Κυριακή, 23 Μαΐου 2010

Συμβάσεις, απολύσεις, αποζημιώσεις στο τραπέζι του «Προκρούστη» «Θα υποστούμε το μεγαλύτερο πλήγμα απ΄ όλους»

Περικοπή δαπανών και θεσμοθετημένων επιχορηγήσεων
Επιπλέον μέσα ελέγχου στο υπ. Οικονομικών με νομοσχέδιο-σκούπα
Του Βασιλη Ζηρα

Νομοσχέδιο-σκούπα καταρτίζει το υπουργείο Οικονομικών σε μια προσπάθεια να συγκρατήσει τις δαπάνες που εμφανίζουν ήδη τις πρώτες ανησυχητικές αποκλίσεις και να βάλει μια θεσμική –τουλάχιστον– τάξη στη δημοσιονομική αταξία του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η θέσπιση δημοσιονομικών κανόνων είναι μια δέσμευση που έχει αναλάβει η κυβέρνηση μέσω της συμφωνίας με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωζώνη και θα «οπλίσει» το υπουργείο Οικονομικών με περισσότερα μέσα ελέγχου των δαπανών. Ο απόλυτος έλεγχος των δαπανών, από την άλλη, είναι το μόνο μέσο που διαθέτει ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου για να αντισταθμίσει οποιαδήποτε υστέρηση των δημοσίων εσόδων.

Μεταξύ άλλων, με το νομοσχέδιο, το υπουργείο Οικονομικών αποκτά το δικαίωμα να περικόπτει όποτε κρίνει αναγκαίο ακόμη και δαπάνες που έχουν καθιερωθεί στο παρελθόν με νόμο. Αυτό σημαίνει ότι η θεσμοθετημένη με συγκεκριμένα ποσά επιχορήγηση, ασφαλιστικών Ταμείων ή άλλων δημόσιων φορέων από τον προϋπολογισμό θα μπορεί να περικόπτεται ανά πάσα στιγμή από τον υπουργό Οικονομικών. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν οι επιχορηγήσεις του ΙΚΑ με ποσό 1% του ΑΕΠ, του ΤΑΠ ΟΤΕ, του ΟΑΠ ΔΕΗ κ.ά.

Υπόλογος δαπανών

Ενας άλλος δημοσιονομικός κανόνας είναι ο ορισμός σε κάθε υπουργείο ενός υπολόγου για τις δαπάνες. Οποιαδήποτε ανάληψη υποχρέωσης θα πρέπει να έχει την έγκρισή του και για την οποιαδήποτε υπέρβαση δαπάνης πέραν των εγγεγραμμένων πιστώσεων θα ελέγχεται πειθαρχικά και ποινικά. Με αυτό το μέτρο προσδοκάται ότι θα περιοριστούν οι αναλήψεις υποχρεώσεων και η πραγματοποίηση δαπανών με «άνωθεν» εντολές και υπό την πίεση της διοικητικής ή πολιτικής ηγεσίας των υπουργείων. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ που εισηγήθηκαν το σχετικό μέτρο, σε όσες χώρες εφαρμόστηκε στο παρελθόν είχε θεαματικά αποτελέσματα, ακόμη και στη Μεγάλη Βρετανία, όπου η δημόσια διοίκηση λειτουργεί πιο ευσυνείδητα και αποτελεσματικά απ’ ό,τι στην Ελλάδα.

Με το νομοσχέδιο αναμορφώνεται πλήρως και το δημόσιο λογιστικό ώστε να μπορεί το Γενικό Λογιστήριο να παρακολουθεί όχι μόνο τις ταμειακές ροές (έσοδα και δαπάνες), αλλά και τις αναλήψεις υποχρεώσεων που εμφανίζονται πολλούς μήνες αργότερα και εκτροχιάζουν τον προϋπολογισμό. Ωστόσο, ακόμη και με αυτά τα μέτρα, η επίτευξη των δημοσιονομικών πόρρω απέχει από το να είναι εξασφαλισμένη, κλιμακώνοντας την αγωνία εν όψει των ελέγχων από το ΔΝΤ, την Κομισιόν και την Ευρωζώνη, που θα προηγηθούν της καταβολής της δεύτερης δόσης του δανείου.

Δεν είναι μόνο τα έσοδα που προκαλούν κρύο ιδρώτα στο οικονομικό επιτελείο, καθώς εμφανίζουν σημαντική υστέρηση έναντι των στόχων, αλλά και οι δαπάνες. Ηδη οι πρώτες αστοχίες είναι εμφανείς. Τα ασφαλιστικά Ταμεία παραμένουν μια χαίνουσα πληγή. Αν και θα έπρεπε να έχουν απορροφήσει το 32% των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, στο 4μηνο τα περισσότερα έχουν ξεπεράσει αυτό το όριο. Ο ΟΑΕΕ έχει απορροφήσει το 65% των πιστώσεων του 2010 και θα χρειαστεί επιπλέον επιχορήγηση για να καταβάλει συντάξεις. Την ίδια ώρα η εισφοροδιαφυγή αυξάνεται, καθώς τα Ταμεία -οκτώ μήνες μετά τις εκλογές- δεν έχουν νέες διοικήσεις με αποτέλεσμα το κυνήγι των εσόδων να έχει ατονήσει.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση

Αλλη εστία προβληματισμού είναι τα οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η τρόικα θέλει στοιχεία κάθε μήνα, αλλά το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει βρει ακόμη ούτε καν τον τρόπο άντλησης αξιόπιστων στοιχείων από τους δήμους. Η Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ η οποία είχε αναλάβει από την προηγούμενη κυβέρνηση να συγκεντρώνει τέτοια στοιχεία παραμένει ακέφαλη αν και τέσσερις μήνες μετά την ανακοίνωση της επιλογής του, ο νέος ειδικός γραμματέας (ο κ. Γ. Κουσουλάκος) δεν έχει αναλάβει ακόμη καθήκοντα.
Ελαφρώς καλύτερη είναι η κατάσταση με τα οικονομικά στοιχεία των νοσοκομείων, αλλά σε κάθε περίπτωση υπολείπεται σημαντικά από τις απαιτήσεις της τρόικας. Οι ελεγκτές δεν θα ζητήσουν πρόσθετα μέτρα μόνο στην περίπτωση που δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι για τα έσοδα και τις δαπάνες, αλλά ακόμη και εάν έχουν αμφιβολίες για τα στοιχεία που θα τους παρουσιάσει η ελληνική πλευρά. Και εάν μας τη «χαρίσουν» τον Ιούλιο, θα είναι άτεγκτοι στην αξιολόγηση για την τρίτη δόση, τον Οκτώβριο.

Επεστράφη στο Μεταφορών προς... διόρθωση

Την ίδια ώρα, προβληματισμός υπάρχει και για την προώθηση διαρθρωτικού χαρακτήρα μέτρων που προβλέπει η συμφωνία με την Τρόικα. Ο νέος ασφαλιστικός νόμος ξαναγράφεται ήδη για να προσαρμοστεί στις προβλέψεις του Μνημονίου. Οι αλλαγές θα εφαρμοστούν από το 2015 αντί του 2018, πλήρης σύνταξη θα δίνεται με 40 έτη ασφάλισης και από το 2015 όλοι οι ασφαλισμένοι θα συνταξιοδοτούνται στο 65ο έτος της ηλικίας.
Μετ’ επαίνων επέστρεψε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς τροποποίηση το άνοιγμα της αγοράς χερσαίων μεταφορών, καθώς το πρώτο σχέδιο που παρουσίασε ο κ. Ρέππας διατηρούσε επί της ουσίας το επάγγελμα κλειστό. Την ίδια ώρα προωθείται η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ. Το Μνημόνιο προβλέπει ότι το σχέδιο πρέπει να παρουσιαστεί έως τα τέλη Ιουνίου και να αρχίσει να εφαρμόζεται τον Μάρτιο του 2011. Προκειμένου να μη χαθεί χρόνος, θα επαναπροσληφθεί η PriceWaterhouseCoopers για να προσαρμόσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης του Οργανισμού που είχε εκπονήσει για λογαριασμό της προηγούμενης κυβέρνησης. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να εκχωρήσει το 49% της ΤΡΕΝΟΣΕ και το management σε ιδιώτες. Θα έχει προηγηθεί η δραστική μείωση του προσωπικού. Δεν θα αντικατασταθούν όσοι συνταξιοδοτούνται, θα υποχρεωθούν σε έξοδο όσοι έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και παραμένουν (μέσω της μείωσης των αποδοχών τους), ενώ θα αλλάξει και ο γενικός κανονισμός προσωπικού, μέσω των οποίων κατοχυρώνονται για πολλούς προνόμια και υψηλά εισοδήματα.
====================================================
Συμβάσεις, απολύσεις, αποζημιώσεις στο τραπέζι του «Προκρούστη»
Στις 31 Μαΐου ξεκινά διάλογος-εξπρές- Εφαρμογή το καλοκαίρι με προεδρικά διατάγματα

Ανατροπές και στις εργασιακές σχέσεις ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας, πριν καν ολοκληρώσει την αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος. Ενώ το ασφαλιστικό νομοσχέδιο δεν έχει ακόμη πάρει την οριστική του μορφή, ο υπουργός Εργασίας κ. Α. Λοβέρδος θέτει στο τραπέζι των διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους τις αλλαγές στο υφιστάμενο εργασιακό καθεστώς, όπως το όριο των απολύσεων, το ποσό των αποζημιώσεων, τις κατώτατες αμοιβές, τη διαδικασία προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) κτλ.

Με επιστολή του ο κ. Λοβέρδος καλεί τις εργοδοτικές και τις εργατικές οργανώσεις, τη Δευτέρα 31 Μαΐου, «σε συνάντηση εργασίαςδιαβούλευση» για τα μέτρα στην αγορά εργασίας τα οποία έχει δεσμευτεί να λάβει η χώρα σύμφωνα με το μνημόνιο προσφυγής στον μηχανισμό οικονομικής στήριξης.

Το υπουργείο θα πρέπει με προεδρικά διατάγματα να εξειδικεύσει τις αλλαγές στην αγορά εργασίας που περιλαμβάνονται στο μνημόνιο το οποίο κυρώθηκε με νόμο από τη Βουλή. Ο κ. Λοβέρδος σημειώνει ότι η τελική διαμόρφωση θα γίνει μετά τη διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και προσδοκά «έναν εποικοδομητικό διάλογο που σε σύντομο

χρονικό διάστημα θα οδηγήσει σε συμφωνία ή στην καταγραφή των διαφωνιών».

Τα θέματα που θα τεθούν στο τραπέζι των συζητήσεων είναι τα εξής: Η διαδικασία προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας, ο ρόλος του οποίου θα περιοριστεί.
Η αύξηση του ορίου των ομαδικών απολύσεων από 2% σήμερα στο 4%. Ο καθορισμός του ύψους και του τρόπου καταβολής των αποζημιώσεων σε περιπτώσεις απόλυσης.

Μέτρα για την αποτροπή απολύσεων εργαζομένων μεγάλης ηλικίας που βρίσκονται προ της συνταξιοδότησης.

Καθορισμός των όρων απασχόλησης και του κατώτατου ημερομισθίου των νέων ηλικίας κάτω των 25 ετών, που εισέρχονται στην αγορά εργασίας για πρώτη φορά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο ετοιμάζεται να θέσει σε ισχύ δύο ρυθμίσεις που θέτουν άμεσα σε καθεστώς «αμφισβήτησης» τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, με πρώτη την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας την οποία υπογράφουν η ΓΣΕΕ και οι εργοδοτικοί φορείς και η οποία καθορίζει τα κατώτατα όρια των αμοιβών.

Η πρώτη ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα σε συμβάσεις κατώτερες της ΕΓΣΣΕ, όπως είναι οι κλαδικές ή οι επιχειρησιακές, να αποκλίνουν επί τα χείρω από τη σύμβαση της ΓΣΕΕ. Αυτό στην ουσία καταργεί τις ρυθμίσεις που εισάγει η γενική σύμβαση καθώς και την ίδια τη σύμβαση, αφού οι διατάξεις τροποποιούνται προς το χειρότερο. Εως τώρα οι κλαδικές συμβάσεις λαμβάνουν ως βάση την ΕΓΣΣΕ και κινούνται, επί τα βελτίω, πέραν αυτής. Μάλιστα, εφόσον το μέτρο αυτό συνδυαστεί με την κατάργηση του δικαιώματος των συνδικάτων για μονομερή προσφυγή στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας, γίνεται κατανοητό ότι πλέον θα «καρκινοβατούν» κάθε λογής διεκδικήσεις, με αποτέλεσμα να γίνεται ατελέσφορη η τελική σύναψη οποιασδήποτε σύμβασης, γεγονός που θα οδηγήσει στην πλήρη ατονία του θεσμού.

Η δεύτερη ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα πρόσληψης νέων έως 24 ετών με μισθούς κατά 20% χαμηλότερους των κατώτατων αμοιβών. Πρόκειται για προσλήψεις μαθητείας ή απόκτησης εργασιακής εμπειρίας που θα διαρκούν ένα έτος και οι εργαζόμενοι θα λαμβάνουν ως αμοιβή το 80% του κατώτατου μισθού (740 ευρώ). Σημειωτέον ότι στις περιπτώσεις αυτές ο ΟΑΕΔ θα καταβάλλει τις ασφαλιστικές εισφορές προς το ΙΚΑ.

Συγκεκριμένα στις εργασιακές σχέσεις επέρχονται οι εξής αλλαγές:

Το ποσοστό απολύσεων αυξάνεται από το 2% στο 4% για τις επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 200 εργαζομένους. Το ύψος της αποζημίωσης θα συζητηθεί σε διαβούλευση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και ως τον Δεκέμβριο του 2010 θα υπάρξει προεδρικό διάταγμα που θα καθορίζει επακριβώς το νέο καθεστώς. Η πρόταση του υπουργείου Εργασίας που θα τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων προβλέπει τη διατήρηση του σημερινού ύψους των αποζημιώσεων, αλλά το ποσό να χορηγείται σε 6 μηνιαίες δόσεις χωρίς προκαταβολή.
Οι μακροχρόνια άνεργοι από 55 έως 64 ετών θα συμμετέχουν σε ειδικά προσυνταξιοδοτικά προγράμματα για να θεμελιώσουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. Τα προγράμματα θα υλοποιηθούν από τον ΟΑΕΔ, ενώ τον ρόλο της διαμεσολάβησης θα αναλάβουν εταιρείες προσωρινής απασχόλησης.
Επίσης καταρτίζονται προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης, σύμφωνα με τα οποία οι εργοδότες που προσλαμβάνουν ανέργους θα παίρνουν επιδότηση ίση με το επίδομα ανεργίας (επιταγή επανένταξης).
Η μείωση της αμοιβής των υπερωριών, που αποτελούσε πάγιο αίτημα των εργοδοτικών οργανώσεων, θα επιφέρει ένα επιπλέον πλήγμα στο εισόδημα των εργαζομένων, ενώ ταυτοχρόνως θα οδηγήσει στην περαιτέρω αύξηση της ανεργίας.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=16&artid=333250&dt=22/05/2010#ixzz0ojVL2qrN
===============================================
Σήμερα στην Ελλάδα το επίδομα ανεργίας ανέρχεται στο 62% του κατώτατου μισθού, ενώ το υψηλότερο ποσοστό αναπλήρωσης του βασικού μισθού από το επίδομα ανεργίας παρέχει η Γερμανία με 91%, που καταβάλλεται για χρόνο ίσο με το 50% του χρόνου καταβολής εισφορών και για ελάχιστο χρονικό διάστημα τους έξι μήνες.

Επίσης, στην Ελλάδα για τη «θεμελίωση» δικαιώματος στο επίδομα ανεργίας απαιτείται εργασία 25 εβδομάδων, στη Γαλλία τέσσερις μήνες, στις ΗΠΑ δύο τρίμηνα, στην Ιταλία 78 μέρες και στη Σουηδία 6 μήνες.

================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: