Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Ενεργειακή Ένδεια Απλώνει Τρόικα - κυβέρνηση


=========================================

kozan.gr: Ένταση και υψηλοί τόνοι με «κοσμητικά επίθετα στην ανοιχτή συγκέντρωση του προεδρείου της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα
Τη στιγμή που βρίσκονταν στο βήμα ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ κ. Νίκος Φωτόπουλος και εξηγούσε τη γνωστή πρότασή του για αγορά της ΔΕΗ από τους εργαζομένους, έντονη ήταν η αντίδραση του υπαλλήλου του Ασφαλιστικού της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα κ. Κοσμά Πουλιτίδη, ο οποίος του ζήτησε να παραιτηθεί. Δειτέ τις ακριβώς επακολούθησε αποκλειστικά και μόνο από την κάμερα του kozan.gr στο διάρκειας 4' βίντεο.

kozan.gr - Νίκος Φωτόπουλος: «Με πάθος και με λύσσα όπως ο Κυναίγειρος»
Το σύνθημα για να αγωνιστούν όλοι με πάθος και με λύσσα όπως ο Κυναίγειρος ενάντια στην ιδιωτικοποιήση - μετοχοποίηση της ΔΕΗ, έδωσε πριν από λίγη ώρα από την Πτολεμαΐδα ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ κ. Νίκος Φωτόπουλος. Σε μια κατάμεστη από κόσμο αίθουσα από συνδικαλιστές, απλούς εργαζομένους της ΔΕΗ αλλά και θεσμικούς φορείς. ο Κ. Φωτόπουλος κατηγόρησε την κυβέρνηση για βάρβαρες και αντεργατικές πολιτικές, ενάντια στις οποίες όλοι έχουν το χρέος να αντισταθούν. Δείτε το βίντεο...

==============================================
Ιδιωτικοποίηση ΔΕΗ: Ενεργειακό νομοσχέδιο και Κομισιόν δρομολογούν τις εξελίξεις

Την κατάτμηση και τελικά την εκποίηση της ΔΕΗ, της μεγαλύτερης ενεργειακής επιχείρησης της χώρας, μεθοδεύει η κυβέρνηση με άμεσο ή έμμεσο τρόπο, ενώ στην παρούσα φάση διαμορφώνεται και το νέο ενεργειακό περιβάλλον στη χώρα με προσανατολισμό το πλήρες άνοιγμα των αγορών στους ιδιώτες.

Η κυβέρνηση υπαναχωρεί καταθέτοντας προτάσεις που οδηγούν στη συνολική εκποίηση της ΔΕΗ χαρίζοντας το σύνολο σχεδόν του ενεργειακού τομέα στο ιδιωτικό κεφάλαιο
Η κυβέρνηση με μια σειρά επικοινωνιακών τεχνασμάτων την τελευταία σχεδόν διετία, εκκινώντας από το “δεν πουλάμε” τη ΔΕΗ μέχρι τις τελευταίες τοποθετήσεις ότι το δημόσιο θα διατηρήσει τον έλεγχο στα δίκτυα “ανεξάρτητα από τη μετοχική σύνθεση”, αποκαλύφθηκε σταδιακά το σχέδιο εκποίησης της ιστορικής επιχείρησης. Είτε με άμεσο τρόπο όπως η πρόσφατα ανακοινωθείσα περαιτέρω μετοχοποίηση του 17% της ΔΕΗ είτε με έμμεσο τρόπο όπως οι διατάξεις που περιλαμβάνει το νέο νομοθετικό πλαίσιο για το πλήρες άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, το “σπάσιμο” και η είσοδος των ιδιωτών στη ΔΕΗ έχουν από καιρό δρομολογηθεί και πλέον υλοποιούνται.

Και όλα αυτά σε μια νέα αγορά η οποία αλλάζει εκ βάθρων, δημιουργούνται νέοι κανόνες, εισέρχονται νέοι “παίκτες” και κυρίως περιορίζονται οι αρμοδιότητες και ο έλεγχος του δημοσίου στη λειτουργία της στο όνομα του ανταγωνισμού.

Το νέο σχέδιο νόμου για τη λειτουργία των ενεργειακών αγορών ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, το οποίο αφορά κυρίως την ενσωμάτωση των κοινοτικών οδηγιών 72 και 73 (το περίφημο τρίτο ενεργειακό πακέτο) στην ελληνική νομοθεσία και πήρε την εβδομάδα που πέρασε το “πράσινο φως” από το υπουργικό συμβούλιο, αποτελεί ένα σημαντικό “όχημα” για την σταδιακή αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, αλλά και για τη διαμόρφωση των νέων δεδομένων στις αγορές ενέργειας. Παράλληλα, οι αποφάσεις που αναμένονται από πλευράς Κομισιόν αναφορικά με το μέλλον της λιγνιτικής παραγωγής θα διαμορφώσουν εν πολλοίς το πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ. Στην ουσία, πέραν των δεσμεύσεων της κυβέρνησης έναντι της τρόικας μέσω του “προγράμματος αποκρατικοποιήσεων”, η προσήλωση της κυβέρνησης στις νεοφιλελεύθερες ευρωπαϊκές πολιτικές είναι αυτή που θα καθορίσει το μέλλον της επιχείρησης. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι το κλιμάκιο της τρόικας μετά την επίσκεψή του στο ΥΠΕΚΑ την Παρασκευή δήλωσε ικανοποιημένο από την πρόοδο στα θέματα ενέργειας.



Το “άνοιγμα” της ΔΕΗΠαρά το ότι δεν επελέγη ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός των δραστηριοτήτων της διανομής και της μεταφοράς στη ΔΕΗ αλλά αυτός του ανεξάρτητου διαχειριστή (ΙΤΟ) με 100% θυγατρικές της επιχείρησης, εντούτοις οι διατάξεις του ενεργειακού νομοσχεδίου ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες της ΔΕΗ για τους ιδιώτες.

Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο για τη νέα εταιρεία-διαχειριστή του εθνικού δικτύου μεταφοράς ΑΔΜΗΕ “ανεξάρτητα από τη μετοχική της σύνθεση” η εταιρεία “θα βρίσκεται πάντοτε υπό τον άμεσο ή έμμεσο έλεγχο του Δημοσίου”. Υπενθυμίζεται ότι στο προσχέδιο τα βασικά σημεία του οποίου είχαν δημοσιοποιηθεί προ διμήνου, προβλεπόταν μεν η δυνατότητα εισόδου ιδιωτών, αλλά στο μειοψηφικό κομμάτι και μέχρι 49%. Αυτή η πρόβλεψη δεν υπάρχει πουθενά στο νέο σχέδιο νόμου, ενώ ο “άμεσος ή έμμεσος έλεγχος” του δημοσίου αφορά του εκπροσώπους του δημοσίου στη διοίκηση της εταιρείας και ένα δυνάμει “βέτο” του δημοσίου σε σημαντικές αποφάσεις για τη διαχείριση του δικτύου. Οι διατυπώσεις είναι γενικές, αόριστες και ασαφείς αφήνοντας πεδίο διττών ερμηνειών προς πάσα κατεύθυνση, ιδιαίτερα λόγω των αντιδράσεων που έχει προκαλέσει σε πολιτικούς και κοινωνικούς φορείς και στη ΓΕΝΟΠ η κυβερνητική απόφαση για ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ. Παράλληλα, αφήνουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για την εκχώρηση αυτού του κρίσιμου τομέα της ΔΕΗ σε ιδιώτες επενδυτές. Σημειώνεται ότι αντίστοιχη διατύπωση υπάρχει και για τον ΔΕΣΦΑ, τον διαχειριστή του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου, που με το ίδιο μοντέλο του ανεξάρτητου διαχειριστή “αποκολλάται” από την ΔΕΠΑ, της οποίας επίσης η ιδιωτικοποίηση έχει δρομολογηθεί.

Η “ΑΔΜΗΕ Α.Ε.” αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα στοιχεία στην αγορά ηλεκτρισμού και προικοδοτείται από το δίκτυο μεταφοράς της ΔΕΗ, ενώ μεταφέρονται σε αυτήν και δραστηριότητες του σημερινού διαχειριστή -ΔΕΣΜΗΕ. Μεταβιβάζεται σε αυτή η κυριότητα του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΔΕΗ Α.Ε. με τη διαδικασία της απόσχισης και εισφοράς κλάδου, εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του σχετικού νόμου.

Στο νομοσχέδιο αναφέρεται επίσης ότι η “ενισχυμένη” σε εξουσίες ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) αν διαπιστώσει ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να υλοποιήσει “αναγκαίες” επενδύσεις μπορεί να του επιβάλλει να τις εκτελέσει, να οργανώσει ανοικτό διαγωνισμό και να τον υποχρεώσει να προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για τη χρηματοδότηση επενδύσεων με τη συμμετοχή ιδιωτών. Επίσης, αν η ΡΑΕ διαπιστώσει πλημμελή ή μεροληπτική στάση εκ μέρους του ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα να παραχωρήσει σε τρίτο το έργο της διαχείρισης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Επίσης, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διάφοροι όροι (πρόγραμμα συμμόρφωσης, υπεύθυνος συμμόρφωσης, πιστοποίηση κ.ά.) για τη διασφάλιση της ανεξάρτητης λειτουργίας των νέων εταιρειών, φορέων και οργάνων που δημιουργούνται κυρίως σε σχέση με τη ΔΕΗ που παραμένει ιδιοκτήτης 100% των νέων ανωνύμων εταιρειών που δημιουργούνται στη μεταφορά και στη διανομή, με εξαίρεση τον ΛΑΓΗΕ που ανήκει στο δημόσιο και είναι ό,τι απομένει από τον σημερινό ΔΕΣΜΗΕ (διαχειριστής συστήματος μεταφοράς) με αρμοδιότητα πλέον μόνο στην ημερήσια λειτουργία της αγοράς. Ωστόσο και για τον ΛΑΓΗΕ αναφέρεται στο νομοσχέδιο ότι “το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να περιορίζει το ποσοστό συμμετοχής του”, μέσω σχετικής κοινής απόφασης των υπουργείων Οικονομικών και ΠΕΚΑ.

Α. Ζ.



Λιγνιτική παραγωγή

Άλλο ένα κρίσιμο στοιχείο σε σχέση με τον τρόπο που θα επιλεγεί τελικά για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ είναι εκείνο της “τύχης” της λιγνιτικής παραγωγής.

Η κυβέρνηση τελεί εν αναμονή της απόφασης της Κομισιόν στο αίτημά της για αναστολή της απόφασής της που αφορά στη διάθεση του 40% της λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ σε ιδιώτες στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού. Σε επιστολή των υπουργείων Οικονομικών και ΠΕΚΑ ενημερώνεται ο αρμόδιος Επίτροπος Ανταγωνιστικότητας Χ. Αλμούνια σχετικά με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων στο οποίο περιλαμβάνεται πλέον και η ΔΕΗ και επισημαίνεται ότι η εφαρμογή της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το άνοιγμα της λιγνιτικής παραγωγής θα υποβαθμίσει περαιτέρω την ήδη χαμηλότερη από την πραγματική, λόγω οικονομικής συγκυρίας, χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ, υπονομεύοντας τα προϋπολογιζόμενα έσοδα από την ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης. Εξάλλου, με τον περιορισμό του ποσοστού του δημοσίου από το 51% στο 34% επιτυγχάνεται και το άνοιγμα της λιγνιτικής παραγωγής στην ελεύθερη αγορά.

Άλλο ένα σημείο που μένει να αποσαφηνιστεί είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης σε σχέση με τα υδροηλεκτρικά της ΔΕΗ και την πρόσβαση των ιδιωτών σε αυτά.
http://www.avgi.gr
==============================================
Πουλήστε ΔΕΗ-ΔΕΠΑ για να πάρετε νέο δάνειο
Του Μ. Χριστοδούλου

Την εξ ολοκλήρου πώληση των δύο μεγαλύτερων εταιρειών στο χώρο της ενέργειας, της ΔΕΗ και της ΔΕΠΑ, ζητά η τρόικα από την κυβέρνηση. Τον όρο αυτό της θέτουν σύμφωνα με πληροφορίες οι δανειστές, προκειμένου να πάρει το δάνειο-γέφυρα των 57 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτού του δανείου θα συνοδευτεί και από ένα νέο Μνημόνιο με σκληρότερους όρους και παρεμβάσεις στην οικονομία της χώρας μας. Κανονικά η εκταμίευση της πέμπτης δόσης θα πρέπει να γίνει τον Ιούνιο. Αλλά νεότερες πληροφορίες θέλουν την τρόικα να την αποδεσμεύει τον Ιούλιο. Κάτι ανάλογο συνέβη και με τη δόση του Δεκεμβρίου, την οποία η χώρα μας έλαβε τον Ιανουάριο. Να σημειωθεί ότι τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας ψάχνουν ήδη τα ταμειακά διαθέσιμα του προϋπολογισμού και το ύψος των αναγκών που θα έχει τον Ιούνιο το ελληνικό δημόσιο.
Η καθυστέρηση στη χορήγηση της πέμπτης δόσης του δανείου, σύμφωνα με πληροφορίες, συνδέεται και με τις υπόλοιπες αστοχίες του προγράμματος οικονομικής πολιτικής. Η πορεία εφαρμογής του Μνημονίου στην Ελλάδα και τα ευρήματα της τρόικας έχουν κινήσει το ενδιαφέρον του Παρισιού, της Ρώμης και του Βερολίνου. Την επόμενη εβδομάδα καταφθάνουν στην Αθήνα ειδικοί απεσταλμένοι από τα οικονομικά Υπουργεία των χωρών αυτών για επαφές με στελέχη της κυβέρνησης.
Συγκεκριμένα πρόκειται για τους γενικούς γραμματείς των Υπουργείων Οικονομικών, οι οποίοι θα έρθουν να ενημερωθούν για τα δημόσια οικονομικά της χώρας μας, για το νέο δάνειο που ζητά η Ελλάδα αλλά και για το νέο πακέτο λιτότητας. Οι αξιωματούχοι της τρόικας έχουν ήδη προετοιμάσει τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου για το τι πρόκειται να ακολουθήσει. Η κατάργηση της δεύτερης σύνταξης και η επιβολή ενός έκτακτου φόρου (10%) σε όσους φορολογούμενους έχουν εισόδημα που δεν καλύπτεται από το «Πόθεν Έσχες» είναι ορισμένα από τα νέα μέτρα που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο με τα στελέχη της τρόικας.
Σ' αυτά θα πρέπει να προστεθεί και η επιβολή του ΕΦΚ στα αναψυκτικά (soft drinks). Το μέτρο επρόκειτο να εφαρμοστεί κανονικά το 2012. Όμως, οι φετινές αστοχίες στον προϋπολογισμό και το αναθεωρημένο έλλειμμα του 2010 επισπεύδουν την εφαρμογή του. Τα μέτρα αυτά σε καμία περίπτωση δεν καθησυχάζουν την τρόικα η οποία εκτιμά ότι απαιτούνται παρεμβάσεις τουλάχιστον 7 δισ. ευρώ για να μειωθεί το έλλειμμα του 2011 στο 7,4% του ΑΕΠ. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση είχε κοστολογήσει το έκτακτο πακέτο για φέτος στα 3 δισ. ευρώ. Πληροφορίες θέλουν τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου να πηγαίνει στο Eurogroup της Δευτέρας με τη λίστα των μέτρων του Μεσοπρόθεσμου που φτάνουν πλέον τα 29-30 δισ. ευρώ στην πενταετία 2011-2015.
Στο ίδιο συμβούλιο ο κ. Παπακωνσταντίνου θα παρουσιάσει τα σχέδια της κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις. Οι ξένοι ασκούν ασφυκτικές πιέσεις προκειμένου να αξιοποιηθεί η κρατική περιουσία, που προβάλλει πλέον ως εγγύηση για το νέο δάνειο που διεκδικεί η Ελλάδα για τη διετία 2012- 2013. Τα έσοδα για το Δημόσιο από τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις για την αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας αναμένονται σε 15 δισ. ευρώ έως το 2013. Κάτι παραπάνω επιθυμεί η τρόικα και όσον αφορά την πώληση κρατικών επιχειρήσεων και οργανισμών.

Ασφυκτικές πιέσεις
Οι εμπειρογνώμονες των Βρυξελλών και της Ουάσιγκτον προτρέπουν τώρα την κυβέρνηση να προχωρήσει στην πλήρη αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ και να μην περιοριστεί μόνο στην πώληση του 17%, που θα μειώσει το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στο 34% από 51% που είναι σήμερα. Το ίδιο μοντέλο συνιστά και για την ΔΕΠΑ. Σήμερα το Δημόσιο μετέχει στην εταιρεία σε ποσοστό 65%. Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει μείωση αυτού του ποσοστού στο 34%, ενώ στον ιδιωτικό τομέα θα περάσει και το μάνατζμεντ. Προφανώς για την πλήρη πώληση της ΔΕΠΑ θα πρέπει να λυθεί το ζήτημα με την option για το 30% που έχει η ΔΕΗ. Η ΔΕΗ και η ΔΕΠΑ είναι το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης στον τομέα της ενέργειας.

Μείωση συμμετοχής και στον ΟΤΕ
Προωθείται επίσης η περαιτέρω μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στον ΟΤΕ. Η κυβέρνηση σκοπεύει να αξιοποιήσει τη συμφωνία που συνήψε το 2008 το ελληνικό δημόσιο με την Deutsche Telekom. Με βάση αυτή τη συμφωνία η κυβέρνηση μπορεί να διαθέσει έως τον Δεκέμβριο του 2011 στους Γερμανούς το 10% των μετοχών σε τιμή που θα διαμορφωθεί από το μέσο όρο της τιμής κλεισίματος της μετοχής τον τελευταίο μήνα συν ένα υπερτίμημα 15%. Το οικονομικό επιτελείο εξετάζει ακόμη και την διάθεση του 13% από το συνολικό 16% που βρίσκεται στην κατοχή του Δημοσίου. Στόχος είναι ένα ποσοστό 5% να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο. Μόνο έτσι το Δημόσιο θα μπορεί να διατηρήσει ένα μίνιμουμ δικαίωμα βέτο στη λήψη αποφάσεων του Οργανισμού.

Ποια είναι τα 10 σημεία-κλειδιά που θέτουν σε κίνδυνο το μνημόνιο
Τα δέκα σημεία στα οποία προσκρούει η υλοποίηση του προγράμματος οικονομικής πολιτικής, εντόπισε η τεχνική αντιπροσωπεία της τρόικας. Πρόκειται για τους δέκα επικίνδυνους σκοπέλους που σύμφωνα με τους ξένους δυσκολεύεται να ξεπεράσει η χώρα μας, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την εκταμίευση των επόμενων δόσεων του δανείου.

1. Έλλειμμα
Ανέφικτο χαρακτηρίζουν οι εκπρόσωποι της τρόικας να καταφέρει φέτος η χώρα μας να μειώσει το έλλειμμα στο 7,4% του ΑΕΠ από 10,5% όπου έκλεισε το 2010. Με βάση τους υπολογισμούς που έκανε η τεχνική αντιπροσωπεία των ξένων το δημοσιονομικό έλλειμμα θα κατέλθει στο 9,4% το 2011. Ως εκ τούτου η τρόικα ασκεί πιέσεις για διπλασιασμό του ποσού των μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν φέτος. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για μέτρα ύψους 6 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση είχε εκτιμήσει αρχικά ότι το έκτακτο πακέτο για φέτος δεν θα ξεπερνούσε τα 3 δισ. ευρώ.
2. Προϋπολογισμός
Εκτός των προβλέψεων του Μνημονίου κινείται ο προϋπολογισμός στο πρώτο τετράμηνο του 2011. Τα έσοδα είναι μειωμένα κατά 9,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ως αποτέλεσμα η υστέρηση φτάνει το 1,9 δισ. ευρώ σε σχέση με τους μηνιαίους στόχους που είχε θέσει η κυβέρνηση μαζί με την τρόικα. Σε σχέση με τους στόχους του προϋπολογισμού η απόκλιση στα έσοδα αγγίζει τα 2,8 δισ. ευρώ. Πλέον η «μαύρη τρύπα» του προϋπολογισμού υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ, αφού εκτός από τη σημαντική υστέρηση στα έσοδα, υπέρβαση παρουσίασαν και οι κρατικές δαπάνες. Ενδεικτικό είναι ότι η υπέρβαση στις πρωτογενείς δαπάνες έφτασε τα 475 εκατ. ευρώ.
3. Τόκοι
Μεγαλύτερη κατά 100 εκατ. ευρώ θα είναι η αύξηση που θα παρουσιάσουν οι δα- πάνες για τους τόκους του δημόσιου χρέους το 2011. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της τρόικας, αυτές θα ξεπεράσουν τα 16 δισ. ευρώ από 15,9 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός, φρενάροντας έτσι την προσπάθεια δημοσιονομικής προσαρμογής. Οι αντίστοιχες δαπάνες που είχε καταβάλλει ο προϋπολογισμός για το 2010 είχαν ανέλθει σε 13,2 δισ. ευρώ.
4. Ιδιωτικοποιήσεις
Σημαντικές καθυστερήσεις παρουσιάζει σύμφωνα με τους ξένους το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Οι ρυθμοί υλοποίησης της δέσμευσης που έχει αναλάβει η κυβέρνηση προς αναζήτηση 15 δισ. ευρώ μέχρι το 2013 και 50 δισ. ευρώ μέχρι το 2015, σύμφωνα με το κλιμάκιο της τρόικας, «είναι αργοί» και απαιτείται περαιτέρω επιτάχυνση.
5. Επενδύσεις
Σε παρατεταμένη επενδυτική άπνοια βρίσκεται η Ελλάδα. Παρά τους διάφορους μηχανισμούς (fast track) η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να προσελκύσει το ενδιαφέρον των επενδυτών. Μετά το ναυάγιο της επένδυσης στον Αστακό, ο κίνδυνος ελλοχεύει και για την περίπτωση του Ελληνικού. Οι συζητήσεις με το Κατάρ για την αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου συνεχίζονται, πιο υποτονικά όμως. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Καταριανοί περιμένουν ακόμη το business plan της ελληνικής πλευράς.
6. Δάνεια
Σε πρωτοφανή χαμηλά έχουν πέσει οι χορηγήσεις νέων δανείων από τις τράπεζες. Η πιστωτική επέκταση προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά συρρικνώθηκε κατά 0,4% τον Μάρτιο από 0,3% τον Φεβρουάριο. Η τρόικα έχει ήδη εκφράσει δυσαρέσκεια για τις τράπεζες, οι οποίες συνεχίζουν να λαμβάνουν κρατικές εγγυήσεις τις οποίες όμως κρατούν οι ίδιες, αντί να τις διοχετεύουν στις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές, ώστε να ανασάνει η αγορά.
7. Ύφεση
Σε βαθιά ύφεση παρέμεινε η χώρα το πρώτο φετινό τρίμηνο, επιβεβαιώνοντας το γεγονός ότι το 2011 αναμένεται να είναι μία εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για την οικονομία και τα ελληνικά νοικοκυριά. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το ΑΕΠ μειώθηκε σε ποσοστό 4,8% από 7,4% που ήταν η κάμψη το τελευταίο τρίμηνο του 2010 (σ.σ. αποτελεί την χειρότερη επίδοση της χώρας από τότε που μπήκε στη Ζώνη του ευρώ, το 2001). Η ύφεση, αν και σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με πέρυσι, συνεχίζει να προσβάλλει όλους τους παραγωγικούς κλάδους δημιουργώντας έτσι νέες στρατιές ανέργων. Στην ύφεση αποδίδει το Υπουργείο Οικονομικών και τη μεγάλη υστέρηση των φορολογικών εσόδων. Επίσης, η μεγαλύτερη του αναμενόμενου συρρίκνωση του ΑΕΠ επηρεάζει αρνητικά τον στόχο για το έλλειμμα του 2011 (7,4% του ΑΕΠ) και προϋποθέτει τη λήψη ενός νέου πακέτου λιτότητας.
8. Βιομηχανική παραγωγή
Συνεχίζεται η αποβιομηχάνιση της χώρας με το βιομηχανικό προϊόν να βαίνει συνεχώς μειούμενο έχοντας βασικό πρωταγωνιστή τον κλάδο της μεταποίησης. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η βιομηχανική παραγωγή βρέθηκε στο -8% τον Μάρτιο από - 5,2% που ήταν τον Ιανουάριο και - 4,8% τον Φεβρουάριο.
9. Οικοδομική δραστηριότητα
Συνεχίζει να βουλιάζει η οικοδομή με την ύφεση να κάνει χειρότερα τα πράγματα στον κατασκευαστικό κλάδο. Η έκδοση νέων αδειών παρουσιάζει πτώση 62,8% τον Ιανουάριο του 2011 με τον αριθμό τους να περιορίζεται στις 1.512 από 4.051 τον αντίστοιχο μήνα του 2010. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα παρουσιάζει μείωση 74,6% στην επιφάνεια που έπεσε στα 307,7 χιλ. τετραγωνικά μέτρα έναντι 1.212 πέρυσι και μείωση 72,9% στον όγκο στα 1.155,8 χιλιάδες κυβικά μέτρα από 4.271 τον Ιανουάριο του 2010.
10. Ανεργία
«Έκρηξη» της ανεργίας φέρνει η μόνιμη ύφεση και το συνεχές κλείσιμο των επιχειρήσεων. Το ποσοστό ανεργίας από 11,3% που ήταν τον Ιανουάριο του 2010, ανέβηκε στο 15,1% τον Ιανουάριο του 2011 για να ψηλώσει στο 15,9% τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, 181.952 άτομα προστέθηκαν στη μακρά λίστα των ανέργων. Τα τελευταία στοιχεία επιβεβαιώνουν μήνα με το μήνα τις Κασσάνδρες που βλέπουν την επίσημη ανεργία να φτάνει στο 1 εκατομμύριο φέτος.
Περιβάλλον ύφεσης και αποεπένδυσης
Η ύφεση αποδεικνύεται η μεγάλη πηγή του κακού για το Μνημόνιο. Κυβέρνηση και τρόικα έπεσαν έξω σε κάθε εκτίμηση που έκαναν σχετικά με το μέγεθος της ύφεσης στην χώρα μας. Η συρρίκνωση του ελληνικού ΑΕΠ ήταν σε κάθε περίπτωση μεγαλύτερη, γεγονός που είχε άμεσο αντίκτυπο στα έσοδα που υπολόγιζε να εισπράξει το Δημόσιο από τον φόρο εισοδήματος (φυσικά πρόσωπα) αλλά και από τις ασφαλιστικές εισφορές. Η ύφεση έφερε μεγάλη ανεργία, αφού παραγωγικοί κλάδοι, όπως η οικοδομή, οι κατασκευές, το εμπόριο και η μεταποίηση έχουν αρχίσει να «σβήνουν» από τον χάρτη της ελληνικής οικονομίας. Από την άλλη, μεγάλες επενδύσεις δεν γίνονται όπως διαπιστώνει η τρόικα, ενώ οι τράπεζες τις εγγυήσεις που λαμβάνουν από το κράτος δεν τις διοχετεύουν σε επιχειρήσεις και καταναλωτές, ώστε να πάρει «ανάσα» η αγορά.
http://www.isotimia.gr
=========================================
Η ύποπτη σιωπή Τρόικας - κυβέρνησης, για εξοπλισμούς, λαθρεμπόριο, καταθέσεις στην Ελβετία
του Γιάννη Τσαραγκλή
Απροκάλυπτα πλέον, όλοι οι επικεφαλείς της Κομισιόν (Ζαν Κλόντ Γιούνγκερ, Όλι Ρεν κ.λπ.) μαζί με τους υπαλλήλους τους που αλωνίζουν αυτές τις μέρες στα υπουργεία μας σαν αγάδες και βάζουν κακούς βαθμούς προτείνοντας κεφαλικούς φόρους και λαϊκά δεινά, μας είπαν ότι άμεσα πρέπει να πουλήσουμε τη ΔΕΗ και την ΔΕΠΑ (φυσικό αέριο), δηλαδή όλο το κομμάτι της εθνικής ενέργειας. Να απολύσουμε παράλληλα εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ και ίσως να τεθεί και θέμα άρσης της μονιμότητας του δημοσίου, εάν θέλουμε αφενός να πάρουμε την δόση του δανείου των 110 δισ. ευρώ και το νέο δάνειο για μετά το 2012.
Η εκβιαστική αυτή πίεση των τοκογλύφων δανειστών μας, η οποία με ιδιαίτερη σπουδή μεγεθύνεται από την κυβέρνηση και το φιλικό προς αυτήν Τύπο, δημιουργεί ισχυρή πίεση στη χώρα, η οποία ως φαίνεται υποδαυλίζει επικίνδυνα, πολιτικές και κοινωνικές εκρήξεις.
Η πίεση αυτή των τοκογλύφων της Τρόικας (ΕΕ, ΕΚΤ, ΔΝΤ) είναι κατά τη γνώμη μας ύποπτη και εκβιαστική για τους παρακάτω λόγους:
Η Τρόικα όλο αυτό το διάστημα εντέχνως, αποφεύγει να προτείνει στην Ελληνική κυβέρνηση, να μειώσει δραστικά τα κονδύλια για την αγορά πολεμικών εξοπλισμών τα οποία ως γνωστόν πηγαίνουν στην Γερμανία (σκάνδαλα και γερμένα υποβρύχια), στη Γαλλία και στην Αμερική. Εάν ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΣΩΣΟΥΝ “πραγματικά” την Ελλάδα, οι μεγάλες αυτές δυνάμεις της γης, θα πρότειναν στην κυβέρνηση, να περιορίσει στο ελάχιστο για τα επόμενα 3 χρόνια τα κονδύλια για τους εξοπλισμούς και ας αναλάβουν να μας βοηθήσουν αυτές σε τυχόν ... πολεμική διάθεση από την Τουρκία.
Η Τρόικα εάν ήθελε να προκόψει η Ελλάδα και να ξεπληρώσει τα δανεικά, δεν θα ζητούσε μόνο περικοπές μισθών και δώρων και κατάργηση κάθε εργασιακού δικαιώματος στο ιδιωτικό τομέα που μετράει ήδη 1 εκ. ανέργους και πολλά λουκέτα (αν και ελέγχεται εάν αυτό το έκανε η κυβέρνηση από μόνη της), αλλά θα βοηθούσε την κυβέρνηση με την Europol - Interpol και άλλες υπηρεσίες να σταματήσει αμέσως το λαθρεμπόριο καυσίμων, από το οποίο φεύγουν όπως λένε οι υπηρεσίες του Υπ. Οικονομικών πολλά δισ. ευρώ κάθε χρόνο. Θα μου πείτε μπορεί η Τρόικα να θέλει να βοηθήσει, αλλά η κυβέρνηση να μην θέλει ...
Η Τρόικα (ΕΕ, ΕΚΤ, ΔΝΤ) που κάθε μέρα μας λέει διά των ελεγκτών της, πως να πάψει ο λαός να τρώει, για να πάρει πίσω τα δανεικά, αλλά δεν βάζει πλάτες ασκώντας πολιτική πίεση στην Ελβετία να δώσει τους καταλόγους των καταθετών των 600 ή 300, ή 200 δισ. ευρώ που έχουν οι Έλληνες στις Ελβετικές τράπεζες, να ελεγχθούν τα πόθεν έσχες να φορολογηθούν και γιατί όχι ... να δημευτούν, εάν είναι προϊόν φοροδιαφυγής και κλοπής κρατικού χρήματος.
Εάν η Τρόικα ήθελε να βοηθήσει και όχι να πάρει εκβιαστικά ό,τι φιλέτο μπορεί από την Ελλάδα, θα βοηθούσε με τις ελεγκτικές αρχές της την Ελληνική κυβέρνηση, να σταματήσει εδώ και τώρα το παρεμπόριο που διακινούν νόμιμοι και παράνομοι μετανάστες, το οποίο υπολογίζεται σε 25 δισ. ευρώ το χρόνο άδηλο και αφορολόγητο χρήμα. Να αποκαλύπτονταν ποιοι είναι αυτοί που βάζουν παράνομα αυτό το εμπόρευμα (σίγουρα με την αρωγή ή την αδράνεια, κάποιων κρατικών και ιδιωτικών αρχών στις εισόδους και εντός της χώρας). Να σταματήσει η εικόνα των υπαίθριων παράνομων παζαριών, μπροστά από κανονικά μαγαζιά που πληρώνουν αβάσταχτους φόρους και μπροστά από τα υπουργεία.
Εάν λοιπόν γίνονταν όλα αυτά από την κυβέρνηση που έχει την αρχική και κύρια πολιτική ευθύνη εφαρμογής τους, αλλά και την Τρόικα που φαίνεται να συγκυβερνά αφού από αυτήν εξαρτάται η επόμενη δόση και η χρηματοδότηση τους συστήματος και δεν έφθαναν τα λεφτά που θα εξοικονομούνταν από εξοπλισμούς, λαθρεμπόριο, παρεμπόριο και καταθέσεις στην Ελβετία, τότε να μιλάγαμε και πως θα γίνουν αποκρατικοποιήσεις και ξεπουλήματα κρατικών στρατηγικής σημασίας εταιρειών, για να σωθεί η χώρα. Από την στιγμή που δεν γίνεται τίποτα για όλα τα παραπάνω και το μόνο που λέγεται ... εκ μέρους της Τρόικα ότι είναι η εδώ και τώρα πώληση της ΔΕΗ και της ΔΕΠΑ, τότε η στάση της είναι ύποπτη γεμάτη σκοπιμότητα και άρα και η κρίση που διαβαίνουμε μπορεί κάλλιστα να είναι και τεχνητή!
=================================================
Το επίμαχο ρεπορτάζ έφερε μια «βαριά» υπογραφή. Του Κρίστιαν Ράιερμαν, έγκυρου οικονομικού ρεπόρτερ του περιοδικού και όχι της ιστοσελίδας, με διασυνδέσεις και υψηλόβαθμες πηγές στη γερμανική κυβέρνηση. Η πληροφορία έφτασε στα χέρια του, το περιοδικό είχε ήδη κλείσει κι έτσι επελέγη η ιστοσελίδα. Μόνο δυο-τρεις άνθρωποι στο Spiegel γνωρίζουν ποια ακριβώς ήταν η πηγή του ρεπορτάζ. Το βαθύ λαρύγγι αναζητείται ήδη στο γραφείο του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Β. Σόιμπλε, ο οποίος έχει καταλήξει σε μία λίστα 20 «υπόπτων». Τα emails τους και οι εκτυπωτές τους θα εξεταστούν διεξοδικά για να διαπιστωθεί ποιος διοχέτευσε το απόρρητο έγγραφο στο Spiegel.
======================================================
Τράπεζες και ξένα επενδυτικά funds μπαίνουν στα δίκτυα της

Το δρόμο για την είσοδο τραπεζών και ξένων επενδυτικών funds στα δίκτυα της ΔΕΗ και του ΔΕΣΦΑ, «ανοίγουν» σύμφωνα με ανθρώπους του ενεργειακού χώρου, οι διατάξεις του νομοσχεδίου Μπιρμπίλη πως «ανεξάρτητα από τη μετοχική τους σύνθεση η ΑΔΜΗΕ και ο ΔΕΣΦΑ θα βρίσκονται πάντοτε υπό τον άμεσο ή έμμεσο έλεγχο του Δημοσίου».
Πρόκειται για διατυπώσεις που δεν υπήρχαν στα αρχικά προσχέδια τα οποία και είχαν σταλεί προς έγκριση στην Κομισιόν, αλλά προστέθηκαν μετά από την απάλειψη της αναφοράς για «τη δυνατότητα εισόδου ιδιωτών στα δίκτυα σε ποσοστό μέχρι 49%», ώστε να γίνει σαφές ότι το Δημόσιο είναι μεν υπέρ της εισόδου ιδιωτικών κεφαλαίων, αλλά δεν προτίθεται να παραχωρήσει τον έλεγχό τους.
Σύμφωνα ωστόσο με ανθρώπους του χώρου, οι διατάξεις αυτές (άρθρο 61 παρ.4, άρθρο 108 παρ.5) είναι κατά τέτοιο τρόπο «γενικόλογα» διατυπωμένες, ώστε να ερμηνεύονται ποικιλοτρόπως και να αφήνουν στην κυβέρνηση το μέγιστο βαθμό ελευθερίας, να κινηθεί όπως εκείνη τη συμφέρει καλύτερα, αναλόγως των εξελίξεων.
Διπλή ανάγνωση…
Η διατύπωσή τους προσφέρεται με λίγα λόγια για διπλή ανάγνωση. Το μήνυμα που στέλνει, στο μεν εσωτερικό, και ειδικά προς όσους θα αντιδράσουν μετά την αφαίρεση του «πλαφόν» του 49%, είναι ότι διασφαλίζεται απόλυτα η διατήρηση του μάνατζμεντ από το Δημόσιο. Το μήνυμα ωστόσο προς τη Κοινότητα αλλά και πιθανούς ενδιαφερόμενους επενδυτές, είναι πως όλα τα σενάρια είναι πιθανά.
Εξάλλου, κανείς δε γνωρίζει τι στάση θα τηρήσει η Κομισιόν αν μελλοντικά υπάρξει όντως επενδυτικό ενδιαφέρον για τα δίκτυα, και η κυβέρνηση επιχειρήσει να διατηρήσει το μάνατζμεντ.
Σε κάθε περίπτωση πάντως όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις, εκτιμούν ότι το ενδιαφέρον τραπεζών και ξένων επενδυτικών ταμείων (που ούτως ή άλλως είχε εκδηλωθεί το προηγούμενο διάστημα και ειδικά τον περασμένο Μάρτιο όταν και το ν/σχεδιο συζητήθηκε για πρώτη φορά στο υπουργικό), τώρα θα αναθερμανθεί.
Τότε οι όποιες κουβέντες ήταν ενδεικτικές, τώρα όμως που ξεκινάει η δημόσια διαβούλευση και ειδικά μετά την ψήφιση από τη Βουλή του νόμου, πιθαναλογείται ότι θα γίνουν πιο ουσιαστικές.

Ποιοι θα μπορούσαν να επενδύσουν
Όσο για το ποιοι θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται να επενδύσουν στα δίκτυα του ηλεκτρισμού και του αερίου, θυμίζουμε ότι οι πληροφορίες μιλούσαν για χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς (ξένα funds, τράπεζες) που είχαν βολιδοσκοπήσει κυβερνητικά στελέχη, σχετικά με το ενδεχόμενο απόκτησης μετοχικής συμμετοχής στη νέα θυγατρική της ΔΕΗ για την διαχείριση του συστήματος μεταφοράς. Διότι μόνο τράπεζες και μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια είναι σε θέση να διαθέσουν τα τεράστια κεφάλαια που απαιτούνται για επενδύσεις σε νέα δίκτυα ηλεκτρισμού και για τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων.
Άλλωστε όπως υποστηρίζει στέλεχος του ενεργειακού χώρου «η αγορά συνεχίζει να πιστεύει πως είναι πολύ σημαντικό να εισέλθει στα δίκτυα της ΔΕΗ ένας ξένος operator ή ένας ιδιώτης που θα επενδύσει, αφού οι ανάγκες του συστήματος είναι πολύ μεγάλες, και δεν υπήρξε ποτέ μέχρι σήμερα ουσιώδης μέριμννα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων». Ο συνομιλητής μας φέρνει σαν παράδειγμα τη Πελοπόννησο που καλύπτεται με μια γραμμή 150KV, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως η καινούρια μονάδα της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη θα έχει έξοδο στα 150KV, κάτι που δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο, καθώς το μίνιμουμ για μια τέτοια μονάδα είναι γραμμή 400KV.
Από την άλλη πλευρά, επισημαίνει ότι οι χρεώσεις για τη χρήση των δικτύων είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη όταν ταυτόχρονα αυτά έχουν πολύ χαμηλή ποιότητα. «Πληρώνουμε δηλαδή ακριβά ένα μέτριο προϊόν», όπως χαρακτηριστικά λέει, φέρνοντας σαν παράδειγμα το γεγονός ότι η Αίγινα, δίπλα ακριβώς στην Αθήνα, στο πρόσφατο παρελθόν είχε μείνει επί δύο εβδομάδες χωρίς ρεύμα.
===================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: