής, του Αλιβερίου και της Καρδιάς.

Αλλά, κατά τα άλλα, ο επικεφαλής μιας επιχείρησης που πρωταγωνιστεί στην πράσινη …υπανάπτυξη – για να «παίξουμε» λίγο και με το σλόγκαν της εποχής – δεσμεύεται ότι θα ετοιμάσει το δίκτυό της ώστε να μπορούν να φορτίζονται από αυτό τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ΔΕΝ κυκλοφορούν στην Ελλάδα!…

http://www.protothema.gr/content-perivallon.php?id=49247&category_id=35
===================================================




=====================================
ΠΟΥ τα όρια, πού η διαπλοκή
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ*


Η επικινδυνότητα για την υγεία των πολιτών των ηλεκτρομαγνητικών ακτινοβολιών που εκπέμπονται από καλώδια υψηλής τάσης (ΔΕΗ) και ηλεκτρικές συσκευές, κινητά τηλέφωνα και κεραίες κινητής τηλεφωνίας, ασύρματο Ιντερνετ (WiFi), φούρνους μικροκυμάτων, κεραίες τηλεοπτικών-ραδιοφωνικών σταθμών και κεραίες TETRA (αστυνομίας, πυροσβεστικής, μετρό κ.λπ.), ρυθμίζεται από συγκεκριμένα όρια προφύλαξης καθορισμένα από την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (ΠΟΥ) σε συνεργασία με τη Διεθνή Επιτροπή για την Προστασία από τις Μη Ιονίζουσες Ακτινοβολίες (ICNIRP).
Εντούτοις, αλλεπάλληλες έρευνες ανεξάρτητων επιστημόνων έχουν αποδείξει ότι τα όρια αυτά είναι αναξιόπιστα διότι δεν διασφαλίζουν την ανθρώπινη υγεία.

Στις εντεινόμενες υποψίες ότι στον καθορισμό των ορίων εμπλέκονται τεράστια οικονομικά συμφέροντα, τα στερεότυπα επιχειρήματα των εταιρειών (κυρίως κινητής τηλεφωνίας και ηλεκτρισμού) είναι ότι:

1 Αυτά τα όρια είναι αξιόπιστα, διότι οι ΠΟΥ και ICNIRP στελεχώνονται από ανεξάρτητους επιστήμονες που αναλαμβάνουν διεθνές κύρος.

2 Οι ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες παραμένουν ακίνδυνες για την υγεία ενηλίκων και ανηλίκων.

Τα ακόλουθα στοιχεία δείχνουν ότι οι εταιρείες πράγματι παρεμβαίνουν στη διαμόρφωση των ορίων -άμεσα και μέσω χρηματοδότησης των αρμόδιων επιστημονικών επιτροπών των ΠΟΥ και ICNIRP- καθότι επηρεάζουν το κόστος παραγωγής των προϊόντων τους κι επομένως τα κέρδη τους.

Το πρώτο επιχείρημά τους οι εταιρείες το στηρίζουν στα καταστατικά των ΠΟΥ και ICNIRP, που τους απαγορεύουν να παρεμβαίνουν στη διαμόρφωση των ορίων και να χρηματοδοτούν αυτές τις οργανώσεις(1, 2). Αυτό όμως δεν συμβαίνει στην πράξη. Η δε διαπλοκή των ΠΟΥ και ICNIRP με τις εταιρείες ξεκινά από τη μεταξύ τους λειτουργική διαπλοκή.

Για παράδειγμα, οι προτάσεις της ICNIRP για τα όρια αποτελούν μέρος των αξιολογήσεων κινδύνων των ομάδων εργασίας του Διεθνούς Προγράμματος στα Ηλεκτρομαγνητικά Πεδία της ΠΟΥ (ΔΠΗΜΠ-ΠΟΥ)(2). Επίσης, τα μισά από τα 20 μέλη της διεθνούς ομάδας εργασίας του ΔΠΗΜΠ-ΠΟΥ για την υγεία είναι και μέλη της ICNIRP, ενώ συμμετέχει επίσης ο πρόεδρός της Πάολο Βέκια μαζί με 7 μέλη και 2 συμβούλους της. Επιπλέον, ο διευθυντής του ΔΠΗΜΠ-ΠΟΥ, Μάικλ Ρεπαχόλι είναι και επίτιμος διευθυντής της ICNIRP(3).

Αναξιόπιστα κριτήρια

Με ΠΟΥ και ICNIRP σφιχτά εναγκαλισμένες, η διαπλοκή έστω και μιας εξ αυτών με εταιρείες καθιστά αυτομάτως αναξιόπιστα και τα όρια που αποφασίζουν από κοινού.

Οπως αποκάλυψε το περιοδικό «Μικρογουέιβ Νιους», στη σύνταξη των νέων κριτηρίων Περιβαλλοντικής Υγείας από τις Ακτινοβολίες του Ηλεκτρισμού η ομάδα εργασίας του ΔΠΗΜΠ-ΠΟΥ περιέλαβε, κατ' απαίτηση του Ρεπαχόλι, εκπροσώπους εταιρειών ηλεκτρισμού αλλά και συνεργαζόμενων ινστιτούτων(3).

Ενδεικτικά, η Λίικα Κάιφετς (από τους βασικούς συντάκτες των κριτηρίων και πρώην βοηθός του Ρεπαχόλι) αποκάλυψε στο Βρετανικό Ιατρικό Περιοδικό ότι «εργάζεται στο Ινστιτούτο Ερευνών στον Ηλεκτρισμό και ότι είναι σύμβουλος εταιρειών»(4).

Μεταξύ των αντιπροσώπων εταιρειών που βοήθησαν την Κάιφετς στη σύνταξη των κριτηρίων ήταν οι Γκάμπορ Μέτσεϊ της EPRI, Τζακ Σαλ της Southern California Edison (ΗΠΑ), και Τζακ Σουόνσον της National Grid (Βρετανία). Μάλιστα, ο Ρεπαχόλι κοινοποίησε τα κριτήρια προς εξέταση και σε αντιπροσώπους των εταιρειών-ινστιτούτων ηλεκτρισμού Federation of Electric Power Companies (Ιαπωνία), Hydro-Quebec (Καναδά), Pacificorp, Utility Health Sciences Group και Exponent Inc (ΗΠΑ)(3).

Σε άλλη περίπτωση, σε συνάντηση της ομάδας εργασίας της ΠΟΥ (στη Γενεύη στις 3-10-2005) για τη διαμόρφωση των ορίων στις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες, ο Ρεπαχόλι προσκάλεσε ως μόνους εξωτερικούς παρατηρητές 8 αντιπροσώπους εταιρειών ηλεκτρισμού, ενώ απαγόρευσε την παρουσία δημοσιογράφων.

Μάλιστα, αυτή η συνάντηση δεν δημοσιοποιήθηκε ούτε στην επίσημη λίστα συναντήσεων της ιστοσελίδας της ΠΟΥ, με αποτέλεσμα ελάχιστοι επιστήμονες σχετικοί με το θέμα να την γνωρίζουν, διότι προσκλήσεις έλαβαν μόνο εκπρόσωποι εταιρειών(3).

Μύθος είναι επίσης οι διαβεβαιώσεις των ICNIRP και ΠΟΥ περί μη χρηματοδότησής τους από εταιρείες.

Αλλωστε, αυτό το επιβεβαιώνει ο ίδιος ο Ρεπαχόλι δηλώνοντας ότι «το ΔΠΗΜΠ-ΠΟΥ μπορεί να λάβει χρηματοδότηση από οποιαδήποτε πηγή μέσω του νοσοκομείου Royal Adelaide που ορίστηκε να συλλέγει χρήματα για το πρόγραμμα βάσει συμφωνίας με το Νομικό Τμήμα του ΠΟΥ»(5). Επιπλέον, ο Ρεπαχόλι χρηματοδοτείται από εταιρείες κινητής τηλεφωνίας με 150.000 δολάρια ετησίως(6).

Το δεύτερο επιχείρημα των εταιρειών περί ακινδυνότητας των ηλεκτρομαγνητικών ακτινοβολιών έχει αναδειχθεί σε βασική στρατηγική τακτική ιδιαίτερα από αυτές της κινητής τηλεφωνίας. Οπως αποκαλύπτει ο Εριαν Χάλμπεργκ, πρώην διευθυντής περιβαλλοντικών υποθέσεων της εταιρείας Ericsson, η τακτική παραπλάνησης κοινού και αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών συνίσταται στα ακόλουθα(7):

*«Οι εταιρείες επιλέγουν ομάδα ειδικών που να υποστηρίζει ότι τα κινητά τηλέφωνα είναι ασφαλή.

*»Διασφαλίζουν ότι μόνο μία υπηρεσία κάθε κράτους θα εκδίδει οδηγίες επί θεμάτων υγείας για κινητά τηλέφωνα και κεραίες, με επίσημο σύμβουλο μόνο την επιλεγμένη ομάδα.

*»Η ομάδα ειδικών είναι προτιμότερο να αποτελείται από μέλη της ICNIRP που χρηματοδοτείται από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.

*»Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες θα αναπτύσσουν ασφαλέστερα συστήματα τηλεπικοινωνιών κατοχυρωμένα με πατέντες σε αναμονή για όσο διάστημα οι κρατικές αρχές δεν απαιτούν την παραγωγή ασφαλέστερων προϊόντων.

*»Για την εξασφάλιση του άφθονου χρόνου που απαιτεί η ανάπτυξη νέων συστημάτων κινητής τηλεφωνίας, οι εταιρείες χρηματοδοτούν χρονοβόρες έρευνες, οι οποίες χρειάζονται δεκαετίες πριν καταλήξουν σε συμπεράσματα, όπως π.χ. οι μελέτες INTER ΡΗΟΝΕ και COSMOS.

*»Οταν ολοκληρωθεί η ανάπτυξη νέας γενιάς κινητών τηλεφώνων, αυτά πρέπει να διαφημιστούν και από τη σκοπιά της ακινδυνότητάς τους για τους χρήστες ώστε να βοηθήσει στην πώληση άλλων 6 δισεκατομμυρίων τηλεφώνων. Μόνο τότε η αρμόδια κρατική υπηρεσία θα προειδοποιήσει τους χρήστες να αντικαταστήσουν τα παλαιά με νέα "ασφαλέστερα" τηλέφωνα φυσικά για λόγους υγείας».

Τα συμπεράσματα είναι δικά σας.

(1) Inquiry into Electromagnetic Radiation, Report of the Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts References Committee, Section 4.115, p. 151, 05-2001.

(2) http://www.icnirp.de/what.htm.

(3) Microwave News, «From the Field, WHO and electric utilities: Α partnership on EMFs», 01-10-2005.

(4) «Letters, Childhood cancer and power lines», Br. Med. J. 331: 634-638, 2005.

(5) Welcoming speech by Michael Repacholi, 9th International Advisory Committee meeting, Istanbul, 07-06-2004.

(6) Maisch, D. (2006). Conflict of interest & bias in Health Advisory Committees: Α case study of the WHO's Electromagnetic Field Task Group. J. Australasian College Nutr. Environ. Med. 25: 15-17, Communication with Louis Slesin, editor of Microwave News, 21-11-2005.

(7) Hallberg, Orjan. «Α Telecom strategy», 17-08-2009 (http://hir.nu).

* Ο ΧΡ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ είναι καθηγητής Βιοχημείας στο Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.

=======================================
Μειώνει η Δημοτική Αρχή Τρικάλων τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για τα θερμοκήπια, δεχόμενη την σχετική εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου.
Η απόφαση ουσιαστικά προήλθε μετά από αίτημα δημότη που ζητούσε την μείωση των μ2 που του χρεώνονταν μέσω λογαριασμού της ΔΕΗ για δημοτικά τέλη σε θερμοκήπιο στην Λεπτοκαρυά Τρικάλων εκτός του οικισμού.

Μέχρι τώρα ίσχυε με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, για τους μη στεγασμένους χώρους όπως είναι τα θερμοκήπια, σχέση εμβαδού με στεγασμένου χώρου προς εμβαδό πλασματικού χώρου 1 προς 10.

Όμως τα θερμοκήπια είναι εκτός οικισμών και Δήμος δεν παρέχει υπηρεσίες καθαριότητας και αποφασίστηκε η κατάργηση του πλασματικού εμβαδού που δημιουργούσε κόστος υπερβολικό για τους ιδιοκτήτες και αποφασίστηκε να υπάρξει σταθερή χρέωση για σταθερό εμβαδό 30 μ2 ανεξάρτητα από το μέγεθος του θερμοκηπίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: