Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2011

Απέτυχαν έπεσαν έξω. ΔΕΗ: Μισός Αιώνας Προσφοράς στη Χώρα


Οι υποψήφιοι επενδύτες (κοράκια) ζητούν τις παλιές μονάδες κοψοχρονιά, για να αποκτήσουν και τις άδειες και να εγκαταστήσουν νέες .
===========================================
Συνάδελφοι, Συναδέλφισσες,

Η συγκλονιστική και ανεπανάληπτη συγκέντρωση-παρουσία σας στο συλλαλητήριο της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ την Τετάρτη 25 Μάη μας έδωσε δύναμη, κουράγιο και ευθύνες. Ευθύνη, καθήκον και υποχρέωση να προασπίσουμε με κάθε θυσία την Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού. Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ με εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της συνεχίζει τους αγώνες για την προστασία και υπεράσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Στο αγωνιστικό πρόγραμμα της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ προστέθηκε και το νέο συλλαλητήριο που διοργανώνει η ΓΣΕΕ- ΑΔΕΔΥ από κοινού με τις ΔΕΚΟ.
ΣΑΒΒΑΤΟ 4 ΙΟΥΝΗ 2011 και ΩΡΑ 11:00πμ ΣΤΗΝ ΟΜΟΝΟΙΑ
ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, ΟΜΕ-ΟΤΕ, ΟΛΠ, ΕΑΣ, ΔΕΠΑ κλπ, θα είμαστε όλοι ΕΚΕΙ σε κοινό αγώνα ενάντια στην νεοφιλελεύθερη πολιτική εκποίησης- ξεπουλήματος της Δημόσιας περιουσίας και του Δημόσιου πλούτου. Ενάντια στην κυβέρνηση που επανέρχεται με μπαράζ νέων μέτρων και με θύματα τα συνήθη υποζύγια : Μισθωτούς, συνταξιούχους, καταναλωτές. Επανέρχεται με νέα μείωση μισθών, νέοι έμμεσοι και άμεσοι φόροι, νέο ασφαλιστικό που θα προβλέπει παραπέρα αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης αλλά και οριζόντια μείωση συντάξεων.
Επανέρχεται με νέα ψέματα, νέα κοροϊδία, νέες παραπλανήσεις. Οι κύριοι της κυβέρνησης ΔΕΝ ΠΕΙΘΟΥΝ.
Βγάζουν την Ελλάδα σε δημοπρασία, πωλείται ο εθνικός πλούτος. Άρον-άρον όσο-όσο.
Απέτυχαν έπεσαν έξω.
ΑΥΤΟΙ συνεχίζουν την ίδια πολιτική με την ίδια συνταγή.
ΕΜΕΙΣ συνεχίζουμε με αγώνες.
ΑΥΤΟΙ με την ΤΡΟΙΚΑ, τους κερδοσκόπους και τους λαθρέμπορους της οικονομίας.
ΕΜΕΙΣ με τους Έλληνες και την Ελλάδα.
ΟΛΟΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ
ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΖΩΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΜΑΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 4 ΙΟΥΝΗ 11:00πμ ΣΤΗΝ ΟΜΟΝΟΙΑ
ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ
ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΕΗ
==================================================
Πυρετώδεις Επαφές Κυβέρνησης-Τρόικας με τις Μονάδες της ΔΕΗ στο Επίκεντρο
Στο κόκκινο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με την τρόικα τις τελευταίες ημέρες, με βασικό τους θέμα το τι ακριβώς θα συμβεί με την υπόθεση της ΔΕΗ. Όπως έγινε γνωστό, η τρόικα προκρίνει στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία την πώληση μονάδων της Επιχείρησης σε ιδιώτες, ενώ το ενδεχόμενο πώλησης του 17% φαίνεται να απομακρύνεται, έστω και προσωρινά.
Η λύση αυτή παρουσιάζει αρκετά θετικά στοιχεία, όπως κρίνουν οι ξένοι, αφού πρόκειται να αποφέρει έσοδα στα κρατικά ταμεία και να ικανοποιήσει ταυτόχρονα τους ιδιώτες εκείνους που μαζί με τις μονάδες θα αποκτήσουν και τις σχετικές άδειες. Παράλληλα όμως, θα μειώσει τη μονοπωλιακή παρουσία της ΔΕΗ στον χώρο του λιγνίτη, πράγμα που αποτελεί βασική προτεραιότητα για την τρόικα, στην οποία έχει επιμείνει από την αρχή.
Η πώληση των μονάδων πρόκειται μάλιστα να προωθηθεί άμεσα, αφού τα χρονικά περιθώρια έχουν πλέον στενέψει επικίνδυνα και η πίεση προς την κυβέρνηση είναι ασφυκτική. Αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα οδεύουμε προς ένα θερμό καλοκαίρι, μιας και απομένει να φανούν οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών της ΔΕΗ για τη νέα αυτή εξέλιξη.
Ανάλογες τάσεις πάντως, παρατηρούνται γενικότερα στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, αφού δρομολογείται άμεσα η πώληση του 10-16% του ΟΤΕ, ενώ το 34% του ΟΠΑΠ θα πωληθεί στις αρχές του 2012. Απώτερος στόχος είναι η συγκέντρωση 50 δις ευρώ, τα οποία θα εγγυηθούν και το νέο δανεισμό της χώρας μας κατά την περίοδο 2012-13.
=========================================
Μειώσεις τιμολογίων της ΔΕΗ για επιχειρήσεις
Στη μείωση των τιμολογίων της για εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις που τροφοδοτούνται από το δίκτυο μέσης τάσης, προχωρά σήμερα η ΔΕΗ.
Οι μειώσεις θα ισχύσουν για τους λογαριασμούς που θα εκδοθούν μετά την 1η Ιουνίου, ανεξαρτήτως περιόδου κατανάλωσης.
Η κίνηση αυτή γίνεται έπειτα από τη διαπίστωση ότι η νέα δομή των τιμολογίων της ΔΕΗ, που εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου, οδήγησε σε υπερβολικές ανατιμήσεις για ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών.
Όπως έγινε γνωστό οι αυξήσεις προέκυπταν για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν σε μικρό βαθμό τις εγκαταστάσεις τους, κάτι που μπορεί να συμβαίνει είτε λόγω εποχικότητας, είτε λόγω οικονομικής κρίσης που έχει αναγκάσει αρκετές επιχειρήσεις να υπολειτουργούν.
Έτσι με την απόφαση του ΥΠΕΚΑ τίθεται όριο στην "ποινή" που επιβάλλεται για τη χαμηλή χρήση των εγκαταστάσεων.
www.energia.gr
=============================================
Το Δίκτυο Ενεργειακών Δήμων κατά της πώλησης μετοχών της ΔΕΗ

Ως «κερκόπορτα για να χαθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της διοίκησης της ΔΕΗ Α.Ε.», χαρακτηρίζει το Δίκτυο Ενεργειακών Δήμων τη διαφαινόμενη, όπως τονίζει σε ανακοίνωσή του, πώληση πακέτου μετοχών 17% της επιχείρησης.
Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι «Είναι το ξεπούλημα του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ, καθώς το Δημόσιο από το 51% θα κρατήσει στον έλεγχό του το 34%» και προειδοποιεί για τις καταστροφικές επιπτώσεις που θα υπάρχουν στις περιοχές των Ενεργειακών Δήμων της χώρας.
Μέχρι τώρα ο δημόσιος χαρακτήρας της ΔΕΗ ήταν αρκετός για να υπάρχει η ελάχιστη κοινωνική αποδοχή στο έργο της παραγωγής ενέργειας.
========================================
Ποιες οι τρεις αλλαγές που συμφωνήθηκαν για αμοιβές και εργασιακές σχέσεις

Τρεις σημαντικές αλλαγές στις αμοιβές και τις εργασιακές σχέσεις, "κλείδωσαν" κατά τη διάρκεια της συνάντησης της υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Λούκας Κατσέλη με στελεχών του υπουργείου Οικονομικών και κλιμακίου εμπειρογνωμόνων της τρόικας. Με τη συμφωνία που επήλθε διευθετήθηκαν και τα τελευταία ζητήματα ενόψει της οριστικοποίησης των όρων του μεσοπρόθεσμου προγράμματος.
Οι ρυθμίσεις, που συμφωνήθηκαν, προβλέπουν, ότι:
-Η αμοιβή των νέων, ηλικίας από 18 έως 25 ετών που εισέρχονται για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας θα μπορεί να είναι έως και 20% χαμηλότερη από την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
-Επεκτείνεται από τους 4 στους 6 μήνες η χρονική περίοδος της διευθέτησης του χρόνου εργασίας, κατά την οποία παρέχεται η δυνατότητα εφαρμογής συνδυασμού αυξημένης και μειωμένης απασχόλησης, χωρίς να καταβάλλονται υπερωρίες.
-Τέλος, αυξάνεται η ισχύς των συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Οι διετείς συμβάσεις ορισμένου χρόνου που μπορούσαν να ανανεωθούν έως 2 φορές όπως προέβλεπε το Π.Δ 180 του 2004, μετατρέπονται σε τριετείς.
==============================================
Παπακωνσταντίνου άσκησε πίεση στις διοικήσεις της ΔEH και της ΔEΠA να καταλήξουν σε σύμβαση προμήθειας.

=============================================


ΔΕΗ: Μισός Αιώνας Προσφοράς στη Χώρα

Από τον Ι. Χατζηβασιλειάδη
Μηχ.-Ηλεκ.



O εξηλεκτρισμός και η ανάπτυξη της χώρας στο δεύτερο ήμισυ του εικοστού αιώνα συνδέονται άμεσα με την ίδρυση και λειτουργία της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού. Μια αναδρομή στην πορεία της Επιχείρησης από την ίδρυσή της μέχρι την έναρξη της ιδιωτικοποίησης στις νέες συνθήκες απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, κρίνεται ωφέλιμη και μπορούν να αντληθούν χρήσιμα συμπεράσματα.
Η ανάπτυξη του ηλεκτρικού τομέα στη χώρα κατά το πρώτο ήμισυ του εικοστού αιώνα άρχισε από τα μεγάλα αστικά κέντρα με αυτόνομα συστήματα ηλεκτροπαραγωγής που βασίζονταν κυρίως στο πετρέλαιο για την κάλυψη αρχικά φορτίων φωτισμού. Μετέπειτα προστέθηκαν και άλλα οικιακά και βιομηχανικά φορτία καθώς και εν μέρει οι αστικές μεταφορές, ενώ το κόστος της kWh που έφθανε στον καταναλωτή ήταν πολύ υψηλό. Έτσι το αγαθό του ηλεκτρισμού χαρακτήριζε τις αστικές κυρίως κοινωνίες και με υψηλό κόστος ενώ η ύπαιθρος με τις ανεκμετάλλευτες πλουτοπαραγωγικές πηγές έμενε στο σκοτάδι, με την εξαίρεση μερικών μικρών υδροηλεκτρικών.

Η ίδρυση της ΔΕΗ

Στα πλαίσια της ανασυγκρότησης της χώρας το 1950 και σε συνεργασία της ελληνικής κυβέρνησης και της υπηρεσίας οικονομικής συνεργασίας των ΗΠΑ, η αμερικανική εταιρεία Ebasco Services Inc εξεπόνησε μελέτη με τον τίτλο "Πρόγραμμα Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδος" (Ιανουάριος 1950), προτείνοντας την ανάπτυξη ενός εθνικού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας. Η ελληνική κυβέρνηση ανέθεσε στην Ebasco με πενταετές συμβόλαιο (μέχρι 31.12.1955) την ανάπτυξη του ηλεκτρικού συστήματος και τη διεύθυνση των έργων, με έμφαση τη μεταφορά τεχνογνωσίας στα πρότυπα/κανονισμούς και τις προδιαγραφές καθώς και την εκπαίδευση του ελληνικού προσωπικού που θα ανελάμβανε εν συνεχεία τη διαχείριση των έργων. Η συμβολή Ελλήνων μηχανικών, αρχικά σαν συμβούλων στο τότε υπουργείο Συντονισμού και μετέπειτα μαζί με την Ebasco, στη διαμόρφωση αυτού του πλαισίου για τον ηλεκτρικό τομέα ήταν πολύτιμη.
Το νομοθετικό πλαίσιο για τον εξηλεκτρισμό της χώρας αρχίζει με τον ιδρυτικό Νόμο της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (Ν. 1468 της 2/8/1950). Η ιδέα ήταν επιτυχής και ώριμη για τον τεχνικό κόσμο ενώ ανταποκρίνονταν στις προσδοκίες της κοινωνίας και του επιχειρηματικού κόσμου. Το θεσμικό πλαίσιο ήταν επιτυχές και απετέλεσε την αφετηρία και τη βάση για την επιτυχή ανάπτυξη της ΔΕΗ. O χαρακτήρας που δόθηκε στη ΔΕΗ, "σαν δημόσια επιχείρηση ανήκουσα εξ ολοκλήρου στο ελληνικό δημόσιο, λειτουργούσα χάριν του δημοσίου συμφέροντος, αλλά κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, απολαμβάνουσα διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας, τελούσα όμως υπό την ανωτάτην εποπτείαν και τον έλεγχον του κράτους", απετέλεσε μια καινοτομία στο δημόσιο τομέα.
Τα αποκλειστικά προνόμια που της δίδονταν ήταν η ανάπτυξη των υδροηλεκτρικών σταθμών, των θερμικών σταθμών με προτίμηση τα εγχώρια καύσιμα (λιγνίτες), το δίκτυο μεταφοράς και μετέπειτα προστέθηκε το προνόμιο της διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ΑΝ. 1672 της 28.01.1951), ενώ φαίνεται ότι αρχική σκέψη ήταν η διανομή να γίνεται από τους δήμους, συνεταιρισμούς ή τις ιδιωτικές εταιρείες.
Η επιμονή στην κατά το δυνατό αποκλειστική χρήση των εγχώριων πηγών ενέργειας είναι προφανής και τονίζεται ιδιαίτερα, ενώ για την ανάπτυξη των υδροηλεκτρικών έργων υπάρχει η υποχρέωση της μέριμνας για έργα πολλαπλού σκοπού (αρδεύσεις, αντιπλημμυρικά, κ.λπ.).
Στις υποχρεώσεις της ΔΕΗ αναφέρονταν η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας προς τους αγροτικούς και αστικούς πληθυσμούς στη φθηνότερη δυνατή τιμή, ενεργούσα βάσει υγιών εμπορικών αρχών και μεθόδων της ιδιωτικής επιχειρηματικής οικονομίας, ενώ τα πάσης φύσεως τιμολόγια της ΔΕΗ δεν υπόκεινται σε έγκριση εκ μέρους του κράτους.
Τα όργανα της διοίκησης της ΔΕΗ (ΒΔ 28.01.1951) αποτελούνταν από το διοικητικό συμβούλιο και τον γενικό διευθυντή, την αντιπροσωπευτική συνέλευση και το συμβούλιο ελέγχου. Το διοικητικό συμβούλιο και ο γενικός διευθυντής διορίζονταν για πενταετή θητεία, ενώ στο διάστημα αυτό τυχόν αντικατάσταση μπορούσε να γίνει αιτιολογημένα από την αντιπροσωπευτική συνέλευση ή την κυβέρνηση μόνο για σοβαρά παραπτώματα, με αποτέλεσμα να εξασφαλισθεί αξιοκρατικά σταθερή, μακρόβια και ικανή διοίκηση, απερίσπαστη στο έργο της κατά τα πρώτα χρόνια ανάπτυξης της ΔΕΗ όπου ήταν συχνές οι αλλαγές κυβερνήσεων και προσώπων στη χώρα.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η επιτυχής εξέλιξη της ΔΕΗ οφείλεται κατ' αρχήν στο θεσμικό πλαίσιο και στην οργανωτική δομή που επεξεργάσθηκε και συγκρότησε τότε η Ebasco με τους Έλληνες μηχανικούς που στελέχωσαν την επιχείρηση.

Το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας
Το πρώτο πενταετές ενεργειακό πρόγραμμα της ΔΕΗ προϋπολογισμού 83 εκατομ. δολ. περιλάμβανε τρεις υδροηλεκτρικούς σταθμούς (ΥΗΣ Άγρα, Λούρου, Λάδωνα) και έναν λιγνιτικό σταθμό στο Αλιβέρι μαζί με τις αντίστοιχες γραμμές μεταφοράς και υποσταθμούς. Είναι προφανής η επιλογή των εγχώριων ενεργειακών πόρων, αντί των εύκολων λύσεων των πετρελαϊκών σταθμών, με κατανομή της ανάπτυξης των δραστηριοτήτων σε όλη την επικράτεια και με θετικές επιπτώσεις στην περιφερειακή ανάπτυξη. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε έγκαιρα και με επιτυχία, χωρίς καθυστερήσεις, σημειώνοντας ότι τα έργα αυτά βρίσκονται ακόμη σε λειτουργία σήμερα σχεδόν 50 χρόνια από τότε.
Στους τομείς της μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας έγιναν οι πιο επιτυχείς επιλογές. Το εθνικό σύστημα μεταφοράς σχεδιάσθηκε στα 150 kV, που ήταν η υψηλότερη τάση τότε με ελάχιστες ακόμη εφαρμογές στον ευρωπαϊκό χώρο. Oι γραμμές της μέσης τάσης σχεδιάσθηκαν στα 15 kV που ήταν και η τάση παραγωγής των ηλεκτρικών μονάδων του συστήματος, ενώ η χαμηλή τάση στα 220/380 V. Oι επιλογές αυτές αποτελούσαν τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες του ηλεκτρικού τομέα (state-of the-art) τότε και παραμένουν μέχρι σήμερα με την προσθήκη του συστήματος μεταφοράς των 400 kV και τη σταδιακή αλλαγή στο πρόσφατο παρελθόν της μέσης τάσης στα 20kV.
Το επόμενο ενεργειακό πρόγραμμα συνέχισε με τις ίδιες αρχές συμπεριλαμβάνοντας την πρώτη λιγνιτική μονάδα της Πτολεμαΐδας και τον υδροηλεκτρικό σταθμό Ταυρωπού. Στην πρώτη δεκαετία είχε ήδη συντελεσθεί η εξαγορά όλων σχεδόν των τοπικών εταιρειών ηλεκτρικής ενέργειας ενώ πρωταρχικό στόχο της ΔΕΗ αποτελούσε ο εξηλεκτρισμός της υπαίθρου. Δεν θα ήταν υπερβολή να σημειωθεί ότι με τον εξηλεκτρισμό συμβαδίζει και ο σύγχρονος πολιτισμός που βελτιώνει την ποιότητα ζωής. Παράλληλη δραστηριότητα ανέπτυξε στα νησιά με τη δημιουργία σύγχρονων αυτόνομων σταθμών για την ηλεκτροδότησή τους διατηρώντας ενιαία τιμολόγια σε όλη τη χώρα ανεξαρτήτως κόστους τοπικής παραγωγής και διανομής.
Η πολιτική της επιχείρησης τότε ήταν η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικής ενέργειας και με στόχο ώστε να διαμορφωθεί ένα φορτίο και μια ανεκτή καμπύλη ζήτησης στο σύστημα στη διάρκεια της ημέρας και νύκτας. Τα αντίστοιχα τιμολόγια είχαν αυτήν τη δομή με τιμές αρκετά χαμηλότερες εκείνων που ίσχυαν πριν με τους τοπικούς σταθμούς. Παράλληλα, στα αστικά κέντρα είχαν δημιουργηθεί ειδικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού και έκθεση με εντυπωσιακή οργάνωση και η λειτουργία, όπου γίνονταν ενημέρωση των καταναλωτών για την ορθή χρήση των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών. Επίσης, τα κέντρα αυτά διευκόλυναν τους καταναλωτές για την αγορά των ηλεκτρικών συσκευών από επιλεγμένα και συμβεβλημένα καταστήματα με τη δυνατότητα εξόφλησής τους με δόσεις μαζί με τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.

Το Προσωπικό στην Ανάπτυξη της ΔΕΗ
Η στελέχωση της επιχείρησης γινόνταν με διαφάνεια και αξιοκρατικά κριτήρια. Oι μηχανικοί ήταν στην κορυφή της ιεραρχίας της επιχείρησης με εξουσία και υπευθυνότητα στη διοίκηση. Η παραγωγικότητα του προσωπικού χωρίς περιττή γραφειοκρατία έφθανε σε αφάνταστα υψηλά επίπεδα που ξεπερνούσε τα επίπεδα αντίστοιχων εταιρειών στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ. Oι αποδοχές ήταν από τις υψηλότερες στο δημόσιο τομέα αλλά και στην αγορά εργασίας και ανταποκρίνονταν στην προσφερόμενη εργασία χωρίς τη διάκριση φύλου.
Σαν σύγχρονη επιχείρηση απέδιδε μεγάλη σημασία στην εκπαίδευση του προσωπικού η οποία κατά κανόνα γίνονταν μέσα στην επιχείρηση από τα στελέχη της και σε ορισμένες περιπτώσεις στο εξωτερικό, παρακολουθώντας τις σύγχρονες τεχνολογίες στον τομέα. Εκτός από τις σχολές για την ταχύρυθμη εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού ίδρυσε και λειτούργησε τη μέση τεχνική σχολή της ΔΕΗ με τριετή εκπαίδευση στην οποία είχα την τύχη να διδάξω επί έξι χρόνια. Ίσως ήταν η καλύτερη τεχνική σχολή στη χώρα για το αντικείμενό της που στελέχωσε τις τεχνικές υπηρεσίες της ΔΕΗ επί σειρά ετών μέχρι που έκλεισε το 1980. Η υψηλή της στάθμη οφείλονταν κυρίως στην αξιοκρατική επιλογή των υποψηφίων μαθητών ώστε να εισέρχονται οι καλύτεροι, καθώς και στην οργάνωση και δομή της εκπαίδευσης. Το κλείσιμο της σχολής στέρησε τη ΔΕΗ αλλά και την αγορά εργασίας στη χώρα από τα αναγκαία ικανά στελέχη μέσης στάθμης. Είχε οργανώσει την υπηρεσία πρόληψης ατυχημάτων με ένα αξιόλογο έργο τεχνογνωσίας και εκπαίδευσης, μοναδικό για τη χώρα, που περιόρισε στο έπακρο τα ατυχήματα αλλά και τις ζημίες.
Για τα νέα έργα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που είναι σύνθετα έργα, η επιχείρηση χρησιμοποιούσε ξένους συμβούλους-εταιρείες με πλούσια εμπειρία σε αντίστοιχα έργα για τη μελέτη και επίβλεψη κατασκευής και σε συνεργασία με τα αντίστοιχα κλιμάκια μελετών και κατασκευών της ΔΕΗ. Αυτό συνέβαλε στη μεταφορά πολύτιμης τεχνογνωσίας στη ΔΕΗ αλλά και στις ελληνικές τεχνικές εταιρείες που ανελάμβαναν την κατασκευή των έργων. Τα έργα εκτελούντο χωρίς καθυστερήσεις και συνήθως στα πλαίσια του προϋπολογισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι με αυτή τη δομή κανένα νέο έργο παραγωγής, ιδιαίτερα τα υδροηλεκτρικά που είναι από τα δυσκολότερα έργα, δεν καθυστέρησε και όλα λειτούργησαν στον προβλεπόμενο χρόνο χωρίς απώλειες ενέργειας. Παράλληλα με τη μεταφορά και αφομοίωση τεχνογνωσίας το προσωπικό της ΔΕΗ ανέπτυξε αξιόλογη τεχνογνωσία σε όλους τους τομείς παραγωγής, μεταφοράς και διανομής που την κατέστησαν μια δυναμικά αναπτυσσόμενη επιχείρηση στη χώρα. Είναι χρήσιμο να αναφερθεί ότι υπήρξαν επανειλημμένως αρκετές προτάσεις στη ΔΕΗ για τεχνική βοήθεια στον ηλεκτρικό τομέα σε αναπτυσσόμενες χώρες, ιδιαίτερα στην περιοχή της Μεσογείου, χωρίς όμως συνέχεια κυρίως λόγω αδυναμίας συστάσεως μιας θυγατρικής επιχείρησης, όπως γίνεται σε άλλες αντίστοιχες εταιρείες στην Ευρώπη.
Στις δεκαετίες του '60 και του '70 και μετέπειτα, στα πλαίσια αξιοποίησης των εγχώριων ενεργειακών πόρων η ΔΕΗ ανέπτυξε τα μεγάλα υδροηλεκτρικά έργα του Αχελώου, του Αλιάκμονα και του Άραχθου και τα λιγνιτικά κέντρα Κοζάνης-Πτολεμαΐδας και Μεγαλόπολης, ενώ τέθηκαν οι βάσεις για την ανάπτυξη του υδροδυναμικού του Νέστου και της Ηπείρου. Επίσης ένας αριθμός μονάδων βαρέως πετρελαίου κάλυψε εμβόλιμα τον υψηλό ρυθμό ζήτησης περιορίζοντας τυχόν προβλήματα ηλεκτροδότησης της Αττικής. Στις δεκαετίες του '80 και '90 πρόσθετες λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές μονάδες εντάχθηκαν στο σύστημα, όπως και θερμικές μονάδες στα νησιά, ενώ το φυσικό αέριο άρχισε να συμμετέχει με έντονα ανοδικές τάσεις στην ηλεκτροπαραγωγή. Τα υδροηλεκτρικά έργα της ΔΕΗ με την ικανότητα συγκέντρωσης υδατικών αποθεμάτων σε υπερημερήσια βάση απετέλεσαν έργα πολλαπλού σκοπού αφού συνέβαλαν στην κάλυψη των αναγκών ύδρευσης και άρδευσης και στην αντιπλημμυρική προστασία των περιοχών, μεγιστοποιώντας το κοινωνικό όφελος.
O εξηλεκτρισμός της χώρας συντελέσθηκε πολύ γρήγορα και δικαίως αναφέρεται σαν το "θαύμα του εξηλεκτρισμού", ώστε σε τρεις δεκαετίες η χώρα να φθάσει το επίπεδο των χωρών της Ευρώπης και εδώ και καιρό να μιλάμε για 100% εξηλεκτρισμό τόσο στην ηπειρωτική χώρα όσο και στη νησιωτική. O εξόχως κοινωνικός ρόλος της ΔΕΗ αλλά και ο χαρακτήρας της σαν αναπτυξιακός παράγων με σεβασμό στο περιβάλλον, χρησιμοποιήθηκε από τις εκάστοτε κυβερνήσεις για την άσκηση κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής.
Τα μεγάλα έργα της ΔΕΗ βοήθησαν στη δημιουργία μεγάλων τεχνικών εταιρειών με ευμενείς επιπτώσεις και στα δημόσια έργα υποδομής, ενώ οι ανάγκες της σε εξοπλισμό στήριξαν τη δημιουργία σημαντικού αριθμού νέων βιομηχανικών μονάδων. Η ΔΕΗ με τη δυναμική της συνέβαλε στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας και στην κατάταξή της στην κατηγορία των αναπτυγμένων χωρών. Η αξιοπιστία στην παροχή ηλεκτρικής ενέργειας και η ποιότητα των υπηρεσιών κατατάσσουν τη ΔΕΗ σαν μία από τις καλύτερες επιχειρήσεις ηλεκτρισμού της Ευρώπης.
Βασικός παράγοντας σε αυτήν την πορεία της ΔΕΗ αποτέλεσε το προσωπικό της και ιδιαίτερα το τεχνικό προσωπικό. Oι μηχανικοί της που αποτελούν το μεγαλύτερο τεχνικό δυναμικό επιχείρησης στη χώρα, επωμίσθηκαν το φορτίο και τις ευθύνες για την ανάπτυξη του ηλεκτρικού τομέα. Πρέπει ακόμη να σημειωθεί ότι στα αρχικά στάδια ανάπτυξης της ΔΕΗ έγινε μετακίνηση τεχνικού προσωπικού από την εμπορική ναυτιλία που μετέφερε τις εμπειρίες του για τις ανάγκες λειτουργίας και συντήρησης των θερμικών σταθμών στο διασυνδεδεμένο σύστημα και στα νησιά. Μια έμμεση συμβολή του προσωπικού στην ανάπτυξη της επιχείρησης απετέλεσε το ταμείο ασφάλισης προσωπικού της ΔΕΗ όπου οι ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων, τότε που είχε περιορισμένες παροχές σαν νέα επιχείρηση, χρησιμοποιήθηκαν στα επενδυτικά προγράμματα.
Oι διοικήσεις της ΔΕΗ που μετέπειτα άρχισαν να αποκτούν βραχύ βίο λόγω πολιτικών επιλογών των εκάστοτε κυβερνήσεων, κατά κανόνα ήταν μηχανικοί από τον επαγγελματικό ή ακαδημαϊκό χώρο και συνέβαλαν μαζί με το προσωπικό στην αναπτυξιακή πορεία της επιχείρησης. Είναι σκόπιμο να σημειωθεί ότι η διοίκηση τότε είχε ανοικτή επικοινωνία με τις περιφερειακές μονάδες και με συχνές επισκέψεις γιατί εκεί κτυπά η καρδιά της ΔΕΗ.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί από τις μακρόβιες διοικήσεις η προσφορά της πρώτης διοίκησης της ΔΕΗ μετά την Ebasco στη δεκαετία του '50 με μια πρότυπη οργάνωση δυναμικής και σύγχρονης επιχείρησης του εικοστού αιώνα και αργότερα στη δεκαετία του '70 μετά τις πετρελαϊκές κρίσεις, η συνετή και με επιτυχείς επιλογές διοίκηση της επιχείρησης υπό τον καθηγητή κ. Μιχάλη Αγγελόπουλο που την οδήγησε στην ενηλικίωση, θέτοντας τις βάσεις για τη ΔΕΗ του εικοστού πρώτου αιώνα.

Η ΔΕΗ στις νέες συνθήκες της αγοράς
Στα 50 χρόνια πορείας άλλαξαν πολλά στο θεσμικό πλαίσιο της ΔΕΗ αλλά και στον πολιτικο-οικονομικό και κοινωνικό τομέα στη χώρα και στο διεθνές περιβάλλον. Η ΔΕΗ συν τω χρόνω απομακρύνθηκε από το αρχικό της πλαίσιο της υγιούς επιχειρηματικής δράσης και όδευσε σε νοοτροπία και λειτουργία προς μια μάλλον δημόσια υπηρεσία, όπως εξυπηρετούσε τα πρόσωπα και την εκάστοτε πολιτική εξουσία. Η παρούσα ΔΕΗ απέχει πολύ από την αρχική ΔΕΗ αλλά οι ισχυρές καταβολές της την διατηρούν ακόμη δραστήρια. Η αρχικά υψηλή αξιοπιστία των μονάδων του συστήματος χάρις στις ουσιαστικές συντηρήσεις είναι σήμερα μειωμένη, ενώ η παραγωγικότητα του προσωπικού ακολουθεί πτωτική πορεία. Η αξιοκρατική επιλογή και εξέλιξη του προσωπικού αντικαταστάθηκε από τα "ψυγεία" όπου μεγάλος αριθμός στελεχών έμενε σε ψυχρή εφεδρεία αναμένοντας την επόμενη πολιτική αλλαγή ή τη συνταξιοδότηση. O ορατός κίνδυνος είναι πλέον ότι με την αποχώρηση παλαιοτέρων στελεχών και τις συχνές διαρθρωτικές αλλαγές σε συνδυασμό με την απραξία, κινδυνεύει να χαθεί η τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί στη σχεδίαση, εκτέλεση και συντήρηση των μεγάλων έργων παραγωγής καθώς και της λειτουργίας του συστήματος, προτού αυτή μεταφερθεί στα νεώτερα στελέχη. Ιδιαίτερα πρέπει να επισημανθεί ότι η τεχνογνωσία που είχε αποκτήσει η ΔΕΗ στην παρακολούθηση της συμπεριφοράς των μεγάλων τεχνικών έργων ήταν μοναδική στη χώρα, ενώ δεν υπάρχει άλλος υπεύθυνος φορέας ελέγχου όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες.
Τα τελευταία χρόνια έγιναν προσπάθειες "αναδιοργάνωσης" και "εξυγίανσης" της ΔΕΗ χωρίς την ενεργό συμμετοχή του προσωπικού, ενώ λείπουν οι σαφείς στρατηγικοί στόχοι και η πνοή στο προσωπικό. Το χαμηλό κόστος παραγωγής με χαμηλά τιμολόγια στους καταναλωτές σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, που εξασφαλίσθηκε με σωστές επιλογές και φιλότιμες προσπάθειες και κόπους μισού αιώνα του προσωπικού της το οποίο μπορεί να αισθάνεται περήφανο για το έργο που απετέλεσε, αποτελούν χαρακτηριστικά δυναμικής επιχείρησης στις νέες συνθήκες του ανταγωνισμού.
Η απελευθέρωση της αγοράς του ηλεκτρικού τομέα έδωσε την αφορμή για στρατηγική συρρίκνωσης της ΔΕΗ, μηδενισμό των επενδύσεων και μακρά απραξία του προσωπικού σε σημείο που να αμβλύνεται το ενδιαφέρον του. Η απόφασή της για αναστολή ή κατάργηση του προγράμματος εκτέλεσης των μεγάλων υδροηλεκτρικών (αλλά και νέων λιγνιτικών) χωρίς την αντίδραση της πολιτικής εξουσίας είναι μέγα σφάλμα με συνέπειες στη χώρα και οδηγεί σε καταστάσεις που δεν είναι αναστρέψιμες, ενώ είναι ορατό το φάσμα της στενότητας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα προσεχή χρόνια. Εδώ φαίνεται να υπάρχει μια παρανόηση των συνθηκών που δημιουργεί η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που διαφαίνεται και από την ατολμία και καθυστέρηση εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου, με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται η ΔΕΗ σε θέσεις άμυνας χωρίς να υπάρχει η πολυτέλεια του αντίπαλου. Μια ματιά στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι θα οδηγούσε σε πρωτοβουλίες και πιο ώριμες και αποδοτικές δράσεις στο ελληνικό περιβάλλον που θα συνέβαλε στην προοδευτική δραστηριοποίηση του ιδιωτικού τομέα σε αυτή την περιοχή με αμοιβαίο όφελος.
Αναμφίβολα, πολύτιμη περιουσία της ΔΕΗ αποτελεί το εξειδικευμένο προσωπικό της. Μόνο αυτό με ικανή διοίκηση και κατάλληλη οργάνωση και στρατηγική μπορεί να οδηγήσει την επιχείρηση στην ανάπτυξη και να τη διατηρήσει ανταγωνιστική στο διεθνές περιβάλλον. Η αξιοποίηση μέρους του προσωπικού σε έργα ανάπτυξης, για λογαριασμό τόσο της ΔΕΗ όσο και της αγοράς όπου υπάρχει έλλειψη, αλλά και σε έργα στο εξωτερικό θα αποτελούσε μια αναγκαία και ωφέλιμη διέξοδο, αντί της απραξίας. Αλλά μιλώντας για αναδιοργάνωση σε μια μεγάλη επιχείρηση φαίνεται ότι εδώ λείπει η δραστηριότητα της έρευνας και ανάπτυξης που χωρίς αυτήν δεν εξασφαλίζεται ούτε η ανταγωνιστικότητα ούτε η βιωσιμότητα στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Η ανάπτυξη της ΔΕΗ στα πρώτα χρόνια της παιδικής ηλικίας βασίσθηκε κυρίως στο έμψυχο δυναμικό της και στις οργανωτικές αρχές και επιλογές της, που είναι και σήμερα αναγκαία για την ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα της επιχείρησης σε μια απελευθερωμένη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Χαρακτηριστικά, μπορεί να αναφερθεί ότι αν σήμερα εκτελείτο το πρώτο ενεργειακό πρόγραμμα της ΔΕΗ με τις παρούσες οργανωτικές δομές θα απαιτείτο διπλάσιος χρόνος με αβεβαιότητες και σημαντικές επιπτώσεις στην αύξηση του κόστους, παρά τις αυξημένες τεχνικές δυνατότητες σήμερα στις κατασκευές. O νέος μηχανικός τότε περιβάλλονταν με εξουσία και με υπευθυνότητες με ουσιαστικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς και εμπιστοσύνη στην όλη ιεραρχία, που σήμερα δεν έχει ούτε ο γενικός διευθυντής. Επειδή όμως η ΔΕΗ πρέπει να αποκτήσει τον δυναμισμό που είχε για την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας στο νέο περιβάλλον και την προσφορά της στη χώρα, μια αναδρομή στην αφετηρία και την πορεία της επιχείρησης θα ήταν αναγκαία και ωφέλιμη για τη συνέχεια, γιατί η εξασφάλιση της αδιάλειπτης παροχής ηλεκτρικής ενέργειας με ανταγωνιστικό κόστος και με έμφαση στη διαφάνεια, χωρίς εξαρτήσεις και επιπτώσεις από τους διεθνείς κλυδωνισμούς, αποτελεί στρατηγικό στόχο για τη χώρα.
Επομένως, η έμπρακτη πολιτική βούληση για την αναγέννηση της ΔΕΗ στο νέο περιβάλλον πριν γίνουν έντονα τα φαινόμενα γήρανσης, κρίνεται αναγκαία.
==================================================
Αποθέματα - Ποιότητα λιγνίτη
Τα συνολικά βεβαιωμένα γεωλογικά αποθέματα λιγνίτη στη χώρα ανέρχονται σε περίπου 5 δις. τόνους. Τα κοιτάσματα αυτά παρουσιάζουν αξιοσημείωτη γεωγραφική εξάπλωση στον ελληνικό χώρο.

Με τα σημερινά τεχνικο-οικονομικά δεδομένα τα κοιτάσματα που είναι κατάλληλα για ενεργειακή εκμετάλλευση, ανέρχονται σε περίπου 3,2 δις τόνους και ισοδυναμούν με 450 εκ. τόνους πετρελαίου.

Τα κυριότερα εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα λιγνίτη βρίσκονται στις περιοχές Πτολεμαϊδας, Αμυνταίου και Φλώρινας με υπολογισμένο απόθεμα 1,8 δις τόνους, στην περιοχή της Δράμας με απόθεμα 900 εκ. τόνους και στην περιοχή Ελασσόνας με 169 εκ. τόνους. Επίσης στην Πελοπόννησο, περιοχή Μεγαλόπολης, υπάρχει λιγνιτικό κοίτασμα με απόθεμα περίπου 223 εκ. τόνους.

Με βάση τα συνολικά εκμεταλλεύσιμα αποθέματα λιγνίτη της χώρας και τον προγραμματιζόμενο ρυθμό κατανάλωσης στο μέλλον, υπολογίζεται ότι τα αποθέματα αυτά επαρκούν για περισσότερο από 45 χρόνια. Μέχρι σήμερα οι εξορυχθείσες ποσότητες λιγνίτη φτάνουν περίπου στο 29% των συνολικών αποθεμάτων. Εκτός από λιγνίτη η Ελλάδα διαθέτει και ένα μεγάλο κοίτασμα Τύρφης στην περιοχή των Φιλίππων (Ανατολική Μακεδονία). Τα εκμεταλλεύσιμα αποθέματα στο κοίτασμα αυτό εκτιμώνται σε 4 δις κυβικά μέτρα και ισοδυναμούν περίπου με 125 εκατ. τόνους πετρελαίου.

Γενικά η ποιότητα των ελληνικών λιγνιτών είναι χαμηλή. Η θερμογόνος δύναμη κυμαίνεται από 975 - 1380 kcal/kg στις περιοχές Μεγαλόπολης, Αμυνταίου και Δράμας, από 1261 - 1615 kcal/kg στην περιοχή Πτολεμαϊδας και 1927 -2257 στις περιοχές Φλώρινας και Ελασσόνας. Σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα των λιγνιτών της χώρας μας είναι η χαμηλή περιεκτικότητα σε καύσιμο θείο.
=========================================
ΣΚΕΦΘΗΚΕ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
Με τον Κανονισμό Καταστάσεως Προσωπικού ΔΕΗ (ΚΚΠ/ΔΕΗ), ο οποίος καταρτίσθηκε με την από 4.10.1973 Ειδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας Προσωπικού ΔΕΗ (ΦΕΚ Β' 1274/25.10.1973) και κυρώθηκε με το άρθρο 2 του ν.δ. 210/1974 και έχει ισχύ νόμου, καθορίζονται οι όροι εργασίας του προσωπικού της ΔΕΗ. Με το άρθρο 2 αυτού, το προσωπικό διακρίνεται σε τακτικό, που υπηρετεί σε οργανικές θέσεις και υπάγεται αυτοδικαίως στις διατάξεις του Κανονισμού, και στο έκτακτο, που είναι εκείνο που προσλαμβάνεται με σύμβαση ορισμένου ή αορίστου χρόνου, προς κάλυψη έκτακτων ή πρόσκαιρων αναγκών της επιχείρησης. Το άρθρο 4 του Κανονισμού ορίζει ότι το τακτικό προσωπικό κατατάσσεται σε κλάδους που υποδιαιρούνται σε κατηγορίες και βαθμίδες, στις οποίες αντιστοιχούν μισθολογικά κλιμάκια και ορισμένος αριθμός οργανικών θέσεων, κάθε δε μισθωτός εντάσσεται σε μισθολογικό κλιμάκιο, βαθμίδα, κατηγορία και κλάδο σε πλήρωση οργανικής θέσεως. Στο άρθρο 5 παρ. 1, 2, 3 ορίζεται ότι ουδείς προσλαμβάνεται απευθείας ως τακτικός, ότι η πρόσληψη εκτάκτου προσωπικού γίνεται με έγγραφη σύμβαση, που μπορεί να ανανεωθεί μέχρι συμπληρώσεως χρονικού διαστήματος πέντε (5) ετών, εντός του οποίου μπορεί να γίνει ένταξη του έκτακτου προσωπικού στο τακτικό, και ότι η ένταξη γίνεται σε μισθολογικό κλιμάκιο της κατωτέρας βαθμίδας κάθε κατηγορίας με απόφαση του Διοικητή μετά από πρόταση της ιεραρχίας. Κατά το άρθρο 6 του Κανονισμού, ο προηγηθείς της εντάξεως χρόνος υπηρεσίας μισθωτού ως εκτάκτου θεωρείται ως χρόνος δοκιμαστικής υπηρεσίας και συνυπολογίζεται στο χρόνο ο οποίος απαιτείται κατά το άρθρο 22 του Κανονισμού για την πρώτη μετά την ένταξη μισθολογική προαγωγή, θεωρούμενος ως διανυθείς στο μισθολογικό κλιμάκιο της εντάξεως. Εξάλλου, με την από 5.10.1989 Ειδική ΣΣΕ της ΔΕΗ και δη με το άρθρο 9 παρ. 1 αυτής ορίσθηκε ότι "ο προηγηθείς της εντάξεως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας που διανύθηκε στην επιχείρηση οποτεδήποτε και με οποιαδήποτε μορφή σύμβασης εργασίας (συνεχούς ή διακοπτόμενης) προσμετράται για την μισθολογική και προαγωγική εξέλιξη του μισθωτού, εφόσον δεν έχει προσμετρηθεί με οποιοδήποτε τρόπο. Δεν προσμετράται ο κατά τα άνω χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στις περιπτώσεις λύσης της σύμβασης της εργασίας λόγω αδικαιολόγητης απουσίας, επιβολής ποινής απολύσεως για πειθαρχικά παραπτώματα ή τρίτης στασιμότητας". Επίσης, με την παρ. 3 του ίδιου ως άνω άρθρου 9 ορίσθηκε ότι "η προσμέτρηση του ως άνω χρόνου για τους τακτικούς κατά την 1.1.1986 μισθωτούς θα γίνεται με ανάλογη μετάθεση της ημερομηνίας χορηγήσεως του μισθολογικού κλιμακίου (μ.κ.) που κατείχαν κατά την ως άνω χρονολογία, μετατιθεμένης αναλόγως και της ημερομηνίας χορηγήσεως και των επομένων μισθολογικών κλιμακίων, στα οποία εν τω μεταξύ έχουν προαχθεί, ανεξαρτήτως της υπάρξεως ή όχι οργανικών θέσεων ως και της ημερομηνίας μελλοντικής κρίσεως, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων των άρθρων 4, 22 και 23 του ΚΚΠ/ΔΕΗ. Οι ως άνω υπηρεσιακές μεταβολές θα γίνουν με πράξη του Διευθυντή Προσωπικού, οι δε προκύπτουσες από αυτές οικονομικές συνέπειες σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να ανατρέξουν σε χρόνο πριν από την 1.1.1986". Ακολούθως, με την από 25.4.1991 ΕΣΣΕ Προσωπικού ΔΕΗ Κεφ. Δ' παρ. ΙΙ ορίσθηκε ότι "Διευκρινίζοντας και συμπληρώνοντας την παρ. 9 της από 5.10.89 ΕΣΣΕ προσωπικού ΔΕΗ, ορίζεται ότι: 1. Ο πραγματικός και ευδόκιμος χρόνος μαθητείας στην Πρότυπη Σχολή Μαθητείας ΔΕΗ και στη Σχολή Ταχύρρυθμης Εκπαίδευσης Τεχνιτών ΔΕΗ, κατά περίπτωση, των μισθωτών αποφοίτων των υπόψη Σχολών, που πραγματοποιήθηκε πριν από την πρόσληψή τους στην Επιχείρηση, συνυπολογίζεται στον κατά το άρθρο 6 του ΚΚΠ/ΔΕΗ, προβλεπόμενο χρόνο και προσμετράται για τη μισθολογική και προαγωγική τους εξέλιξη, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΚΠ/ΔΕΗ, όπως ισχύουν κάθε φορά, εφόσον δεν έχει προσμετρηθεί με οποιοδήποτε τρόπο. 2. Η προσμέτρηση του ως άνω χρόνου για τους αποφοίτους των υπόψη Σχολών θα γίνει ως εξής: 2.1. Για τους ήδη τακτικούς μισθωτούς, κατά την ημερομηνία ισχύος της παρούσας ΕΣΣΕ, με ανάλογη μετατόπιση της ημερομηνίας χορήγησης των μισθολογικών κλιμακίων στα οποία έχουν προαχθεί από την κατάταξή τους στο τακτικό προσωπικό και μετέπειτα. 2.2. Για όσους μέλλουν να καταταγούν στο τακτικό προσωπικό, μετά την ημερομηνία ισχύος της παρούσας ΕΣΣΕ, με ανάλογη μετατόπιση της ημερομηνίας μελλοντικής κρίσης για την πρώτη μετά την κατάταξη προαγωγή. 3. Οι ως άνω (παρ. 2 υπηρεσιακές μεταβολές θα γίνουν με πράξη του Διευθυντή Προσωπικού, ή άλλου εξουσιοδοτημένου υπηρεσιακού οργάνου της ΔΠΡΣ, οι δε προκύπτουσες απ' αυτές οικονομικές συνέπειες ανατρέχουν στην ημερομηνία κατάταξης στο τακτικό προσωπικό, εν πάση δε περιπτώσει, σε ημερομηνία που δεν μπορεί, για κανένα λόγο, να είναι προγενέστερη της 1.1.1986". Από το συνδυασμό των διατάξεων αυτών προκύπτει ότι καθιερώθηκε υποχρέωση της ΔΕΗ να προσμετρά για τη μισθολογική και προαγωγική εξέλιξη των μισθωτών της, που ανήκουν στο τακτικό προσωπικό, τόσον τον προ της εντάξεώς τους πραγματικό χρόνο υπηρεσίας τους στην επιχείρησή της, με οποιαδήποτε μορφή σύμβασης εργασίας και αν διανύθηκε, όσο και τον προ της προσλήψεώς τους πραγματικό και ευδόκιμο χρόνο μαθητείας αυτών στην Πρότυπη Σχολή Μαθητείας ΔΕΗ και στη Σχολή Ταχύρρυθμης Εκπαίδευσης Τεχνικών, εφόσον δεν έχει προσμετρηθεί με οποιονδήποτε τρόπο, οπότε αποκλείεται η εκ νέου προσμέτρηση, και δεν συντρέχει κάποιος από τους αναφερόμενους λόγους μη συνυπολογισμού, χωρίς να τίθεται καμία άλλη προϋπόθεση. Εντεύθεν θεμελιώνεται ενοχικό δικαίωμα του μισθωτού, που πηγάζει από τις ανωτέρω ΕΣΣΕ και τον ΚΚΠ/ΔΕΗ, για την προσμέτρηση του χρόνου προϋπηρεσίας ή του χρόνου μαθητείας του, και αντίστοιχη ενοχική υποχρέωση της ΔΕΗ, η μη εκπλήρωση της οποίας συνιστά αθέτηση ενοχική της υποχρεώσεως και όχι αδικοπραξία (ΑΠ 815/2006, ΑΠ 185/2005).
Τέλος, οι αναιρετικοί λόγοι των αριθμών 1 εδ. α και 19 του άρθρου 559 ΚΠολΔ ιδρύονται, ο μεν πρώτος αν το δικαστήριο της ουσίας προέβη σε εσφαλμένη ή μη υπαγωγή των πραγματικών διαπιστώσεών του στο εννοιολογικό περιεχόμενο του εν λόγω κανόνα, ο δε δεύτερος, όταν στο αιτιολογικό της αποφάσεως του δικαστηρίου της ουσίας δεν περιέχονται καθόλου ή δεν περιγράφονται με σαφήνεια, πληρότητα και χωρίς αντιφάσεις τα πραγματικά εκείνα γεγονότα που είναι αναγκαία για να κριθεί αν στη συγκεκριμένη περίπτωση συντρέχουν ή όχι οι προϋποθέσεις εφαρμογής του εφαρμοσθέντος κανόνα ουσιαστικού δικαίου ή αν έγινε ή όχι ορθός νομικός χαρακτηρισμός των κρίσιμων πραγματικών γεγονότων, όχι όμως ΄όταν πρόκειται για ελλείψεις αναγόμενες στην εκτίμηση των αποδείξεων και ειδικότερα στην ανάλυση, στάθμιση και αιτιολόγηση του συναχθέντος από αυτές και με σαφήνεια διατυπωμένου αποδεικτικού πορίσματος. Η θεμελίωση του τελευταίου λόγου προϋποθέτει ελλείψεις σε ζητήματα που ασκούν ουσιώδη επιρροή στην έκβαση της δίκης, όπως είναι οι αυτοτελείς πραγματικοί ισχυρισμοί που συνθέτουν την ιστορική βάση και άρα στηρίζουν το αίτημα αγωγής, ανταγωγής, ενστάσεως ή αντενστάσεως. Δεν υπάρχει δε έλλειψη αιτιολογιών όταν η απόφαση περιέχει συνοπτικές μεν αλλά πλήρεις αιτιολογίες. Στην προκειμένη περίπτωση, το εφετείο, με την προσβαλλόμενη απόφασή του, δέχθηκε, κατά κρίση ανέλεγκτη, τα ακόλουθα: Ο αναιρεσίβλητος (ενάγων) την 11.8.1969 προσλήφθηκε στην αναιρεσείουσα (εναγόμενη) ΔΕΗ ως μαθητευόμενος στη Σχολή Ταχύρρυθμης Εκπαίδευσης Τεχνιτών της, από την οποία απεφοίτησε την 17.2.1970 και εντάχθηκε έκτοτε στο τακτικό προσωπικό της ως βοηθός ηλεκτροτεχνίτη, ειδικότητα με την οποία εργάσθηκε σε διάφορα συνεργεία εναέριων δικτύων μέχρι 12.4.1976, οπότε μετά τη λήξη κανονικής αδείας του δεν επανήλθε στην εργασία του, παραιτηθείς από αυτήν δια της υποβολής της από 15.4.1976 εγγράφου αιτήσεώς του. Στη συνέχεια, ο αναιρεσίβλητος επαναπροσλήφθηκε από την αναιρεσείουσα στις 19.5.1982, αρχικά με συμβάσεις εκτάκτου ημερομίσθιου προσωπικού ως τεχνίτης και από 15.9.1985 με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου και μισθολογικό κλιμάκιο 12, ενώ από 1.3.1989 εντάχθηκε στο τακτικό προσωπικό στην κατηγορία Τ4/Α (Ηλεκτροτεχνικοί Δικτύων) με ταυτόχρονη προαγωγή του στο μισθολογικό κλιμάκιο 10, λόγω αναγνώρισης του προηγηθέντος της εντάξεως του χρόνου προϋπηρεσίας από 19.5.82 έως 14.9.85. Όμως, πέραν αυτού του χρόνου υπηρεσίας, ο αναιρεσίβλητος εδικαιούτο, σύμφωνα με τις προαναφερόμενες από 5.10.1989 και 25.4.1991 ΕΣΣΕ, σε συνδυασμό με το άρθρο 6 ΚΚΠ/ΔΕΗ, συνυπολογισμού για την προαγωγική και μισθολογική του εξέλιξη με ανάλογη μετάθεση της ημερομηνίας των μισθολογικών κλιμακίων, τα οποία εν συνεχεία του χορηγήθηκαν, και του πραγματικού και ευδόκιμου χρόνου μαθητείας του στη Σχολή Ταχύρρυθμης Εκπαίδευσης Τεχνιτών ΔΕΗ από 11.8.1969 έως 17.2.1970, καθώς και του πριν από την παραίτησή του χρόνου υπηρεσίας από 19.2.1970 μέχρι την 12.4.1976. Τον παραπάνω χρόνο μαθητείας και προϋπηρεσίας αρνήθηκε να προσμετρήσει η αναιρεσείουσα για την προαγωγική και μισθολογική εξέλιξη του αναιρεσίβλητου και συνακόλουθα να τον εντάξει σε ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο, όπως είχε υποχρέωση εφαρμόζοντας τις πιο πάνω ΕΣΣΕ, επικαλούμενη λύση της σύμβασης εργασίας του την 12.4.1976 όχι λόγω παραιτήσεως, αλλά λόγω αδικαιολόγητης απουσίας του, κατ' άρθρο 36 παρ. 2 του ΚΚΠ/ΔΕΗ, η οποία αποτελεί αρνητική προϋπόθεση για την προσμέτρηση του χρόνου προϋπηρεσίας, ισχυρισμός, όμως, ο οποίος δεν είναι βάσιμος, διότι από 12.4.1976 μέχρι 15.4.1976, που ο αναιρεσίβλητος υπέβαλε την παραίτησή του δεν παρήλθε η προβλεπόμενη από την εν λόγω διάταξη εικοσαήμερη προθεσμία, ώστε να θεωρηθεί η απουσία του αδικαιολόγητη και εξ αυτού του λόγου λυθείσα η σύμβαση εργασίας του. Η αξίωση αυτή του αναιρεσίβλητου για αναγνώριση του χρόνου μαθητείας και προϋπηρεσίας πριν την παραίτησή του, δεν υπάγεται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 937 ΑΚ, καθόσον η μη συμμόρφωση της αναιρεσείουσας προς τους ορισμούς των προαναφερομένων ΕΣΣΕ και του έχοντος ισχύ νόμου ΚΚΠ/ΔΕΗ δεν συνιστά αδικοπραξία, αλλά παράβαση ενοχικής υποχρέωσης και επομένως η επίδικη αξίωση, υπαγόμενη στην εικοσαετή παραγραφή του άρθρου 249 ΑΚ, δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή, αφού από του χρόνου έναρξης ισχύος των κρισίμων από 5.10.1989 και 25.4.1991 αντίστοιχα ΕΣΣΕ μέχρι την άσκηση της ένδικης αγωγής (23.9.2003) δεν παρήλθε εικοσαετία. Ακολούθως, το Εφετείο, κατά παραδοχή της εφέσεως του αναιρεσίβλητου, εξαφάνισε την πρωτόδικη απόφαση, με την οποία είχε απορριφθεί η ένδικη αναγνωριστική αγωγή, για έλλειψη εννόμου συμφέροντος του αναιρεσίβλητου λόγω παραγραφής της σχετικής αξιώσεώς του, και δέχθηκε την τελευταία αυτή, αναγνωρίζοντας ότι η αναιρεσείουσα ΔΕΗ έχει υποχρεώσει να συνυπολογίσει στο χρόνο υπηρεσίας για τη μισθολογική και προαγωγική εξέλιξη του αναιρεσίβλητου του από 11.8.1969 έως 17.2.1970 χρόνου μαθητείας του στη Σχολή Ταχύρρυθμης Εκπαίδευσης Τεχνιτών ΔΕΗ και του διανυθέντος σ' αυτή από 19.2.1970 έως 12.4.1976 χρόνου πραγματικής υπηρεσίας του. Με τις κρίσεις του αυτές το Εφετείο δεν παρεβίασε, με εσφαλμένη ερμηνεία ή εφαρμογή, τις προαναφερθείσες διατάξεις ουσιαστικού δικαίου, διέλαβε δε στην απόφασή του πλήρεις, σαφείς και χωρίς αντίφαση αιτιολογίες, που καθιστούν εφικτό τον αναιρετικό έλεγχο ως προς την ορθότητα ή μη της εφαρμογής των διατάξεων αυτών. Επομένως, ο περί του αντιθέτου, μοναδικός από το άρθρο 559 αριθ. 1 και 19 ΚΠολΔ απορρέων, λόγος της αιτήσεως αναιρέσεως είναι αβάσιμος.
=================================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: