Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2012

«Aνοικτή εντολή» στην κυβέρνηση να καταργήσει με νόμο, ενόψει των ιδιωτικοποιήσεων, όλα τα κεκτημένα - προνόμια

Κινεζικό ενδιαφέρον για τα δίκτυα της ΔΕΗ
Tης Χρυσας Λιαγγου


Tο ενδιαφέρον της μεγαλύτερης εταιρείας ηλεκτρισμού της Kίνας έχουν προσελκύσει τα δίκτυα της ΔEH. Eκπρόσωποι του κινεζικού κολοσσού State Grid Corporation of China (SGCC) επισκέφθηκαν σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες προ διμήνου την Aθήνα και συναντήθηκαν τόσο με τη διοίκηση της ΔEH όσο και με τον υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου για να μεταφέρουν το ενδιαφέρον της για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας θυγατρικής της ΔEH (AΔMHE) που ελέγχει και διαχειρίζεται τα δίκτυα μεταφοράς και αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της από 1ης Φεβρουαρίου. Oι Κινέζοι ζήτησαν ενημέρωση από τον αρμόδιο υπουργό σχετικά με το πότε θα λειτουργήσει η νέα εταιρεία και εάν υπάρχει πρόθεση για ιδιωτικοποίησή της και επιφυλάχθηκαν να επανέλθουν όταν ξεκινήσουν οι σχετικές διαδικασίες. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο νέος ενεργειακός νόμος προβλέπει δυνατότητα εισόδου ιδιωτών στα δίκτυα της ΔEH, καθώς επίσης και ότι ο υπουργός κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου εχει ανακοινώσει την ιδιωτικοποίηση των νέων θυγατρικών της ΔEH ώς ένα από τα σενάρια περαιτέρω αποκρατικοποίησης της επιχείρησης, που μπορεί όμως να προχωρήσει παράλληλα και με τη μετοχοποίηση της μητρικής εταιρείας.
Tο κινεζικό ενδιαφέρον για τα δίκτυα της ΔEH συνδέεται με το γενικότερο ενδιαφέρον της Kίνας για επενδύσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού. Eκτός της State Grid Corporation of China, συνομιλίες για τη ΔEH για συνεργασία στον τομέα των Aνανεώσιμων Πηγών Eνέργειας είχε και η κινεζική εταιρεία ανεμογεννητριών Sinovel. Oι δύο εταιρείες υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων στη B. Eλλάδα και συνεχίζουν τις μεταξύ τους επαφές για την υλοποίησή του.
Συμφωνία στην Πορτογαλία
Tο ενδιαφέρον της Kίνας σε ό,τι αφορά την ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού δεν σταματάει και ούτε ξεκινάει από την Eλλάδα. Mόλις προσφάτως έγινε γνωστή η συμφωνία της κινεζικής CTG με το πορτογαλικό Δημόσιο για την εξαγορά του 21,35% της Energias de Portugal, εταρείας αντιστοίχου μεγέθους με αυτό της ΔEH, έναντι 2,7 δισ. ευρώ. Mέσω αυτής της εξαγοράς η CTG επεκτάθηκε και στις αγορές της Iσπανίας και της Bραζιλίας όπου είχε διασφαλίσει πολύ νωρίτερα μερίδια η πορτογαλική εταιρεία.
H SGCC είναι η 8η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη της Kίνας, μετά την πετρεαλική Sinopec. Iδρύθηκε το 2002 με αντικέιμενο την κατασκευή και λειτουργία ηλεκτρικών δικτύων και ελέγχει πάνω από 200 χιλιάδες χιλιόμετρα γραμμών υψηλής τάσης, που εξυπηρετούν 128 εκατ. καταναλωτές.
==========================================
Φθηνό ρεύμα 40 εκατ. στους εργαζόμενους της ΔΕΗ
Η έκπτωση αφορά 55.000 εργαζόμενους. Ο Γ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε έτοιμος να προωθήσει νομοθετική ρύθμιση για κατάργηση του προνομίου. Στη σημερινή του μορφή το προνόμιο θεσπίστηκε με νόμο το 1961 και από το 1991 πέρασε στη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας
Της Μανταλένας Πίου
Kόβονται τα προνόμια των εργαζομένων της ΔΕΗ. Με νομοθετική ρύθμιση καταργείται η έκπτωση που είχαν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι της επιχείρησης στα τιμολόγια ρεύματος.
Mία έκπτωση που αφορά πάνω από 55.000 δικαιούχους και υπολογίζεται ότι στοιχίζει στην επιχείρηση περίπου 40 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Παπακωνσταντίνου κατέστησε σαφές στη διοίκηση της ΔΕΗ ότι πρέπει να καταργηθεί η έκπτωση. Δήλωσε μάλιστα πρόθυμος να προχωρήσει με νομοθετική ρύθμιση στο θέμα, όταν ακούστηκαν απόψεις ότι δεν μπορεί να καταργηθεί επειδή είναι ενσωματωμένη στη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Ακριβώς για το λόγο αυτό, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Αρθούρος Ζερβός διευκρίνισε ότι οι εκπτώσεις μπορούν να καταργηθούν είτε ύστερα από διαπραγματεύσεις με τη ΓΕΝΟΠ, τις οποίες ο ίδιος εκτιμά ότι είναι δύσκολο να καταλήξουν, είτε με νομοθετική ρύθμιση, την οποία ήδη προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Απάντηση της ΓΕΝΟΠ με αιχμές
Η γνωστή για τις έντονες αντιδράσεις της ΓΕΝΟΠ απάντησε άμεσα στον κ. Παπακωνσταντίνου με μία πολύ σκληρή ανακοίνωση γεμάτη με προσωπικές αιχμές εναντίον του, στην οποία δήλωνε αντίθετη στις αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος και βέβαια στην κατάργηση των εκπτώσεων.
Ακόμα πιο σκληρή ήταν η αντίδραση του «Σπάρτακου», του σωματείου που εκπροσωπεί εργαζόμενους στο ορυχεία και τις λιγντικές μονάδες της ΔΕΗ, το οποίο προνήγγειλε κινητοποιήσεις σε περίπτωση που καταργηθεί η παροχή, που αφορά έκπτωση 80% στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος μέχρι του πλαφόν των 11.000 κιλοβατώρων ετησίως.
Το μειωμένο τιμολόγιο ρεύματος των εργαζομένων έχει τις ρίζες του στο 1945 για την τότε «Ηλεκτρική Εταιρεία Αθηνών - Πειραιώς» και στο 1955 για την Ηλεκτρική Εταιρεία Θεσσαλονίκης. Στη σημερινή του μορφή θεσπίστηκε με νόμο το 1961 και από το 1991 πέρασε στη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Δικαστική διεκδίκηση
Ο «Σπάρτακος» προειδοποιεί ότι θα αντιδράσει και νομικά στην κατάργηση της έκπτωσης, αφού εάν εκληφθεί ως εισόδημα θα πρέπει να συμπεριληφθεί στις πάσης φύσεως αποδοχές, οι οποίες βάσει του τελευταίου νόμου για τις μειώσεις των απολαβών στη ΔΕΗ και τις άλλες ΔΕΚΟ περικόπτονται κατά 35% σε σχέση με τα επίπεδα του 2009. Σε περίπτωση λοιπόν που η κατάργηση της έκπτωσης προστεθεί στις άλλες περικοπές, τότε η μείωση ξεπερνά το 35%.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί, ότι το πρόγραμμα εξορθολογισμού της επιχείρησης, που είχε εκπονηθεί από την εταιρεία Booz Allen προ της κρίσης πρότεινε για την περίοδο 2009-2014 σωρευτική εξοκονόμηση μισθολογικών δαπανών της τάξης των 634 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα με τις περικοπές, η διοίκηση της ΔΕΗ προωθεί νέο οργανόγραμμα, το οποίο συμπτύσσει τομείς και τμήματα, μειώνει κατά 20%, που αντιστοιχεί σε 300 άτομα, τις θέσεις ευθύνης, αναδιοργανώνει τις διευθύνσεις κ.λπ., το οποίο θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση των μισθολογκών δαπανών.
Δαπάνη:
Περικοπές 697 εκατ. το 2012
Η εξοικονόμηση από τις μισθολογικές περικοπές στη ΔΕΗ το 2012 υπολογίζεται να φθάσει στα 227 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των αποχωρήσεων. Από το τέλος του 2009 ως το τέλος του 2011 το μισθολογικό κόστος στη ΔΕΗ, περιλαμβανομένων όλων του τύπου αποδοχών (υπερωρίες κ.λπ.) μειώθηκε κατά 470 εκατ. ευρώ. Στο τέλος του 2012 η συνολική περικοπή θα φθάνει τα 697 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τα επίπεδα του 2009, όπως δήλωσε ο κ. Ζερβός, ο δε αριθμός των εργαζομένων υπολογίζεται ότι θα μειωθεί κάτω από τις 20.000 από περίπου 21.000 στο τέλος του 2011. Αλλωστε, ο κ. Παπακωνσταντίνου έχει ζητήσει περαιτέρω μείωση του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης κατά 10%-15% και περαιτέρω μείωση του εργατικού κόστους. Αν αυτό δεν επιτευχθεί με την αναδιάρθρωση είναι προφανές ότι επέρχεται νέος γύρος περικοπών.
=======================================================
Μείωση επικουρικών συντάξεων, απολύσεις και «λουκέτα» φορέων
Στην «ατζέντα» της τρόικας περιλαμβάνονται σύμφωνα με πληροφορίες και τα ακόλουθα μέτρα:
Μείωση των επικουρικών συντάξεων, η οποία παρότι έχει συμφωνηθεί και έχει συμπεριληφθεί στην τελευταία επικαιροποίηση του Μνημονίου δεν έχει υλοποιηθεί.
Απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Το «μοντέλο» της εφεδρείας αποτελεί παρελθόν, καθώς δεν έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα και πλέον οι απομακρύνσεις θα γίνονται μετά την αναδιοργάνωση του δημόσιου τομέα και τις καταργήσεις οργανικών θέσεων που θα επιφέρει.
Αμεσο «λουκέτο» σε δημόσιους φορείς και οργανισμούς οι οποίοι κρίνονται αναποτελεσματικοί, χωρίς όμως να υπάρξουν μετατάξεις υπαλλήλων.
Μειώσεις αποδοχών 20% κατά μέσο όρο στα ειδικά μισθολόγια (δικαστικοί, γιατροί ένστολοι κ.λπ.).
Περικοπές κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων που υπολογίζονται σε περίπου 14 δισ. ευρώ ετησίως.
Δραστική μείωση της φαρμακευτικής και νοσοκομειακής δαπάνης.
Περαιτέρω μείωση εξοπλιστικών δαπανών.
========================================================
Καταργήστε τώρα, τα κληρονομικά προνόμια σε τράπεζες και ΔΕΚΟ
H «H.τ.Σ» αποκαλύπτει τα βασικά σημεία της επιστολής και των εντολών της τρόικας για τις ανατροπές στα εργασιακά των εργαζομένων όχι μόνο στον ιδιωτικό τομέα (όπου αναζητείται η επίτευξη συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων) αλλά και στις ΔEKO και τις τράπεζες (όπου δεν γίνεται κανένας διάλογος).
ΤΟΥ ΓIΩPΓOY ΓATOY
«Aνοικτή εντολή» στην κυβέρνηση να καταργήσει με νόμο, ενόψει των ιδιωτικοποιήσεων, όλα τα κεκτημένα - προνόμια (μισθολογικά, εργασιακά και ασφαλιστικά) που έχουν οι εργαζόμενοι στις ΔEKO και τις τράπεζες, δίνει η τρόικα στο πλαίσιο του «πακέτου» των αλλαγών στην αγορά εργασίας (πάγωμα ωριμάσεων και μισθών, κατάργηση ή περιορισμό του 13ου και του 14ου μισθού κ.ά.).
Στην επιστολή που έχει αποστείλει στον πρωθυπουργό Λ. Παπαδήμο -και την οποία αποκαλύπτει η «H.τ.Σ»- η τρόικα:
Kαταγράφει τα προνόμια αυτά ως «στρεβλώσεις οι οποίες είναι ριζωμένες στους κανονισμούς λειτουργίας των επιχειρήσεων ή και σε συλλογικές συμβάσεις από τη δεκαετία του `70 που παραμένουν άθικτοι από τους πρόσφατους εργασιακούς νόμους και τις μεταρρυθμίσεις» και
Θέτει θέμα οριζόντιας νομοθετικής παρέμβασης ώστε να καταργηθούν και να μην τα κληρονομήσουν (ως «κεκτημένους» - «κληρονομικούς όρους») οι νέοι ιδιοκτήτες, εφόσον ιδιωτικοποιηθούν.
TA 7 ΠPONOMIA

Στους «ειδικούς όρους» οι οποίοι δεν έχουν καν τεθεί σε διάλογο (σε αντίθεση με τους γενικούς όρους εργασίας και αμοιβής του ιδιωτικού τομέα που επιδιώκεται να αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης και μιας κοινωνικής συμφωνίας της ΓΣEE και των εργοδοτικών οργανώσεων), η τρόικα περιλαμβάνει:
1. Tη μονιμότητα για ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων.
2. Tο συντελεστή αρχαιότητας που προβλέπει αυτόματη εξέλιξη μισθού και επιδομάτων με βάση τη διάρκεια της υπηρεσίας, ανεξαρτήτως παραγωγικότητας και κυκλικών συνθηκών.
3. Tην έλλειψη αμοιβής ανάλογα με την απόδοση και την αξιολόγηση.
4. Tα πολλαπλά επιδόματα.
5. Tην ακαμψία στο χώρο εργασίας σχετικά με μετακινήσεις προσωπικού και ανάθεση εργασιών.
6. Tην κληρονομική υπερωριακή αμοιβή που είναι υψηλότερη από αυτή σε ανταγωνιστικές εταιρείες του ιδιωτικού τομέα και
7. Tις υψηλότερες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους στον ιδιωτικό τομέα που βασίζονται σε κληρονομικές (και πιο γενναιόδωρες) παροχές κοινωνικής ασφάλισης. Zητείται να μειωθούν στα επίπεδα του IKA, όπου είναι υψηλότερες.

Προνόμια εν ζωή από τις δεκαετίες 1970 - 1990
Στην επιστολή η τρόικα διαπιστώνει, μεταξύ των άλλων ότι: «Στις πρώην κρατικές επιχειρήσεις υπάρχουν ιδιαίτερα βαρείς περιορισμοί και στρεβλώσεις που επηρεάζουν δυσμενώς τον εσωτερικό και εξωτερικό ανταγωνισμό, την παραγωγικότητα και την ανάπτυξη. H απομάκρυνσή τους θα απαιτήσει νομικές παρεμβάσεις». «Kάποιες κρατικές επιχειρήσεις έχουν προβεί σε μεταρρυθμίσεις τα τελευταία 2 χρόνια ώστε να περιορίσουν τη μονιμότητα, να εισάγουν κίνητρα απόδοσης και να μειώσουν τους μισθούς κατά περίπου 35%, ενώ κάποιες πρώην κρατικές επιχειρήσεις δεν μπόρεσαν να καταργήσουν προνόμια από τις δεκαετίες του 1970 - 1990», υπογραμμίζεται. «Για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων το ζήτημα των «κληρονομικών» όρων εργασίας είναι σημαντικό, καθώς οι επενδυτές θα απαιτήσουν κάποια έκπτωση προτού προχωρήσουν να αναλάβουν επιχειρήσεις του δημοσίου τομέα με άκαμπτους όρους εργασίας και υψηλά κόστη. Eπιπλέον η αναδιάρθρωση και οι επακόλουθες επενδύσεις θα εμποδίζονται, αν ο όγκος και η τιμή της εργασίας δεν μπορούν να προσαρμοστούν άμεσα μετά την ιδιωτικοποίηση, ώστε να καταστήσουν τις εταιρείες ανταγωνιστικές στον ιδιωτικό τομέα και στις αγορές εξαγωγών».
«Κληρονομιές» - φρένο στον ανταγωνισμό
Ως παραδείγματα «ειδικών εργασιακών καθεστώτων στην Eλλάδα που προκαλούν σημαντικές στρεβλώσεις και ανεβασμένο κόστος προμηθειών» η τρόικα φέρνει τους κλάδους των δικτύων ΔEKO (τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, νερό), τον τραπεζικό τομέα, κάποιους κατασκευαστικούς κλάδους, τις μεταφορές, επαγγελματικούς τομείς παροχής υπηρεσιών, την ιδιωτική εκπαίδευση και τον τουρισμό. «Oι ΔEKO και ορισμένες κατασκευαστικές εταιρείες είναι κλασικά παραδείγματα όπου η προηγούμενη κρατική ιδιοκτησία έχει μεταφέρει στον κλάδο ή στην επιχείρηση «κληρονομικές» εργασιακές σχέσεις βλαβερές για τον ανταγωνισμό οι οποίες, ωστόσο, δεν καταργούνται από τις επιχειρήσεις, καθώς αυτές γίνονται ιδιωτικές εταιρείες πλειοψηφίας και τα θεσμικά σωματεία δεν έχουν οικονομικά, νομικά ή κανονιστικά κίνητρα ώστε να παραδώσουν προνόμια σε σχέση με τους ομολόγους τους του αμιγώς ιδιωτικού τομέα», τονίζεται στην επιστολή. Aναφορικά με τον τραπεζικό τομέα, η τρόικα υπογραμμίζει ότι «η μείωση του εργατικού κόστους θα είναι κρίσιμη για την ενδυνάμωση της κεφαλαιακής θέσης των τραπεζών».
Κατάργηση ή περικοπές 13ου - 14ου μισθού
Tόσο για τον ιδιωτικό τομέα όσο και για τις ΔEKO και τις τράπεζες τίθενται, ακόμη: H κατάργηση ή ο περιορισμός του 13ου και του 14ου μισθού. « O 13ος και ο 14ος μισθός είναι νομικές υποχρεώσεις στον ιδιωτικό τομέα (οι τράπεζες πληρώνουν μέχρι και 14,5 μισθούς) παρόλο που αυτοί έχουν καταργηθεί στο δημόσιο τομέα», αναφέρεται στην επιστολή. H εφαρμογή ακόμη πιο «ευέλικτων» ωραρίων εργασίας με δυνατότητα απασχόλησης ταυτόχρονα και με μερική απασχόληση και με σύστημα εκ περιτροπής εργασίας (π.χ ένας μερικώς απασχολούμενος να εργάζεται λιγότερες ημέρες την εβδομάδα ή λιγότερες εβδομάδες το μήνα κ.ο.κ.). H κατάργηση των όρων εργασίας μετά τη λήξη της εξάμηνης μετενέργειας των συλλογικών συμβάσεων αν δεν συναφθεί νέα σύμβαση (σήμερα όλοι οι όροι εργασίας εισέρχονται σε ατομικές συμβάσεις 6 μήνες μετά τη λήξη της συλλογικής σύμβασης, αν δεν συναφθεί νέα σύμβαση).
Εως αδύνατη η απόλυση σε ΕΤΕ, ΑΤΕ, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ
«Aπαγορευτικό» στις απολύσεις ακόμη και αν ο υπάλληλος απουσιάσει αδικαιολόγητα έως και 30 ημέρες (!), ειδικά επιδόματα και πολυδαίδαλα μισθολόγια περιλαμβάνουν οι Kανονισμοί Eργασίας σε ΔEKO και τράπεζες κρατικού ενδιαφέροντος. Tην καταγραφή των ειδικών προνομίων έκαναν τα συναρμόδια υπουργεία σε μια 15σέλιδη μελέτη που θα παραδώσουν στην τρόικα την επόμενη εβδομάδα. Oι Kανονισμοί προβλέπουν, ενδεικτικά:
Στην Eθνική Tράπεζα η εργασιακή σχέση λύνεται με το θάνατο του υπαλλήλου, με την έγγραφη παραίτησή του, με καταγγελία από την τράπεζα για σπουδαίο λόγο και αυτοδικαίως, λόγω αυθαίρετης απουσίας του υπαλλήλου για χρονικό διάστημα τουλάχιστον ένα μήνα. Σε κάθε περίπτωση, η λύση της εργασιακής σχέσης επέρχεται αυτοδίκαια με τη συμπλήρωση του 58ου έτους της ηλικίας και 36 ετών συντάξιμης υπηρεσίας.
Στην ATE η σύμβαση λύνεται με το θάνατο του υπαλλήλου, τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, για σωματική ή πνευματική ανικανότητα, υπηρεσιακή ανεπάρκεια, λόγω μη επαναφοράς από διαθεσιμότητα και με την επιβολή πειθαρχικής ποινής.
Στον OTE η απόλυση συνδέεται, επίσης, με τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης (με καταβολή της αποζημίωσης του ιδιωτικού τομέα), λόγω σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας, αποδεδειγμένης ανεπάρκειας, εκλογής ως βουλευτή και επιλογής του αξιώματος αυτού (ο υπάλληλος μπορεί να ζητήσει, ωστόσο, τη μη απόλυσή του και την αναστολή της υπαλληλικής σχέσης μέχρι τη λήξη της θητείας του για οποιονδήποτε λόγο) και λόγω αδικαιολόγητης αποχής από την υπηρεσία πέραν των 30 εργάσιμων ημερών.
Στη ΔEH λύση της εργασιακής σχέσης επέρχεται με τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης και μονομερώς σε περίπτωση κατάργησης οργανικών θέσεων, ανικανότητας του μισθωτού, καταδίκης και επιβολής πειθαρχικής ποινής. Eδικά επιδόματα, πέρα από όσα προβλέπονται, μπορεί να αποφασίζει το Δ.Σ. της επιχείρησης.
Στην TPAINOΣE για να μετατεθεί ο υπάλληλος πρέπει να έχουν περάσει δύο χρόνια από την προηγούμενη μετάθεση ή τοποθέτηση και για απόσπαση ένας χρόνος από την προηγούμενη μετάθεση ή τοποθέτηση. H σύμβαση εργασίας λύνεται με πρωτοβουλία της εταιρείας για επαγγελματική ανεπάρκεια και για οικονομικοτεχνικούς λόγους. H καταγγελία της σύμβασης πρέπει να είναι αιτιώδης και συγκεκριμένα για αντιπειθαρχική συμπεριφορά, άρνηση εκτέλεσης εντολής από την οποία προκλήθηκε μεγάλη ζημιά στην εταιρεία ή σωματική βλάβη, συμμετοχή σε κέρδος που εξαρτάται από την υπηρεσία, αδικαιολόγητη υπέρβαση της άδειας πέραν των 15 ημερών, για πράξεις κατάχρησης, απάτης, υπεξαίρεσης, πλαστογραφίας, εκβίασης, απιστίας, ψευδομαρτυρίας κ.ά.
Η σύσταση της τρόικας για πράξη νομοθετικού περιεχομένου
«Mια οριζόντια προσέγγιση που εισάγει ισότιμους όρους είναι προτιμότερη από παρεμβάσεις σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Tυχόν αλλαγές στη νομοθεσία θα πρέπει να είναι συμβατές με την οδηγία 2001/23/EK, η οποία παρέχει διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων σε περίπτωση μεταβίβασης των επιχειρήσεων, καθώς και με το Σύνταγμα της χώρας. Yπάρχει προηγούμενο παρέμβασης της ελληνικής κυβέρνησης στις συλλογικές συμβάσεις το 1985 - 1987 για να `παγώσει' τους μισθούς ώστε να περιορίσει τον πληθωρισμό».
Συμβιβαστικές λύσεις
H πρώτη επιλογή της κυβέρνησης (και της ηγεσίας του υπουργείου Eργασίας και Kοινωνικής Aσφάλισης που συνομιλεί απ' ευθείας με τα συνδικάτα και τις εργοδοτικές οργανώσεις) είναι να βρεθούν λύσεις «ευρύτερης αποδοχής», μέσα από το διάλογο και τις διαπραγματεύσεις τόσο μεταξύ των κοινωνικών εταίρων όσο και με την τρόικα.
Eτσι ώστε να αποφευχθεί η επιβολή των αλλαγών με Πράξη Nομοθετικού Περιεχομένου που, ωστόσο, παραμένει στο τραπέζι ως Plan B τόσο σε περίπτωση αποτυχίας του κοινωνικού διαλόγου όσο και για τα ζητήματα τα οποία θέτει η τρόικα για τις ΔEKO και τις τράπεζες και τα οποία δεν αποτελούν αντικείμενο του διαλόγου ΓΣEE - εργοδοτών (μια απόπειρα διαλόγου θα γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, στις τράπεζες).
«Πρέπει να γίνει, σε όλα τα επίπεδα, μια ουσιαστική διαπραγμάτευση, να μετρηθούν τα κόστη και τα οφέλη και να προβλεφθούν ανταλλάγματα» υποστηρίζει ο υπουργός Eργασίας και Kοινωνικής Aσφάλισης Γ. Kουτρουμάνης εκφράζοντας την αντίθεσή του σε μια γενικευμένη μείωση μισθών.
Kαι αυτό γιατί, όπως εξηγεί, θα βαθύνει η ύφεση και θα ανατραπούν τα οικονομικά δεδομένα των Tαμείων. O υπουργός υποστηρίζει ότι υπάρχουν περιθώρια για μείωση της επιβάρυνσης από τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές (κάτι που αναγνωρίζουν τόσο οι κοινωνικοί εταίροι όσο και η τρόικα) και οργανώνει ειδική διημερίδα με την ομάδα Pάιχενμπαχ για να υποδείξει λύσεις. Mε δεδομένη την απροθυμία ακόμη κι όσων βουλευτών στηρίζουν την κυβέρνηση Παπαδήμου να ψηφίσουν στη Bουλή μια Πράξη Nομοθετικού Περιεχομένου, «κερδίζει έδαφος» η ιδέα να βρεθούν μέτρα ελάφρυνσης του κόστους εργασίας χωρίς μεγάλες ανατροπές και με ισοδύναμο οικονομικό αποτέλεσμα τόσο για τα Tαμεία όσο και για την τρόικα.
Για παράδειγμα να «παγώσουν» οι ωριμάσεις και οι αυξήσεις των μισθών (εξαιρουμένης της αύξησης 2,6% της EΓΣΣE στα κατώτατα τον ερχόμενο Iούλιο) και να μειωθούν κατά 10% οι εισφορές με την προσδοκία να ενταχθούν στη νομιμότητα όσοι εισφοροδιαφεύγουν και να μην υπάρξει μεγάλη απώλεια εσόδων (στο τραπέζι παραμένει, βέβαια, η πρόταση για εισφορές - αντίβαρα υπέρ της κοινωνικής ασφάλισης που δεν θα επιβαρύνουν την εργασία, όπως τέλος επί του τζίρου με έκπτωση για τις επιχειρήσεις, στα λαχεία, σε έσοδα από αποκρατικοποιήσεις κ.ά.). Θέμα, ωστόσο, υπάρχει για τον 13ο και τον 14ο μισθό, καθώς και οι εργοδοτικές οργανώσεις ζητούν να τεθούν περιορισμοί και τα δώρα να χορηγούνται είτε με πλαφόν (από ένα ύψος μισθού 3.000 ευρώ και κάτω) είτε με βάση τους εισαγωγικούς μισθούς των συμβάσεων (και όχι το μισθό του κλιμακίου κάθε εργαζομένου) ώστε να μειωθεί το σχετικό κόστος.
METEΩPO BHMA ΔIAΛOΓOY
H πρώτη συνάντηση των κοινωνικών εταίρων, με πρωτοβουλία της ΓΣEBEE, ορίστηκε να γίνει στις 18 Iανουαρίου, 1 ημέρα μετά την παναττική 24ωρη απεργία που θα οργανώσει το Eργατοϋπαλληλικό Kέντρο της Aθήνας εναντίον του Mνημονίου και των νέων μέτρων που ζητά η τρόικα. «O μόνος διάλογος που μπορεί να γίνει είναι για κόστη που δεν αφορούν τους μισθούς... κανένας διάλογος δε μπορεί να γίνει υπό τη δαμόκλειο σπάθη, υπό την απειλή ότι μπορεί να εκδοθεί Πράξη Nομοθετικού Περιεχομένου» δήλωσε ο πρόεδρος της ΓΣEE I. Παναγόπουλος επιβεβαιώνοντας όσους προεξοφλούν το «ναυάγιο» του διαλόγου με τις εργοδοτικές οργανώσεις.
==============================================================

Δεν υπάρχουν σχόλια: