Πέμπτη, 17 Ιουνίου 2010

Τέλος εποχής στη ΔΕΗ Πτολεμαΐδας

Τέλος εποχής στη ΔΕΗ Πτολεμαΐδας
Του Χρήστου Βήττα
Το τέλος μιας εποχής για τη ΔΕΗ και την περιοχή σηματοδοτεί η επίσκεψη της υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής στους νομούς Κοζάνης και Φλώρινας, στις 17-18 Ιουνίου. Η Τίνα Μπιρμπίλη με μια συμβολική κίνηση θα κατεβάσει τον διακόπτη και θα θέσει εκτός λειτουργίας τη μονάδα 1 του ατμοηλεκτρικού σταθμού Πτολεμαΐδας.
Βεβαίως, το κλείσιμο του πιο παλιού σταθμού δεν θα είναι μόνο συμβολικό, αλλά θα έχει και ουσιαστικό περιεχόμενο, καθώς από εκείνη τη στιγμή η 1η μονάδα του ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, που κατασκευάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1950, μπαίνει σε ψυχρή εφεδρεία, κλείνοντας έναν κύκλο ζωής άνω των πενήντα χρόνων.
Η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ξεκινά την περιοδεία της το βράδυ της Πέμπτης 17 τρέχοντος από το νομό Φλώρινας και την επόμενη μέρα θα βρίσκεται στο νομό Κοζάνης. Στον ακριτικό νομό θα επισκεφτεί τον ΑΗΣ Μελίτης και τα ορυχεία Βεύης, ενώ στο νομό Κοζάνης θα περιοδεύσει σε σταθμούς και ορυχεία της περιοχής, θα συναντηθεί με φορείς, με στελέχη της ΔΕΗ και εκπροσώπους των εργαζομένων.
Νέα εποχή
Από τον ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, όπου θα κλείσει τη μία μονάδα, η αρμόδια υπουργός θα ανακοινώσει το πρόγραμμα της ΔΕΗ για την αντικατάσταση των παλιών ρυπογόνων μονάδων, με νέες μονάδες σύγχρονης και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Ειδικότερα, από τα προσεχή έτη και έως το 2024, σταδιακά θα κλείσουν οι σταθμοί Πτολεμαΐδας, Καρδιάς, Αμυνταίου και Αγίου Δημητρίου, πλην της 5ης μονάδας, που είναι σχετικά καινούργια και σύγχρονης τεχνολογίας. Στη θέση αυτών η Τίνα Μπιρμπίλη θα ανακοινώσει την κατασκευή της μονάδας Πτολεμαΐδα 5, ισχύος 550-660 μεγαβάτ και θερμικής ισχύος 140 MWth, προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ, καθώς και τη Μελίτη 2, ισχύος 450 MW. Για την πρώτη μονάδα εγκρίθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης και βγαίνει άμεσα η προκήρυξη, ενώ η δεύτερη επαναδημοπρατείται μέχρι τα τέλη Ιουλίου.
Βεβαίως, παράγοντες της περιοχής και στελέχη της ΔΕΗ εκτιμούν ότι θα πρέπει να γίνουν τουλάχιστον άλλες δύο λιγνιτικές μονάδες σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, αίτημα το οποίο θα θέσουν στην αρμόδια υπουργό. Αυτές είναι οι μονάδες Αμύνταιο 3 και Άγιος Δημήτριος 6. Με την κατασκευή και αυτών των μονάδων θα έχουν εγκατασταθεί στο ενεργειακό κέντρο συνολικά 2.500 λιγνιτικά μεγαβάτ, που θα προέρχονται από σύγχρονες αντιρρυπαντικές μονάδες.
Κέντρο ενεργειακών εξελίξεων
Η αρμόδια υπουργός για τη ΔΕΗ, στο πλαίσιο της “πράσινης ενέργειας”, αναμένεται να ανακοινώσει ότι η περιοχή που συνέβαλε τα μέγιστα στον εξηλεκτρισμό της χώρας, επί δεκαετίες, θα παραμείνει και στη μεταλιγνιτική περίοδο κέντρο ενεργειακών εξελίξεων. Επίσης θα εξαγγείλει επενδύσεις στην “πράσινη ενέργεια”, όπως φωτοβολταϊκά πάρκα, καθώς και αποκαταστάσεις εδαφών, που θα επιστραφούν μετά τη χρήση από τη ΔΕΗ στην τοπική κοινωνία. Ακόμη αναμένεται να φέρει στις αποσκευές της τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την κοινή υπουργική απόφαση των Ορυχείων Ποντοκώμης και Μαυροπηγής, η οποία θα συντομεύσει τη μετεγκατάσταση των δύο οικισμών.
Τέλος, η υπουργός θα προειδοποιήσει τους εργολάβους, που επιδίδονται σε “δουλεμπόριο” και καταπατούν τα εργασιακά δικαιώματα των απασχολούμενών τους, ότι θα προβαίνει ακόμη και σε ακύρωση συμβάσεων με όσους δεν τηρούν την εργατική νομοθεσία.

===============================
Στον εισαγγελέα η ΔΕΗ για τη ρύπανση στον ΑΗΣ Πτολεμαίδας
Στον εισαγγελέα η ΔΕΗ για τη ρύπανση στον Ατμοηλεκτρικό Σταθμό Πτολεμαίδας. Η νομαρχία Κοζάνης κατέθεσε πράξη βεβαίωσης παράβασης της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, ζητώντας να διερευνηθούν τυχόν αξιόποινες πράξεις.
Η πράξη βεβαίωσης παράβασης που βρίσκεται ήδη στα χέρια του εισαγγελέα πρωτοδικών περιλαμβάνει:

1. Υπέρβαση των στόχων για τις εκπομπές σωματιδίων του Εθνικού Σχεδίου Μείωσης Εκπομπών (ΕΣΜΕ). Η ΔΕΗ φέρεται ότι δε συμμορφώθηκε, όσον αφορά στην εκπομπή σωματιδίων. Στις δύο από τρεις μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης του ΑΗΣ Πτολεμαίδας παρουσιάζονται μεγάλες υπερβάσεις.

2. Διάχυτες εκπομπές αερίων ρύπων. Η τέφρα από τον ΑΗΣ Πτολεμαΐδας μεταφερόταν με φορτηγά που δεν διέθεταν κάλυμμα, ήταν υπερφορτωμένα και η κίνησή τους προκαλούσε τη διαφυγή και τη διασπορά της τέφρας.

3. Έλλειψη άδειας διάθεσης στερεών αποβλήτων. Η τέφρα που παράγεται στον ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, πραγματοποιείται σε χώρους των ορυχείων Πτολεμαίδας χωρίς να έχει ληφθεί η άδεια διάθεσης στερεών αποβλήτων.

4. Έλλειψη αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Δεν υπήρχαν μονίμως εγκατεστημένα συστήματα αναρρόφησης σκόνης εντός των κτιρίων αποθήκευσης και θραύσης του λιγνίτη.

5. Ελλιπής παρακολούθηση εκπομπών αερίων ρύπων. Δεν πραγματοποιούνταν μετρήσεις των συγκεντρώσεων των σωματιδίων στα συστήματα αποκονίωσης των κλειστών χώρων και των σιλό τέφρας. Επιλέον στην ΑΗΣ Πτολεμαίδας δεν υπήρχε σε εφεδρεία μετρητής σωματιδίων, προκειμένου να καθίσταται κατά το δυνατόν ταχύτερη η αντιμετώπιση προβλημάτων από μακροχρόνιες βλάβες στους λοιπούς μετρητές.

Σύμφωνα με το νομάρχη Κοζάνης Γιώργο Δακή, "η νομαρχία έχει κατ’ επανάληψη προχωρήσει σε ενδελεχείς ελέγχους και καταλογισμό προστίμων για τις παραβάσεις λειτουργίας του πεπαλαιωμένου ΑΗΣ Πτολεμαίδας".

Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της πράξης βεβαίωσης των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, στη δεξιά στήλη
=========================================
Ε. Μυτιληναίος: Τιμωρείται το σωστό επιχειρείν στην Eλλάδα
Του Χάρη Φλουδόπουλου

Δεν έκρυψε την ανησυχία αλλά και το σκεπτικισμό του για το επιχειρηματικό κλίμα στη χώρα μας ο επικεφαλής του ομίλου Μυτιληναίος, κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος στη διάρκεια της χθεσινής παρουσίασης στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών. Έχουμε φτάσει στο σημείο στην Ελλάδα η κερδοφορία, ο περιορισμός του κόστους, η σωστή ανάπτυξη εργασιών και η διεθνής ανταγωνιστικότητα να τιμωρούνται. Όπως είπε χαρακτηριστικά, το κράτος χρωστά στον όμιλο 70 με 80 εκατ. ευρώ σε ΦΠΑ επειδή είναι... ανταγωνιστικός και μπορεί να πραγματοποιεί εξαγωγές.
Πρόσθεσε ότι τα φορολογικά έσοδα από τις επιχειρήσεις παρά την αύξηση στους συντελεστές, θα είναι μικρότερα. Οι οικονομολόγοι γνωρίζουν ότι υπάρχει μια καμπύλη για το ύψος των φόρων που εάν την ξεπεράσεις το έσοδο θα είναι μικρότερο. Βρισκόμαστε σε αυτό ακριβώς το σημείο και όπως δείχνουν οι ισολογισμοί του πρώτου τριμήνου του 2010, τα έσοδα από τη φορολογία θα είναι υποπολλαπλάσια σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2009. Και αυτό παρά το γεγονός ότι πέρυσι οι συντελεστές ήταν μικρότεροι αλλά και το οικονομικό κλίμα δεν ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκό, παρατήρησε ο κ. Μυτιληναίος.
Επομένως –εκτίμησε– το κράτος βάζει φόρους στις επιχειρήσεις, όχι επειδή προσδοκά αύξηση των εσόδων αλλά προκειμένου να διαφυλάξει πολιτικές ισορροπίες.
Παράλληλα εμφανίστηκε αιχμηρός απέναντι σε φαινόμενα απερίσκεπτης σπατάλης (δεξιώσεις και πάρτι όπως αυτό στο θωρηκτό Αβέρωφ) που όπως είπε οφείλονται στο γεγονός ότι τα χρήματα που έρχονται εύκολα, σπαταλώνται εύκολα και χωρίς καμία περίσκεψη. Αλλά κανείς δεν αντιδρά γιατί το σύστημα είναι επικεντρωμένο στο να «πάρει τα κεφάλια» όσων έχουν την ατυχή έμπνευση και έχουν αφιερώσει τη ζωή τους επιχειρώντας εντός των συνόρων. Δεν είναι τυχαίο αυτό που λένε ότι εάν μπορείς να κάνεις δουλειές στην Ελλάδα μπορείς να κάνεις δουλειές παντού. Εάν η εταιρεία μας ήταν στη Νέα Υόρκη θα είχε τρεις φορές την κεφαλαιοποίηση που έχει στην Ελλάδα, κατέληξε.

Τον Ιούλιο η δοκιμαστική λειτουργία της νέας μονάδας

Κατά την παρουσίαση στην ΕΘΕ ο κ. Μυτιληναίος ανακοίνωσε ότι μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται η δοκιμαστική λειτουργία της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στον Άγιο Νικόλαο.
Όπως είπε το βασικό πρόβλημα της αγοράς για τους ανεξάρτητους παραγωγούς ήταν μέχρι σήμερα η χαμηλή οριακή τιμή. Ωστόσο οι αλλαγές που αποφάσισε η ΡΑΕ, αναμένεται να κάνουν την αγορά πιο ορθολογική.
Σύμφωνα με τον κ. Μυτιληναίο επετεύχθη σημαντική μείωση του κόστους πρώτης ύλης με το άνοιγμα της αγοράς του LNG και πλέον ο όμιλος αναμένει σημαντική κερδοφορία όταν οι τιμές χονδρικής ανακάμψουν, κάτι που αναμένεται να γίνει στο β εξάμηνο του έτους. Ωστόσο όπως είπε τα πρώτα αποτελέσματα από την πετυχημένη είσοδο στην αγορά του LNG θα φανούν ήδη στα μεγέθη του πρώτου εξαμήνου.
Σημειώνεται ότι όπως είπε ο κ. Μυτιληναίος η υπάρχουσα σύμβαση προμήθειας αερίου από τη ΔΕΠΑ θα χρησιμοποιηθεί ώστε να υπάρχει ένα μίνιμουμ φορτίο βάσης αρχικά για τις μονάδες της Συμπαραγωγής και του Αγίου Νικολάου και στη συνέχεια και για το joint venture της Κόρινθος Power.
Σε σχέση με τη διαπραγμάτευση με τη ΔΕΗ για το τιμολόγιο προμήθειας της ΑτΕ ο κ. Μυτιληναίος τόνισε ότι αναμένεται να ολοκληρωθεί πολύ σύντομα. Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί μεταξύ δύο βασικών σεναρίων: Το πρώτο αφορά στην επέκταση του νυχτερινού τιμολογίου για κάποιες επιπλέον ώρες, ενώ οι υπόλοιπες ανάγκες της ΑτΕ θα καλύπτονται από τις μονάδες του ομίλου, καθώς το Lng μειώνει το κόστος.
Το δεύτερο σενάριο είναι πιο πολύπλοκο και προβλέπει διαφοροποιημένο τιμολόγιο προμήθειας φθηνότερο από το υπάρχον ωστόσο η ΔΕΗ θα παίρνει ως αντάλλαγμα 2 με 2,5 χιλιάδες ώρες ετησίως ισχύ 300MW από την παραγωγή του ομίλου. Η ενέργεια θα παρέχεται στη ΔΕΗ σε ώρες αιχμής όταν δηλαδή η ΟΤΣ είναι υψηλή, γεγονός που μεταφράζεται σε σημαντικό όφελος για τη ΔΕΗ. Όποια από τις δύο λύσεις επιλεγεί το καθαρό τελικό αποτέλεσμα θα είναι πολύ καλύτερο για τον όμιλο, σημείωσε.
Σε ό,τι αφορά τη ΜΕΤΚΑ ο κ. Μυτιληναίος ανέφερε ότι υπάρχουν προκαταρκτικές σκέψεις για μεταφορά της έδρας της εκτός Ελλάδος, χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποια ώριμη απόφαση. Εντός Ελλάδας, η εταιρεία ενδιαφέρεται κυρίως για το έργο της Πτολεμαΐδας 5 καθώς και για το έργο του Αστακού, εφόσον αυτό προχωρήσει καθώς όπως είπε είναι ακόμη πολύ πρώιμο.
Για τα μεγέθη του ομίλου ο κ. Μυτιληναίος επανέλαβε την πρόβλεψη για τζίρο της τάξης του 1 δισ. ευρώ για τη χρονιά που διανύουμε, που όπως είπε θα επιτευχθεί «με άνεση».
Τέλος σε σχέση με την ΑτΕ ο κ. Μυτιληναίος τόνισε ότι σκοπός είναι να μειωθεί το κοστολόγιο για την αλούμινα στα 250 δολάρια και για το αλουμίνιο στα 1736 δολάρια, δηλαδή σε επίπεδα πολύ καλύτερα από το διεθνή μέσο όρο.
===========================================


Στις αρχές του 1970 ο Arthur Laffer έκανε δημοφιλή μια παλιότερη θεωρία που μας δείχνει τα δημόσια έσοδα σε σχέση με την φορολογική κλίμακα. Η θεωρία αυτή σήμερα έχει το όνομα «καμπύλη του Laffer». Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία (που είναι εδραιωμένη ανάμεσα στους οικονομολόγους), το κράτος μπορεί να έχει αύξηση εσόδων καθώς αυξάνει τη φορολογική κλίμακα, αλλά υπάρχει ένα σημείο "T" από όπου εκεί και μετά τα έσοδα θα μειώνονται ανεξάρτητα από την αύξηση στους φορολογικούς συντελεστές. Η θεωρία λέει ότι καθώς αυξάνονται οι φόροι, ολοένα και λιγότερα θα θελήσουν να δουλέψουν και να επιχειρήσουν με αποτέλεσμα, όταν το κράτος φτάσει να φορολογεί το 100% των κερδών, τα έσοδα θα είναι μηδέν.

Ο Ronald Reagan ήταν ο πρώτος που απέδειξε ότι αυτή η θεωρία λειτουργεί. Με την ανάληψη της προεδρίας του, μείωσε τους ανώτατους φορολογικούς συντελεστές από το 70% στο 28% σε 7 χρόνια. Αρχικά, η ανάπτυξη εκτινάχτηκε στο 8.5% τα πρώτα πέντε τρίμηνα, παρέμεινε στο 3.5% για το υπόλοιπο της προεδρίας του και δημιουργήθηκαν 11 εκθέσεις εργασίας τα πρώτα 4 χρόνια. Παρόλες τις μειώσεις στους φορολογικούς συντελεστές, τα έσοδα του αμερικανικού προϋπολογισμού διπλασιάστηκαν την περίοδο 1980-1990 από $517 δις στα $1 τρις.
===============================================
Η αύξηση του ορίου ηλικίας στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ)
Για τους εργαζόμενους στα βαρέα κι ανθυγιεινά επαγγέλματα το μνημόνιο προβλέπει ότι από το 2011 θα πρέπει να αυξηθούν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης ώστε κανείς να μην βγαίνει στη σύνταξη πριν από τα 60. Παράλληλα, προβλέπεται δραστική μείωση των επαγγελμάτων που σήμερα συμπεριλαμβάνονται στη λίστα, ενώ μένει να διευκρινιστεί εάν οι αλλαγές θα αφορούν στους ήδη ασφαλισμένους, ή μόνο σε αυτούς που θα ενταχθούν στην αγορά εργασίας από το 2011 και μετά
================================================
Ενημέρωση της τρόικα για τις αλλαγές στο ασφαλιστικόΟλοκληρώνονται οι διαπραγματτεύσεις
Ανατροπές στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων επιφέρει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, το οποίο παρουσιάζεται σήμερα στο κλιμάκιο στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ.

Ο υπουργός Εργασίας κ. Ανδρέας Λοβέρδος θα παρουσιάσει στα στελέχη των διεθνών οργανισμών τις βασικές προβλέψεις του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου και θα τα ενημερώσει για το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του. Το κλιμάκιο θα συναντηθεί αργότερα με τον υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και την υπουργό Υγείας Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, με τους οποίους θα εξετάσει θέματα σχετικά με τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών φορέων και τις δαπάνες Υγείας.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», οι χαμένοι του νέου Ασφαλιστικού που αναμένεται να ψηφιστεί εντός του Ιουλίου θα είναι όσοι αποχωρούν με 35ετία ή 37ετία, οι μητέρες ανηλίκων, οι εργαζόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα και όσοι σήμερα συνταξιοδοτούνται πριν από το 60ό έτος της ηλικίας τους. Οι 8 σημαντικότερες αλλαγές προβλέπουν:

Από 1/1/2015 (χωρίς να αποκλείεται και νωρίτερα) και σταδιακά, βάση υπολογισμού καθίσταται το σύνολο του εργασιακού βίου με έτος- βάση το 2013 ή και νωρίτερα. Διασφαλίζονται τα θεμελιωμένα δικαιώματα (με θεμελίωση έως και το τέλος του 2010) και ως προς τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και ως προς τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης. Βασική σύνταξη, και για τους ανασφάλιστους άνω των 65 ετών, με εισοδηματικά κριτήρια. Το ποσό της σύνταξης ορίζεται στα 360 ευρώ μηνιαίως. Στα 360 ευρώ θα προστίθεται και η ανταποδοτική σύνταξη με μέσο όρο ετήσιας αναπλήρωσης το 1,2%.

Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015, συνταξιοδότηση στην ηλικία των 65 ετών για όλους, συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν ασφαλιστεί προ της 1ης Ιανουαρίου 1993.

Η 40ετία θα αντικαταστήσει την 35ετία και την 37ετία, από 1/1/2011 έως το 2015: Το 2011 θα χρειάζονται 38 έτη ασφάλισης, το 2012 τα 39 και το 2013 θα φτάσουν τα 40 ενώ η ηλικία των 58 ετών για 35ετία θα αυξηθεί στα 58,6 έτη το 2011, το 2012 στα 59, το 2013 στα 59,6 και το 2014 στα 60. Το ίδιο ισχύει και για το καθεστώς συνταξιοδότησης των μητέρων με ανήλικα που επίσης θα καταργηθεί σταδιακά από 1/1/2011 έως το 2013 στο Δημόσιο και το 2015 στα υπόλοιπα Ταμεία. Στα 40 έτη ασφάλισης θα υπολογίζεται και πλασματικός χρόνος πάνω από τρία έτη (σπουδές, στρατός, διαδοχική, ανατροφή παιδιών, περίοδος ανεργίας).

Η ηλικία συνταξιοδότησης στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα θα πάει από τα 55 στα 60 για έξοδο με 35ετία. Η αύξηση θα είναι ένα δωδεκάμηνο ανά έτος και θα ξεκινήσει το 2011. Η νέα λίστα για τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα θα ισχύσει και για τους παλαιούς ασφαλισμένους. Σε όσα επαγγέλματα αποχαρακτηριστούν, η ηλικία συνταξιοδότησης με 15ετία θα πάει από τα 60 στα 65 έτη, με την αύξηση να είναι δώδεκα μήνες τον χρόνο.

Η «ποινή» για κάθε έτος πρόωρης εξόδου μεταξύ του 60ού και του 65ου έτους της ηλικίας θα είναι 6%, εκτός αν έχουν συμπληρωθεί 40 έτη ασφάλισης. Επιβολή της ειδικής εισφοράς τύπου ΛΑΦΚΑ που καθιερώνεται από την 1η Αυγούστου του τρέχοντος έτους. Οι απώλειες ξεκινούν από το 3% για τις συντάξεις των 1.400 ευρώ και φθάνουν στο 9% για τις συντάξεις άνω των 2.900 ευρώ (σ.σ. απώλειες από 40 ευρώ έως και 270 ευρώ μηνιαίως).

Από το 2011 θα υπάρξει ενιαίος συντελεστής 2% στο Δημόσιο και σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία, όπως ακριβώς ισχύει σήμερα στο ΙΚΑ. Αυτό σημαίνει πως για όσους ασφαλίζονται σε Ταμεία με υψηλότερους συντελεστές, θα υπάρξει μείωση των συντάξεων. Οι πλέον χαμένοι αναμένεται να είναι όσοι καλύπτονται από τον ΟΑΕΕ και οι οποίοι θα δουν τις συντάξεις να μειώνονται έως και 10%.

Οι φορείς επικουρικής ασφάλισης θα κληθούν μέσα στη χρονιά να κάνουν αναλογιστικές μελέτες και εντός του 2011 θα δρομολογηθούν οι απαιτούμενες αλλαγές.

Τέλος, σημειώνεται ότι δεν θίγονται όσοι θεμελιώνουν ασφαλιστικό δικαίωμα μέχρι 31/12/2010 εφόσον είναι ασφαλισμένοι στο Δημόσιο και σε ειδικά ταμεία (ΔΕΚΟ) που έχουν ενταχθεί στο ΙΚΑ.
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=41&nid=1231049014
============================================
Θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και επικουρικές συντάξεις
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΡΩΜΑΝΙΑ, Επιστημονικού Συμβούλου ΙΝΕ / ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ

Στο σημερινό μας κείμενο θα εξετάσουμε δύο σημαντικά θέματα των οποίων η αντιμετώπιση από το προσχέδιο του ασφαλιστικού νομοσχεδίου ή από άλλο νομοθέτημα δεν έχει γίνει, μέχρι σήμερα, σχεδόν καθόλου γνωστή στους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους.

Το πρώτο θέμα αναφέρεται στη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος και στην αντίστοιχη ρύθμιση της σχετικής διάταξης του πρόσφατου νόμου 3847/2010.
Το δεύτερο θέμα αναφέρεται στη σχεδιαζόμενη τύχη των επικουρικών συντάξεων και στις σχετικές παγίδες του προσχεδίου του ασφαλιστικού νομοσχεδίου.

Α. Η θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Η κυβέρνηση αναγκάστηκε να ψηφίσει ειδικές ρυθμίσεις για να ανακοπεί το κύμα φυγής προς τη σύνταξη δεκάδων χιλιάδων ασφαλισμένων. Όμως οι ρυθμίσεις αυτές δεν καλύπτουν όλους τους ασφαλισμένους, αλλά μεροληπτούν υπέρ συγκεκριμένων ομάδων των ασφαλισμένων και αφήνουν ακάλυπτους τους ασφαλισμένους του ιδιωτικού τομέα αλλά (στο ειδικότερο ζήτημα της δυνατότητας ανάκλησης των παραιτήσεων) και τους ασφαλισμένους των ειδικών Ταμείων που έχουν ήδη υπαχθεί με τον Ν. 3655/2008 στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Πράγματι:

-Με τη διάταξη του άρθρου μόνου παρ. 7 του Ν.3847/2010, ορίστηκε ότι «συνταξιοδοτικά δικαιώματα που έχουν θεμελιωθεί ή θεμελιώνονται μέχρι 31.12.2010 (…) δεν θίγονται από την παραμονή στην υπηρεσία μετά την ανωτέρω ημερομηνία, και τυχόν συνταξιοδοτικές μεταβολές στη διάρκειά της δεν επηρεάζουν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησής τους, καθώς και τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξής τους».
-Η διάταξη αυτή αφορά, όμως, μόνο τους υπαγόμενους στον Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων ή σε διατάξεις που παραπέμπουν στον Κώδικα αλλά και τους ασφαλισμένους των πρώην Ειδικών Ταμείων που έχουν ενταχθεί στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ΔΕΗ, ΟΤΕ, Εθνική Τράπεζα κ.λπ.).

-Συνεπώς, η διάταξη αυτή δεν καλύπτει τους ασφαλισμένους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ή σε άλλα ασφαλιστικά Ταμεία (ΤΣΑΫ, ΤΣΜΕΔΕ, Ταμείο Νομικών, ΤΣΠΕΑΘ κ.λπ.).
-Στη συνέχεια της παρ. 7 του Ν. 3847/2010, ακολουθεί η παρ. 8, με την οποία παρέχεται το δικαίωμα σε όσους υπαλλήλους του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και των ΟΤΑ έχουν υποβάλει αίτηση παραίτησης και έχουν συνταξιοδοτηθεί, από 1.1.2010 και μετά, να ανακαλέσουν την παραίτησή τους και να επανέλθουν στην υπηρεσία.
-Από το κείμενο της διάταξης της παρ. 8, γίνεται σαφές ότι το δικαίωμα αυτό ανάκλησης της παραίτησης και επανόδου στην υπηρεσία αποκλείεται για τους ασφαλισμένους των Ειδικών Ταμείων που έχουν ήδη ενταχθεί στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
-Ο ίδιος αποκλεισμός ισχύει και για τους ασφαλισμένους και σ’ οποιοδήποτε άλλο ασφαλιστικό Ταμείο, πλην εκείνων που υπάγονται στον Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (ή εκείνων που παραπέμπονται στις διατάξεις του ίδιου Κώδικα).
-Ειδικότερα, όμως, ο αποκλεισμός της δυνατότητας ανάκλησης της παραίτησης και επανόδου στην υπηρεσία από τους ασφαλισμένους στα Ειδικά Ταμεία που έχουν ενταχθεί στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είναι άδικος αλλά και ανεξήγητος.
-Πράγματι, δεν μπορεί να γίνει κατανοητός ο λόγος για τον οποίο οι ασφαλισμένοι των Ειδικών Ταμείων υπάγονται στην παρ. 7 του άρθρου μόνου του Ν. 3847/2010 (και μπορούν να παραμείνουν, αζημίως, στην υπηρεσία εφόσον έχουν θεμελιώσει ή θα θεμελιώσουν μέχρι 31.12.2010 συνταξιοδοτικό δικαίωμα), ενώ δεν υπάγονται στην παρ. 8 του άρθρου μόνου του ίδιου νόμου (δεν μπορούν να ανακαλέσουν τυχόν υποβληθείσα από 1.1.2010 παραίτηση).
-Βεβαίως, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι, με βάση την ισχύουσα νομολογία, σε κάθε περίπτωση θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, ο ασφαλισμένος, ασχέτως φορέα, μπορεί να παραμείνει στην υπηρεσία όσο χρόνο επιθυμεί ο ίδιος, αζημίως, αφού με τη θεμελίωση κλειδώνει τόσο το προβλεπόμενο, κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης, όριο ηλικίας όσο και τον αντιστοίχως προβλεπόμενο, κατά τον ίδιο χρόνο, αριθμό συνταξίμων ετών. Υπενθυμίζεται ότι η θεμελίωση γίνεται με τη συμπλήρωση (μόνον) του αριθμού των κατά περίπτωση απαιτούμενων συνταξίμων ετών (για τη θεμελίωση η ηλικία συνταξιοδότησης δεν είναι κρίσιμο μέγεθος – καθίσταται κρίσιμη μόνο για την έναρξη καταβολής της σύνταξης).
Β. Η τύχη των επικουρικών συντάξεων

Οφείλουμε να καταστήσουμε σαφές ότι, κατά τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, η επικουρική σύνταξη δεν έχει μέλλον, βαίνει προς έμμεση κατάργηση μέσω της ενοποίησής της με την κύρια σύνταξη.
Τις κυβερνητικές αυτές προθέσεις επιχειρεί να αποκρύψει το προσχέδιο του ασφαλιστικού νομοσχεδίου με τη διάταξη του άρθρου 15.

Η αλήθεια έχει ως εξής:

Με το άρθρο 146 του Ν. 3655/2008 προβλέφθηκε ότι οι επικουρικές συντάξεις θα προσέγγιζαν (για χρόνο ασφάλισης 35 ετών ή 10.500 ημερών) το 20% των συνταξίμων αποδοχών, σταδιακά, με ανάλογες και ισόποσες μειώσεις τους, από το 2013 μέχρι το 2020 (συντάξεις άνω του 20% θα μπορούσαν να διατηρήσουν μόνον τα επικουρικά ασφαλιστικά Ταμεία που θα είχαν την αντίστοιχη οικονομική δυνατότητα βάσει συναφών αναλογιστικών μελετών).
Όμως, με το άρθρο 15 του προσχεδίου του ασφαλιστικού νομοσχεδίου, καταργείται στο σύνολό του το άρθρο 146 του Ν. 3655/2008 και στη θέση των (καταργούμενων) προβλέψεών του ορίζεται ότι έτος κρίσεως της βιωσιμότητας όλων ανεξαιρέτως των επικουρικών Ταμείων θα είναι το 2011.
Πράγματι, σύμφωνα με το άρθρο 15, «η Εθνική Αναλογιστική Αρχή, έως το τέλος του 2011, εκπονεί υποχρεωτικά αναλογιστικές μελέτες βιωσιμότητας των Επικουρικών Φορέων, Τομέων και αυτοτελών Κλάδων».
Η διαδικασία εκπόνησης των μελετών βιωσιμότητας των επικουρικών Ταμείων αρχίζει μέσα σε 2 μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου και καταλήγει σε Απόφαση του υπουργού Εργασίας που εγκρίνει τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων εκάστου Επικουρικού Φορέα, με βάση τις προτάσεις της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής.
Συνεπώς, τα περισσότερα επικουρικά Ταμεία βαίνουν προς διάλυση αφού μπορούν να θεωρούνται δεδομένα τα αρνητικά αποτελέσματα των σχεδιαζόμενων αναλογιστικών προσεγγίσεων της βιωσιμότητας των επικουρικών Ταμείων.
Μπορούμε να προβλέψουμε σήμερα με σιγουριά ότι η κυβέρνηση προτίθεται να αξιοποιήσει τα πορίσματα των αναλογιστικών μελετών και να επιδιώξει την ενσωμάτωση των επικουρικών στις κύριες συντάξεις, χρυσώνοντας το χάπι και ισχυριζόμενη ότι με την ενσωμάτωση αυτήν δεν θίγονται οι συνταξιούχοι. Η αλήθεια είναι ότι με τη διαδικασία εξαφανίζονται οι επικουρικές συντάξεις.

============================================
Θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος
Ο ελάχιστος χρόνος που πρέπει να συμπληρώσει ο υπάλληλος - λειτουργός στην Υπηρεσία προκειμένου να συνταξιοδοτηθεί.
Ποιες υπηρεσίες υπολογίζονται για τη θεμελίωση του δικαιώματος;
Υπηρεσίες που έχουν προσφερθεί στο Δημόσιο, στους ΟΤΑ και τα άλλα Ν.Π.Δ.Δ. με οποιαδήποτε σχέση εργασίας (τακτικού. εκτάκτου, συμβασιούχου, ημερομίσθιου και με σύμβαση έργου υπό προϋποθέσεις) καθώς και υπηρεσίες που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις.
Συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του δικαιώματος χρόνος απασχόλησης (με ασφάλιση) στον ιδιωτικό τομέα;
ΟΧΙ για τους προσληφθέντες μέχρι και 31-12-1982
ΝΑΙ για τους προσληφθέντες μετά την 1-1-1983
Ο χρόνος σπουδών συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος; Κατά κανόνα ο χρόνος σπουδών δεν συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, αφού δεν λογίζεται καν ως συντάξιμος.
Κατ΄ εξαίρεση συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος (λογίζεται και ως συντάξιμος) προκειμένου για τους μόνιμους στρατιωτικούς ο χρόνος σπουδών στις στρατιωτικές σχολές, προκειμένου για τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας ο χρόνος σπουδών στις αντίστοιχες παραγωγικές σχολές.
Μπορεί ο υπάλληλος-λειτουργός να συνταξιοδοτηθεί αμέσως μετά τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος;
Ο υπάλληλος - λειτουργός που συμπληρώνει τον ελάχιστο αυτό χρόνο ναι μεν θεμελιώνει δικαίωμα για σύνταξη και μπορεί ν' αποχωρήσει από την Υπηρεσία, δεν είναι όμως δυνατή η καταβολή της σύνταξής του αν δεν έχει συμπληρώσει το απαιτούμενο κατά περίπτωση όριο ηλικίας.
Ποια είναι η έννοια του «νέος» και «παλαιός ασφαλισμένος»;
Νέος ασφαλισμένος είναι εκείνος ο οποίος ασφαλίστηκε για πρώτη φορά σε οποιονδήποτε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης μετά την 1-1-1993.
Παλαιός ασφαλισμένος είναι όποιος ασφαλίστηκε για πρώτη φορά σε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης μέχρι και την 31-12-1992.
Τι είναι το «όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση» ; Είναι η ηλικία που πρέπει να έχει συμπληρώσει ο υπάλληλος - λειτουργός προκειμένου να αρχίσει να του καταβάλλεται η σύνταξη που έχει δικαιωθεί.
Δεν είναι απαραίτητο να έχει συμπληρώσει ο υπάλληλος - λειτουργός το απαιτούμενο όριο ηλικίας κατά το χρόνο θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Ο υπάλληλος - λειτουργός μπορεί ν' αποχωρήσει από την Υπηρεσία και να πάρει τη σύνταξή του όταν συμπληρώσει το απαιτούμενο όριο ηλικίας.

==============================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: