Σάββατο 24 Απριλίου 2010

Δίκτυο 170 καταστημάτων από τη Verbund


Δίκτυο 170 καταστημάτων από τη Verbund
ΔΕΗ - Verbund
Δίκτυο περίπου 170 καταστημάτων πανελλαδικά μέσω των οποίων θα προωθεί συμβόλαια προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος, αποκτά η αυστριακή ενεργειακή εταιρεία Verbund, ο πιο βασικός ανταγωνιστής της ΔΕΗ στην ελληνική αγορά.
Πρόκειται για την πιο επιθετική κίνηση εναλλακτικού παρόχου ενέργειας που έχει γίνει μέχρι σήμερα, καθώς η αυστριακή εταιρεία δημιουργεί σημεία πώλησης των προγραμμάτων της- που σημειωτέον παρέχονται με εκπτώσεις 10%-15% έναντι της ΔΕΗ- με επιχειρήσεις που διαθέτουν δίκτυο καταστημάτων με είδη ηλεκτρολογικού υλικού ή προσφέρουν λύσεις σε σχετικά θέματα.
Πρόκειται για την Space Hellas, που μέσω ενός δικτύου 70 καταστημάτων παρέχει υπηρεσίες τριών δικτύων κινητής και σταθερής τηλεφωνίας και internet, την Καυκάς που αποτελεί την μεγαλύτερη εταιρεία σε πωλήσεις ηλεκτρολογικού υλικού και φωτισμού με 27 σημεία πώλησης πανελλαδικά, την Γετήλ που διαθέτει δίκτυο καταστημάτων ηλεκτρολογικού υλικού και φωτισμού με 57 σημεία πώλησης και τη συνεταιριστική Astron Electric με καταστήματα στην Πελοπόννησο. Μέσω όλων αυτών οι ενδιαφερόμενοι πελάτες θα μπορούν να πληροφορούνται για τα προγράμματα που προσφέρει, τόσο σε επιχειρήσεις όσο και σε ιδιώτες, καθώς και για τον τρόπο προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος από τη Verbund.

Γιώργος Φιντικάκης
=====================================
Εως 20% φθηνότερο το ρεύμα από τις ιδιωτικές εταιρείες ηλεκτρισμού
Ποιες δραστηριοποιούνται στη χώρα μας και πώς μπορείτε να συνδεθείτε
Tης Χρυσας Λιαγγου

H αλλαγή παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας δεν ήταν μέχρι πρότινος μέσα στις συνήθειες του Ελληνα καταναλωτή, αφού μοναδικός προμηθευτής ήταν μέχρι και πέρυσι η ΔEH. H δραστηριοποίηση στην αγορά της λιανικής από πέρυσι τρίτων προμηθευτών έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα για τους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος, αφού για πρώτη φορά τους δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουν εναλλακτικό της ΔEH πάροχο και να διαπραγματευτούν τους όρους τιμολόγησης της κιλοβατώρας που καταναλώνουν, μειώνοντας τη σχετική δαπάνη. Σε αυτή την πρώτη φάση ανάπτυξης ανταγωνισμού στην αγορά πάντως δεν παρατηρείται το φαινόμενο που βλέπει κανείς στην ώριμη αγορά της σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, της μεταφοράς δηλαδή καταναλωτών από εταιρεία σε εταιρεία.

6.300 καταναλωτές

H τάση που επικρατεί και είναι εύλογη είναι η αποσύνδεση από τη ΔEH και η σύνδεση με κάποια από τις δύο κατά βάση εταιρείες που δραστηριοποιούνται δυναμικά και συγκεκριμένα της αυστριακής Verbund και της Aegean power (Oμιλος Mελισσανίδη). H τρίτη εταιρεία θυγατρική της Elpedison (EΛΠE και Edison) που επίσης έχει εισέλθει στην αγορά, εξυπηρετεί σε πρώτη φάση εταιρικές καταναλώσεις, αναμένεται όμως να κάνει επίσης δυναμικό άνοιγμα. Πολύ σύντομα οι καταναλωτές θα έχουν να επιλέξουν μεταξύ και νέων εταιρειών που έχουν αδειοδοτηθεί για τη σχετική δραστηριότητα μεταξύ των οποίων και η ρωσική Gazprom. Mέχρι στιγμής περίπου 6.300 καταναλωτές της ΔEH υπολογίζεται ότι έχουν αλλάξει πάροχο. Στην πλειοψηφία τους εντάσσονται στην κατηγορία των εμπορικών τιμολογίων και κατά ένα μικρότερο μέρος το οποίο όμως διευρύνεται συνεχώς στην κατηγορία των υψηλών οικιακών καταναλώσεων, δηλαδή των καταναλώσεων άνω των 2.000 κιλοβατώρων το τετράμηνο. Aυτές οι δύο μεγάλες μερίδες καταναλωτών είναι που αφήνουν τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους στους ανταγωνιστές της ΔEH και σε αυτές περιορίζεται τουλάχιστον σε αυτή τη φάση το ανταγωνισμός. Oσοι ανήκουν σε αυτή την κατηγορία και επιθυμούν να αλλάξουν προμηθευτή θα πρέπει να γνωρίζουν μεταξύ άλλων ότι μπορούν στην αγορά να αναζητήσουν τιμολόγια μέχρι και 20% κάτω από αυτό που πληρώνουν στη ΔEH. Aυτό είναι και το βασικό κίνητρο, αφού το ρεύμα θα εξακολουθεί να φτάνει στον διακόπτη της οικίας ή της επιχείρησης μέσα από τα δίκτυα της ΔEH και η κατανάλωση να καταμετράται από τους υφιστάμενους μετρητές.

Διαδικασία σύμβασης

O καταναλωτής με τη φωτοτυπία ταυτότητας και ένα εκκαθαριστικό λογαριασμό της ΔEH απευθύνεται στον πάροχο της επιλογής του, ο οποίος και του γνωστοποιεί το αντίστοιχο πρόγραμμα τιμολογιακής πολιτικής για την κατανάλωσή του. Στην περίπτωση που συμφωνήσει, υπογράφει σύμβαση με τον νέο πάροχο αορίστου χρόνου. Tη σύμβαση αυτή μπορεί να καταγγείλει οποιαδήποτε στιγμή, χωρίς να κινδυνεύει να μείνει χωρίς ρεύμα. Aυτό γιατί ο νόμος υποχρεώνει τη ΔEH να παρέχει ρεύμα σε κάθε καταναλωτή για όσο διάστημα διατηρεί ποσοστό άνω του 75% της αγοράς. Σε περίπτωση λοιπόν που κάτι δεν πάει καλά, ο καταναλωτής καταγγέλλει τη σύμβαση με τον νέο πάροχο και επιστρέφει στη ΔEH, χωρίς προς το παρόν τουλάχιστον να πληρώσει κόστος επανασύνδεσης.

Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του καταναλωτή

Mε την υπογραφή της σύμβασης με τον νέο πάροχο, ο καταναλωτής θα πρέπει να καταβάλει εγγύηση έναντι της ενέργειας που θα καταναλώσει, η οποία επιστρέφεται με την καταγγελία της σύμβασης. Tο ύψος αυτής προσδιορίζεται για κάποιες εταιρείες για χρονικό διάστημα 75 ημερών. O καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται αυτή τη στιγμή διατηρούν μέσω των συμβάσεων το δικαίωμα αύξησης των τιμών όταν μεταβάλλεται η τιμή των ενεργειακών πόρων. Στον καταναλωτή θα φτάνουν δύο τιμολόγια. Eνα από τον νέο πάροχο με την κατανάλωση ενέργειας και το κόστος αυτής, όπως και το τέλος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (AΠE) και ένα από τη ΔEH που θα αναγράφει τα διάφορα τέλη υπέρ τρίτων και θα πληρώνεται στη ΔEH. Tο τιμολόγιο ενέργειας από τον νέο πάροχο ο καταναλωτής για κάποιες εταιρείες μπορεί να το εξοφλεί αποκλειστικά σε τραπεζικό λογαριασμό και για άλλες είτε μέσω τραπεζικών λογαριασμών, ταχυδρομείου ή δικτύου συνεργαζόμενων εταιρειών, με κόστος που επιβαρύνει τον καταναλωτή.

Σε περίπτωση μεταβολής του κόστους τιμολογίου, ο πάροχος ενημερώνει τον καταναλωτή και του δίνει προθεσμία 30 ή 40 ημερών –ανάλογα με την εταιρεία– αποδοχής ή όχι. O καταναλωτής στην περίπτωση που διαφωνεί μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση.

Σε ό, τι αφορά την καταμέτρηση της ενέργειας, αυτή γίνεται με τους υφιστάμενους μετρητές που ακόμη διαχειρίζεται η ΔEH, ενώ μία εκ των δύο νέων εταιρειών εγκαθιστά με κόστος που χρεώνεται ο πελάτης και ωριαίους μετρητές φορτίου. Oι μετρήσεις υπόκεινται σε έλεγχο από τον Διαχειριστή Δικτύου (ρόλο που σήμερα έχει η ΔEH) και τον Διαχειριστή Συστήματος. Oπως συμβαίνει πάντως και με τη ΔEH, ο καταναλωτής έχει δικαίωμα να απαιτήσει τον έλεγχο του μετρητή. O πάροχος αναλαμβάνει το κόστος του ελέγχου και έχει υποχρέωση να αναπροσαρμόσει άμεσα τα ποσά που χρεώθηκαν σε περίπτωση που διαπιστωθεί ανακρίβεια. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ο μετρητής ήταν ακριβής, το κόστος ελέγχου επιβαρύνει τον πελάτη. Oι νέοι πάροχοι δεσμεύονται για αποζημιώσεις έναντι των καταναλωτών για τυχόν ζημιές από τη διακοπή ηλεκτρικής ενέργειας που οφείλεται σε δόλο ή αμέλεια δική τους. Aντιθέτως, δεν αποζημιώνουν για διακοπές και βλάβες από αίτια που βρίσκονται έξω από τον έλεγχό τους (διακοπές του συστήματος ή του δικτύου, απεργίες κ. λπ.).

Σε περίπτωση που ο καταναλωτής δεν έχει εξοφλήσει τον λογαριασμό του, η σχετική οφειλή μετά την πάροδο 30 ημερών καθίσταται ληξιπρόθεσμη. O πάροχος δικαιούται να επιβάλει επιτόκιο υπερημερίας και να ενημερώσει τον πελάτη για την αποπληρωμή της σε διάστημα 14 ημερών. Eάν ο πελάτης δεν ανταποκριθεί, ο πάροχος μπορεί να καταγγείλει αυτομάτως τη σύμβαση και να ζητήσει από τον Διαχειριστή Συστήματος την αποσύνδεσή του. H αλλαγή προμηθευτή επιτρέπεται έπειτα από προηγούμενη καταγγελία της σύμβασης με τον υφιστάμενο πάροχο.



=======================================
Μείωση συντάξεων τώρα ζητεί το ΔΝΤ

Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας δέχεται έντονο «πρέσινγκ» από το Ταμείο και την Κομισιόν για επίσπευση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και δραστική περικοπή της κρατικής χρηματοδότησης στα Ταμεία. «E» 23/4
Μέτρα εδώ και τώρα στο ασφαλιστικό ζητούν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που κάνουν ασφυκτικό «πρέσινγκ» στην ηγεσία του υπουργείου Εργασίας. Χθες εκπρόσωποι του Ταμείου είχαν συνάντηση με τον υπουργό Αν. Λοβέρδο και τον υφυπουργό Γ. Κουτρουμάνη με κεντρικό θέμα συζήτησης τις επερχόμενες αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα.
Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας δέχεται έντονες πιέσεις για επίσπευση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και για δραστική περικοπή της κρατικής χρηματοδότησης στα ταμεία. Μία τέτοια εξέλιξη στην πράξη θα οδηγήσει σε «μαχαίρι» στις συντάξεις, αρχής γενομένης από τα ελλειμματικά ταμεία, ενώ «μάχη» δίνεται για το καυτό θέμα της αύξησης του ορίου ηλικίας από τα 65 στα 67 έτη.

Συγκεκριμένα, τέσσερα είναι τα ανοιχτά «μέτωπα» που καλείται να δώσει τη μάχη η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας:

1 Η επιτάχυνση των αλλαγών στο ασφαλιστικό σύστημα. Η ηγεσία του υπουργείου δέχεται πιέσεις ώστε ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων στα ταμεία να αρχίσει το 2013 και όχι το 2018 όπως έχει προτείνει στον διάλογο για το ασφαλιστικό.

Σημειώνεται πως, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, η αλλαγή στον υπολογισμό των συντάξεων οδηγεί σε μειώσεις, που φτάνουν μέχρι και το 30%. Είναι χαρακτηριστικό πως σε ηλικία 65 ετών και με 35 έτη δουλειάς το ποσοστό αναπλήρωσης -βασική και αναλογική σύνταξη- δεν αναμένεται να ξεπερνά το 60% (σήμερα είναι 80% για τους παλαιούς ασφαλισμένους και 70% για τους νέους).

Συνολικά η κύρια και η επικουρική σύνταξη δεν πρόκειται να ξεπερνούν το 80% του συντάξιμου μισθού. Σημειώνεται πως με βάση τον νόμο Πετραλιά -που θα εφαρμοστεί- οι επικουρικές συντάξεις θα διαμορφωθούν στο 20%.

Συντελεστές και ΛΑΦΚΑ
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Εργασίας δέχεται πιέσεις και για ακόμη μεγαλύτερη μείωση των συντελεστών, με βάση τους οποίους θα υπολογίζονται οι κύριες συντάξεις. Σύμφωνα με το τελευταίο σενάριο, οι συντελεστές αυτοί θα ξεκινάνε από το 0.9% για τα 15 έτη δουλειάς και θα φτάνουν το 1.6% για τα 40 χρόνια.

Τέλος ειδική εισφορά -δηλαδή ένας νέος ΛΑΦΚΑ- θα επιβληθεί στις συντάξεις πάνω από 1.400 ευρώ. Το μέτρο θα «τρέξει» άμεσα σε μια προσπάθεια να εισρεύσει ζεστό χρήμα στα ταμεία.

2 Η... επέκταση όλων των αλλαγών και στο δημόσιο τομέα. Τα πρώτα μέτρα θα αφορούν στις γυναίκες, στους δημοσίους υπαλλήλους που έχουν και δεύτερη δουλειά, όσους αποχωρούν πρόωρα και τους συνταξιούχους που συνεχίζουν να εργάζονται.

3 Η άμεση λήψη μέτρων στα ελλειμματικά ταμεία για να περιοριστεί η κρατική χρηματοδότηση. Δεδομένη είναι η άμεση μείωση των υψηλών συντάξεων -π.χ. από 3% έως 8% στα ποσά άνω των 1.500 ευρώ- στα ταμεία του ΟΤΕ και της ΔΕΗ. Επιπλέον, αναμένεται μείωση των συντελεστών στο 2% σε όλα τα ταμεία, λύση που θα έχει μεταβατικό χαρακτήρα έως ότου εφαρμοστεί ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων. Μια τέτοια εξέλιξη οδηγεί σε μείωση των συντάξεων στον Ο.Α.Ε.Ε. κατά μέσο όρο 10%.

4 Η αύξηση του γενικού ορίου συνταξιοδότησης από το 65ο έτος στο 67ο έτος. Από την πλευρά της η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας απαντά πως θα αυξήσει τη μέση ηλικία συνταξιοδότησης, ώστε μέχρι το 2015 να πάει από τα 61,5 στα 63,5 έτη.

Επιπλέον θα υπάρξει εφαρμογή των ρυθμίσεων του νόμου Πετραλιά, που αυξάνουν τα όρια συνταξιοδότησης των μητέρων ανηλίκων στο ΙΚΑ και στα ειδικά ταμεία μισθωτών. Τέλος μένει να ρυθμιστούν οι τελευταίες λεπτομέρειες για το καυτό θέμα της εξίσωσης των ορίων συνταξιοδότησης αντρών και γυναικών στον δημόσιο τομέα (δεν έχει ακόμα «κλειδώσει» το μεταβατικό διάστημα).

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΚΚΑΛΙΑΡΗ
kokkaliari@pegasus.gr
====================================
Ασφαλιστικό:«Μαχαίρι» σε κύριες και επικουρικές συντάξεις

Πολλαπλά χτυπήματα στις συντάξεις επιφέρει άμεσα το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, καθώς μπαίνει «μαχαίρι» στις κύριες, αλλά και στις επικουρικές συντάξεις. Οι δυσοίωνες εκτιμήσεις των επιστημόνων του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, που προέβλεπαν μείωση των συντάξιμων αποδοχών έως 30%, επιβεβαιώνονται μέσα από τα άρθρα του νομοσχεδίου που αποκαλύπτει σήμερα ο «Α».

Ο «κορμός» του νέου ασφαλιστικού έχει ολοκληρωθεί και έως το τέλος της επόμενης εβδομάδας (και πάντως πριν από την Πρωτομαγιά) αναμένεται να δοθεί τέλος στο σχετικό σίριαλ με τη δημοσιοποίηση του τελικού κειμένου του νομοσχεδίου. Μετά τις συναντήσεις που θα έχουν ο υπουργός Εργασίας, Ανδρέας Λοβέρδος, και ο υφυπουργός, Γιώργος Κουτρουμάνης, με τα προεδρεία των κοινωνικών φορέων (έως τις 30 Απριλίου), θα ακολουθήσει η διαδικασία έγκρισης του νομοσχεδίου από τα όργανα της ΕΕ και στη συνέχεια θα κατατεθεί στη Βουλή με στόχο να ψηφιστεί εντός του Μαΐου.

Ο «Α» αποκαλύπτει σήμερα τα 10 βασικά άρθρα του νομοσχεδίου που θα επιφέρει ριζικές ανατροπές για εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους.

Νέος τρόπος υπολογισμού

1. Η ανταποδοτική σύνταξη θα αρχίσει να καταβάλλεται από την 1.1.2018 για όλους όσοι θεμελιώσουν μετά τη συγκεκριμένη ημερομηνία δικαίωμα συνταξιοδότησης. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η μηνιαία σύνταξη γι’ αυτές τις κατηγορίες των ασφαλισμένων θα υπολογίζεται για κάθε πλήρες έτος ασφάλισης και μέχρι τα 40 έτη, με βάση ποσοστά επί των προβλεπόμενων συντάξιμων αποδοχών, τα οποία καθορίζονται ως εξής:

- Μέχρι και 15 χρόνια ασφάλισης, ποσοστό ανά έτος 1%.

- Από 16 έως και 20 χρόνια ασφάλισης, ποσοστό ανά έτος 1,1%.

- Από 21 έως και 25 χρόνια ασφάλισης, ποσοστό ανά έτος 1,2%.

- Από 26 έως και 30 χρόνια ασφάλισης, ποσοστό ανά έτος 1,3%.

- Από 31 έως και 35 χρόνια ασφάλισης, ποσοστό ανά έτος 1,4%.

- Από 36 έως και 40 χρόνια ασφάλισης, ποσοστό ανά έτος 1,5%.

Για τον προσδιορισμό των μηνιαίων συντάξιμων αποδοχών για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης γήρατος και αναπηρίας στους φορείς κύριας ασφάλισης που ασφαλίζουν μισθωτούς, λαμβάνεται υπόψη το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των μηνιαίων αποδοχών που έλαβε ο ασφαλισμένος καθ' όλη τη διάρκεια του εργασιακού του βίου πλην των αποδοχών του τμήματος του έτους κατά το οποίο υποβάλλεται η αίτηση συνταξιοδότησης και επί των οποίων καταβλήθηκαν ασφαλιστικές εισφορές, χωρίς τον υπολογισμό δώρων εορτών και επιδόματος αδείας, διά του αριθμού των μηνών απασχόλησης, που έχει πραγματοποιήσει ο ασφαλισμένος εντός της χρονικής αυτής περιόδου.

Για τους φορείς κύριας ασφάλισης μισθωτών στους οποίους ως βάση υπολογισμού των παροχών θεωρείται η ημέρα εργασίας, η κατά το προηγούμενο εδάφιο διαίρεση γίνεται με τον αριθμό ημερών εργασίας για το ίδιο χρονικό διάστημα και το πηλίκο πολλαπλασιάζεται επί 25.

Η διαδοχική ασφάλιση (από το 2011)

2. Τα πρόσωπα τα οποία ασφαλίστηκαν διαδοχικά σε περισσότερους από έναν ασφαλιστικούς οργανισμούς, δικαιούνται σύνταξη από τον τελευταίο οργανισμό στον οποίο ήταν ασφαλισμένα κατά την τελευταία χρονική περίοδο της απασχόλησής τους, σύμφωνα με τις διατάξεις της νομοθεσίας του οργανισμού αυτού, εφόσον πραγματοποίησαν στην ασφάλισή του:

α. Πέντε ολόκληρα έτη ή 1.500 μέρες ασφάλισης εκ των οποίων όμως 20 μήνες ή 500 ημέρες κατά την τελευταία πενταετία πριν από τη διακοπή της απασχόλησης ή την υποβολή αίτησης για την κρίση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος σύνταξης λόγω γήρατος.

β. 40 μήνες ή 1.000 ημέρες εκ των οποίων όμως 12 μήνες ή 300 ημέρες αντίστοιχα κατά την τελευταία πενταετία πριν από τη διακοπή της απασχόλησης ή την υποβολή της αίτησης για την κρίση του δικαιώματος σύνταξης λόγω αναπηρίας ή θανάτου.

1. Αν ο ασφαλισμένος πραγματοποίησε στην ασφάλιση του τελευταίου οργανισμού τον αριθμό ημερών εργασίας ή των ετών ασφάλισης, που ορίζονται από τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου, αλλά στην περίπτωση αυτή δεν έχει πραγματοποιήσει τον απαιτούμενο από τη νομοθεσία του τελευταίου οργανισμού χρόνο ασφάλισης για τη συνταξιοδότησή του λόγω γήρατος ή αναπηρίας ή των μελών της οικογένειάς του λόγω θανάτου ή δεν πραγματοποίησε στην ασφάλιση του τελευταίου οργανισμού τον αριθμό ημερών εργασίας ή ετών ασφάλισης που ορίζονται από τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου, δικαιούται σύνταξη αυτός ή τα μέλη της οικογένειάς του από τον οργανισμό στην ασφάλιση του οποίου πραγματοποίησε τις περισσότερες ημέρες εργασίας ή έτη ασφάλισης, στον οποίο δεν περιλαμβάνεται ο τελευταίος εφόσον:

α. Ο ασφαλισμένος που αιτείται τη συνταξιοδότησή του λόγω γήρατος ή αναπηρίας έχει συμπληρώσει το όριο ηλικίας ή είναι ανάπηρος με το ποσοστό αναπηρίας που προβλέπεται από τη νομοθεσία του τελευταίου οργανισμού.

β. Πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις για συνταξιοδότηση που προβλέπει η νομοθεσία του οργανισμού με τον περισσότερο χρόνο ασφάλισης.

2. Αν ο ασφαλισμένος δε συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης που προβλέπει η νομοθεσία του οργανισμού στην ασφάλιση του οποίου πραγματοποίησε τις περισσότερες ημέρες εργασίας ή έτη ασφάλισης, τότε το δικαίωμα του ασφαλισμένου κρίνεται από τους άλλους οργανισμούς στους οποίους ασφαλίστηκε κατά φθίνουσα σειρά αριθμού ημερών εργασίας, εκτός από τον τελευταίο.

Αν ο ασφαλισμένος δε συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης που προβλέπει η νομοθεσία όλων των οργανισμών στους οποίους ασφαλίστηκε πριν από τον τελευταίο, τότε ο τελευταίος οργανισμός είναι αρμόδιος για την κρίση του δικαιώματος σύνταξης λόγω γήρατος εφόσον ο ασφαλισμένος πραγματοποίησε στην ασφάλισή του 1.000 ημέρες εργασίας ή 40 μήνες ασφάλισης, εκ των οποίων 300 ημέρες εργασίας ή 12 μήνες ασφάλισης αντιστοίχως την τελευταία πενταετία και για την κρίση του δικαιώματος σύνταξης λόγω αναπηρίας και θανάτου, εφόσον ο ασφαλισμένος έχει πραγματοποιήσει στην ασφάλισή του οποτεδήποτε 300 ημέρες εργασίας.

3. Ολόκληρος ο χρόνος της διαδοχικής ασφάλισης υπολογίζεται από τον αρμόδιο για την απονομή της σύνταξης οργανισμό ως χρόνος που διανύθηκε στην ασφάλισή του, τόσο για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, όσο και για τον καθορισμό της σύνταξης και δεν είναι δυνατή η προσμέτρηση μόνο μέρους του χρόνου που διανύθηκε στην ασφάλιση του κάθε οργανισμού.

Οι επικουρικές συντάξεις

3. Τη μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης και των επικουρικών συντάξεων εντός του 2012 προβλέπει το σχέδιο νόμου, όπως προκύπτει από το άρθρο 13. «Μέχρι το τέλος του 2011 η Εθνική Αναλογιστική Αρχή εκπονεί υποχρεωτικά τις απαιτούμενες αναλογιστικές μελέτες βιωσιμότητας των επικουρικών ταμείων τριακονταπενταετίας. Τα επικουρικά ταμεία υποχρεούνται να αποστείλουν εντός μηνός από τη γνωστοποίηση εγγράφου από την ΕΑΑ τα στοιχεία που ζητούνται. Μετά την εκπόνηση των αναλογιστικών μελετών, τα διοικητικά συμβούλια των ταμείων αναπροσαρμόζουν με απόφαση του διοικητικού τους συμβουλίου, που εκδίδεται εντός δύο μηνών μετά την υποβολή της εκπόνησης, και αναπροσαρμόζουν το ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΑΑ. Η απόφαση αυτή εγκρίνεται από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Σε περίπτωση που δεν αποσταλούν τα απαραίτητα στοιχεία για την εκπόνηση της αναλογιστικής μελέτης ή δεν αναπροσαρμοστούν τα ποσοστά αναπλήρωσης, με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καθορίζονται τα νέα ποσοστά σύμφωνα με την πρόταση της ΕΑΑ».


4. Για την αύξηση του μέσου πραγματικού ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, θα επιβληθεί από το 2013 η αύξηση (τουλάχιστον κατά 5 έτη) των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών δημόσιων υπαλλήλων.

Η αύξηση αυτή θα «τρέξει» παράλληλα με την εφαρμογή του ν. Πετραλιά που αυξάνει τα όρια και τα έτη εργασίας σε ΔΕΚΟ, τράπεζες και ιδιωτικό τομέα (από το 2011 θα αυξηθεί κατά 1 έτος, από τα 50 στα 51, το όριο για τις μητέρες ανηλίκων στο ΙΚΑ και από το 2013 στα υπόλοιπα ταμεία ώστε το 2017 να μη συνταξιοδοτείται καμία μητέρα πριν από τα 55 έτη και στα 60 έτη με 35ετία στο ΙΚΑ).

5. Με την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού νόμου ή το αργότερο από την 1/1/2011 θα επεκταθεί και στους πρόωρα συνταξιοδοτούμενους από το Δημόσιο η ποινή μείωσης των συντάξεων που ήδη ισχύει στον ιδιωτικό τομέα (με το ν. Πετραλιά) και είναι 6% ετησίως και έως 30% για συνταξιοδότηση 5 έτη νωρίτερα από τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης (πριν από τα 65 οι άνδρες και πριν από τα 60 οι γυναίκες).

6. Από φέτος, επίσης, προβλέπει τη μείωση κατά 3% - 8% των συντάξεων που ξεπερνούν τα 1.500 ευρώ σε ΟΤΕ και ΔΕΗ λόγω περικοπής της κρατικής χρηματοδότησης, καθώς και την επιβολή ενιαίας ποινής στους συνταξιούχους που απασχολούνται (αναστολή της καταβολής της σύνταξης αν είναι κάτω από τα 55 και μείωση για τους μεγαλύτερους σε ηλικία, για ποσά πάνω από τα 730 ευρώ, όπως ήδη ισχύει για όσους έχουν συνταξιοδοτηθεί από τον ιδιωτικό τομέα και δεν απασχολούνται με δελτίο παροχής υπηρεσιών).

7. Από το 2013 θα υπολογίζονται χαμηλότερα οι συντάξεις των ελεύθερων επαγγελματιών και των επιστημόνων. Οι συντάξεις στο πρώην ΤΕΒΕ, για το τμήμα ασφάλισης που διανύεται από την 1/1/2013 και μετά, θα υπολογίζονται με συντελεστή 2% ετησίως (αντί του 3% - 3,5% σήμερα), οδηγώντας σε μειώσεις έως 7%. Από την ίδια χρονιά θα ξεκινήσει και η περικοπή των επικουρικών συντάξεων (εντός 3ετίας και όχι της 8ετίας που προβλέπει ο ν. Πετραλιά) στα ελλειμματικά ταμεία των μισθωτών έτσι ώστε να μην ξεπερνά η επικουρική σύνταξη το 20% της κύριας.

8. Από το Νοέμβριο επανέρχεται ο ΛΑΦΚΑ, δηλαδή η παρακράτηση για τη χρηματοδότηση των ασθενών ταμείων σε συντάξεις από 1.400 ευρώ.
=================================================
Μας παίρνουν μέτρα 4ετίας
Της ΕΛΕΝΗΣ ΚΩΣΤΑΡΕΛΟΥ
Η κυβέρνηση επέλεξε την προσφυγή άνευ όρων στον μηχανισμό οικονομικής στήριξης, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για την επιβολή μέτρων σύμφωνα με τις επιθυμίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ
Σχεδόν δύο ώρες μετά τη δήλωση του πρωθυπουργού από το ακριτικό Καστελόριζο, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου αποκάλυπτε στους εκπροσώπους του Τύπου πως η κυβέρνηση έχει προσφύγει στο ΔΝΤ από τις 15 Απριλίου, όταν απέστειλε την επιστολή έναρξης των διαβουλεύσεων! Για τον λόγο αυτό και η χθεσινή επιστολή ενεργοποίησης του μηχανισμού απευθυνόταν μόνο στην Ευρωπαϊκή Ενωση και την ΕΚΤ, καθώς το ΔΝΤ «καλύφθηκε» από την πρώτη επιστολή και ουσιαστικά ξεκίνησε τις διαδικασίες.

Με την μόλις τεσσάρων γραμμών επιστολή, την οποία υπογράφει ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, προς τον πρόεδρο του Eurogroup Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, τον επίτροπο Οικονομικών και Νομισματικών Θεμάτων Ολι Ρεν και τον πρόεδρο της ΕΚΤ Ζαν-Κλοντ Τρισέ, η κυβέρνηση ζητάει «ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης» βάσει της απόφασης των αρχηγών των κρατών-μελών της Συνόδου Κορυφής της 25ης Μαρτίου.

Αγνωστοι όροι

Η κυβέρνηση αποφάσισε να προσφύγει χωρίς να έχουν αποσαφηνιστεί οι όροι δανεισμού τόσο ως προς τη χρηματοδότηση όσο και τις πολιτικές. Είμαστε υπό διαπραγμάτευση, κατά την οποία όμως είναι σαφές ότι το «πάνω χέρι» το έχουν η Ευρωπαϊκή Ενωση και το ΔΝΤ. Οπως είναι σαφές ότι η ελληνική κυβέρνηση περιόρισε το διαπραγματευτικό χαρτί της, όταν πήρε την απόφαση να προσφύγει χωρίς να ξέρει τι ζητούν οι δανειστές.
Το μόνο που μάθαμε χθες από τον υπουργό είναι ότι «η ανάγκη ενεργοποίησης προέκυψε με σαφήνεια μετά τα γεγονότα των τελευταίων ημερών και συγκεκριμένα χθες, μετά την αναθεώρηση των στοιχείων από τη Eurostat και την υποβάθμιση από τη Moody's». Ουδείς όμως βγήκε χθες να πει στον ελληνικό λαό τα μέτρα που ετοιμάζονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης και ΔΝΤ και τα οποία θα διαρκέσουν μέχρι το 2013.
Σε καμιά περίπτωση η ενεργοποίηση δεν συνιστά άμεση καταβολή του δανείου. Πάντως ο κ. Παπακωνσταντίνου εξέφρασε την πεποίθηση πως οι διαπραγματεύσεις θα ολοκληρωθούν γρήγορα και κυρίως «όταν θα υπάρχει η ανάγκη δανεισμού την 19η Μαΐου, τότε θα υπάρχουν χρήματα». Η Ελλάδα έχει ανάγκη να δανειστεί περίπου 10 δισ. ευρώ στις 19 Μαΐου ή καμιά 30 δισ. μέχρι τη λήξη του έτους. Ο χρόνος πιέζει όσο ποτέ άλλοτε να κλείσει η συμφωνία σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης και ΔΝΤ...

Τρία καυτά σημεία

Τα στοιχεία τα οποία έχουμε ώς τώρα είναι:
1 Το πρόγραμμα που θα υπογράψει η ελληνική κυβέρνηση με τους δανειστές ουσιαστικά επιμηκύνεται σε τετραετία αντί τριετία. Χρονικά δεν έχει καμία σχέση με το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Χρόνος έναρξης του νέου Προγράμματος Δανεισμού θα είναι η ημερομηνία υπογραφής της συμφωνίας και έγκρισής της από την κυβέρνηση, ενδεχομένως σε επίπεδο υπουργικού συμβουλίου, όπως είπε χθες ο κ. Παπακωνσταντίνου. Χρόνος λήξης του θα είναι τρία χρόνια μετά, δηλαδή το 2013 και όχι το 2012, όπως άφηναν εξαρχής να εννοηθεί οι κυβερνητικοί παράγοντες.
2 Οι δανειστές έχουν αρχίσει να εκφράζουν αντιρρήσεις για το επιτόκιο δανεισμού, που συμφωνήθηκε στην τηλεδιάσκεψη του Eurogroup στις 11 Απριλίου, με το σκεπτικό ότι τα spreads έχουν αγγίξει και το 9%. Ο υπουργός Οικονομικών πάντως διέψευδε χθες οποιαδήποτε αλλαγή επιτοκίου. Η προ δεκαημέρου συμφωνία περιλαμβάνει επιτόκιο 3,7% (κυμαινόμενο) και 5% (σταθερό) από την Ευρωπαϊκή Ενωση, ενώ για το ΔΝΤ υπήρχαν εκτιμήσεις ότι θα πέσει κάτω από το 3%.
3 Πληροφορίες μιλούν για σκληρούς όρους. Στον συναγωνισμό Ευρωπαϊκής Ενωσης και ΔΝΤ δεν ξέρουμε τελικά ποιος θα αποδειχτεί πιο σκληρός. Η συμφωνία θα είναι κοινή και για τους τρεις. Τα μέτρα πάντως που αναμένεται να ενεργοποιηθούν, και μάλιστα άμεσα, είναι η συρρίκνωση του δημόσιου τομέα, με μαζικές απολύσεις κατ' αρχήν των συμβασιούχων και σε δεύτερη φάση όσων απασχολούνται με συμβάσεις αορίστου χρόνου, ενώ ουδείς μπορεί να είναι βέβαιος ακόμα και για την τύχη των μόνιμων υπαλλήλων και δη αυτών που απασχολούνται σε φορείς και οργανισμούς που καταργούνται ή συγχωνεύονται. Οι περικοπές μισθών και συντάξεων είναι η κλασική συνταγή του ΔΝΤ και είναι γνωστό πως ζητούν μείωση των μισθών και στον ιδιωτικό τομέα, αν και η κυβέρνηση θέλει να το αποφύγει λέγοντας πως δεν επηρεάζει και τόσο την ανταγωνιστικότητα.

Τα επόμενα βήματα είναι η συνεδρίαση του Eurogroup, οι εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ, η έγκριση από τα Κοινοβούλια των χωρών-μελών. Με την ολοκλήρωση των «διαβουλεύσεων» υπογράφεται η συμφωνία και ενεργοποιείται ο μηχανισμός. Δηλαδή, θα αρχίσει η εκταμίευση του δανείου. Στην πορεία θα δουν αν πρώτα θα πάρουν από την Ευρωπαϊκή Ενωση ή το ΔΝΤ.

Ο υπουργός Οικονομικών, ο οποίος χθες είχε τηλεφωνικές επικοινωνίες με τους κ. Ολι Ρεν, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και τον Λουκά Παπαδήμο εκ μέρους της ΕΚΤ, καθώς και ομολόγους του τής Ε.Ε., σήμερα ξεκινάει κύκλο επαφών στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της Συνόδου της ΕΚΤ. Συναντάται με τον υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ, τον γενικό διευθυντή του ΔΝΤ Ντομινίκ Στρος-Καν, τον Ολι Ρεν, τους Ευρωπαίους ομολόγους του και με υπουργούς Οικονομικών των Ρωσίας, Ινδίας και Κίνας.*

Η επιστολή

Ηεπιστολή που έστειλε το υπουργείο Οικονομικών στο Eurogroup, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, είναι η εξής:

«Προς πρόεδρο Eurogroup

κύριο Jean-Claude Juncker

Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Επίτροπο Οικονομικών και Νομισματικών Θεμάτων

κύριο Olli Rehn

Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα

Πρόεδρο

Κύριο Jean-Claude Trichet

Αγαπητοί κύριοι,

Σύμφωνα με την Απόφαση των Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων της 25ης Μαρτίου 2010 για την παροχή οικονομικής βοήθειας στην Ελλάδα, όταν χρειαστεί, και την επακόλουθη απόφαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης της 11ης Απριλίου 2010, η Ελλάδα ζητά την ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης.

Με εκτίμηση,

Γιώργος Παπακωνσταντίνου».
=============================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: