Τετάρτη, 17 Μαρτίου 2010

Χρυσοφόρο το πρώτο δίμηνο του 2010 για τη ΔΕΗ

Hμερομηνία : 17-03-10
Κατάληψη στα γραφεία της ΔΕΗ
Συνδικαλιστές κατέλαβαν συμβολικά το κτίριο της ΔΕΗ στη Χαλκοκονδύλη.
Τα κεντρικά γραφεία της ΔΕΗ στην οδό Χαλκοκονδύλη έχουν καταλάβει συμβολικά από το πρωί της Τετάρτης συνδικαλιστές της ΓΕΝΟΠ – ΔΕΗ. Δεν επιτρέπουν στο προσωπικό να εισέλθουν στο κτίριο. Συμβολικές καταλήψεις και σε αλλά γραφεία της ΔΕΗ.

Το μεσημέρι της Τετάρτης οι συνδικαλιστές θα έχουν συνάντηση με τη διοίκηση της ΔΕΗ.

Εν τω μεταξύ, νέες διακοπές ρεύματος αναμένονται σήμερα λόγω της 48ωρης απεργίας που πραγματοποιούν από την Τρίτη οι εργαζόμενοι. Διαμαρτύρονται για τις περικοπές μισθών και συντάξεων καθώς και για το πάγωμα προσλήψεων.
=============================
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΔΕΗ
Απεργούν και σήμερα ενάντια στα αντεργατικά μέτρα
Η προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων συνδέεται με τη δημιουργία Ενιαίου Αποκλειστικά Δημόσιου Φορέα Ενέργειας, ανέδειξε με χτεσινή συγκέντρωση το Σωματείο Εργατοτεχνιτών στην Πτολεμαΐδα

Ολοκληρώνεται σήμερα η 48ωρη απεργία των εργαζομένων στη ΔΕΗ ενάντια στις περικοπές μισθών, επιδομάτων, τη μείωση των συντάξεων, αποτέλεσμα των σκληρών αντεργατικών μέτρων που εφαρμόζει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη στήριξη της ΝΔ, του ΛΑ.Ο.Σ και των δυνάμεων του κυβερνητικού και εργοδοτικού συνδικαλισμού. Σήμερα το μεσημέρι αναμένεται να συνεδριάσει το ΔΣ της Ομοσπονδίας (ΓΕΝΟΠ) για την εκτίμηση της κατάστασης και τον προγραμματισμό της δράσης. Προηγουμένως η ΓΕΝΟΠ θα συναντηθεί με τον υπουργό Εργασίας, Α. Λοβέρδο.

Χτες, πρώτη μέρα της απεργίας, το Σωματείο Εργατοτεχνιτών και Εργαζομένων στην Ενέργεια (ΣΕΕΝ) οργάνωσε απεργιακή συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία της Πτολεμαΐδας, αναδεικνύοντας την ανάγκη συνολικά οι εργαζόμενοι να συντονιστούν ενάντια στην αντεργατική - αντιλαϊκή πολιτική που μεγαλώνει ταυτόχρονα τα αδιέξοδα των εργαζομένων στην Ενέργεια (με απολύσεις, χτύπημα της σταθερής εργασίας κτλ.) και της λαϊκής οικογένειας (με τις συνεχείς ανατιμήσεις στο ρεύμα). Μαζικό «παρών» έδωσαν εργαζόμενοι στη ΔΕΗ που απασχολούνται μέσω των εργολάβων, εργαζόμενοι με 8μηνες και δίμηνες συμβάσεις, μόνιμο προσωπικό και επιτυχόντες στους διαγωνισμούς της ΔΕΗ. Απαίτησαν κάτω τα χέρια από τις ΣΣΕ και τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα, εδώ και τώρα να προσληφθούν και να πάνε στη δουλειά οι 1.600 επιτυχόντες, να μη γίνει καμία προκήρυξη θέσεων για 8μηνες συμβάσεις πριν πιάσουν δουλειά οι επιτυχόντες. Επίσης απαίτησαν 5.000 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο ενεργειακό κέντρο της περιοχής, ίση αμοιβή για ίση εργασία.

Στη συγκέντρωση μίλησε ο Κώστας Βόμβας, πρόεδρος του ΣΕΕΝ, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι μπορεί να προκύψει μόνο μέσα από τη λειτουργία της ΔΕΗ στο πλαίσιο Ενιαίου αποκλειστικά δημόσιου φορέα ενέργειας που θα διαχειρίζεται συνολικά τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας, (πετρέλαιο, φυσικό αέριο, λιγνίτες, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ηλεκτρική ενέργεια) με κεντρικό σχεδιασμό. Σ' αυτό το πλαίσιο η ΔΕΗ με αποκλειστικότητα στην παραγωγή, μεταφορά και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας, θα υπηρετεί τα συμφέροντα της χώρας και των εργαζομένων, θα παρέχει ρεύμα και ενέργεια φθηνά για τα λαϊκά νοικοκυριά.

Στο πλαίσιο της απεργίας είχαν μέχρι χτες τεθεί εκτός λειτουργίας οκτώ μονάδες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες δίνονται υποσχέσεις για προσλήψεις - παρά την απαγόρευση που επιβάλλουν ο νόμος που ψηφίστηκε την Παρασκευή - μετά τις 15 Ιούλη. Υποσχέσεις που είτε αποτελούν εμπαιγμό, είτε συνδέονται με παραπέρα μετοχοποίηση της ΔΕΗ και το πέρασμα της πλειοψηφίας των μετοχών της στα χέρια των ιδιωτών. Κάτι που αν συμβεί θα σημάνει επιτάχυνση του χτυπήματος των όποιων εργασιακών δικαιωμάτων έχουν απομείνει.

===================================
Χρυσοφόρο το πρώτο δίμηνο του 2010 για τη ΔΕΗ

της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Δημοσιεύθηκε: 07:57 - 17/03/10


«Χρυσοφόρο» αναδεικνύεται για τη ΔΕΗ το πρώτο δίμηνο του έτους και ειδικότερα ο Φεβρουάριος.

Οι φθηνοί λιγνίτες, τα άφθονα νερά, αλλά και οι χαμηλότερου κόστους εισαγωγές από τα Βαλκάνια αποτέλεσαν το βασικό ενεργειακό μίγμα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ εμφανίζεται ελάχιστη η συμμετοχή του πετρελαίου και περιορισμένη αυτή του φυσικού αερίου.

Το σύνολο της καθαρής παραγωγής για το δίμηνο εμφανίζεται μειωμένο κατά 2,79%, ενώ στο Φεβρουάριο η μείωση είναι λίγο μεγαλύτερη, φθάνοντας το 5,88%. Αντίθετα, το ισοζύγιο εισαγωγών-εξαγωγών είναι θετικό κατά 9,87%, εικόνα που αλλάζει το Φεβρουάριο, με αρνητικό ισοζύγιο κατά 10,31%. Σε ό,τι αφορά την καθαρή ζήτηση ηλεκτρισμού μπορεί κατά το Φεβρουάριο να είναι μειωμένη κατά 4,32%, ωστόσο, στο δίμηνο η μείωση περιορίζεται στο 2,28%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΜΗΕ για το Φεβρουάριο, το σύνολο της παραγωγής ηλεκτρισμού και των διασυνδέσεων ανέρχεται σε 3.996.159 MWh, από την οποία τα 47,06%, περίπου δηλαδή το μισό, προήλθε από τους λιγνίτες, το 21,52% από τα υδροηλεκτρικά, περίπου 5% από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, το 8,50% από εισαγωγές, ενώ το 17,19% προήλθε από το φυσικό αέριο και με σχεδόν μηδενική τη συμμετοχή του πετρελαίου (0,80%).


Την Τρίτη σημειώθηκαν διακοπές στην ηλεκτροδότηση σε 250 περιοχές της χώρας, καθώς οι εργαζόμενοι έθεσαν εκτός λειτουργίας 16 μονάδες ηλεκτροπαραγωγής.

Έκτακτο αίτημα υπέβαλλε ο ΔΕΣΜΗΕ στην ιταλική πλευρά για ενίσχυση του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας μας κυρίως τις απογευματινές ώρες.
Στο σύνολο της καθαρής παραγωγής το Φεβρουάριο, χωρίς, δηλαδή, τις εισαγωγές, που έφθασε στα 3.656.548 MWh, η συμμετοχή των λιγνιτών είναι μειωμένη κατά 23,68%, του πετρελαίου κατά 88,83%, ενώ εμφανίζεται αυξημένη η συμμετοχή του φυσικού αερίου κατά 32,15%, των υδροηλεκτρικών κατά 95,72% και των ΑΠΕ κατά 12%.

Τα ποσοστά αυτά αλλάζουν εντυπωσιακά στο δίμηνο, όπου η καθαρή παραγωγή έφθασε τα 8.018.229 MWh, με τους λιγνίτες να είναι μείον κατά 14,19%, το πετρέλαιο -90,03%, τα νερά να παρουσιάζουν αύξηση κατά 121,56%, το φυσικό αέριο μόλις κατά 14,86% και οι ΑΠΕ κατά 17,17%.
Είναι σαφές από τα στοιχεία αυτά ότι η ΔΕΗ παρήγαγε ηλεκτρικό ρεύμα με εξαιρετικά χαμηλό κόστος, καθώς οι καιρικές συνθήκες της επέτρεψαν να «ρίξει» υποχρεωτικά νερά, λόγω των καιρικών συνθηκών που επικράτησαν το συγκεκριμένο μήνα. Πράγμα που θεωρείται ιδιαίτερα ευνοϊκό για την κερδοφορία της Επιχείρησης.

Η αύξηση, εξάλλου, των εισαγωγών, που υπερτερούν των εξαγωγών το Φεβρουάριο, αποδίδεται στις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές ενέργειας στα Βαλκάνια, καθώς και εκεί υπήρξε πολύ μεγάλη υδροηλεκτρική παραγωγή, ενώ, αντίθετα, οι τιμές στην Ιταλία, κυρίως χώρα όπου κατευθύνονται οι εξαγωγές ενέργειας, κατέγραψαν μικρή μείωση.

Από την ανάλυση της ζήτησης προκύπτει καταρχήν ότι μπορεί η μείωση της κατανάλωσης από την πλευρά της βιομηχανίας το Φεβρουάριο να έφθασε στο 4,69%, ωστόσο, στο δίμηνο η κατανάλωση παρουσιάζεται σχεδόν σταθερή, καθώς η πτώση στον τομέα των πελατών υψηλής τάσης κινείται στα όρια του στατιστικού λάθους, ήτοι, 1,83%. Περίπου ανάλογη ήταν η μείωση της κατανάλωσης και στο δίκτυο διανομής (οικιακοί και εμπορικοί πελάτες), φθάνοντας το Φεβρουάριο στο 4,55%, ενώ στο δίμηνο περιορίζεται στο -2,63%. Φαίνεται, δηλαδή, ότι η συνολική μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στο πρώτο δίμηνο προέρχεται κυρίως από τους οικιακούς και εμπορικούς πελάτες και όχι από τη βιομηχανία.

Η μέγιστη στιγμιαία ισχύς του Συστήματος έφθασε στα 8.400 MW, στις 4 Φεβρουαρίου, στις 8 το βράδυ.
====================================
11. ΠEPAITEPΩ OYΣIATIKH KAI ΔIOIKHTIKH ENOΠOIHΣH TΩN TAMEIΩN


H Eπιτροπή τάσσεται υπέρ των ενοποιήσεων των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης. H ενοποίηση των Tαμείων είναι μια ευκαιρία για εκλογίκευση της κοινωνικής ασφάλισης. Στόχος της ενοποίησης είναι η οργάνωση ευρύτερων σχημάτων αλληλεγγύης προς την κατεύθυνση της επαρκούς και δίκαιης προστασίας.
Eπιτροπή τάσσεται υπέρ των ενοποιήσεων των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης. H ενοποίηση των Tαμείων είναι μια ευκαιρία για εκλογίκευση της κοινωνικής ασφάλισης. Στόχος της ενοποίησης είναι η οργάνωση ευρύτερων σχημάτων αλληλεγγύης προς την κατεύθυνση της επαρκούς και δίκαιης προστασίας.
H διοικητική ενοποίηση υπερβαίνει το αυστηρά θεσμικό πλαίσιο και συνοδεύεται από μια εναρμόνιση των χορηγούμενων παροχών στο πλαίσιο της αρχής της ισότητας - σύμφωνα με το εκπρόσωπο της EΣEE αυτό δεν συνέβη με τη μεταχείριση των ασφαλισμένων του TAE στο πλαίσιο του OAEE. H μείωση του διοικητικού κόστους δεν είναι παρά μια από τις δευτερεύουσες συνέπειες.
H ενοποίηση των Tαμείων παρουσιάζει αδιαφιλονίκητες αρετές (δημιουργία βιώσιμων σχημάτων, ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των επαγγελμάτων, κατάργηση αδικαιολόγητων διαφοροποιήσεων, μείωση των περιπτώσεων διαδοχικής ασφάλισης). Eκείνο όμως που αξίζει να προσέξουμε, είναι ο τρόπος με τον οποίο επιχειρούνται οι ενοποιήσεις των ταμείων.
Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη την αρνητική εμπειρία προηγούμενων ενοποιήσεων. Oι ενοποιήσεις που επιχειρήθηκαν με τον ν. 3655/05, είχαν αρνητικά αποτελέσματα. Aνάμεσά τους, μπορούμε να αναφέρουμε τα εξής:
α) Mείωση της συνοχής του συστήματος και αύξηση της πολυπλοκότητας. Oι ασφαλιστικοί οργανισμοί κάλυπταν γενικά το σύνολο των ασφαλιστικών κλάδων για συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα. H ασφάλιση κάθε επί μέρους επαγγελματικής ομάδας στηριζόταν πρωτίστως στην κοινωνική αλληλεγγύη των μελών της ομάδας αυτής. Mε τον N. 3655/2008 δημιουργούνται ασφαλιστικοί οργανισμοί ανά ασφαλιστικό κλάδο, π.χ δημιουργείται το Tαμείο Πρόνοιας Iδιωτικού Tομέα (TAΠIT).
Σε ορισμένες περιπτώσεις προβλέπεται ότι επαγγελματική ομάδα που ασφαλιζόταν πριν από την ενοποίηση σε έναν ασφαλιστικό οργανισμό μετά την ενοποίηση ασφαλίζεται σε διαφορετικούς οργανισμούς, ανάλογα με τον ασφαλιστικό κλάδο. Για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι στη ΔEH, οι οποίοι υπήγοντο στον OAΠ-ΔEH, αλλού ασφαλίζονται για την κύρια σύνταξη, αλλού για την επικουρική σύνταξη, αλλού για την ασθένεια και αλλού για την πρόνοια. Tο αποτέλεσμα είναι ότι μειώνεται η συνοχή του ασφαλιστικού συστήματος και ταυτόχρονα το σύστημα, παρά τη μείωση του αριθμού των ασφαλιστικών οργανισμών, καθίσταται περισσότερο πολύπλοκο απ’ ό,τι πριν. β)

Mη εξασφάλιση βιωσιμότητας, γιατί η εξοικονόμηση των διοικητικών δαπανών προφανώς δεν αφορά στις διοικητικές υπηρεσίες, αφού αυτές διατηρούνται και δεν μειώνονται. Aν αφορά στη μείωση του αριθμού των Διοικητικών Συμβουλίων, πρόκειται για μηδαμινό κόστος σε σχέση με το σύνολο των διοικητικών δαπανών και αντικειμενικά δεν είναι σε θέση να επηρεάσει τη βιωσιμότητα.
Tο θέμα των ελλειμμάτων και γενικότερα της βιωσιμότητας των ασφαλιστικών οργανισμών δεν μπορεί λογικά να αντιμετωπισθεί αν δεν εντοπισθούν ανά ασφαλιστικό κλάδο / οργανισμό τα αίτια των ελλειμμάτων και οι δυνατότητες ανάκαμψης. H ενοποίηση δεν λύνει το ζήτημα της βιωσιμότητας των ασφαλιστικών οργανισμών. Δεν προκύπτει αν και πώς θα επέλθει μείωση των ελλειμμάτων η οποία θα είναι σε θέση να οδηγήσει σε βιώσιμους οργανισμούς κοινωνικής ασφαλίσεως.
γ) Δεν προκύπτει ούτε θεωρητικά ούτε εμπειρικά ότι η ενοποίηση των ασφαλιστικών οργανισμών αναβαθμίζει την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων σε σχέση με την εξυπηρέτησή τους από μικρότερους και πιθανόν λιγότερο γραφειοκρατικούς οργανισμούς. H αναβάθμιση της εξυπηρετήσεως συνδέεται με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και με την αναβάθμιση της δημόσιας διοικήσεως εν γένει.
δ) Δεν αναβαθμίζονται η εποπτεία και ο οικονομικός έλεγχος στο μέτρο που απουσιάζουν τα μέσα ελέγχου (αξιόπιστα οικονομικά στοιχεία), οι διαδικασίες, οι προδιαγραφές και το εξειδικευμένο προσωπικό. Στα σημεία αυτά θα έπρεπε να επέλθουν οι βαθιές τομές του νομοθέτη.
H διοικητική ενοποίηση, επειδή δεν πληροί τις ως άνω προϋποθέσεις, δημιουργεί γραφειοκρατία, πολυπλοκότητα, διαχέει τα προβλήματα μη βιώσιμων ή λιγότερο βιώσιμων ασφαλιστικών οργανισμών στους περισσότερο βιώσιμους (κάτι που θέτει και ζητήματα παραβίασης της αρχής της ισότητας), δεν αφορά στα ασφαλιστικά καθεστώτα και εν γένει δεν επιτυγχάνει τους στόχους του εξορθολογισμού, της απλοποιήσεως και της βελτιώσεως του ασφαλιστικού συστήματος. Oι ενιαίοι οργανισμοί είναι εξαιρετικά πολύπλοκοι και γραφειοκρατικοί με αποτέλεσμα και η καθημερινή εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων να έχει χειροτερεύσει. Tο ασφαλιστικό σύστημα μετά τις διοικητικές ενοποιήσεις παραμένει εξίσου κατακερματισμένο και εξίσου αδιαφανές όσο ήταν και πριν τις διοικητικές ενοποιήσεις. Παραμένει επίσης εξίσου κακά οργανωμένο, αφού δεν λειτουργεί ενιαίο μηχανογραφικό σύστημα και αποτελεσματικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί.
Eκείνο που χρειάζεται πρωτίστως, είναι οι ουσιαστικές ενιαίες ρυθμίσεις. Aν οι κανόνες είναι ίδιοι για όλους τους ασφαλισμένους - βλ. διαμόρφωση με ενιαίο τρόπο για όλους τους φορείς του σχήματος βασική-αναλογική σύνταξη-, δεν θα υπάρχει λόγος ύπαρξης περισσότερων του ενός Tαμείων. Kάθε ενοποιητική μεταρρυθμιστική απόπειρα οφείλει να συνοδεύεται από ενιαίες αρχές και ενιαίες προσεγγίσεις. Eνιαίες δομές χωρίς ενιαιοποίηση σ’ επίπεδο ουσιαστικών ρυθμίσεων φαντάζει περισσότερο με γραφειοκρατική καρικατούρα.
Aπό την άλλη, παράλληλα με την ουσιαστική ενοποποίηση θα πρέπει να προωθηθεί κι η περαιτέρω ενοποίηση των Φορέων Kοινωνικής Aσφάλισης ώστε για την κύρια σύνταξη να υπάρχουν τρεις φορείς (μισθωτοί, αυταπασχολούμενοι, αγρότες). Bεβαίως οι ειδικότεροι όροι της συνολικής ενοποίησης πρέπει να μελετηθούν, ώστε ιδίως από την ασφαλιστική ενοποίηση να μην υπάρξουν περιορισμοί ή απώλειες δικαιωμάτων ασφαλισμένων, για τα οποία υπάρχει βάσιμη, ενεργή και ώριμη προσδοκία. Στόχος των ενοποιήσεων δεν είναι η μείωση της προστασίας, αλλά η δίκαιη και ορθολογική αναδιανομή του εισοδήματος.

=================================

Κοζάνη: Προτάσεις Γ. Δακή για περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση
Σειρά δράσεων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ανάδειξης των χαρακτηριστικών του ενεργειακού κέντρου της χώρας προτείνει με επιστολή του στους υπουργούς Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και Πολιτισμού και Τουρισμού ο Νομάρχης Κοζάνης Γιώργος Δακής.

Στόχος των προτεινόμενων δράσεων είναι η ευαισθητοποίηση των πολιτών για τις επιπτώσεις της ηλεκτρικής παραγωγής στο περιβάλλον, την κοινωνία και την οικονομία.


Η επιστολή του Νομάρχη Κοζάνης Γιώργου Δακή έχει ως εξής:



Η αναπτυξιακή πολιτική ως πεδίο δράσης των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, στα πλαίσια του σημερινού έντονα ευμετάβλητου κοινωνικού πολιτισμικού και οικονομικού περιβάλλοντος, αποτελεί αντικείμενο μίας πολυδιάστατης συμμετοχικής διαδικασίας. Η διαδικασία αυτή κατά κοινή ομολογία απαιτεί συνέργεια αλλά και πρωτοβουλίες σε μια σειρά κρίσιμων για τη ζωή των πολιτών μας ζητημάτων που σχετίζονται με την κοινωνική συνοχή, την εκπαιδευτική διαδικασία, το περιβάλλον, τις αναπτυξιακές υποδομές, την καινοτομία, τη διαφοροποίηση και εξωστρέφεια των τοπικών παραγωγικών δυνατοτήτων, του παραγωγικού προϊόντος και αποτελέσματος.


Στο Νομό Κοζάνης και τη Δυτική Μακεδονία, την ενεργειακή καρδιά της Ελλάδας, αξιοποιήθηκαν τα σημαντικότερα κοιτάσματα λιγνίτη της πατρίδας μας και αναπτύχθηκε ένα πολυσύνθετο δίκτυο υποδομών που παράγει και μεταφέρει το μεγαλύτερο ποσοστό ηλεκτρικής ενέργειας, βασισμένο στο απόλυτα εξειδικευμένο έμψυχο δυναμικό της περιοχής.


Για το Νομό Κοζάνης η λειτουργία των λιγνιτικών εγκαταστάσεων αποτελεί σύνθετο ζήτημα. Η εξόρυξη λιγνίτη σε συνδυασμό με την εδώ δραστηριότητα της ΔΕΗ [DEHr.AT] και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αποτέλεσαν και εξακολουθούν να αποτελούν τη βασικότερη οικονομική δραστηριότητα που συμβάλλει σημαντικά στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και στην απασχόληση του ενεργού πληθυσμού της περιοχής. Κατάσταση ιδεατή εάν δεν υπήρχε και η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, αυτή της πρόκλησης δυσεπίλυτων κοινωνικών προβλημάτων όπως η αποκατάσταση των απαξιωμένων εδαφών, η διαφύλαξη και αποκατάσταση των υδροφόρων οριζόντων, η αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και κατ’ επέκταση της συνεχιζόμενης περιβαλλοντικής υποβάθμισης.


Για εμάς τους πολίτες του Νομού Κοζάνης η περιβαλλοντική υποβάθμιση του τόπου μας είναι μια αρνητική πραγματικότητα που καθιστά αναγκαία την αναθεώρηση της σχέσης ανθρώπου-κοινωνίας-περιβάλλοντος μέσω της ολιστικής προσέγγισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων.


Καθίσταται κατά συνέπεια για εμάς επιτακτική η ανάγκη κατανόησης, προβολής και διάδοσης ζητημάτων που αφορούν την ποιότητα του περιβάλλοντος και των κοινωνικών ανισοτήτων που δημιουργούνται για την περιοχή μας συνεπεία της αλόγιστης εκμετάλλευσης των φυσικών της πόρων. Η εισαγωγή στην καθημερινότητα των πολιτών της Χώρας μας αλλά κυρίως στη ζωή των μαθητών και της εκπαιδευτικής της κοινότητας όλων των βαθμίδων των εννοιών της περιβαλλοντικής δικαιοσύνης και της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ως διαδικασίες δημιουργίας αξιών, διαμόρφωσης στάσεων, απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων , αποτελεί προϋπόθεση ώστε αυτοί στα πλαίσια του “Ανοικτού Σχολείου” να είναι σε θέση να συμμετέχουν σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων που αφορούν περιβαλλοντικά θέματα και κυρίως τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους στο μέλλον.


Λαμβάνοντας υπόψη τα όσα με τρόπο σαφή αποτυπώθηκαν στις προηγούμενες ενότητες, τις αρμοδιότητες τοπικού ενδιαφέροντος των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που αφορούν την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση , την κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Εθνικής Παιδείας - Θρησκευμάτων και Πολιτισμού με αντικείμενο τις διδακτικές επισκέψεις και την οργάνωση της πολιτιστικής διάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας , και κυρίως τη βούληση των πολιτών του Νομού Κοζάνης για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων και την ανάληψη των πρωτοβουλιών εκείνων που διασφαλίζουν την εφαρμογή πολιτικών βιώσιμης ανάπτυξης στην περιοχή μας, προτείνουμε:

1. Την ανάπτυξη κοινής δράσης μεταξύ των Υπουργείων Παιδείας – Πολιτισμού – Περιβάλλοντος - Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης, για την εκπόνηση και την υλοποίηση στην περιοχή μας ειδικών προγραμμάτων περιβαλλοντικής αγωγής που θα εστιάζονται στις εκπαιδευτικές ανάγκες και απαιτήσεις των μαθητών της πρωτοβάθμιας και μέσης εκπαίδευσης ώστε αυτοί να είναι σε θέση να γνωρίσουν από κοντά τη διαδικασία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και τις συνέπειες της για το περιβάλλον στο Νομό Κοζάνης. Για την πραγματοποίηση της δράσης αυτής προτείνεται πρόσθετα η συνεργασία των διευθύνσεων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των κέντρων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που λειτουργούν στο Νομό Κοζάνης, της διεύθυνσης εκπαίδευσης της ΔΕΗ και του Κέντρου Περιβάλλοντος (ΚΕ.ΠΕ) της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης.


2. Την ανάπτυξη κοινής δράσης μεταξύ των τριών υπουργείων που προαναφέρθηκαν και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης για την αύξηση της ευαισθητοποίησης των πολιτών της Χώρας μας ως προς τη συνεχιζόμενη περιβαλλοντική επιβάρυνση της περιοχής μας μέσω μιας σειράς δράσεων όπως:

 Η πραγματοποίηση εκστρατειών ενημέρωσης.

 Η θεσμοθέτηση Εκπαιδευτικών – Διδακτικών Εκδρομών για τους μαθητές της μέσης εκπαίδευσης της Χώρας, στους χώρους εξόρυξης του λιγνίτη και παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Νομό μας.

 Η εκπόνηση και υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης ενηλίκων με σκοπό την επιτυχή αντιμετώπιση τοπικών προβλημάτων που αφορούν το περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσω της συνεργασίας τους με τον τοπικό ενεργό πληθυσμό.


3. Την ανάπτυξη κοινής δράσης μεταξύ των τριών υπουργείων που προαναφέρθηκαν, της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης, του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, για τη θεσμοθέτηση και πραγματοποίηση στην Κοζάνη, σε ετήσια βάση, διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου με γνωστικό αντικείμενο την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και τη σημασία της για την επίτευξη της βιώσιμης ανάπτυξης. Στο συνέδριο αυτό εκτός των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας της Χώρας μας θα παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής μέσω μίας σειράς συντονισμένων δράσεων σε σημαντικές περιβαλλοντικές οργανώσεις όπως η WWF (Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση), το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας “Γουλανδρή” και η GREENPEACE.

Δεν υπάρχουν σχόλια: