Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2009

"Μαύρη τρύπα" στο ΔΕΣΜΗΕ

==========================================
EGL: Είσοδος στην λιανική του ηλεκτρισμού εντός του 2010


Του Χάρη Φλουδόπουλου

Ντεμπούτο στην αγορά λιανικής του ηλεκτρισμού φιλοδοξεί να κάνει εντός του 2010 η EGL Hellas, η οποία μέχρι σήμερα δραστηριοποιείται στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και συμμετέχει ανελλιπώς στους διαγωνισμούς του ΔΕΣΜΗΕ για τις εισαγωγές και τις εξαγωγές.

Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, που διαθέτει άδεια προμήθειας 200MW έως το 2020, η αρχή θα γίνει με ένα μικρό αριθμό πελατών πιλοτικά. Ωστόσο η EGL επιδιώκει να απεμπλακεί από το pull της αγοράς και να έχει δική της παραγωγική βάση, ώστε να εξυπηρετεί της ανάγκες των πελατών της. Για το σκοπό αυτό σχεδιάζει την ανάπτυξη σε πρώτη φάση δύο μονάδων. Ήδη έχει κατατεθεί αίτηση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την κατασκευή ηλιοθερμικού σταθμού με ισχύ 75 MW στην Ηλεία, ενώ αναμένεται να ακολουθήσει και δεύτερη αίτηση για την ανάπτυξη θερμοηλεκτρικού σταθμού συνδυασμένου κύκλου 100MW ενδιάμεσου φορτίου στην περιοχή της Φθιώτιδας.

Σε ό,τι αφορά τη λιανική, στο στόχαστρο της εταιρείας έχουν μπει εμπορικοί, βιοτεχνικοί και βιομηχανικοί πελάτες από τη χαμηλή και μέση τάση. Στη συγκεκριμένη αγορά δραστηριοποιούνται επί του παρόντος δύο παίκτες η Verbund Energa και η Aegean Energy, οι οποίες επέλεξαν να συνάψουν τις πρώτες τους συμβάσεις με πελάτες καλύπτοντας τις ανάγκες τους από το pull. Πάντως η διατήρηση της οριακής τιμής του συστήματος σε χαμηλά επίπεδα, ως δείγμα στρέβλωσης δεν μπορεί να συνεχίζεται επ΄ αόριστον, και ως εκ τούτου η δραστηριοποίηση στη λιανική θα πρέπει σύντομα να συνδυάζεται ταυτόχρονη παρουσία στην παραγωγή και για τους ιδιώτες.

Σημείωνεται ότι η EGL από το Σεπτέμβριο έχει με επιστολές της καταγγείλει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και το ΔΕΣΜΗΕ, ότι δεν τηρούνται οι κώδικες συναλλαγών της αγοράς, κατηγορώντας ευθέως τη ΔΕΗ αλλά και το διαχειριστή. Όπως υποστηρίζει η εταιρεία καθώς δεν τηρούνται οι θεσπισμένοι κώδικες της αγοράς, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόβλημα στον ανταγωνισμό και να τίθενται εμπόδια στη λειτουργία της αγοράς.

=================================================
"Μαύρη τρύπα" στο ΔΕΣΜΗΕ


Του Χάρη Φλουδόπουλου

Ένα βήμα πριν τις ζημιές βρίσκεται ο διαχειριστής του ηλεκτρικού συστήματος, καθώς η εκκαθάριση της αγοράς ηλεκτρισμού αφήνει μηνιαία ζημιά που φτάνει έως και τα 7,5 εκατ. ευρώ. Τα αποθεματικά που είχαν συσσωρευτεί τα προηγούμενα χρόνια από την κερδοφόρα λειτουργία της εταιρείας βαίνουν προς εξάντληση και σύμφωνα με πληροφορίες στις αρχές του 2010 θα είναι απαραίτητη η προσφυγή στο δανεισμό προκειμένου να αποπληρωθούν οι συμμετέχοντες στην ημερήσια αγορά και κυρίως οι παραγωγοί ΑΠΕ.

Ο ΔΕΣΜΗΕ έχει περιέλθει στη δυσμενή αυτή θέση καθώς παρά τα σχετικά αιτήματα δεν έχει εγκριθεί η αύξηση στο τέλος ΑΠΕ. Μόνο το τελευταίο τρίμηνο η συσσωρευμένη ζημιά για το ΔΕΣΜΗΕ ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ, ποσό που προκύπτει από την αυξημένη παραγωγή κυρίως των αιολικών πάρκων αλλά και από τη χαμηλή οριακή τιμή του συστήματος (τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας στη χονδρική).

Η μείωση της ΟΤΣ έχει ως συνέπεια να έχει διευρυνθεί η διαφορά μεταξύ επιδοτούμενης τιμής των ΑΠΕ (80,01 €/MWh για τα αιολικά) και τιμής της ελεύθερης αγοράς (Οριακή Τιμή του Συστήματος). Ενδεικτικά να αναφερθεί ότι το Σεπτέμβριο η μέση ΟΤΣ ήταν 47,2 €/MWh, τον Αύγουστο 44,6 €/MWh, τον Ιούλιο 45,9€/MWh ενώ η υψηλότερη τιμή του έτους ήταν 63,9€/MWh τον Ιανουάριο. Έτσι, για παράδειγμα, το Σεπτέμβριο οι αποπληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ ξεπερνούσαν τα €16 εκατ. Ωστόσο στην ελεύθερη αγορά η συγκεκριμένη ποσότητα ενέργειας αγοράστηκε από τη ΔΕΗ με περίπου €9,5 εκατ. βάσει ΟΤΣ.

Σε κάθε περίπτωση οι εισηγήσεις περί αύξησης του τέλους ΑΠΕ, που είχαν γίνει από το ΔΕΣΜΗΕ είχαν απορριφθεί τόσο από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου ανάπτυξης, όσο και από την παρούσα ηγεσία του υπουργείου περιβάλλοντος ενέργειας και κλιματικής αλλαγής.

Επιπλέον στο πλαίσιο της νέας πολιτικής που επιθυμεί να χαράξει το ΥΠΕΚΑ για την πράσινη ανάπτυξη εκτιμάται ότι δεν μπορεί να υιοθετηθεί ένα αίτημα για 7πλασιασμό του τέλους, που θα δημιουργούσε αρνητική φόρτιση γύρω από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Στις πρώτες επαφές που είχε με εκπροσώπους της αγοράς το ΥΠΕΚΑ έδειξε διάθεση να επανεξετάσει όχι μόνο αδειοδοτικά θέματα αλλά το σύνολο της πολιτικής γύρω από την πράσινη ενέργεια, δηλαδή είναι πιθανόν να υπάρξουν αλλαγές στο σύστημα αποπληρωμής των ΑΠΕ. Μια πρόταση που ήδη βρίσκεται στο τραπέζι του διαλόγου αφορά την ενσωμάτωση της τιμής των ΑΠΕ στην ΟΤΣ, ώστε η τιμή χονδρικής να αντανακλά το πραγματικό κόστος περιλαμβανομένης και της επιδότησης των ΑΠΕ, εάν και εφόσον αυτή είναι αναγκαία ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς.



=================================================
Σερβία: Ιδιωτικοποίηση ΕΡS μέσω στρατηγικού επενδυτή
Την άμεση ιδιωτικοποίηση της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας EPS, μέσω της εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή και με την προϋπόθεση ότι το κράτος θα διατηρήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της εταιρείας, προωθεί το υπουργείο Ορυχείων και Ενέργειας της Σερβίας.

Την άμεση ιδιωτικοποίηση της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας EPS, μέσω της εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή και με την προϋπόθεση ότι το κράτος θα διατηρήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της εταιρείας, προωθεί το υπουργείο Ορυχείων και Ενέργειας της Σερβίας.

Η επιτάχυνση του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων βρίσκεται στους άμεσους στόχους της σερβικής κυβέρνησης για το 2010, μετά τα σοβαρά προβλήματα τα οποία προέκυψαν στη διαδικασία μέσα στο 2009.
=================================================
Τουρκία: Πώληση τριών δικτύων ενέργειας έναντι 1,2 δισ. δολαρίων21:00 - 06 Νοέμβριος 2009
Τρία δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας πούλησε η Τουρκική κυβέρνηση έναντι του ποσού του 1,2 δισ. δολαρίων, με την προοπτική της μεταβίβασης της εγχώριας αγοράς ενέργειας σε χέρια ιδιωτών.
Η Eti Gumus, η οποία ελέγχεται από την Yildizlar SSS Holding, απέκτησε το δυτικό δίκτυο Osmangazi έναντι 485 εκατ. Δολάρια, η Calik Holding απέκτησε το βόρειο δίκτυο Yesilirmak έναντι 441,5 εκατ. Δολάρια και η Aksa Group απέκτησε το δίκτυο Coruh έναντι 227 εκατ. δολάρια.


=================================================
08.11.2009

Αρνητικές επιπτώσεις στο σιδηρόδρομο από τις πολιτικές για το κλίμα;
Ερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για τον κίνδυνο μείωσης της ανταγωνιστικότητας των ηλεκτροκίνητων συγκοινωνιών από την Εμπορία Δικαιωμάτων Εκπομπών

Ανεπιθύμητες παρενέργειες σε βάρος του σιδηροδρόμου και των ηλεκτροκίνητων αστικών συγκοινωνιών απειλεί να έχει η ευρωπαϊκή πολιτική για το κλίμα. Το θέμα φέρνουν στο ευρωκοινοβούλιο οι Οικολόγοι Πράσινοι, με ερώτηση του Μιχάλη Τρεμόπουλου προς την Κομισιόν.

Βάσει της Οδηγίας 2009/29 για το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (E.T.S.), από το 2013 και μετά θα καθιερωθεί για τις εταιρίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας η σταδιακή δημοπράτηση των δικαιωμάτων εκπομπής που χρησιμοποιούν. Με τον τρόπο αυτό κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με αυξημένο κόστος λειτουργίας οι ηλεκτροκίνητοι σιδηρόδρομοι και οι αστικές συγκοινωνίες (μετρό, τραμ, τρόλεϋ), χωρίς να ισχύει το ίδιο και για τις οδικές μεταφορές που επιβαρύνουν το κλίμα πολύ περισσότερο.

Με την ερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο, ο Μιχάλης Τρεμόπουλος ζητεί ενημέρωση κατά πόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υπόψη της το πρόβλημα και τι διορθωτικές κινήσεις προγραμματίζει.

«Οι επιπτώσεις των μεταφορών στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και την κλιματική αλλαγή αυξάνουν με ρυθμούς ιδιαίτερα ανησυχητικούς», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Η ενίσχυση του σιδηροδρόμου και των αστικών συγκοινωνιών είναι ο βασικότερος τρόπος να τις περιορίσουμε και δεν πρέπει να υπονομεύεται από πολιτικές που δεν έχουν σχεδιαστεί επαρκώς. Θέλω να πιστεύω ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα θα βρει σύντομα τη λύση του».

Για περισσότερες πληροφορίες: Γιάννης Παρασκευόπουλος 6979 952070

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:

ΘΕΜΑ: Αποφυγή παρενεργειών σε βάρος του σιδηροδρόμου από την ευρωπαϊκή πολιτική κατά της κλιματικής αλλαγής.

ΚΕΙΜΕΝΟ

Η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/29 για το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (E.T.S.) προβλέπει, από το 2013 και μετά, δημοπράτηση των δικαιωμάτων εκπομπής που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας. Η λογική της ρύθμισης αυτής είναι ορθή και επιδιώκει να επιβαρυνθούν οι μεγάλες εγκαταστάσεις και να περάσουν οι σχετικές αυξήσεις κόστους στους καταναλωτές ενέργειας, ώστε να περιοριστεί η ζήτησή της.

Στον τομέα όμως των μεταφορών, η επιβάρυνση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούν οι σιδηρόδρομοι, θα έχει ως αποτέλεσμα την υποχώρηση της ανταγωνιστικότητάς τους προς όφελος των οδικών μεταφορών. Οι τελευταίες, παρότι χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα και συμβάλουν σημαντικά στην επιδείνωση της κλιματικής αλλαγής, δε θεωρούνται μεγάλες εγκαταστάσεις και δεν επιβαρύνονται με δημοπράτηση δικαιωμάτων εκπομπής.

Ανάλογο είναι το πρόβλημα και με τα μέσα σταθερής τροχιάς στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, όπως τραμ, μετρό και προαστιακοί σιδηρόδρομοι, καθώς και με τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τρόλεϊ). Τα συγκοινωνιακά αυτά μέσα θα επιβαρυνθούν επίσης με το πρόσθετο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας για την κίνησή τους, αντίθετα με τα θερμικά λεωφορεία και τα ιδιωτικά αυτοκίνητα.

Με τον τρόπο αυτό μια κατά τα άλλα ορθή πολιτική για το κλίμα κινδυνεύει να επιφέρει, ως αθέλητο αποτέλεσμα, την ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης των οδικών μεταφορών που απαιτούν για το ίδιο μεταφορικό έργο πολύ περισσότερη ενέργεια από το σιδηρόδρομο. Μια τέτοια εξέλιξη θα αποδυνάμωνε στην πράξη την προσπάθεια προστασίας του κλίματος που η συγκεκριμένη οδηγία φιλοδοξεί να ενισχύσει.

Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

1. Αν έχει υπόψη της τον κίνδυνο της ανωτέρω παρενέργειας από την εφαρμογή της Οδηγίας 2009/29.

2. Ποιες διορθωτικές πολιτικές σκοπεύει να παρουσιάσει στο άμεσο μέλλον για την αποφυγή τέτοιων παρενεργειών.
====================================

Ελευθεροτυπία,
Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2009
Κατασκευαστικό Ελντοράντο στην Τουρκία
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΪΤΑΝΤΖΙΔΗ
Σε Ελντοράντο για τις ελληνικές ενεργειακές κατασκευαστικές εταιρείες μπορεί να αναδειχτεί η Τουρκία.
Οι υψηλοί ρυθμοί αύξησης της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας καλύπτονται από ένα τεράστιο πρόγραμμα κατασκευής νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής. Ηδη μία ελληνική εταιρεία, η ΜΕΤΚΑ, κατέκτησε σύμβαση κατασκευής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής για λογαριασμό της RWE, ενώ συμμετέχει σε διαγωνισμό και για δεύτερη.
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα σενάρια για την εξέλιξη της ζήτησης ηλεκτρικού στην Τουρκία, για την περίοδο 2014-15 η κάλυψή της θα απαιτήσει νέες μονάδες ισχύος περίπου 13.000 μεγαβάτ. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος η πρόσθετη ισχύς που είναι αναγκαία είναι μεγαλύτερη από την εγκατεστημένη σήμερα στην Ελλάδα. Επιπλέον, η ετήσια αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικού κινείται με ρυθμούς 6,5-8% τον χρόνο, ενώ τα σενάρια για τη ζήτηση προβλέπουν αυτή να ξεπεράσει τις 300.000 γιγαβατώρες το 2014 (περίπου 65.000 στην Ελλάδα το 2008).

Γερμανο-αυστριακή διείσδυση

Οι προοπτικές αυτές στην αγορά ηλεκτρισμού της γειτονικής χώρας έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών ενεργειακών εταιρειών. Δύο από αυτές, η γερμανική RWE και η αυστριακή OMV, συνδυάζουν τη δραστηριοποίησή τους στην ηλεκτροπαραγωγή στην Τουρκία με τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου Nabucco.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η RWE προγραμματίζει επενδύσεις για ηλεκτροπαραγωγή στην Τουρκία ύψους 3,5 δισ. ευρώ για τα επόμενα χρόνια. Ετσι, η συνεργασία της ΜΕΤΚΑ με την RWE στη μονάδα του Ντενιζλί, ισχύος 775 μαγαβάτ και προϋπολογισμού 490 εκατομμυρίων, αποκτά ιδιαίτερη σημασία καθώς ανοίγει τον δρόμο στην ελληνική κατασκευαστική για νέες εργασίες σε μια γρήγορα αναπτυσσόμενη αγορά, αλλά και επέκταση σε νέους τομείς.

Πέρα από την RWE, και η αυστριακή OMV, μετά την εξαγορά της τουρκικής ενεργειακής εταιρείας Borasco Elektrik, προωθεί την κατασκευή σταθμού ηλεκτροπαραγωγής 890 μεγαβάτ με καύση φυσικού αερίου στη Σαμσούντα. Σύμφωνα με τα στελέχη της αυστριακής εταιρείας, η επιλογή της θέσης έχει να κάνει με τη διαδρομή του τουρκο-ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου Blue Stream, από τον οποίο ο σταθμός θα διασφαλίζει την τροφοδοσία του με φυσικό αέριο. Η αυστριακή εταιρεία βρίσκεται στη φάση εξέτασης προσφορών για την κατασκευή του σταθμού αυτού, προϋπολογισμού περίπου 500 εκατομμυρίων ευρώ. Οπως δε αναφέρουν πηγές της αγοράς, η ΜΕΤΚΑ θα επιδιώξει να αναδειχθεί κύριος εργολάβος και γι' αυτό τον σταθμό.

Σημειώνεται επιπλέον ότι η ίδια αυστριακή εταιρεία έχει αποκτήσει πλειοψηφικό ποσοστό στην εταιρεία πετρελαιοειδών της Τουρκίας Petrol Ofisi, ενώ στα σχέδιά της είναι να εξασφαλίσει άδεια για διυλιστήριο στο λιμάνι Τσεϊχάν, στις νότιες ακτές της Τουρκίας, όπου καταλήγουν οι αγωγοί από το Μπακού και το Ιράκ.

Συμπερασματικά, μετά την «άνοιξη» της δεκαετίας του '70 για τις ελληνικές κατασκευαστικές σε έργα πολιτικού μηχανικού, κυρίως στις αραβικές χώρες, ξεκινάει μια νέα εποχή για τις ελληνικές κατασκευαστικές σε σύνθετα ηλεκτρομηχανολογικά έργα, όπως είναι οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής. Αρκεί να σημειωθεί ότι η ΜΕΤΚΑ αυτή τη στιγμή κατασκευάζει παρόμοια έργα σε Συρία, Ρουμανία και Τουρκία, ολοκλήρωσε έργο στο Πακιστάν, ενώ «χτυπάει» και νέα έργα σε χώρες της περιοχής.

Στην ίδια πορεία επιδιώκει να ενταχθεί και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία ήδη κατασκευάζει τη δική της μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στη Βοιωτία (Ηρων ΙΙ). Συγκεκριμένα, η εταιρεία μπήκε στην τελική φάση των προσφορών για τον σχεδιασμό και την κατασκευή μονάδας ισχύος 240 μεγαβάτ στη Συρία και προϋπολογισμού 250 εκατομμυρίων ευρώ, έχοντας ως «αντίπαλο» την κοινοπρακτική εταιρεία Marafeq.
=============================================
Ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση του DesertecΠιο κοντά στο όραμα του Desertec έρχεται η Ευρώπη μετά την ανακοίνωση της σύστασης κοινοπραξίας 12 εταιρειών για υλοποίηση του φιλόδοξου σχεδίου ύψους 400 δισ. ευρώ προκειμένου να μετατραπεί η Σαχάρα σε γιγάντια πηγή ηλιακής ενέργειας.
Στόχος του Desertec είναι η κάλυψη του 15% των αναγκών της Ευρώπης σε ηλεκτρική ενέργεια έως το 2050 με τη βοήθεια γραμμών που θα διασχίζουν την έρημο και τη Μεσόγειο και θα φτάνουν στα ευρωπαϊκά νοικοκυριά.
Η γερμανική κοινοπραξία έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη της Munich Re, της μεγαλύτερης εταιρείας αντασφαλίσεων του κόσμου και περιλαμβάνει μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες μηχανικής και ενέργειας, όπως η Siemens η E.ON και η ABB καθώς και η Deutsche Bank Ως εκ τούτου, η διανομή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη έρχεται πιο κοντά και υπολογίζεται ότι θα είναι εφικτή ήδη από το 2015.
«Έχουμε περάσει ένα κρίσιμο σημείο μετά την ίδρυση της εταιρείας, η δραστηριότητα της οποίας αναμένεται αναμφίβολα επικερδής», τονίζει ο καθηγητής Πέτερ Χέπε , επικεφαλής της Munich Re σε θέματα κλιματικών αλλαγών.
«Πιστεύουμε ότι πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την επίλυση δύο βασικών προβλημάτων που θα αντιμετωπίζει ο πλανήτης τα επόμενα χρόνια –τις κλιματικές αλλαγές και την ενεργειακή ασφάλεια», υπογραμμίζει.
«Ήρθε η στιγμή να περάσουμε από τη σύλληψη στην υλοποίηση του οράματος. Για να γίνει αυτό, όμως, απαιτείται στενή συνεργασία μεταξύ των διαφόρων μερών και πολιτισμών προκειμένου να δημιουργηθεί μια ισχυρή βάση για υλοποιήσιμες επενδύσεις σε τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και διασυνδεδεμένα δίκτυα», επισημαίνει ο κ. Χέπε.

Πηγή: The Guardian
================================================

Ηλιακή ενέργεια από τη Σαχάρα
Σύνδεση της Βόρειας Αφρικής με Ευρώπη
The Guardian

Ενα βήμα πιο κοντά στην πραγματικότητα βρίσκεται από την περασμένη Δευτέρα το σχέδιο κόστους 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την παροχή στην Ευρώπη ηλιακής ενέργειας από τη Σαχάρα, αφού σχηματίστηκε μια κοινοπραξία δώδεκα εταιρειών που θα υλοποιήσει το έργο.

Η Desertec Industrial Initiative (DII) σκοπεύει να διοχετεύει στην Ευρώπη το 15% της ηλεκτρικής της ενέργειας έως το 2050 ή νωρίτερα, χρησιμοποιώντας δίκτυα παροχής που απλώνονται κατά μήκος της ερήμου και στη Μεσόγειο Θάλασσα.

Η κοινοπραξία συστάθηκε από τη γερμανική Munich Re, και περιλαμβάνει μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Γερμανίας, μεταξύ τους οι Siemens, E.ON, ABB αλλά και η Deutsche Bank. Η DDI εκτιμά ότι ήδη από το 2015 θα μπορεί να αρχίσει να παρέχει ηλιακή ενέργεια στην Ευρώπη.

«Εχουμε τώρα φθάσει σ’ ένα πραγματικό ορόσημο, αφού η εταιρεία ιδρύθηκε και είναι βέβαιο ότι υπάρχει πρόσφορο έδαφος για να καρποφορήσουν οι επιχειρήσεις στον τομέα αυτό», δήλωσε ο καθηγητής Πέτερ Χόπε, επικεφαλής του αρμόδιου για την κλιματική αλλαγή τμήματος της Munich Re.

«Θεωρούμε ότι πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα προς την επίλυση των δύο βασικών προβλημάτων που θα αντιμετωπίσει ο κόσμος μέσα στα επόμενα χρόνια, αυτών της κλιματικής αλλαγής και της ενεργειακής ασφάλειας».

Καινοτομία

Η ηλιακή τεχνολογία στην οποία βασίζεται το εγχείρημα είναι γνωστή ως συμπυκνωμένη ηλιακή ενέργεια, CSP, που χρησιμοποιεί κάτοπτρα για να συγκεντρώσει τις ηλιακές ακτίνες σε μια δεξαμενή γεμάτη υγρό. Το υπερθερμασμένο υγρό στη συνέχεια ωθεί τουρμπίνες που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια. Το πλεονέκτημα έναντι των φωτοβολταϊκών κατόπτρων, που μετατρέπουν το ηλιακό φως απευθείας σε ηλεκτρική ενέργεια, είναι το ότι άπαξ αποθηκευτεί αρκετό θερμό υγρό, οι γεννήτριες θα λειτουργούν όλη τη νύχτα. Η τεχνολογία δεν είναι νέα – υπήρξαν εργοστάσια CSP που λειτουργούσαν στις ερήμους της Καλιφόρνιας και της Νεβάδας για δύο δεκαετίες. Είναι όμως η κλίμακα του εγχειρήματος της Desertec που αποτελεί καινοτομία, όπως καινοτομία αποτελούν και τα σχέδια σύνδεσης της βόρειας Αφρικής και Ευρώπης με ένα νέο δίκτυο καλωδίων υψηλής τάσης και απευθείας ροής που μεταφέρει ηλεκτρική ενέργεια σε μεγάλες αποστάσεις με μικρή απώλεια. Οπως δήλωσε ο κορυφαίος εμπειρογνώμονας της Ευρώπης στον τομέα, Πολ βαν Σον, διευθυντικό στέλεχος της DII, η πρωτοβουλία έχει ζωτική σημασία, καθώς από αυτήν εξαρτάται η μετάβαση της Μέσης Ανατολής, της βόρειας Αφρικής και της Ευρώπης στη διασφάλιση και χρήση βιώσιμης ενέργειας.

«Τώρα ήλθε η ώρα να κάνουμε αυτό το όραμα πραγματικότητα», τόνισε. «Αυτό προϋποθέτει εντατική συνεργασία με πολλά μέρη και πολιτισμούς προκειμένου να δημιουργηθεί ισχυρή βάση για εφικτές επενδύσεις στην τεχνολογία ανανεώσιμης ενέργειας».

Η Desertec έχει κερδίσει ευρεία υποστήριξη σε όλη την Ευρώπη, με τον νεοεκλεγμένο κυβερνητικό συνασπισμό της Αγκελα Μέρκελ στη Γερμανία να ελπίζει ότι το σχέδιο θα συμβάλλει στην απεξάρτηση της χώρας από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Οι κυβερνήσεις της βόρειας Αφρικής, επίσης, εμφανίζονται έτοιμες να εκμεταλλευτούν περαιτέρω τις φυσικές τους πηγές. Η Αλγερία και η Λιβύη είναι ήδη βασικοί προμηθευτές της Ευρώπης σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Η Munich Re, όπως είπε ο κ. Χόπε, ανησυχεί για τις πιθανές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις από τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα που σχετίζονται με την αλλαγή του κλίματος είναι ήδη πραγματικότητα και είναι πιθανόν για μερικές από τις επόμενες δεκαετίες να μην υπάρχει δυνατότητα ασφάλειας απέναντι σε αυτά, προοπτική που εγκυμονεί τον κίνδυνο μιας σοβαρής κρίσης στη βιομηχανία, προειδοποίησε.

H Munich Re σχεδιάζει επίσης να επενδύσει στη νέα πρωτοβουλία, ενώ σύμφωνα με τον κ. Χόπε οι τράπεζες αισιοδοξούν να συγκεντρώσουν επαρκή χρηματοδότηση για να καταστήσουν εφικτή την επιτυχία του προγράμματος.

Υπάρχουν ήδη μερικά μικρά εργοστάσια CSP στην Ισπανία και τη βόρεια Αφρική, των οποίων η ενέργεια χρησιμοποιείται σε τοπικό επίπεδο. Η Desertec, ωστόσο, σχεδιάζει να κατασκευάσει μεγάλους ηλεκτρικούς σταθμούς ισχύος ενός γιγαβάτ που θα είναι δυνατόν να λειτουργήσουν σε πέντε χρόνια και να κάνουν εξαγωγές προς και πέρα από τη Μεσόγειο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: