ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΑΔΕΔΥ ΓΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ
ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΦΙΛΕΛΛΗΝΩΝ & ΨΥΛΛΑ 2 105 57 ΑΘΗΝΑ Τηλ 213.16.16.900 Fax 2103246165 Email: adedy@adedy.gr , adedy1@adedy.gr ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.:154
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η ενέργεια αποτελεί στρατηγικής σημασίας οικονομικό μέγεθος αναπτυξιακών δυνατοτήτων και κοινωνικό αγαθό.
Η ιδιωτικοποίηση της τελευταίας μεγάλης Δημόσιας Επιχείρησης σε ένα κρίσιμο τομέα για την προοπτική της χώρας, της οικονομίας, της κοινωνίας, ακυρώνει ένα δημόσιο εργαλείο κοινωνικο - οικονομικής ανάπτυξης που πρέπει να υπηρετεί το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον και όχι το ιδιωτικό.
Αυτό είναι το κεντρικό μήνυμα και η κοινή θέση όπως διατυπώθηκε κατά τη διάρκεια της συνάντησης Ε.Ε. της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. με το προεδρείο της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Ομοσπονδίας των εργαζομένων στη ΔΕΗ για ενημέρωση των συνδικαλιστικών και κοινωνικών Φορέων. Η δυνατότητα του Δημοσίου να ορίζει την τιμολογιακή πολιτική είναι άμεσα συνδεδεμένη με την πολιτική του φθηνού -και όχι ακριβού-τιμολογίου για τους πολίτες, που πλήττονται σήμερα με ακραίο τρόπο εξαιτίας της «χρεοκοπίας» του νεοφιλελεύθερου μοντέλου που κυριάρχησε στην Ευρώπη και τη χώρα μας. Αποτελεί κοινή εκτίμηση ότι ο συντονισμός και η ανάπτυξη των συνδικαλιστικών αγώνων ενάντια στην πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, στην πολιτική της διάλυσης του Δημοσίου και Κοινωνικού Κράτους, καθώς και σε πολιτικές που οδηγούν σε ολοκαύτωμα των εργασιακών, μισθολογικών, ασφαλιστικών δικαιωμάτων είναι απολύτως αναγκαίος.
Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται:
1. Η μετουσίωση των συνδικαλιστικών αγώνων σε κοινωνικούς, μέσω της ανάπτυξης συμμαχιών και αισθήματος αλληλεγγύης. Το να μην βυθιστεί η χώρα στο σκοτάδι είναι κοινή θέση των δύο Οργανώσεων. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξουν απεργίες χωρίς επιπτώσεις, ούτε ότι είναι δυνατόν να γίνεται αποδεκτή η ενοχοποίηση των κινητοποιήσεων και η ενεργοποίηση πρακτικών κοινωνικού αυτοματισμού.
2. Ιδιαίτερα το επόμενο διάστημα με αφετηρία τη Γενική Απεργία της 11ης Μαΐου το θέμα της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, μαζί με όλα τα μείζονα ζητήματα περικοπών και αφαίρεσης δικαιωμάτων, πρέπει να σηματοδοτήσει ένα νέο κύκλο δυναμικών κινητοποιήσεων με στόχο να μπει φραγμός στην πολιτική υποβάθμισης του βιοτικού επιπέδου, της ακραίας και άδικης αναδιανομής εισοδημάτων και υπηρεσιών σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας των μισθωτών, των μικρομεσαίων, των πολιτών και κυρίως των ανέργων και των νέων.
Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. θα στηρίξει τον αγώνα των εργαζομένων στη ΔΕΗ, με αιχμή το δημόσιο - κοινωνικό και οικονομικό διακύβευμα που δημιουργεί η επικείμενη ιδιωτικοποίησή της, για τους πολίτες και το μέλλον της χώρας.
Από την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.
========================================================
TEE Δελτίο Τύπου
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
Η αποτίμηση της αξίας της ΔΕΗ δεν μπορεί να γίνει με χρηματιστηριακούς όρους τονίζει ο Πρόεδρος του ΤΕΕ
Συγκροτείται άμεσα ειδική επιτροπή η οποία θα αποτιμήσει την εθνική, οικονομική και κοινωνική αξία της επιχείρησης
«Η ΔΕΗ δεν ανήκει ούτε στην κυβέρνηση ούτε στην Αντιπολίτευση ούτε στην ΓΕΝΟΠ.
Συνιστά ένα εθνικό κεφάλαιο το οποίο δεν πρέπει να αποτιμάται μόνο με χρηματιστηριακούς όρους και δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο πώλησης με τις συνήθεις αγοραίες επιχειρηματικές διαδικασίες.
»Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η ΔΕΗ αξιοποιεί – κατά παραχώρηση – τεράστιο εθνικό πλούτο, ορυκτούς πόρους, το υδροδυναμικό της χώρας, τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής.
Ταυτόχρονα αποτελεί τον κύριο πυλώνα στήριξης και χρηματοδότησης των αναγκαίων ιδιωτικών επενδύσεων στο χώρο της ενέργειας, της βιομηχανίας και των έργων υποδομών και συντήρησης. Καλύπτει, δηλαδή, το τρίπτυχο:
εθνικών λόγων
αναπτυξιακών προτεραιοτήτων και
κοινωνικών αναγκών
που επιβάλλει το δημόσιο χαρακτήρα της και αναδεικνύει σε κρίσιμα θέματα τον έλεγχο του 51 % των μετοχών και τον έλεγχο της διοίκησης από το δημόσιο.
»Κατόπιν όλων αυτών και του αιτήματος της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, το ΤΕΕ, ανταποκρινόμενο στο ρόλο του ως Τεχνικού Συμβούλου της Πολιτείας, αποφάσισε να συγκροτήσει ειδική επιτροπή, η οποία – σε σύντομο χρονικό διάστημα και με απολύτως υπεύθυνο και τεκμηριωμένο τρόπο
– θα εξετάσει όλες τις παραμέτρους, θα αποτιμήσει την εθνική, οικονομική και κοινωνική αξία της επιχείρησης και θα εκπονήσει μελέτη, για την πιο συμφέρουσα λύση για τον Πολίτη και για τη χώρα, την οποία και θα δημοσιοποιήσει.
»Οποιαδήποτε άλλη, εσπευσμένη και μη μελετημένη απόφαση, διακυβεύει εξαιρετικά σημαντικά εθνικά συμφέροντα και απειλεί την οικονομία της χώρας στο σύνολό της.
»Για τους λόγους αυτούς θα καλέσουμε όλους τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους στο θέμα, να συνδράμουν το ΤΕΕ και την υπό συγκρότηση επιτροπή, ώστε να εκπληρώσει το έργο της νηφάλια και πολύπλευρα καταθέτοντας τόσο τα δεδομένα που διαθέτουν όσο και τις απόψεις τους, σε σύντομο χρόνο.
Τη δήλωση αυτή έκανε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Χρήστος Σπίρτζης, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με τον Πρόεδρο της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, Νίκο Φωτόπουλο. Κατά τη συνάντηση, στην οποία μετείχαν μέλη της διοίκησης του ΤΕΕ, αλλά και της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, έγινε διεξοδική συζήτηση
για ενδεχόμενη περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ δήλωσε ότι το συνδικάτο ζήτησε τη συνάντηση με την ηγεσία του ΤΕΕ, «όχι μόνο γιατί επιδιώκει να αποτραπεί η ιδιωτικοποίηση της τελευταίας μεγάλης δημόσιας επιχείρησης στη χώρα μας, αλλά, κυρίως, για να αποτραπούν οι δραματικές επιπτώσεις στους καταναλωτές, απ’ την περαιτέρω μετοχοποίησή της».
Ειδικότερα τόνισε ότι «θέση της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ είναι πως το αγαθό της ηλεκτρικής ενέργειας δεν μπορεί να διατεθεί προς κερδοσκοπία, γιατί σε μια τέτοια περίπτωση τις κερδοσκοπικές επιδιώξεις θα τις πληρώσει ο καταναλωτής, όπως, άλλωστε, συνέβη σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες όπου τα προηγούμενα χρόνια ο τομέας της ηλεκτρικής ενέργειας ιδιωτικοποιήθηκε».
Απαντώντας σε ερώτηση αν υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να αλλάξει στάση η ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, απάντησε πως αυτό «θα ήταν δυνατόν αν η κυβέρνηση πετύχει φθηνότερο απ’ ότι σήμερα ρεύμα στους καταναλωτές, κάτι το οποίο – όπως δείχνουν τα στοιχεία απ’ όλες τις χώρες της Ευρώπης – είναι αδύνατον».
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ανέλυσε την άποψη του επιστημονικού φορέα των διπλωματούχων μηχανικών σύμφωνα με την οποία η ΔΕΗ θα πρέπει να διατηρήσει, σε κάθε περίπτωση, τον απόλυτο κρατικό χαρακτήρα και έλεγχο της.
Αυτό επιβάλλεται για λόγους:
εθνικούς – αξιοποιεί κατά παραχώρηση (άρα δωρεάν) ανυπολόγιστο εθνικό κεφάλαιο, όπως είναι τα ορυχεία λιγνίτη, και τίρφης, όπως, επίσης, το
υδροδυναμικό της χώρας, διασφαλίζοντας την ύπαρξη, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την επέκταση λειτουργίας των δικτύων ηλεκτροδότησης και στην τελευταία γωνιά της χώρας
αναπτυξιακούς και οικονομικούς – καθορίζει το σύνολο των οικονομικών δράσεων της χώρας, το κόστος παραγωγής και δίνει προοπτικές στην περαιτέρω ανάπτυξη της χώρας
κοινωνικούς – εξασφαλίζει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε όλους τους πολίτες με χαμηλό τιμολόγιο.
Για όλους αυτούς τους λόγους η ΔΕΗ δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μια οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση και να συζητείται η περαιτέρω ιδιωτικοποίησή της, είτε με διάθεση πακέτου μετοχών μέσω Χρηματιστηρίου είτε με εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή.
Πολύ περισσότερο σήμερα, σε μια περίοδο κατά την οποία οι επενδύσεις στην ενέργεια μπορούν να καταστούν η «ατμομηχανή» της ανάπτυξης στη χώρα μας, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές θα συνδεθούν στενά με την έρευνα, την τεχνολογία, την παραγωγή και την εγχώρια προστιθέμενη αξία.
Υπενθυμίζουμε ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα θα πρέπει να γίνουν στη χώρα μας επενδύσεις της τάξης των δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, για την αντικατάσταση πεπαλαιωμένων λιγνιτικών μονάδων με σύγχρονες, την κατασκευή νέων μονάδων συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο, την κατασκευή μεγάλων και μικρών μονάδων ΑΠΕ (αιολικών και φωτοβολταϊκών) και υδροηλεκτρικών, τεράστιες επεκτάσεις και
τροποποιήσεις των δικτύων μεταφοράς και διανομής. Σε κάθε περίπτωση η εμπειρία και ο ρόλος της ΔΕΗ και μπορεί και πρέπει να είναι αποφασιστικός, ταυτόχρονα και ρυθμιστικός, έτσι ώστε να διασφαλιστεί το εθνικό συμφέρον.
Επιπροσθέτως, διανύουμε μια περίοδο κατά την οποία οφείλουμε να προχωρήσουμε σε σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας, την οποία έχει ανάγκη η χώρα και αποτελεί Κοινοτική δέσμευση.
Απ’ όλα αυτά προσβλέπουμε στη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας στα επόμενα δέκα χρόνια και αυτό δεν μπορεί να παραβλεφθεί από κανέναν.
Οπωσδήποτε η ΔΕΗ δεν είναι και πολύ περισσότερο δεν θα πρέπει να αντιμετωπιστεί όπως ο ΟΤΕ, η ιδιωτικοποίηση του οποίου, με τον τρόπο με τον οποίο έγινε, κατήργησε την στρατηγική σημασία μιας εθνικής εταιρείας και την οδήγησε στον κύκλο των εναρμονισμένων πρακτικών που επικρατούν στις ιδιωτικές εταιρείες.
Κατά τον Πρόεδρο του ΤΕΕ η επιτροπή η οποία συγκροτείται για τη μελέτη του θέματος, θα αξιοποιήσει τα συμπεράσματα των τομεακών προσυνεδριακών διαδικασιών και του Συνεδρίου που διοργάνωσε για τον Μακροχρόνιο Ενεργειακό Σχεδιασμό, τον Μάρτιο του 2010.
Επίσης, θα λάβει υπόψη της όλα τα αναγκαία στοιχεία από τη ΔΕΗ και τη διοίκησή της, τα συναρμόδια υπουργεία, τον ΔΕΣΜΗΕ και τη ΡΑΕ, ώστε να αποτιμήσει τις διάφορες παραμέτρους, για να απαντήσει στο ένα και καίριο ερώτημα: τι συμφέρει τον πολίτη αυτής της χώρας.
Και αυτό θα πρέπει να γίνει άμεσα, οπωσδήποτε πριν απ’ οποιαδήποτε κυβερνητική απόφαση
===============================================================
«Οργανώνεται» ο αντίλογος, στο δίλημμα swaps ή μετοχοποίηση της ΔΕΗ
Εν αναμονή των απαντήσεων από την πλευρά της Κομισιόν στο αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για πάγωμα της διαδικασίας των swaps, ενόψει πώλησης του 17% της ΔΕΗ (ίσως και άμεσα του 10% ) διατυπώνονται ήδη οι πρώτες παρατηρήσεις – τεχνικής φύσης – για την επιχειρηματολογία που έχει χρησιμοποιηθεί από την κυβέρνηση. Απέναντι λοιπόν στο δίλημμα swaps ή μετοχοποίηση που έθεσε αρχικώς η κ. Μπιρμπίλη, η αγορά απαντά ότι οι δύο διαδικασίες δεν αλληλοαναιρούνται, ούτε υπονομεύεται η μετοχοποίηση από την πώληση της λιγνιτικής ισχύος.
Ειδικότερα, πηγές της αγοράς από το χώρο των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών, παρατηρούν στο EnergyPress ότι από τεχνικής άποψης η διαδικασία των swaps όχι μόνο δε μειώνει αλλά στην πραγματικότητα αυξάνει την αξία και μεγαλώνει το πιθανό έσοδο που θα προκύψει από την πιθανή μετοχοποίηση. Που στηρίζουν την άποψή τους; Όπως αναφέρουν κάθε λιγνιτικό asset αποτελεί μέρος των παγίων της ΔΕΗ, δηλαδή είναι μέρος της συνολικής αξίας της ΔΕΗ. Η προπώληση λοιπόν λιγνιτικής ενέργειας μέσω ενός συστήματος – όπως αυτό έχει περιγραφεί από την κυβέρνηση – θα φέρει στη ΔΕΗ ένα σταθερό έσοδο της τάξης π.χ. των 70 έως 100 χιλιάδων ευρώ ανά μεγαβάτ ανά έτος. Αυτό το έσοδο που θα προκύψει σε όλη τη χρονική διάρκεια των ανταλλαγών, είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από την αποτίμηση της αξίας του παγίου. Ιδιαίτερα με την παρούσα χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ, η διαδικασία φέρνει ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα δηλαδή οι ανταλλαγές όχι μόνο θα μειώσουν αλλά αντίθετα οδηγούν σε υψηλότερη αποτίμηση την αξία των παγίων της ΔΕΗ και άρα βάζουν ψηλότερα τον πήχη της περαιτέρω μετοχοποίησης. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν η κυβέρνηση πουλώντας το συγκεκριμένο ποσοστό της ΔΕΗ, δεν πουλά κάποια προσδοκία αλλά ένα πραγματικό συμβόλαιο δηλαδή συγκεκριμένα μελλοντικά έσοδα(Μπράβο συλλογισμός!!!!).
Το νομικό ζήτημα
Σε κάθε περίπτωση, η περαιτέρω μετοχοποίηση της ΔΕΗ δεν απαντά στο κρίσιμο ερώτημα που θέτει η περίφημη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία και διαπιστώνει την ύπαρξη δεσπόζουσας θέσης της ΔΕΗ στη λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή. Ακόμη και εάν πουλιόταν το 100% της ΔΕΗ και στη θέση του Δημοσίου ερχόταν για παράδειγμα η EdF, και πάλι θα υπήρχε δεσπόζουσα θέση, σημειώνουν με νόημα οι ίδιες πηγές. Επομένως σε καθαρά νομικό επίπεδο, η περαιτέρω μετοχοποίηση δεν αποτελεί μέτρο που διορθώνει τη δεσπόζουσα θέση της ΔΕΗ στους λιγνίτες και άρα δεν αποτελεί ισοδύναμο μέτρο που να ικανοποιεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Πολιτική απόφαση
Οι ίδιες πηγές θεωρούν ότι η μοναδική περίπτωση που θα μπορούσε να γίνει κάποια υποχώρηση από την πλευρά της Ε.Ε. είναι να υπάρξει πολιτική απόφαση για να δοθεί κάποια χρονική παράταση. Ωστόσο σε τεχνικό επίπεδο είναι μάλλον απίθανο, η πλευρά της Κομισιόν να αποδεχθεί την επιχειρηματολογία ότι εάν υπάρξει ανταλλαγή ή δημοπρασία των λιγνιτών θα μειωθεί η αξία της ΔΕΗ και άρα θα πρέπει να μετατεθεί η διαδικασία. Σύμφωνα μάλιστα με κάποιες πληροφορίες, στελέχη της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν σε κατ΄ιδίαν συζητήσεις τους απορρίπτουν τα ελληνικά επιχειρήματα και το σχετικό αίτημα.
Η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης
Οι παρατηρήσεις αυτές της αγοράς, έρχονται να απαντήσουν στα δύο βασικά επιχειρήματα που διατύπωσε η κυβέρνηση με την επιστολή της προς τον Επίτροπο Αλμούνια υποστηρίζοντας ότι η παραχώρηση του παραχώρηση του 40% των λιγνιτών αποτελεί μια εξ αντικειμένου αποδυνάμωση της ΔΕΗ και έρχεται σε αντίθεση με την πρόθεση της κυβέρνησης να πουλήσει ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου και μειώνει την αξία της επιχείρησης. Το δεύτερο επιχείρημα αφορά στο ότι η διάθεση περαιτέρω ποσοστού της ΔΕΗ, το δημόσιο παύει να έχει την πλειοψηφία της επιχείρησης και άρα δεν υπάρχει θέμα για διάθεση του 40% των λιγνιτών.
===============================================================
* Σύμφωνα με νέα οδηγία του ΤΑΥΤΕΚΩ/ΤΕΑΠΑΠ-ΔΕΗ όλες οι ιατροφαρμακευτικές δαπάνες θα πληρώνονται μέσω των ατομικών τραπεζικών λογαριασμών κάθε Ασφαλισμένου, μετά από τρεις ημέρες μετά την κατάθεση των σχετικών δικαιολογητικών (αποδείξεων, τιμολογίων κλπ). Προσοχή, σε περίπτωση μη προσωπικής παρουσίας απαιτείται η κατάθεση επικυρωμένης εξουσιοδότησης στα ασφαλιστικά γραφεία.
=======================================
Αποτελεί παράνομη πράξη
=========================================
Τα παιχνίδια της διοίκησης και οι «μεθυσμένοι» της εξουσίας!
==========================================
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου