Κυριακή, 25 Δεκεμβρίου 2011

Αυτά για την ώρα…

Δυστυχώς για τους φωστήρες και τα γιουσουφάκια της κομματικής ελίτ του ΠΑΣΟΚ που έχουν σημείο αναφοράς την κρατική διαχείριση και όχι την αντιπροσώπευση των κοινωνικών ομάδων ο χρόνος έχει τελειώσει. Το ‘κόμμα’ δεν είναι πλέον θεσμός εκπροσώπησης κοινωνικών συμφερόντων, αλλά (εκλογικός) μηχανισμός. Αυτός είναι ο λόγος που στις επόμενες εκλογές τα ποσοστά του ΠΑΣΟΚ θα είναι τέτοια που θα σηματοδοτήσουν την διάλυση του. Δυστυχώς οι φωστήρες και τα γιουσουφάκια συνεχίζουν το εθνικό και μεταρρυθμιστικό έργο μέχρι ολοκληρώσεως. Δηλαδή, μέχρι να μεταναστεύσει κι ο τελευταίος ψηφοφόρος του σε άλλο κόμμα. Δυστυχώς οι φωστήρες και τα γιουσουφάκια κατόρθωσαν να απαξιώσουν τον πολιτικό αυτό φορέα, να τον καταστίσουν ένα πολιτικό μόρφωμα, την ύπαρξη του οποίου η ελληνική κοινωνία έτσι που την έχουν διαμόρφωση ,μετά από την μνημονιακή πολιτική τους δεν θα έχει καθόλου ανάγκη.
===========================================
Ισορροπία τρόμου στην αγορά ηλεκτρισμού
Ζητείται αύξηση τιμολογίων 15% τη νέα χρονιά - Η κυβέρνηση καλείται να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και να προστατέψει τους πολίτες
Απέναντι σε ένα νέο crash test, ανάλογο µε αυτό των επικουρικών συντάξεων, θα βρεθεί η κυβέρνηση Παπαδήµου εν µέσω των γιορτών. Θα κληθεί να αποφασίσει το τελικό ύψος των τιµολογίων της ΔΕΗ για το 2012 συνεκτιµώντας την αδυναµία των πολιτών να προβούν σε νέες οικονοµικές θυσίες αλλά και τη βιωσιµότητα της επιχείρησης που παρά τον µονοπωλιακό χαρακτήρα της κινδυνεύει µε κατάρρευση εντός του πρώτου τριµήνου του νέου έτους.

Η διοίκηση της ΔΕΗ πρότεινε µεσοσταθµική αύξηση τιµολογίων κατά 15%. Η Ρυθµιστική Αρχή Ενέργειας µε την αιτιολογηµένη εισήγησή της προτείνει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιµατικής Αλλαγής αυξήσεις κατά µέσον όρο 12,7%. Το πού θα κάτσει η µπίλια όµως θα ορισθεί από το Υπουργικό Συµβούλιο τις επόµενες ηµέρες, καθώς ο ΥΠΕΚΑ κ. Γ. Παπακωνσταντίνου δεν δύναται να «σηκώσει» µόνος του το βάρος της όποιας αναπροσαρµογής. Οι τελευταίες πληροφορίες πάντως από το υπουργείο κάνουν λόγο για µια αύξηση που δεν θα ξεπερνά το 5%.

Είναι ένα σενάριο που η διοίκηση της ΔΕΗ απεύχεται καθώς εκτιµά ότι µε µια τέτοιου ύψους αύξηση η εταιρεία θα συνεχίσει να έχει αρνητικές ροές κεφαλαίων, µε αποτέλεσµα ο καθαρός δανεισµός της να εκτιναχθεί πάνω από τα 5,5 δισ. ευρώ και να είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος παύσης πληρωµών προς τους πιστωτές της.

Παρά το γεγονός ότι οι δαπάνες µισθοδοσίας έχουν µειωθεί κατά 464 εκατ. ευρώ το 2011 σε σχέση µε το 2009, η εταιρεία υπέστη ζηµιές το τρίτο τρίµηνο του 2011 και το πιο πιθανό είναι και στο σύνολο του έτους το τελικό αποτέλεσµα να είναι αρνητικό. Και αυτό γιατί οι δαπάνες το 2011 για υγρά καύσιµα, φυσικό αέριο και αγορές ενέργειας θα είναι αυξηµένες κατά 750 εκατ. ευρώ σε σχέση µε το 2009. Το 2012 οι προϋπολογισθείσες αντίστοιχες δαπάνες θα είναι αυξηµένες κατά 950 εκατ. ευρώ σε σχέση µε το 2009.

Η διοίκηση της ΔΕΗ αιτιολογεί την εκτίναξη των δαπανών το 2012 στην αύξηση των τιµών των καυσίµων στις διεθνείς αγορές, στην περιορισµένη παραγωγή ρεύµατος από τους υδροηλεκτρικούς σταθµούς (εφέτος δεν έχει χιονίσει και τον Μάρτιο που λιώνουν τα χιόνια οι λίµνες δεν θα γεµίσουν νερό), γεγονός που θα οδηγήσει σε µεγαλύτερες αγορές ρεύµατος σε σχέση µε το 2011 από ιδιώτες παραγωγούς και από εισαγωγές. Παράλληλα, οι αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε µαζούτ και diesel θα κοστίσουν 150 εκατ. ευρώ και η επιβολή ΕΦΚ στο φυσικό αέριο 110 εκατ. ευρώ.

Αν προστεθούν σε αυτές τις επιβαρύνσεις και οι λήξεις χρεολυσίων 1,2 δισ. ευρώ εντός του 2012, εκ των οποίων 700 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίµηνο του 2012, όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της ΔΕΗ κ. Αρθούρος Ζερβός, γίνεται αντιληπτό ότι τα νούµερα δεν βγαίνουν και ο µοναδικός τρόπος για να προχωρήσει η εταιρεία σε αναχρηµατοδότηση του δανεισµού της θα πρέπει οπωσδήποτε πρώτα να µειώσει τα χρέη της και µετά να απευθυνθεί στις τράπεζες για τη ρύθµιση, καθώς τα χρηµατοπιστωτικά ιδρύµατα έχουν κλείσει τις στρόφιγγες του δανεισµού λόγω του «κουρέµατος» στα οµόλογα και των νέων επισφαλειών που θα αναδείξει ο διαγνωστικός έλεγχος της BlackRock.

Ετσι, ενώ το 2012 έχουν δροµολογηθεί περικοπές στη µισθοδοσία επιπλέον 227 εκατ. ευρώ, η διοίκηση υποστηρίζει ότι αν δεν αυξήσει τα έσοδά της – ο µοναδικός τρόπος είναι η αναπροσαρµογή των τιµολογίων – τουλάχιστον κατά 15% ενδέχεται να κηρύξει στάση πληρωµών από το πρώτο τρίµηνο του έτους. Στην αρχική της πρόταση η διοίκηση της επιχείρησης ανέφερε ότι µια µείωση του δανεισµού κατά 200 εκατ. ευρώ που θα καθησυχάσει τις τράπεζες και τους οίκους αξιολόγησης που καραδοκούν για να υποβαθµίσουν το αξιόχρεο της ΔΕΗ θα µπορούσε να επιτευχθεί µε τιµολόγια αυξηµένα κατά 18%-20%.

Εµπειροι παρατηρητές της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας υποστηρίζουν ότι αν «σκάσει» η ΔΕΗ θα δηµιουργηθεί ένα ντόµινο κατάρρευσης που θα περιλαµβάνει τους εναλλακτικούς προµηθευτές, τον ΔΕΣΜΗΕ, τους ιδιώτες παραγωγούς και γενικότερα τη χονδρεµπορική αγορά.

Χαρακτηριστικά παροµοιάζουν τη ΔΕΗ µε ένα υπερωκεάνιο δίπλα στο οποίο πλέουν βαρκούλες που αν βυθιστεί το πλοίο θα τις παρασύρει και αυτές στον βυθό.
Αυτόματη αναπροσαρμογή τιμολογίων
Η ΡΑΕ προτείνει η τιμή του ρεύματος να καθορίζεται κάθε χρόνο με βάση την εξέλιξη των τιμών χονδρικής
Η ΡΑΕ εισηγείται την αύξηση του µέσου εσόδου της ΔΕΗ στα 78,65 ευρώ ανά µεγαβατώρα σε σχέση µε 69,78 ευρώ που ήταν το 2011 (αύξηση 12,7%). Αλλη µία αλλαγή που προτείνει η ΡΑΕ είναι να θεσπιστεί µόνιµος µηχανισµός αναπροσαρµογής των τιµολογίων της ΔΕΗ ανά εξάµηνο, µε βάση την εξέλιξη των τιµών χονδρικής. Σύµφωνα µε την πρόταση, ως τις 15 Μαΐου κάθε χρόνου η ΔΕΗ θα καταθέτει στη ΡΑΕ στοιχεία για την εξέλιξη του κόστους. Αν η διαφορά σε σχέση µε το προηγούµενο εξάµηνο υπερβαίνει το 15% (προς τα πάνω ή προς τα κάτω) τότε θα γίνεται αντίστοιχη αναπροσαρµογή των τιµολογίων από 1ης Ιουνίου. Αντιθέτως, αν η διαφορά είναι µικρότερη από 15% οι χρεώσεις θα παραµένουν ίδιες. Η ΡΑΕ αναφέρει µάλιστα ότι είχε διατυπώσει την ίδια πρόταση και για το 2011, αλλά δεν υιοθετήθηκε και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ΔΕΗ θα παρουσιάσει πιθανώς εφέτος ζηµιές. Η ΡΑΕ εισηγείται εξάλλου τον περαιτέρω περιορισµό του πλήθους των τιµολογίων που χρησιµοποιεί η ΔΕΗ για τις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών, καθώς και των κλιµακίων κατανάλωσης µε βάση τις οποίες καθορίζονται οι χρεώσεις.

Εν τω µεταξύ, αναβολή των αποφάσεων για νέες αυξήσεις στα τιµολόγια της ΔΕΗ ζητεί η Εθνική Συνοµοσπονδία Ελληνικού Εµπορίου (ΕΣΕΕ) µε επιστολή της στον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιµατικής Αλλαγής κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου .

«Ενώ οι περισσότερες µικρές και µεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις είναι ζηµιογόνες την τελευταία διετία, η ΔΕΗ για πρώτη φορά τα τελευταία δύο χρόνια ανακοίνωσε ζηµιές για το τρίτο τρίµηνο του έτους εξαιτίας της µειωµένης ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια και της αύξησης του κόστους παραγωγής. Αυτό όµως δεν δικαιολογεί την αύξηση της χρέωσης του τέλους ΑΠΕ από 1η Ιανουαρίου του 2012 για τους οικιακούς καταναλωτές στα 5,99 ευρώ από τα 1,99 ευρώ που χρεώνεται σήµερα, της υψηλής τάσης 2,96 από 1,04 ευρώ, της µέσης τάσης 5,35 από 1,69 ευρώ, της χαµηλής τάσης 2,96 από 0,90 ευρώ και της αγροτικής χρήσης 2,29 από 0,74 ευρώ» σηµειώνει στην επιστολή της.

Η ΡΑΕ που βρίσκεται µε το υπουργείο Ανάπτυξης και τη ΔΕΗ σε διαβουλεύσεις για τα τιµολόγια προσδιόρισε το ύψος των ανελαστικών αυξήσεων (τέλος ΑΠΕ, Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) προκειµένου στη συνέχεια να υπάρξει η οριστική απόφαση για το ύψος των αυξήσεων που θα δοθεί στη ΔΕΗ.
===================================
Οι αμοιβές στην πρότασή της για εκ περιτροπής απασχόληση στα εργοστάσια, όπως αναφέρουν, διαμορφώνονται σε 800 έως 900 ευρώ. Αντιστοιχούν δε στη μείωση της απασχόλησης κατά 40%, χωρίς να θίγονται τα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων που θα διατηρούνταν σε επίπεδο οκτάωρης απασχόλησης. Επιπλέον, όπως επισημαίνεται, το προτεινόμενο μέτρο είχε ορίζοντα τετραμήνου και εμπεριείχε δέσμευση άμεσης επαναφοράς των εργαζομένων σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης, μόλις θα εμφανιζόταν μια ανάκαμψη στη ζήτηση.
=====================================
Παρά τα στοιχεία για ενδοομιλικές συναλλαγές
Με τη δικαιολογία ότι οι έλεγχοι θα μπορούσαν να οδηγήσουν πολυεθνικές εταιρείες να διακόψουν τη λειτουργία τους στην Ελλάδα, το υπουργείο Ανάπτυξης δεν προχωρεί σε ελέγχους. Ετσι, 41 πολυεθνικοί όμιλοι μένουν ανέλεγκτοι ως προς τον τρόπο που διαμορφώνουν το κόστος τους και απεικονίζουν τα μεγέθη του ισολογισμού τους. Σε πέντε περιπτώσεις, τουλάχιστον, οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης και το ΣΔΟΕ έχουν χειροπιαστά στοιχεία για ενδοομιλικές συναλλαγές. Δηλαδή για συναλλαγές που απεικονίζονται με τέτοιο τρόπο στους ισολογισμούς, ώστε να κερδίζουν εκατοντάδες εκατ. ευρώ εις βάρος του Δημοσίου.

===========================================
ΥΠΕΚΑ: Θα αποφασίσει για τις τιμές της ΔΕΗ

Το ΥΠΕΚΑ και όχι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας θα αποφασίσει για την τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ, «έχοντας ως γνώμονα τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της επιχείρησης και λαμβάνοντας υπόψη τη δύσκολη οικονομική συγκυρία για τους καταναλωτές».
Αυτό αναφέρει το υπουργείο σε σημερινή ανακοίνωση με αφορμή σχετικό δημοσίευμα, διαψεύδοντας αναφορές για αύξηση των τιμολογίων κατά 30 %.

Όπως ανέφερε χθες το ΑΠΕ, η εισήγηση της ΡΑΕ προς το υπουργείο για τα τιμολόγια της ΔΕΗ προβλέπει μέση αύξηση 12,7 % από 1ης Ιανουαρίου, ωστόσο η τελική απόφαση για το ύψος των ανατιμήσεων θα ληφθεί από το υπουργείο. Η ΡΑΕ εισηγείται επίσης αναπροσαρμογή των τιμολογίων ανά εξάμηνο με βάση την εξέλιξη του κόστους και περιορισμό των κλιμακίων κατανάλωσης με βάση τα οποία εφαρμόζεται το τιμολόγιο.
===================================
ΜΙΑ ΑΠΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΤΕΛΗΞΕ Ο ΝΟΜΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΜΑΝΗ * ΜΕΧΡΙ 15 ΓΕΝΑΡΗ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Με ενδοκυβερνητική κόντρα «γλίτωσαν» οι επικουρικές
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΕΓΑ
Οι παλαιοί ασφαλισμένοι βγήκαν, προσωρινά, κερδισμένοι από την ενδοκυβερνητική αντιπαράθεση για τις επικουρικές. Χαμένοι φαίνεται να είναι οι νέοι ασφαλισμένοι (ενταχθέντες στην αγορά εργασίας μετα το 1992), όπως και η κυβέρνηση Παπαδήμου από τις απανωτές παλινδρομήσεις.
Μετά τις διαδοχικές περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις, το σχέδιο για νέο κούρεμα των επικουρικών από 15% έως και 40% ναυάγησε. Ο υπουργός Εργασίας Γ. Κουτρουμάνης εισηγήθηκε, τελικά, στο υπουργικό συμβούλιο όχι ένα συνεκτικό νομοσχέδιο, αλλά απλώς μια πρόταση. Ετσι μετατέθηκε ακόμη μια «δέσμευση» του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου, η οποία μάλιστα περιλαμβανόταν στον -υπερψηφισθέντα από τα τρία κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού- προϋπολογισμό. Η εξέλιξη αυτή ήταν αποτέλεσμα του βέτο που άσκησε η Ν.Δ. (ως κυβερνητικός εταίρος). Μάλιστα, και με την άμεση ενασχόληση του ίδιου του προέδρου της Α. Σαμαρά.
Επειτα από αυτή την εξέλιξη, ο κ. Κουτρουμάνης ανέφερε ότι το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί στις 15 Ιανουαρίου 2012 και έως τότε θα περιμένει τις προτάσεις των άλλων (κομμάτων).

Μέχρι την Τρόικα

Ομως, με αυτά τα δεδομένα, δεν αναμένεται να περάσει κανένα σχέδιο περικοπών, πόσο μάλιστα όταν η τρικομματική κυβέρνηση κινείται πλησίστια στις εκλογές, με τη Ν.Δ. να φιλοδοξεί να πετύχει κυβερνητική πλειοψηφία και να επιθυμεί διακαώς να βγει από το κάδρο των μέτρων προσαρμογής στο Μνημόνιο. Αλλά το εν λόγω ζήτημα ίσως μπλοκάρει τις συζητήσεις (θα αρχίσουν από 16 Ιανουαρίου 2012) για το νέο Μνημόνιο (δανειακή σύμβαση 130 δισ. ευρώ), ενώ δεν αποκλείεται να επαναληφθούν οι πιέσεις των δανειστών για υπογραφές των πολιτικών αρχηγών κατά το πρότυπο της εκταμίευσης της 6ης δόσης (Νοέμβριος 2011).
Υπό αυτά τα δεδομένα, οι παλαιοί ασφαλισμένοι και οι νυν συνταξιούχοι δεν θα χάσουν μέρος των επικουρικών συντάξεων. (Σ.σ. η πρόταση Κουτρουμάνη αναφέρεται σε περικοπές μεταξύ 14%-16% και σε ορισμένες περιπτώσεις στο 25%, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά). Να σημειωθεί ότι είχε προηγηθεί η περικοπή των επικουρικών κατά 30% για ποσά σύνταξης πάνω από 150 ευρώ.
Σύμφωνα με τις μελέτες του υπουργείου Εργασίας, φέτος τα επικουρικά είχαν έλλειμμα χρήσης 850 εκατ. ευρώ και το 2012 θα αυξηθεί στα 1,2 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι τα ελλείμματα θα μεταφερθούν στις μελλοντικές γενιές. Πόσο μάλιστα όταν το ασφαλιστικό σύστημα (ν. 2084/92) προβλέπει ότι οι ασφαλισμένοι που εντάχθηκαν στην αγορά εργασίας, μετά το 1992, θα λαμβάνουν επικουρικές συντάξεις στο 20% του συντάξιμου μισθού. Υπό αυτά τα δεδομένα, η επόμενη κυβέρνηση θα υποχρεωθεί από την τρόικα των δανειστών να λάβει ακόμη πιο σκληρά μέτρα. Διαφορετικά, τα επικουρικά ταμεία θα πρέπει να βγουν από το Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης, να μην είναι εγγυημένες οι παροχές τους και, κατά συνέπεια, εάν δεν γίνουν διορθωτικές κινήσεις, οι μέλλουσες γενιές δεν θα λάβουν επικουρική σύνταξη.

Τι θα απομείνει;

Κοντολογίς και λόγω των σκληρών και ισοπεδωτικών μέτρων περιορισμού και μισθολογικών περικοπών, οι εργαζόμενοι, με πρώτους τους υπαλλήλους της ΔΕΗ, αντέδρασαν στο χαράτσι των ακινήτων που, εν τίνι μέτρω, επηρεάζει και τους φοροδιαφεύγοντες. Ενώ, την ίδια ώρα, οι μισθωτοί και συνταξιούχοι υπέστησαν ακόμη πιο άδικες περικοπές στις αποδοχές και πλήρωσαν διπλό φόρο (εισφορά «αλληλεγγύης») ακόμη και επί του φόρου εισοδήματος που εν τω μεταξύ είχαν πληρώσει... Ετσι και με τις συντάξεις, είναι υπαρκτός ο κίνδυνος η παρούσα γενιά να εξαντλήσει τα επικουρικά στο πρότυπο του Ταμείου της Γενικής Τράπεζας... Και να μην απομείνουν αποθεματικά γι' αυτούς που τώρα πληρώνουν για τις συντάξεις της τρέχουσας γενιάς. Στην περίπτωση βεβαίως που δεν γίνουν σοβαρές αναλογιστικές μελέτες και δεν επανεξεταστεί το επίπεδο των παροχών, καθώς υπάρχουν Ταμεία που χορηγούν επικουρικές έως και 80% (μεγαλύτερη και από την κύρια). Βεβαίως, τα έσοδα αυτών των Ταμείων στηρίζονται σε κοινωνικούς πόρους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας, για ασφάλιση 30 ετών και μέσες αποδοχές 1.200 ευρώ το μήνα, οι επικουρικές συντάξεις σήμερα κυμαίνονται από 205 ευρώ μέχρι 800 ευρώ για τους ασφαλισμένους μέχρι 31/12/1992. Για ασφαλισμένους από 1/1/1993 και μετά πέφτουν στα 205 ευρώ.
Για εισφορές 3% συν 3% ο εργοδότης και επιτόκιο 4% έχει καταβάλει 34.240 ευρώ. Και για 18 χρόνια σύνταξης, με σημερινές αξίες από το ΕΤΕΑΜ, θα λάβει συνολικά περίπου 87.000 ευρώ.
«Με όρους καθαρά ανταποδοτικούς και με το σύστημα κεφαλαιοποίησης, το ποσό της σύνταξης θα έπρεπε να είναι 60% χαμηλότερο από τις καταβαλλόμενες συντάξεις σήμερα», αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου Εργασίας.
Με βάση τις αναλογιστικές μελέτες από τα 31 επικουρικά, μόνο 3 (ΤΕΑΠΟΚΑ των εργαζομένων στα ασφαλιστικά ταμεία, το ΤΑΔΚΥ των δημοτικών υπαλλήλων και το Ταμείο των ασφαλιστικών επιχειρήσεων) μοιάζει να μην έχουν προβλήματα τα επόμενα χρόνια και μέχρι το 2025. Αλλά αυτά αντιπροσωπεύουν μόλις το 4% του πληθυσμού των ασφαλισμένων. *
=================================
Ο “κακός” (πλην “δωρεάν”) λιγνίτης επιδοτεί τις “καλές” (πλην “ακριβές”) ΑΠΕ
(του Πέτρου Τζεφέρη)
Αυξήσεις στο τέλος υπέρ των ΑΠΕ αποφάσισε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡAE) ενώ παράλληλα εισηγείται την επιβολή έκτακτου τέλους ύψους 2 ευρώ ανά MWh στη λιγνιτική παραγωγή ρεύματος προκειμένου να καλυφθεί το ...έλλειμμα του διαχειριστή ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ και οσονούπω ΑΔΜΗΕ), το οποίο στο τέλος του 2011 διαμορφώνεται στα 200 εκατ. ευρώ περίπου. ! ! ! ! ! ! ! ! !


Το μέτρο θα είναι καταρχήν μεταβατικό, ωστόσο δεν αποκλείεται από έκτακτο τέλος να μετατραπεί στην πορεία σε μόνιμο φόρο λιγνίτη («τέλος δικαιωμάτων εξόρυξης/χρήσης λιγνίτη (royalties)»). Εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει στα ταμεία του ΔΕΣΜΗΕ ποσό της τάξης των 55 εκατ. ευρώ με υπόθεση λιγνιτικής παραγωγής για το 2012 στις 27,5 GWh (φέτος στο 11μηνο η λιγνιτική παραγωγή έφτασε τις 25GWh).

Επισημαίνεται ότι το τέλος ΑΠΕ θεσπίστηκε για να αποτελέσει την ελάχιστη ανταπόδοση στις τοπικές κοινωνίες, αφενός για την εκμετάλλευση των ΑΠΕ (αιολικά, φωτοβολταϊκά κ.λπ.), αφετέρου για τις περιβαλλοντικές οχλήσεις που προκαλούνται από τη λειτουργία των μονάδων αυτών.

Αντίστοιχα έχει θεσπιστεί και το τέλος λιγνίτη, που αντιστοιχεί στο 0,4% επί της αξίας της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνιτικούς σταθμούς και αποδίδεται στους νομούς Κοζάνης, Φλώρινας και Αρκαδίας, όπου εξορύσσεται ο λιγνίτης και λειτουργούν οι σταθμοί αυτοί.

Το ΥΠΕΚΑ πριν καταλήξει κάλεσε όλους τους φορείς που σχετίζονται και δραστηριοποιούνται στον χώρο των ΑΠΕ σε διαβούλευση για το θέμα: ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΑΠΕ
Αναλυτικά, ανά κατηγορία καταναλωτών, το τέλος ΑΠΕ θα διαμορφωθεί ως εξής: υψηλή τάση 2,96 ευρώ ανά μεγαβατώρα (από 1,04 ευρώ), αγροτική χρήση στη μέση τάση 2,29 ευρώ (από 0,74 ευρώ), λοιπές χρήσεις στη μέση τάση 5,35 ευρώ (από 1,69 ευρώ), αγροτική χρήση χαμηλή τάση 2,96 ευρώ (από 0,9 ευρώ), οικιακή χρήση χαμηλή τάση 5,99 ευρώ (από 1,95 ευρώ) και λοιπές χρήσεις.

Σημειώνεται ότι στην εισήγηση του ΔΕΣΜΗΕ προβλέπονταν ακόμη μεγαλύτερες ανατιμήσεις προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα.

Η πρώτη περίοδος κάλυψης του ελλείμματος αφορά στο διάστημα μέχρι και τον Δεκέμβριο 2012, και η δεύτερη από τον Ιανουάριο 2013 και μετά.Tο έλλειμμα προβλέπεται, την πρώτη περίοδο, να καλυφθεί εκτός από την επιβολή έκτακτου τέλους στη λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή, και με την εκχώρηση μέρους των εσόδων από το τέλος υπέρ της ΕΡΤ που περιλαμβάνεται επίσης στους λογαριασμούς ρεύματος.

Ηδη τόσο οι μεγάλοι καταναλωτές ενέργειας στην υψηλή τάση αλλά και το σωματείο «Σπάρτακος» της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα και η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ εξέφρασαν την αντίθεσή τους. Αντίθετα, υπέρ της φορολόγησης του λιγνίτη έχουν ταχθεί οι ανεξάρτητοι ηλεκτροπαραγωγοί, οι παραγωγοί ΑΠΕ αλλά και η ΔΕΠΑ, συμφωνώντας με την εκτίμηση της ΡΑΕ ότι η επιβολή του τέλους λιγνίτη, θα επιφέρει την απαραίτητη ισορροπία στη χονδρεμπορική αγορά και θα οδηγήσει στον ανταγωνισμό με καλύτερους όρους των μονάδων φυσικού αερίου απέναντι στους λιγνίτες.

Στην δεύτερη περίοδο από τον Ιανουάριο 2013 και μετά, ο χρηματοδοτικός μηχανισμός στήριξης των ΑΠΕ, θα προέλθει -σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ- από τα έσοδα της δημοπράτησης δικαιωμάτων εκπομπής, λόγω της ένταξης της ηλεκτρο παραγωγής στην αγορά δικαιωμάτων.

Επίσης, το 2014 θα γίνει η μετάβαση στο νέο μοντέλο της χονδρεμπορικής αγοράς (target model), που προβλέπει χρηματιστήριο ενέργειας και διμερή συμβόλαια. Στη νέα αυτή μορφή της αγοράς ο Διαχειριστής Συστήματος θα είναι υποχρεωμένος να πωλεί την ενέργεια που παράγεται από τις ΑΠΕ κατά τρόπο διαφανή και αποδοτικό, έτσι ώστε να συγκεντρώνει τα έσοδα για τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ. Ιδωμεν!

Υπενθυμίζεται ότι η αιολική και η ηλιακή ενέργεια καλύπτουν μαζί μόνο το 7% της ζήτησης ρεύματος στη χώρα. Το αντίστοιχο ποσοστό για τον λιγνίτη κυμαίνεται στο 46% και για το πετρέλαιο στο 8%.

Μπορεί όλες οι παραπάνω αλλαγές να επιτελούνται στα πλαίσια της γενικότερης αναθεώρησης της τιμολόγησης της ενέργειας στον τόπο μας με σκοπό οι στρεβλώσεις στην αγορά ενέργειας να εξομαλυνθούν και να επιτευχθεί τελικά η μείωση της εξάρτησής της από τον λιγνίτη.

Εντούτοις, το δικό μας ερώτημα ειναι απλό: πως θα καταφέρει να πληρώσει το νέο φόρο (που θα μετακυληθεί άμεσα στα νέα τιμολόγια) ο νεόπτωχος καταναλωτής που ήδη επιβαρύνεται παντοιοτρόπως από τα διάφορα χαράτσια;Ρητορικό το ερώτημα. Κι αυτό επειδή το κακό με τον ελληνικό λιγνίτη και τη διαχρονική διασπάθισή του έχει βαθιές ρίζες. Ο λιγνίτης (αξίας για τα βεβαιωμένα κοιτάσματα πάνω από 40 δισ. ευρω) που ανήκει στον Eλληνα φορολογούμενο και με βάση τον μεταλλευτικό κώδικα, θα έπρεπε κανονικά να δημοπρατείται και τα έσοδα να πηγαίνουν στον κρατικό προϋπολογισμό, έχει για πολλά χρόνια αφεθεί στα πλοκάμια εξυπηρέτησης του πελατο-κομματικο-συντεχνιακού συστήματος. Ο τζάμπα λιγνίτης εξυπηρετεί τους τζάμπα μάγκες του συστήματος αυτού και οχι τον ελληνικό λαό στον οποίο ανήκει. Ετσι μέχρι σήμερα όλοι βολεύονται από την πρακτική αυτή, πλην του λαού που ούτε το φθηνότερο ρεύμα απολαμβάνει (βλέπε Ποιος πληρώνει τον τζάμπα λιγνίτη) και παράλληλα είναι υποχρεωμένος να υφίσταται τις περιβαλλοντικές συνέπειες ενός κατεξοχήν ρυπογόνου καυσίμου. Αυτά για την ώρα…
=======================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: