Πέμπτη, 7 Ιουλίου 2011

Σχέδιο πώλησης σε ιδιώτες λιγνιτικών μονάδων.Στους ιδιώτες η λειτουργία, η διαχείριση και ο έλεγχος

Κινητοποίηση εργαζομένων στο ορυχείο Μαυροπηγής
Τα μέλη του Σωματείου Εργαζομένων στη ΔΕΗ της Δ. Μακεδονίας «Σπάρτακος» πραγματοποίησαν τρίωρη κατάληψη στον πύργο ελέγχου των ταινιοδρόμων του ορυχείου Μαυροπηγής, με αποτέλεσμα να διακοπεί εντελώς η λειτουργία του.

Αιτία της κινητοποίησης, σύμφωνα με το σωματείο, ήταν η ρύπανση που δημιουργήθηκε χθες στην περιοχή του ορυχείου, λόγω της αλόγιστης χρήσης τέφρας για τη διάνοιξη δρόμων πρόσβασης στο εσωτερικό του, και η επιχειρούμενη προσπάθεια ανάθεσης περισσότερων αρμοδιοτήτων στο υπάρχον προσωπικό, παρά τις ελλείψεις σε τεχνικό δυναμικό.
www.kathimerini.gr

===================================
ΦΘΗΝΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΦΕΤΙΝΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ • ΘΑ ΑΚΡΙΒΥΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ
5ο φθηνότερο στην Ε.Ε. το ρεύμα της ΔΕΗ
Του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΑ
Φτηνότερα από τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης πληρώνουν οι Ελληνες καταναλωτές την ηλεκτρική ενέργεια στην Ελλάδα, σύμφωνα με έκθεση της Eurostat.
Τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν χθες αφορούν το δεύτερο 6μηνο του 2010 και κατατάσσουν τη χώρα μας στην πέμπτη θέση ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παρότι τη διετία 2009-2010 η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος για τα νοικοκυριά αυξήθηκε κατά 17% (σ.σ. η τρίτη υψηλότερη αύξηση στην Ευρώπη).

Στην έκθεση ωστόσο δεν περιλαμβάνεται το τελευταίο κύμα αυξήσεων που έγινε στην αρχή του 2011 και το οποίο ήταν πάνω από 13% για τα νοικοκυριά με κατανάλωση μέχρι 800 κιλοβατώρες. Εντούτοις, ακόμη και αν συνυπολογιστεί η αύξηση, η χώρα μας παραμένει μεταξύ των πιο φτηνών στο ηλεκτρικό ρεύμα.

Η τιμή της κιλοβατώρας στην Ελλάδα για την οικιακή κατανάλωση διαμορφωνόταν στο τέλος του 2010 σε 0,121 ευρώ, περίπου 30% φτηνότερα, έναντι των 0,171 ευρώ/kwh που είναι η τιμή στις 16 χώρες της ευρωζώνης, πλην Εσθονίας, και των 0,179 ευρώ στις 27 χώρες της Ε.Ε.

Φθηνότερες χώρες από την Ελλάδα είναι η Βουλγαρία (0,083 ευρώ/kWh), η Εσθονία (0,1 ευρώ/kWh), η Λετονία (0,105 ευρώ/kWh), και η Ρουμανία (0,105 ευρώ/kWh). Χώρες δηλαδή οι οποίες ευνοούνται ως προς τις τιμές της ενέργειας από την αξιοποίηση πυρηνικών εργοστασίων, ή από την εκτεταμένη χρήση λιγνίτη.

Ακριβότερη η Δανία

Αντίθετα, την ακριβότερη τιμή ανά κιλοβατώρα έχει η Δανία, όπου η κιλοβατώρα φτάνει τα 0,271 ευρώ. Αυτό συμβαίνει επειδή το 55,7% της τιμής αντιστοιχεί σε φόρους. Το ίδιο συμβαίνει και με τη Γερμανία, όπου οι καταναλωτές πληρώνουν 0,244 ευρώ ανά κιλοβατώρα, με το 43,8% της τιμής να είναι φόροι.

Η χαμηλή τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα οφείλεται τόσο στο γεγονός ότι κύριο καύσιμο για την παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα είναι ο «φτηνός», αλλά «βρόμικος», λιγνίτης, και σε σημαντικό βαθμό τα υδροηλεκτρικά, όσο και επειδή σημαντικό μέρος των οικιακών τιμολογίων ρυθμίζονταν εδώ και χρόνια από το κράτος, με γνώμονα την επιβάρυνση των επιχειρήσεων και των εύπορων καταναλωτών, προς όφελος των χαμηλότερων οικονομικά στρωμάτων.

Τα επόμενα χρόνια ωστόσο η κατάσταση αυτή θα αλλάξει, καθώς στην απελευθερωμένη αγορά ηλεκτρισμού κριτήριο θα είναι να υπάρχει κέρδος για τους παρόχους ηλεκτρισμού από κάθε κατηγορία κατανάλωσης, ενώ και ο φτηνός σήμερα λιγνίτης θα επιβαρυνθεί με το κόστος της αγοράς ρύπων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό σημαίνει ότι οι ηλεκτροπαραγωγοί πρέπει να εξασφαλίσουν δικαιώματα για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που θα εκπέμπουν από το 2013 και το κόστος αυτό προβλέπεται να μετακυλισθεί στα τιμολόγια. *



=====================================
Τα τρία σενάρια αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ
Το πρώτο σενάριο είναι η πώληση μετοχών μέσω χρηματιστηρίου, το δεύτερο είναι η είσοδος στρατηγικού επενδυτή και το τρίτο είναι η πώληση μέρους των θυγατρικών της επιχείρησης
Τα τρία σενάρια της αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ έκανε γνωστά ο υπουργός ΠΕΚΑ Γ. Παπακωνσταντίνου κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε με θέμα τον προγραμματισμό των πρωτοβουλιών και των δράσεων του υπουργείου στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Όπως είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου το πρώτο σενάριο είναι η πώληση μετοχών μέσω χρηματιστηρίου, ωστόσο, σημείωσε ότι δεν είναι η καλύτερη επιλογή, το δεύτερο είναι η είσοδος στρατηγικού επενδυτή, την οποία ο υπουργός προκρίνει, και το τρίτο είναι η πώληση μέρους των θυγατρικών της επιχείρησης.
Εξάλλου, ο υπουργός αναφέρθηκε και στο θέμα της πρόσβασης τρίτων στο λιγνίτη. Όπως είπε είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις με την Ευρ. Επιτροπή για τα swaps και την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Σημείωσε πως αυτές οι επιλογές προηγούνται των αποφάσεων της αποκρατικοποίησης. Πρόσθεσε δε, ότι τα δύο θέματα δεν είναι ταυτόσημα, όμως, συνδέονται καθώς επηρεάζουν την αξία της ΔΕΗ.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου είπε ακόμη ότι σήμερα κατατίθεται στη βουλή το πολυνομοσχέδιο για την απελευθέρωση των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην ελληνική επικράτεια. Στο ζήτημα της έρευνας και αξιοποίησης κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου ο υφυπουργός ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτης εκτίμησε ότι σε ένα χρόνο από σήμερα η χώρα μας θα είναι σε θέση να προχωρήσει σε γύρους παραχωρήσεων για την έρευνα υδρογονανθράκων. Υποστήριξε ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα υπάρχουν κοιτάσματα που ισοδυναμούν με τρείς έως τέσσερις «Πρίνους», δηλαδή, περί τα 500 εκατ. Βαρέλια πετρελαίου.
Στη διάρκεια της ίδιας συνέντευξης Τύπου ο υπουργός ΠΕΚΑ άφησε να εννοηθεί ότι οι εγγυημένες τιμές των ΑΠΕ (π.χ. φωτοβολταϊκά) θα μειωθούν. Τόνισε την ανάγκη αυτές να είναι κοστοστρεφείς, δηλαδή, να αντανακλούν το κόστος παραγωγής από ΑΠΕ με βάση και την εξελισσόμενη τεχνολογία.
Χρήστος Κολώνας
==========================================


========================================
Πράσινο για ιδιώτες στην ενέργεια
Δύο νομοσχέδια για την απελευθέρωση της αγοράς και την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων

Ρεπορτάζ: Δήμητρα Σκούφου

Το πράσινο φως για την είσοδο ιδιωτών στην ενέργεια άναψε χθες το Υπουργικό Συμβούλιο με την έγκριση δύο νομοσχεδίων που παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιώργος Παπακωνσταντίνου. Τα νομοσχέδια αυτά που θα κατατεθούν στη Βουλή ως ενιαίο νομοσχέδιο, αφορούν την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, τον φορέα και το πλαίσιο έρευνας υδρογονανθράκων στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις, όπως ζητήματα γεωθερμίας, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, Αϊ-Στράτης - πράσινο νησί, λατομεία κ.λπ.
Το πρώτο νομοσχέδιο έχει στόχο την ενίσχυση της απελευθέρωσης των αγορών ηλεκτρισμού. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων προβλέπει τον διαχωρισμό της ΔΕΗ με τη δημιουργία δύο θυγατρικών εταιρειών που θα ανήκουν 100% στη ΔΕΗ. Στην πρώτη εταιρεία η ΔΕΗ θα μεταβιβάσει τον κλάδο της Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (υψηλή τάση) συμπεριλαμβανομένης της κυριότητας του συνόλου των παγίων που απαιτούνται για τη δραστηριότητα αυτή. Στην εταιρεία αυτή θα μεταφερθεί και το σύνολο του προσωπικού της ΔΕΗ που σήμερα απασχολείται στη Γενική Διεύθυνση Μεταφοράς, καθώς και προσωπικό άλλων διευθύνσεων της ΔΕΗ που σήμερα υποστηρίζουν τη δραστηριότητα της Μεταφοράς.
Οι αρμοδιότητές της θα περιλαμβάνουν την κυριότητα, τη συντήρηση, τη διαχείριση, την εκμετάλλευση και την ανάπτυξη του Συστήματος Μεταφοράς καθώς και τη συνεργασία του με άλλους Διαχειριστές και λοιπούς συμμετέχοντες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα μεταβίβασης μειοψηφικού πακέτου μετοχών της σε τρίτους, προς ενίσχυση της κεφαλαιουχικής επάρκειας της εταιρείας, για την εκτέλεση των έργων που θα προβλέπονται στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξής της.
Η δεύτερη θυγατρική θα έχει στην αρμοδιότητά της τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη του Δικτύου Διανομής, συμπεριλαμβανομένου και του Δικτύου των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, και σε αυτήν θα μεταβιβαστεί η κυριότητα των παγίων της Διανομής αλλά και το σύνολο του προσωπικού της Γενικής Διεύθυνσης Διανομής της ΔΕΗ, καθώς και προσωπικού άλλων διευθύνσεων της ΔΕΗ.

Η ΔΕΣΜΗΕ Α.Ε. μετεξελίσσεται στον Λειτουργό της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας με μεταβίβαση του 49% των μετοχών της, τις οποίες κατέχει σήμερα η ΔΕΗ, στο Ελληνικό Δημόσιο, έτσι ώστε η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου να ανέλθει, αρχικά, στο 100%, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα μεταβίβασης ποσοστού της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου σε τρίτα πρόσωπα.
Στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται ακόμα η αναβάθμιση των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας - που σήμερα είναι γνωμοδοτικές - σε αποφασιστικές, θέματα προστασίας των καταναλωτών, καθώς και θέματα για την αγορά του φυσικού αεριού.

Υδρογονάνθρακες. Με το δεύτερο νομοσχέδιο ανάβει το πράσινο φως προκειμένου να δημιουργηθεί - για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Εθνικός Φορέας Υδρογονανθράκων. Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων Α.Ε. θα διαχειρίζεται τα αποκλειστικά δικαιώματα του Δημοσίου στην αναζήτηση, έρευνα και εκμετάλλευση πετρελαίου και φυσικού αερίου στην επικράτεια. Παράλληλα, θα προετοιμάζει τη διεξαγωγή διεθνών διαγωνισμών για την προσέλκυση μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών, θα αξιολογεί τις αιτήσεις για χορήγηση αδειών, θα διαπραγματεύεται τις συμβάσεις και θα ελέγχει την υλοποίηση των συμφωνηθέντων. Η εταιρεία, που θα έχει ως μοναδικό μέτοχο το Δημόσιο και κεφάλαιο 1.000.000 ευρώ σε χρονικό ορίζοντα 12-18 μηνών, θα προχωρήσει στη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση των δικαιωμάτων έρευνας και παραγωγής, σε περιοχές όπου τα δεδομένα είναι ώριμα και προκύπτουν ισχυρές ενδείξεις ύπαρξης πετρελαίου και αερίου.
Οπως έλεγαν πηγές του υπουργείου Ενέργειας, αν οι τεχνικές πιθανότητες ανακάλυψης ενός κοιτάσματος πετρελαίου είναι της τάξεως του 20%, θεωρείται ότι οι συνθήκες είναι πολύ ευνοϊκές, δεδομένου ότι οι ερευνητικές δαπάνες για την ανακάλυψη ενός θαλασσίου κοιτάσματος 120 εκατ. βαρελιών ανέρχονται στα επίπεδα των 200 εκατ. δολαρίων και οι αναγκαίες επενδύσεις ανάπτυξης του κοιτάσματος για την έναρξη παραγωγής σε τουλάχιστον 1 δισ. δολάρια. Η παραγωγή αυτού του κοιτάσματος διαρκεί περίπου 25 χρόνια, αποφέρει έσοδα 7,5 δισ. δολαρίων και οι αντίστοιχοι φόροι για το Ελληνικό Δημόσιο ανέρχονται σε 3 δισ. δολάρια, δηλαδή 120 εκατ. δολάρια τον χρόνο, από ένα και μόνο κοίτασμα αντίστοιχο του Πρίνου.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ακόμα ρυθμίσεις που εισάγουν την πρακτική των «σεισμικών ερευνών μη αποκλειστικών δεδομένων», με την οποία εξειδικευμένες εταιρείες του κλάδου επενδύουν σε έρευνες και τα δεδομένα που προκύπτουν μπορούν να πωλούνται ως πακέτα πληροφοριών, ενώ εισάγεται αυστηρή περιβαλλοντική πολιτική με βάση τις νέες κατευθύνσεις της Ε.Ε. και ο ανάδοχος θα καταθέτει ετησίως το 20% από το μίσθωμα ή το μερίδιο παραγωγής στον λογαριασμό του Πράσινου Ταμείου.
====================================================
ΔΕΗ:Σχέδιο πώλησης σε ιδιώτες λιγνιτικών μονάδων


Κατά την παρουσίαση του τρίτου ενεργειακού πακέτου, ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου προανήγγειλε την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ και το άνοιγμα λιγνιτικών πεδίων σε τρίτους, την αλλαγή στη διαχείριση των υδροηλεκτρικών σταθμών αλλά και Χρηματιστήριο Ενέργειας ως το 2014.
Της Μανταλένας Πίου
Ενα βήμα πίσω όσον αφορά τη συμμετοχή ιδιωτών στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας που θα διαχειρίζεται τα δίκτυα ηλεκτρισμού έκανε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γ. Παπακωνσταντίνου, ενώ προανήγγειλε την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ και το άνοιγμα λιγνιτικών πεδίων σε τρίτους, την αλλαγή στη διαχείριση των υδροηλεκτρικών σταθμών αλλά και Χρηματιστήριο Ενέργειας ως το 2014.
Η δυνατότητα μεταβίβασης σε τρίτους μετοχών του ΑΔΜΗΕ, της νέας εταιρείας που θα διαχειριζεται τα δίκτυα ηλεκτρισμού περιορίζεται μόνον σε μειοψηφικά μερίδια στο νομοσχέδιο για το 3ο ενεργειακό πακέτο, που παρουσίασε χθες ο υπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Πρόκειται για μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές, σε σχέση με το σχέδιο νόμου που είχε παρουσιάσει η προκάτοχός του κα Τίνα Μπιρμπίλη, το οποίο δεν έθετε περιορισμούς στο ποσοστό συμμετοχής τρίτων.
Συμβάσεις
Μία άλλη καινοτομία είναι ότι δρομολογείται η δυνατότητα σύναψης απευθείας συμβάσεων μεταξύ παραγωγών και προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και η δημιουργία Χρηματιστηρίου Ενέργειας ως το 2014, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο καθιέρωσης Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και στο φυσικό αέριο, που σημαίνει μειωμένα τιμολόγια για ευπαθείς ομάδες καταναλωτών.
Το νομοσχέδιο, που αφορά στην ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας για το τρίτο ενεργειακό πακέτο, προβλέπει, ως γνωστόν, το διαχωρισμό των δικτύων ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, την αναβάθμιση της ΡΑΕ, καθώς και τα δικαιώματα των καταναλωτών ενέργειας.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου κατά τη χθεσινή παρουσίαση υπογράμμισε ότι το περιβαλλοντικό κόστος πρέπει να ενσωματωθεί στο ενεργειακό προϊόν και δήλωσε ότι πέραν του νομοσχεδίου υλοποιείται παράλληλα η αλλαγή στη διαχείριση των υδροηλεκτρικών σταθμών, το άνοιγμα της λιγνιτικής παραγωγής σε τρίτους εκτός ΔΕΗ και η απελευθέρωση της αγοράς στα νησιά, με στόχο μέσα στον επόμενο χρόνο να λειτουργεί μία πλήρως αναμορφωμένη αγορά.
Το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα προβλέπει την ίδρυση εντός του Ιουλίου της ανεξάρτητης αρχής για τα υδροηλεκτρικά της ΔΕΗ.
Ανταγωνισμός
Ο υπουργός χαρακτήρισε ζωτική την ανάπτυξη του ανταγωνισμού στην αγορά ενέργειας για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί για το 2020, δηλαδή μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 20%, αύξηση της διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο 20% της ενεργειακής κατανάλωσης και εξοικονόμηση ενέργειας.
Επίσης μίλησε για αλλαγή του μείγματος καυσίμου ηλεκτροπαραγωγής, προκειμένου να μειωθεί η παραγωγή από λιγνίτη και πετρέλαιο και να αυξηθεί η συμμετοχή των ΑΠΕ και του φυσικού αερίου.
Η θεσμική αναμόρφωση της αγοράς σε συνδυασμό με το νέο μείγμα καυσίμων αποτελούν την απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσει ο τομέας της ενέργειας να αποτελέσει τον κινητήριο μοχλό ανάπτυξης, ανέφερε ο κ. Παπακωνσταντίνου.
Διαχωρισμός δικτύων
Το νομοσχέδιο, που αφορά στην ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας για το τρίτο ενεργειακό πακέτο, προβλέπει, ως γνωστόν, το διαχωρισμό των δικτύων ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, την αναβάθμιση της ΡΑΕ, καθώς και τα δικαιώματα των καταναλωτών ενέργειας.
Δρομολογείται με το νομοσχέδιο η δυνατότητα σύναψης απευθείας συμβάσεων μεταξύ παραγωγών και προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και η δημιουργία Χρηματιστηρίου Ενέργειας ως το 2014, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο καθιέρωσης Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και στο φυσικό αέριο.
Ανατροπές στην αγορά ενέεργειας
Πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔEH και άνοιγμα λιγντικών πεδίων σε τρίτους.
Aνεξάρτητη αρχή για τους υδροηλεκτρικούς σταθμούς.
Δημιουργείται Xρηματιστήριο Eνέργειας ως το 2014.
H δυνατότητα μεταβίβασης σε τρίτους μετοχών του AΔMHE, της νέας εταιρείας που θα διαχειρίζεται τα δίκτυα ηλεκτρισμού, περιορίζεται σε μειοψηφικά μερίδια.
========================================================

Τα λάθη με το λιγνίτη στη ΔΕΗ και τα “δώρα” Παπακωνσταντίνου

Το 40% των λιγωτικών μονάδων της ΔΕΗ θα περάσει σε ιδιώτες σε συμμόρφωση κοινοτικών οδηγιών τις οποίες ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο νομοσχέδιο για την αγορά ενέργειας. Με δύο χρόνια καθυστέρηση λόγω ερασιτεχνικών χειρισμών από την προκάτοχο του κ. Παπακωνσταντίνου και σε απόλυτη σύμπλευση με τον επικεφαλή της ΔΕΗ κ. Αρθούρο Ζερβό η κυβέρνηση σήμερα καλείται να προχωρήσει σε πώληση μονάδων χωρίς να είναι βέβαιο το αποτέλεσμα της προσπάθειας.
Ταυτόχρονα στο νομοσχέδιο εισάγονται διατάξεις όπως η δημιουργία ανεξάρτητης αρχής για τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια της ΔΕΗ που φαίνεται να ικανοποιούν αιτήματα των ιδιωτών παραγωγών που κατέχουν θερμικά εργοστάσια όπως οι κύριοι Μυτιληναίος και Περιστέρης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση και η ΔΕΗ βρίσκονται σε δυσχερή θέση καθώς η κα Μπιρμπίλη προωθούσε αντί για την πώληση λιγνιτικών μονάδων το ισοδύναμο μέτρο των swap λιγνιτικής ενέργειας με παραγωγούς άλλων χωρών για το οποίο δεν υπήρξε ενδιαφέρον.
Παράλληλα δεν προώθησε τη διάθεση ορυχείων για την κατασκευή μονάδων όπως στη Βεύη που είναι στον αέρα από το 2007 αλλά και τη Δράμα και την Ελασσόνα με την τελευταία οι πληροφορίες να αναφέρουν ότι έχει μπλοκαριστεί από στέλεχος του οικονομικού επιτελείου που εκλέγεται στο νομό Λάρισας.
Αν είχαν προχωρήσει οι συγκεκριμένες διαδικασίες τότε σήμερα η ΔΕΗ δεν θα χρειαζόταν να πουλήσει το 40% των λιγνιτικών της μονάδων αλλά μικρότερο ποσοστό καθώς θα υπήρχε ένα ισοζύγιο ΔΕΗ ιδιωτών που δεν υπάρχει σήμερα.
Εν τω μεταξύ πλήγμα για τη ΔΕΗ θεωρείται η θέσπιση ανεξάρτητης αρχής για τα υδροηλεκτρικά καθώς εκτιμάται ότι οι αποφάσεις θα έχουν ως συνέπεια την αύξησης της οριακής τιμής του συστήματος. Η αύξηση αυτή θα έχει ως συνέπεια να πουλούν περισσότερες ώρες ενέργεια τα θερμικά εργοστάσια σε σχέση με σήμερα όπου η παρουσία τους στο σύστημα εντοπίζεται κυρίως σε ώρες αιχμής.
Επιπλέον σε ότι αφορά στη δυνατότητα υπογραφής απευθείας σύμβασης παραγωγών και προμηθευτών ενέργειας το ερώτημα είναι υπό ποιες προϋποθέσεις θα γίνεται αυτή και αν οι ιδιώτες είναι σε θέση να ανταγωνιστούν στη ΔΕΗ η οποία είναι και παραγωγός και προμηθευτής.
Τέλος στο νομοσχέδιο ουσιαστικά εγκρίνεται αυτό που ήδη είχε αποφασίσει η ΔΕΗ δηλαδή η δημιουργία δυο κατά 100% θυγατρικών της επιχείρησης που η πρώτη θα έχει ως αντικείμενο τη Μεταφορά Ενέργειας και στην οποία θα εισφερθούν τα πάγια και το προσωπικό και η δεύτερη τη διανομή όπου εκεί η ΔΕΗ κρατά στην ιδιοκτησία της τα πάγια. Σε ότι αφορά στη διανομή η διακράτηση των παγίων ήταν εντός των διεκδικήσεων της ΓΕΝΟΠ αλλά εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει πιέσεις διότι στην ουσία γεννάται θέμα ανταγωνισμού.
========================================
Είναι έγκλημα η πώληση της ΔΕΗ
Δημοσιεύθηκε στις: 07-07-2011
Κύριε διευθυντά
η εκποίηση της ΔΕΗ, δηλαδή η απώλεια του κρατικού ελέγχου που διασφαλίζει την κατοχή του 51% των μετοχών της από το Ελληνικό κράτος, θα είναι καταστροφική για την Πατρίδα μας και το λαό της. Είναι βέβαιον ότι, αν -ό μη γένοιτο- αυτή συμβεί, η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος για το Ελληνικό νοικοκυριό θα διπλασιαστεί μέσα σε λίγα χρόνια. Στην Γερμανία, η απελευθέρωση της αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, αύξησε την μέση τιμή για το γερμανικό νοικοκυριό κατά 132% μέσα σε μόλις 10 χρόνια.
Στην Ελλάδα θα συμβεί και κάτι άλλο, ακόμα πιο εφιαλτικό. Η νέα ιδιοκτησία της ΔΕΗ (ξένη πολυεθνική), θα μπορεί να ελέγχει και να καθορίζει αποφασιστικά με την «κατάλληλη» τιμολογιακή της πολιτική, την οποίαν ΑΝΑΠΤΥΞΗ βαυκαλιζόμαστε ότι θα επιτύχουμε το... 2020 ή 2030, αφού, ως γνωστόν, χωρίς ανταγωνιστική τιμή ηλεκτρικού ρεύματος, καμία βιομηχανία δεν μπορεί να λειτουργήσει...
Δεν πρέπει λοιπόν, σε καμιά περίπτωση, να δεχθούμε ή να επιτρέψουμε την εκποίηση της ΔΕΗ στα διεθνή καρτέλ και μάλιστα σε εξευτελιστική τιμή. Η ΔΕΗ είχε τα τελευταία χρόνια αξιοσημείωτα κέρδη, διαθέτει δε ιδιόκτητα λιγνιτωρυχεία δυναμικότητας εκατοντάδων εκατομμυρίων τόνων καυσίμου λιγνίτη, που μπορούν να μας εξασφαλίσουν ενεργειακή επάρκεια για τουλάχιστον 40 χρόνια από σήμερα. Ομιλώ φυσικά για τα ήδη γνωστά, τεχνικώς και οικονομικώς να αποκαλυφθούν. Η καύση του λιγνίτη παράγει σήμερα το 50% περίπου της καταναλούμενης ηλεκτρικής ενέργειας στη Ελλάδα! Υπάρχουν λοιπόν και οι στρατηγικοί λόγοι που επιβάλουν να αγωνιστούμε για την προστασία της πατρίδας μας από την λεηλασία των καρτέλ.
Υπάρχει σωρεία άλλων λόγων που μας επιβάλει να εμποδίσουμε τις δυνάμεις εκείνες, τους διεθνείς τοκογλύφους και το ΔΝΤ, που με κάθε τρόπο προσπαθούν να μας υποχρεώσουν να δεχθούμε την λεηλασία της δημόσιας περιουσίας μας, υπαγορεύοντας στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Το ευρύτατο πρωτοφανές πρόγραμμα
ιδιωτικοποιήσεων (εκποιήσεων), το οποίο συμπεριλαμβάνει ΟΛΕΣ τις κερδοφόρες, κοινωφελείς και μη επιχειρήσεις, δικαιώματα ΥΠΕΔΑΦΟΥΣ και πολλά άλλα, ένα κυριολεκτικά τρομακτικό «Πίνακα Ξεπουλήματος», ο οποίος συνοδεύει το «μεσοπρόθεσμο» πρόγραμμα Υποτέλειας και Κατοχής της Πατρίδας μας, που κατέθεσε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για ψήφιση.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση της ΔΕΗ, η κυβέρνηση μπορεί να εισπράξει μεν το ποσό 1,2 έως 1,3 δις ευρώ από την πώληση του ποσοστού του Ελληνικού Δημοσίου, θα χάσει όμως μερίσματα ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως (σε περσινές τιμές), ενώ η ξένη πολυεθνική που θα την αγοράσει θα πληρώνει αφ’ ενός μεν ολιγότερους φόρους (με την γνωστή μέθοδο της φοροδιαφυγής μέσω off-shore εταιρειών), αφ’ ετέρου δε θα μειώσει δραστικά το προσωπικό, επιβαρύνοντας τα Ελληνικά ταμεία με 70 - 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως! Συνεπώς η συνολική ετήσια ζημία της πατρίδας μας, θα είναι της τάξεως των 350 εκατομμυρίων ευρώ, του όποιου εσόδου πώλησης (εκποίησης) εξανεμιζόμενου μέσα σε 3 χρόνια. Ταυτόχρονα, οι Έλληνες Πολίτες θα αναγκάζονταν στο μέλλον με την αδυναμία της εθνικής ανάπτυξης και της οικονομίας μας, λόγω της έλλειψης των δικών μας επιχειρήσεων, (γεγονός που θα επιβάρυνε ακόμη πιο πολύ την ήδη δυσμενή σχέση χρέους προς ΑΕΠ).
Η πατρίδα μας δεν έχει κανένα απολύτως λόγο σήμερα να ιδιωτικοποιήσει (ξεπουλήσει) τη δημόσια περιουσία της, ούτε οικονομικό, ούτε εθνικό, αλλά ούτε και στρατηγικό. Θα το καταλάβαινα εάν έπαιρναν κάποια μέτρα εξυγίανσης της ΔΕΗ, όπως έλεγχο των υψηλόβαθμων στελεχών, του άκρατου συνδικαλισμού που επικρατεί χρόνια τώρα και ό,τι άλλο μέτρο μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο της σπατάλης. Ομως αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χρεωθεί στους εργαζόμενους και να προσφέρομε τη ΔΕΗ, ένα εθνικό μας πλούτο, βορά - θυσία στους δανειστές και διεθνείς τοκογλύφους μας «σημερινούς φίλους» και συνομιλητές μας.
Ο πρόεδρος Ν/Ε ΛΑ.Ο.Σ Χανίων
Μανώλης Σταματάκης
================================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: